Daktent op je Saab - een voorbeeld

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
svarta pilen
Geregistreerd lid

Daktent op je Saab - een voorbeeld

Bericht door svarta pilen » wo 22 aug, 2012 16:33

Afbeelding

Vanaf IntSaab2012 tot en met afgelopen weekend heb ik met deze combinatie rondgereisd door België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden. Mijn eerste impressie: geslaagde aankoop en combinatie. Redenen van aanschaf: goed kunnen slapen en niet langer meer op een natte ondergrond liggen. In de tent - die een nuttig slaapoppervlak heeft van 1.40 meter bij 2.40 meter - ligt een (opvouwbaar) koudschuimmatras van 8 cm dik. Onderaan rondom het uitstekende deel kan je nog een ondertent inritsen. Deze Saab is een 185 pk uitvoering, ruim voldoende om ook met de daktent gesloten vlot vooruit te gaan. De daktent zelf weegt 47 kilo.

Toevallig ook anderen die een Saab-daktent combinatie rijden en gebruiken?

Valorian
Geregistreerd lid

Re: Daktent op je Saab - een voorbeeld

Bericht door Valorian » wo 22 aug, 2012 16:45

Fraai! Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar zo'n tent, d.w.z., beetje rondgekeken op marktplaats. Nieuw beginnen ze boven de 1.000 euro geloof ik, en dan al snel naar 2.000 voor iets echt fraais?

Groot voordeel lijkt me vooral in Noorwegen, omdat je daar vrijwel overal wild mag kamperen maar in praktijk in Zuid-West Noorwegen niet snel makkelijk je tent kwijt kan ivm rotsig/drassig terrein etc. en je dus toch snel weer op een camping uit komt. Voor een auto is altijd wel een plekje te vinden...

Ik ben in 2007 een rondje Noorwegen gegaan waarbij ik vrijwel elke dag ergens anders een tentje op heb gezet, dan was dit wel een stuk efficienter geweest :)

svarta pilen
Geregistreerd lid

Bericht door svarta pilen » wo 22 aug, 2012 16:52

Klopt, zonder voortent kost mijn daktent zo'n 900 euro. Met voortent komt er dan nog 400 bij. Over het wildkamperen: dat mag inderdaad, mits niet binnen een zichtstraal van 150 meter van een huis, en als er niet ter plekke een verbodsbord staat voor wildkamperen. In Noorwegen (en Zweden) waren er genoeg plekken om wild te kamperen, maar alleen onderweg vond ik het toch een prettiger idee om op campings te overnachten. Daar trok ik wel de nodige bekijks met deze combinatie. Eén Zweed vond het zo interessant dat hij ervan een filmpje heeft gemaakt, ook van het inklappen. Ik word nog beroemd ergens in Zweden ;-)

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » wo 22 aug, 2012 17:59

Wat ik mij dan wel afvraag, kan het dak al dat gewicht wel aan, vooral als je met 2 personen erin slaapt?

svarta pilen
Geregistreerd lid

Bericht door svarta pilen » wo 22 aug, 2012 23:25

Voorafgaand aan de aankoop van de daktent heb ik mij ook afgevraagd of dit wel zou gaan werken ;-) Maar dat is gewoon het geval. Het pakket' rust namelijk op de twee dragers die in de daarvoor bestemde openingen in de daklijst worden gemonteerd. Het gewicht wordt op die manier 'doorgegeven' aan de kooiconstructie van de auto. En die is uiteraard stevig genoeg om een aanmerkelijk grotere belasting te verdragen. Ik was alleen onderweg en heb bijna tweeëneenhalve week 's-avonds in de daktent overnacht. Bij goed weer, bij flinke regenval en nogal stevige wind.

Hier een voorbeeld van een vergelijkbare tent, maar dan nota bene op een kleinere auto

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5R4nx3YOY-Y[/youtube]

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » wo 22 aug, 2012 23:32

ik van het wel gaaf is dat er ook voor de 9-5 :D

svarta pilen
Geregistreerd lid

Bericht door svarta pilen » wo 22 aug, 2012 23:34

Ja, deze daktent kan ook op een 9-5. Ik speel met het idee om mijn daktent te gaan verhuren. Wie weet ga ik dat doen, maar eerst dit goed doordenken ;-)

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » wo 22 aug, 2012 23:37

kijk aan
ik denk dat verhuren zekers wel interessant kan zijn
groeten Jeroen

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » wo 22 aug, 2012 23:53

Misschien is het handig voor de geïnteresseerden om het merk en type van de tent te vermelden. Heb je ook interieurfoto's?

Verhuren zou ik niet aan beginnen, krijg je altijd discussies over schades, schoon/niet schoon etc.

Valorian
Geregistreerd lid

Bericht door Valorian » do 23 aug, 2012 10:29

postma schreef:Wat ik mij dan wel afvraag, kan het dak al dat gewicht wel aan, vooral als je met 2 personen erin slaapt?
Het gewicht in het boekje van je auto staat voor max lading op je dak tijdens het rijden. Dat is meestal ergens tussen de 70 en 100 kg bij een normale auto. De statische belasting, dus bij stilstand, is echter zo'n 5x zo hoog. Dat betekend dat je toch wel minimaal 300kg op je dak moet kunnen houden. De tenten zelf wegen meestal tussen de 40 en 60 kg, al heb je ook wel zwaardere maar die zijn wellicht meer geschikt voor de landrovers e.d., dus dat zou prima moeten kunnen. Ik heb eens een uurtje gegoogle'd naar het wel en wee van daktenten en dan kom je sporadisch ook wel verhalen tegen van mensen over scheuren in ruiten enzo, of andere schades, maar er is natuurlijk ook wel een groot verschil tussen bivakkeren in Europa of onverhard Afrika... De tent zit gemonteerd op je dakdragers, en die zitten weer in je goten of gaten (afhankelijk van je auto).

svarta pilen
Geregistreerd lid

Bericht door svarta pilen » do 23 aug, 2012 10:48

Dank voor deze heldere toevoeging, Valorian ;-) (Mijn Saab mag 100 kg dragen, dan blijf je met twee personen met een 'normaal' gewicht nog altijd binnen de grenzen van het toelaatbare. Ik kwam tijdens mijn reis ook nog een Italiaans stel tegen dat ruim vier weken onderweg was met hun Peugeot 307 station met daarop een daktent van Italiaanse makelij. Zij meldden geen problemen met deze combinatie, integendeel zij waren erg te spreken over het gemak ervan.)

Over het merk en type van de daktent die ik heb aangeschaft: google eens op 'Forest home daktent'. De tent wordt geleverd in België (in de buurt van Gent). Ik heb meerdere aanbieders op een rij gezet en mij leek deze tent een redelijke prijs/kwaliteit-verhouding te hebben, ook kijkend naar hoe vaak ik de tent jaarlijks zal gebruiken.

Over de mitsen en maren van zelf verhuren van zo'n tent, inderdaad lijkt mij het gedoe het uiteindelijk niet waard. Als je een daktent een keer wilt proberen, kan dat bijvoorbeeld via het bedrijf waar ik mijn tent heb gekocht. Ik noem bewust even geen namen, maar er met bovenstaande trefwoorden op googelend kom je er wel op terecht.

swedish garage
Geregistreerd lid

Bericht door swedish garage » wo 01 apr, 2015 15:45

een goede vriend van mij heeft er momenteel eentje te koop staan in absolute nieuwstaat . . .
( zie de advertentiepaginagier op saabforum bij de saab 96's )

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 01 apr, 2015 19:56

Past dat ook op een 900 classic?

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » wo 01 apr, 2015 20:02

72sonett3