nee, 1 din, dus moet er een ombouwschermpje met extra vakje omheenEdwin mtb schreef:Is de alpine een 2-din radio?
1,5 miljoen Saab kilometers
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
- Edwin mtb
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: di 24 jul, 2007 11:31
- Regio: NL - Provincie Limburg
- Contacteer:
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Dan gaat dat volgens mij niet passen icm met je ruitenwisserschakelaar. Volgens mij komt het klapscherm ertegen aan met open klappen........
Saab 9-5 Aero aut MY05 (Parchement Silver, ) G3
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Gefeliciteerd met de auto!
En wat betreft de 9000: verkopen! Daar maak je vast iemand blij mee, en goede 9000 Aero's worden schaars, maar zijn wel toekomstige klassiekers.
En wat betreft de 9000: verkopen! Daar maak je vast iemand blij mee, en goede 9000 Aero's worden schaars, maar zijn wel toekomstige klassiekers.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Hij is er nu echt, als Nederlandse auto, De steelgrey, Aero Estate, gekeurd en al en rijdend :
Kenteken 2-SFK-76 (alsof ie nieuw is).
Wat gaat er nog aan gebeuren:
in ieder geval:
LPG
bluetooth, carkit voor en oplader achter (heeft iemand zo'n grijs-lederen telefoonsteun te koop?)
regensensor (als dat makkelijk in te bouwen is)
update navigatie (al afgesproken, moet ik nog ff laten doen)
is er makkelijk een USB-aansluiting in te bouwen voor i-pod ed, of is dat een drama?
heeft iemand zo'n asbakvervangend doosje voor een niet-rokersuitvoering te koop?
en verder niet zo veel, of er moet iemand zijn die bicolor (lichtgrijs-donkergrijs) voorstoelen met ventilatie te koop heeft
Kenteken 2-SFK-76 (alsof ie nieuw is).
Wat gaat er nog aan gebeuren:
in ieder geval:
LPG
bluetooth, carkit voor en oplader achter (heeft iemand zo'n grijs-lederen telefoonsteun te koop?)
regensensor (als dat makkelijk in te bouwen is)
update navigatie (al afgesproken, moet ik nog ff laten doen)
is er makkelijk een USB-aansluiting in te bouwen voor i-pod ed, of is dat een drama?
heeft iemand zo'n asbakvervangend doosje voor een niet-rokersuitvoering te koop?
en verder niet zo veel, of er moet iemand zijn die bicolor (lichtgrijs-donkergrijs) voorstoelen met ventilatie te koop heeft
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
- johnb52
- Donateur (7x)
- Berichten: 10781
- Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Bluetooth: parrot mki 9200, heb je ook direct USB.collega schreef:Hij is er nu echt, als Nederlandse auto, De steelgrey, Aero Estate, gekeurd en al en rijdend :
Kenteken 2-SFK-76 (alsof ie nieuw is).
Wat gaat er nog aan gebeuren:
in ieder geval:
LPG
bluetooth, carkit voor en oplader achter (heeft iemand zo'n grijs-lederen telefoonsteun te koop?)
regensensor (als dat makkelijk in te bouwen is)
update navigatie (al afgesproken, moet ik nog ff laten doen)
is er makkelijk een USB-aansluiting in te bouwen voor i-pod ed, of is dat een drama?
heeft iemand zo'n asbakvervangend doosje voor een niet-rokersuitvoering te koop?
en verder niet zo veel, of er moet iemand zijn die bicolor (lichtgrijs-donkergrijs) voorstoelen met ventilatie te koop heeft
Regensensor: andere voorruit, en binnenspiegel?
Bakje in plaats van asbakje heb ik in de USA besteld, via eBay.
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
lijkt me geen winnende optie (behalve als de voorruit toch een keer kapot gaat Maar om daar nou zelf actie in te ondernemen lijkt me overdrevenjohnb52 schreef: Regensensor: andere voorruit, en binnenspiegel?
bedankt voor de tip over de bluetooth en de asbak
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
- Texpert
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: do 21 mei, 2009 21:41
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Is nooit geleverd. Veel plezier met de Aerocollega schreef:bicolor (lichtgrijs-donkergrijs) voorstoelen met ventilatie te koop heeft
Saabloos, voorheen '02 9-5 Aero Estate
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
zag dat J&D van den Bosch hem ook had (€ 25,50 voor een stukkie plastic)johnb52 schreef: Bakje in plaats van asbakje heb ik in de USA besteld, via eBay.
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
- johnb52
- Donateur (7x)
- Berichten: 10781
- Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Klopt, maar al heel lang niet op voorraad
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Maar die Parrot geeft wel mono-geluid, dus dan kan je alleen heeeeeele ouwe platen draaienjohnb52 schreef: Bluetooth: parrot mki 9200, heb je ook direct USB.
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Ik heb een goede daad verricht.
In Ellecom (gemeente Rheden) staat het Dushihuis http://ellecom.dushihuis.nl/dushihuis/1 ... ihuis.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Een opvanghuis voor kinderen die zware hechtingsproblemen hebben en door veel liefde en aandacht en een goed leefklimaat weer beter terecht kunnen.
Nu had ik mijn 9000 kunnen verkopen, ik had ermee naar Dakar kunnen rijden, ik had hem om kunnen bouwen tot cabrio of ik had kunnen proberen de Nordschleife binnen de 9 minuten ermee te rijden.
Het Dushihuis heeft echter vervoer nodig voor de kinderen die daar zitten en de vrijwilligers die daar werken. Dat lijkt me belangrijker
Ik heb besloten mijn 9000 te doneren aan het Dushihuis!
Oh ja, ze kunnen ook van anderen donaties gebruiken...
In Ellecom (gemeente Rheden) staat het Dushihuis http://ellecom.dushihuis.nl/dushihuis/1 ... ihuis.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Een opvanghuis voor kinderen die zware hechtingsproblemen hebben en door veel liefde en aandacht en een goed leefklimaat weer beter terecht kunnen.
Nu had ik mijn 9000 kunnen verkopen, ik had ermee naar Dakar kunnen rijden, ik had hem om kunnen bouwen tot cabrio of ik had kunnen proberen de Nordschleife binnen de 9 minuten ermee te rijden.
Het Dushihuis heeft echter vervoer nodig voor de kinderen die daar zitten en de vrijwilligers die daar werken. Dat lijkt me belangrijker
Ik heb besloten mijn 9000 te doneren aan het Dushihuis!
Oh ja, ze kunnen ook van anderen donaties gebruiken...
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Goed gedaan! En nu maar hopen dat ze er zuinig op zijn en hem goed onderhouden, zodat hij nog lang goede dingen kan doen en niet te vergeten te zien blijft op de weg.
- levensnevel
- Donateur (3x)
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: wo 09 mei, 2012 18:37
- Regio: NL - Provincie Limburg
- Contacteer:
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Hier past een diepe buiging waarde collega
Gammal kärlek rostar aldrig!
tot 161118 een Dame Edna 1.9TiD sedan editione 2006 met DENSO navigatie v.2015 - 355.770 km
life & times @ http://www.autoweek.nl/autoreview/41238 ... 19-tid-arc" onclick="window.open(this.href);return false;
verbruik @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/713610.html" onclick="window.open(this.href);return false;
tot 161118 een Dame Edna 1.9TiD sedan editione 2006 met DENSO navigatie v.2015 - 355.770 km
life & times @ http://www.autoweek.nl/autoreview/41238 ... 19-tid-arc" onclick="window.open(this.href);return false;
verbruik @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/713610.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Waarde lezers,
op één klein dingetje na (de Head Up Display, komt volgende week) is de 9-5 nu helemaal klaar
Voor de administratie: 9-5 Aero Estate 2005, 2-SKF-76, steel grey, bicolor leer 165.000km op LPG (Vogels, ingebouwd door Snoek in Zevenaar.
Kostprijs: € 7.200 + € 1.600 (BPM) + € 2.150 (LPG) + € 250 (HUD)
Komen nog winterbanden bij.
Kortom: ik ben de komende 200.000 km het heertje .
Daarmee is het document ook voor de komende jaren afgesloten tenzij er hele spannende dingen gebeuren, bijvoorbeeld de aanschaf van een electrische Saab. Ik heb het hele document ook aan de Saabclub gestuurd, maar die waren niet geïnteresseerd omdat het hier al staat, en naar Autoweek en die zijn wel geïnteresseerd maar weten nog niet in welke rubriek (ik heb ze gesuggereerd een nieuwe rubriek te starten: "de autobiografie").
ik dank jullie allemaal voor je commentaren en aandacht
Collega
op één klein dingetje na (de Head Up Display, komt volgende week) is de 9-5 nu helemaal klaar
Voor de administratie: 9-5 Aero Estate 2005, 2-SKF-76, steel grey, bicolor leer 165.000km op LPG (Vogels, ingebouwd door Snoek in Zevenaar.
Kostprijs: € 7.200 + € 1.600 (BPM) + € 2.150 (LPG) + € 250 (HUD)
Komen nog winterbanden bij.
Kortom: ik ben de komende 200.000 km het heertje .
Daarmee is het document ook voor de komende jaren afgesloten tenzij er hele spannende dingen gebeuren, bijvoorbeeld de aanschaf van een electrische Saab. Ik heb het hele document ook aan de Saabclub gestuurd, maar die waren niet geïnteresseerd omdat het hier al staat, en naar Autoweek en die zijn wel geïnteresseerd maar weten nog niet in welke rubriek (ik heb ze gesuggereerd een nieuwe rubriek te starten: "de autobiografie").
ik dank jullie allemaal voor je commentaren en aandacht
Collega
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1 miljoen Saab kilometers
20 Oktober, 2013 is mijn fijne, lekkere 9-5 Aero Estate gekomen.
Nu, 2 jaar later, heb ik er 100.000 km mee gereden.
De totaalstand is dan ook nu bijna 1.150.000 Saab kilometers.
Mijn 9-5 heeft nu 260.000 km gereden. Ik moet zeggen, vrijwel smetteloos en zonder problemen. Het interieur ziet er nog als nieuw uit, het exterieur heeft wat krasjes door wat onzorgvuldig rijden. De HUD doet het met mijn nieuwe telefoon prima. Eigenlijk doet alles het. Wijlhuizen heeft de DI-cassette vervangen en sinds die tijd brandt zelfs het check engine lampje niet meer.
Het ernstigste wat me is overkomen is een 6 cm lange spijker in een voorband.
Maar toch: nog 1,5 jaar en dan heeft de auto 350.000km gereden. Dan weet je eigenlijk zeker dat er een keer dingen gaan gebeuren. Wat is nooit zeker, maar kosten komen.
Tijd dus om rond te kijken.
Ik heb een uitgebreide proefrit in een Tesla gemaakt. Wat is dat een wonderbaarlijk concept!. Alleen, ik kom er nog steeds nauwelijks in, moet me als een soort slangemens (wat ik niet ben) kronkelen om te gaan zitten, laat staan als ik achterin wil zitten (wat nogal eens gebeurt).
Wachten op de model X is een optie, maar die auto is nog duurder dan de S (al vanaf € 90.000), en tegen die tijd (2016) zijn de spelregels veranderd, en is de auto duurder in gebruik (minder aftrek, hogere bijtelling).
Voor alle andere auto's gelden eigenlijk de overwegingen die eerder ook golden: ik pas er niet in, of mijn klanten vinden het niet leuk, of mijn vrouw zegt: je zou toch geen nieuwe auto kopen?
Maar één optie lijkt me wel heel charmant: in Meppel zit een bedrijf, Saab Youngtimers http://www.saabyoungtimerlease.nl/.
Die hebben uit het faillissement van Saab een vracht onderdelen gekocht: motoren, bakken, etc etc, alles nieuw.
Wat ze doen is het volgende: ze kopen een 15 jaar oude 9-5 (voor weinig), en verbouwen die helemaal tot een als nieuwe 9-5, interieur, kleur, alles. en ook nog volgens Euro-5-norm, zonder sjoemelsoftware van VW .
Voor mij moet dat overigens een 2002 versie zijn, een model met 5-bak-automaat en Xenon (dat zijn, zo begrijp ik de 2 dingen die lastig achteraf in te bouwen zijn, omdat ze nogal wat vragen van kabelboom en electronica). Xenon wil ik in ieder geval, en ik heb nu een paar proefritten in een automaat 5-bak gemaakt en dat is toch wel veel lekkerder dan de handbak (die nogal wat moeite moet doen in de lage versnellingen om met iedereen mee te doen).
Ik heb inmiddels mijn verlanglijstje er neergelegd (dat is een heel simpel lijstje: "doe maar alles") en de kleur uitgezocht (violet amethyst, die schitterende kleur uit het laatste jaar 9000), en ze zijn aan het zoeken (hebben er eigenlijk al een gevonden).
Hij moet als ik hem ga rijden 15 jaar oud zijn vanwege de fiscale consequenties: ik lease de auto van hen (zeg € 800-1.000 per maand), en krijg als fiscale bijtelling de DAGwaarde (en dat is de aanschafwaarde, niet de opknapwaarde) van de auto; zeg 35% van € 3.000.
Wat vinden jullie van een dergelijke constructie? slim idee, of zeg je: wacht maar op de electrische NEVS?
en wat vinden jullie van de kleur? Violet Amethyst? En wat zou daar als interieur het mooiste bijpassen? beige? maar dan moet het dashboard van hout zijn, en dat vind ik minder mooi dan alu. Grijs is natuurlijk ook mogelijk, maar minder warm bij dat Amethyst. Keuzes, keuzes!
En is het technisch slim om hem naar 300 pk op te kietelen? of loop je dan een keer tegen schade aan?
Ik hoor graag wijze adviezen!
En oh ja, die rode 9000 Aero , waar ik zo'n gedoe mee gehad heb? Sinds ik hem aan het Dushi-huis gedoneerd heb rijdt hij probleemloos! Maar die belasten hem ook veel minder; 20.000 km per jaar!
Nu, 2 jaar later, heb ik er 100.000 km mee gereden.
De totaalstand is dan ook nu bijna 1.150.000 Saab kilometers.
Mijn 9-5 heeft nu 260.000 km gereden. Ik moet zeggen, vrijwel smetteloos en zonder problemen. Het interieur ziet er nog als nieuw uit, het exterieur heeft wat krasjes door wat onzorgvuldig rijden. De HUD doet het met mijn nieuwe telefoon prima. Eigenlijk doet alles het. Wijlhuizen heeft de DI-cassette vervangen en sinds die tijd brandt zelfs het check engine lampje niet meer.
Het ernstigste wat me is overkomen is een 6 cm lange spijker in een voorband.
Maar toch: nog 1,5 jaar en dan heeft de auto 350.000km gereden. Dan weet je eigenlijk zeker dat er een keer dingen gaan gebeuren. Wat is nooit zeker, maar kosten komen.
Tijd dus om rond te kijken.
Ik heb een uitgebreide proefrit in een Tesla gemaakt. Wat is dat een wonderbaarlijk concept!. Alleen, ik kom er nog steeds nauwelijks in, moet me als een soort slangemens (wat ik niet ben) kronkelen om te gaan zitten, laat staan als ik achterin wil zitten (wat nogal eens gebeurt).
Wachten op de model X is een optie, maar die auto is nog duurder dan de S (al vanaf € 90.000), en tegen die tijd (2016) zijn de spelregels veranderd, en is de auto duurder in gebruik (minder aftrek, hogere bijtelling).
Voor alle andere auto's gelden eigenlijk de overwegingen die eerder ook golden: ik pas er niet in, of mijn klanten vinden het niet leuk, of mijn vrouw zegt: je zou toch geen nieuwe auto kopen?
Maar één optie lijkt me wel heel charmant: in Meppel zit een bedrijf, Saab Youngtimers http://www.saabyoungtimerlease.nl/.
Die hebben uit het faillissement van Saab een vracht onderdelen gekocht: motoren, bakken, etc etc, alles nieuw.
Wat ze doen is het volgende: ze kopen een 15 jaar oude 9-5 (voor weinig), en verbouwen die helemaal tot een als nieuwe 9-5, interieur, kleur, alles. en ook nog volgens Euro-5-norm, zonder sjoemelsoftware van VW .
Voor mij moet dat overigens een 2002 versie zijn, een model met 5-bak-automaat en Xenon (dat zijn, zo begrijp ik de 2 dingen die lastig achteraf in te bouwen zijn, omdat ze nogal wat vragen van kabelboom en electronica). Xenon wil ik in ieder geval, en ik heb nu een paar proefritten in een automaat 5-bak gemaakt en dat is toch wel veel lekkerder dan de handbak (die nogal wat moeite moet doen in de lage versnellingen om met iedereen mee te doen).
Ik heb inmiddels mijn verlanglijstje er neergelegd (dat is een heel simpel lijstje: "doe maar alles") en de kleur uitgezocht (violet amethyst, die schitterende kleur uit het laatste jaar 9000), en ze zijn aan het zoeken (hebben er eigenlijk al een gevonden).
Hij moet als ik hem ga rijden 15 jaar oud zijn vanwege de fiscale consequenties: ik lease de auto van hen (zeg € 800-1.000 per maand), en krijg als fiscale bijtelling de DAGwaarde (en dat is de aanschafwaarde, niet de opknapwaarde) van de auto; zeg 35% van € 3.000.
Wat vinden jullie van een dergelijke constructie? slim idee, of zeg je: wacht maar op de electrische NEVS?
en wat vinden jullie van de kleur? Violet Amethyst? En wat zou daar als interieur het mooiste bijpassen? beige? maar dan moet het dashboard van hout zijn, en dat vind ik minder mooi dan alu. Grijs is natuurlijk ook mogelijk, maar minder warm bij dat Amethyst. Keuzes, keuzes!
En is het technisch slim om hem naar 300 pk op te kietelen? of loop je dan een keer tegen schade aan?
Ik hoor graag wijze adviezen!
En oh ja, die rode 9000 Aero , waar ik zo'n gedoe mee gehad heb? Sinds ik hem aan het Dushi-huis gedoneerd heb rijdt hij probleemloos! Maar die belasten hem ook veel minder; 20.000 km per jaar!
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab