SAAB-rijders op twee wielen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5229
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » ma 17 sep, 2018 9:00

Het is een eigenbouw van iemand uit de buurt van Vinkeveen (not related :wink: ). Ik ben hem stapje voor stapje aan het upgraden. De vering bestond bij aankoop uit 2 slanke veren met dito dempers die aan weerszijden van het midden waren gemonteerd. Dat was geen lang leven beschoren. De veren waren eigenlijk te slap, waardoor hij te doorhing. Er was niks aan te verstellen en de uiteinden van de veren hadden een beugel van kunststof of met kunststof bekleed. Dat het kunststof was bleek toen het deels afbrak (tijdens het rijden) en de pennen van de dempers achterwaarts ongeveer zo door het midden van de krom geduwde veren naar buiten staken.

Ik trof een set gebruikte chromen achterveren van een ??? Deze zijn bovendien verstelbaar in demping en vering. Met een kleine aanpassing paste er een van in het midden. Ik heb een testrit van >200km in de slapste stand gemaakt op diverse wegtypen, hetgeen prima bevalt. Dus heb ik er ook nog een op reserve.

Afbeelding

De koppeling bestaat uit twee separate delen. 1 op de X-as en 1 op de Y-as. De achterwielophanging scharniert op het uiteinde van het voor-chassis met de vering/demping tussen het voorchassis en het schuin naar voren staande achterchassis. Ik onderzoek nog mogelijkheden voor een lichtere constructie. Maar het rijdt super. Bochten zijn geen enkel probleem, mits je (zoals een goede rijder behoort te doen) goed anticipeert. Je moet met een aanhanger achter de motor niet in een bocht je snelheid willen verlagen en moet dus ook gepaste afstand houden om jezelf ruimte te geven voor subtiele correcties, mocht dat toch onvermijdelijk zijn.

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2131
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door gertram » ma 17 sep, 2018 12:55

Dank voor je uitleg, mooi ding.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12910
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » zo 23 sep, 2018 17:17

jwaterink schreef:
za 15 sep, 2018 23:33
Gut,

Elandproef, dwz met 50kmpu uitwijken voor een denkbeeldige scania van pionnen en hoe je dat doet door je stuur weg te drukken.

Wipwap met je motor overheen rijden

noodstop in een zandbak om vertrouwen in je ABS te krijgen, (met 80 kmpu rijdend en dan al remmend van asfalt over in zand)

stukkie bochtentechniek op circuit

denkbeeldige kat overrijden (halve autoband) met de handen los en later zelfs nog een keer staand, knieen klem in buddy standje titanic).

Motor wil altijd overeind blijven en rechtdoor en ABS is een pre. iedere flapdrol die meent dat ABS onzin is op een motor (en ik ken genoeg draadnagels die dat nog steeds volhouden) moeten eerst een keer in een kutsituatie terecht komen voordat je het door hebt.
Klinkt dat het zeer de moeite waard is. De elandproef is onderdeel van het gedeelte voertuigbeheersing voor het rijbewijs, maar de rest zou een mooie aanvulling zijn. Dingen die je allemaal kan tegenkomen en ook zeker je vertrouwensband met de machine kan versterken. Lijkt me wijs en leuk om eens zoiets te doen.

Hier in het dorp hebben ze achter de lokale basisschool een parcours gemaakt voor kinderen om het fietsen te leren. Daar heb ik 's weekends eens gebruik van gemaakt. Niet zo gek om weer eens het langzame manoeuvreren te oefenen:

Afbeelding
Afbeelding
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

's Weekends: 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY67) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Pap's huidge: 9-3 lpt -> DionHPT (MY02) 2019 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5229
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » ma 24 sep, 2018 1:32

Goed idee om op dat parcours te oefenen.

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door jwaterink » wo 26 sep, 2018 23:37

Ik heb in April 2004 afgereden, toen der tijd bestond het aparte onderdeel bijzondere verrichtingen nog niet. Was wel 25kw slachtoffer, dus 2 jaar lang nen bromfiets met top 110.

Achtje, keren op de weg, dat soort dingen werd wel behandeld, maar in het klein en als onderdeel van het gewone afrijden (net als bij autorijbewijs).
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5229
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » do 27 sep, 2018 9:36

Zijn de "bijzondere verrichtingen" een tijd weggeweest dan? :shock: Bij mijn examen (decennia eerder) bestond dat al namelijk. Heb jij geen achtjes leren draaien, wip-wap gereden, noodstop geoefend? Ik kan me het eigenlijk niet voorstellen.

Thijs Leuven
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 12 okt, 2008 22:50
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Thijs Leuven » do 27 sep, 2018 16:50

Een van mijn tweewielers... Enfield Bullet deluxe, 500cc eenpitter met een woeste 25pk. :)

AfbeeldingAchtergrond1 by T Leuven, on Flickr

Wel genoeg om je over de hoogste wegen van Europa te slepen.
AfbeeldingIMG_20170917_221750_187 by T Leuven, on Flickr

Sterker nog, met maar 350cc en nog geen 18pk kom je de hoogste wegen ter wereld over. In India om precies te zijn. :)
AfbeeldingDSC_0930 by T Leuven, on Flickr

AfbeeldingDSC_0984 by T Leuven, on Flickr

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5229
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » vr 28 sep, 2018 15:17

Dat is wel cool Thijs! Hoevel km per dag? Zadelpijn?

Thijs Leuven
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 12 okt, 2008 22:50
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Thijs Leuven » vr 28 sep, 2018 19:58

Dat was extreem cool, meest indrukwekkende reis die ik ooit heb gemaakt! Vijf jaar geleden inmiddels, wil zeker een keer teruggan...

De km's per dag wisselden enorm! Op de zwaarste dag heb ik 10u over 80km gedaan. Dat was een bergpas (Rohtang La) die op dat moment vooral uit modder bestond. De vlakke stukken vanuit Delhi naar de Himalaya (en retour) kon ik vaak prima een kruissnelheid van 70-80 aanhouden, dat schoot veel meer op. :)

Zadelpijn, op een gegeven moment houdt zadelpijn gewoon op. Mijn Indiase vrienden noemden dat gekscherend de "Iron-ass" techniek. :lol:

Hoogste weg die ik daar heb gepakt is de Khardung La, met ruim 5300m hoog een van de hoogste begaanbare passen ter wereld. :)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5229
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » vr 28 sep, 2018 22:39

"Iron ass technique" soix, maar nam je dan tussendoor 1 of meerdere dagen pauze? Zelfs heb ik NL-Zweden bijna non-stop gedaan. Met 2 uur slaap op een parkeerplaats. Maar dat doe ik nooit weer. Je hebt gewoon geen reet meer over. Na de 2e keer kon ik gewoon 2 dagen lang niet normaal meer zitten. Ondanks dat ik de 2e keer de standaard buddy had vervangen door een zadel met eigen vering.

Thijs Leuven
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 12 okt, 2008 22:50
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Thijs Leuven » vr 28 sep, 2018 22:47

Steve-O schreef:
vr 28 sep, 2018 22:39
"Iron ass technique" soix, maar nam je dan tussendoor 1 of meerdere dagen pauze?
Na elke twee-drie dagen rijden meestal wel ja. :) Ik zorgde elke nacht voor een goede nachtrust van minstens 8u, dat hielp ook wel!

Zweden, staat ook nog wel op mijn bucket-list... Gewoon het idee van naar de Noordkaap rijden is al zalig, maar volgens mij heb je ook prachtige wegen en natuur daar!

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 5998
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Funky Dude » vr 28 sep, 2018 23:15

Het is dan ook niet alleen te wijten aan de kwaliteit van de buddy, ook de zithouding speelt een rol. ->Stuur in een andere positie of ander stuur.
In testen van motorbladen is/was de zitpositie/ het comfort bij langere ritten bij de Japanse choppers regelmatig een punt van kritiek.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Motolab » di 09 okt, 2018 9:07

Steve-O schreef:
zo 16 sep, 2018 16:47

een BMW K-weet-ik-veel (zo'n modern ding ... met ABS ja :) ). toch gauw een half uur staan beppen.
Die op de foto daar achteraan? Das geen K maar een R....
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5229
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » di 09 okt, 2018 21:29

Excuses, ik volg de ontwikkeling van BMW niet meer zo. Vroeger waren de met veel plastic verpakte BMW's de K-serie en de basic-modellen de R-serie. Nu is dat 50 tinten pastel geworden. :wink:

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door jwaterink » wo 10 okt, 2018 22:10

Steve-O schreef:
do 27 sep, 2018 9:36
Zijn de "bijzondere verrichtingen" een tijd weggeweest dan? :shock: Bij mijn examen (decennia eerder) bestond dat al namelijk. Heb jij geen achtjes leren draaien, wip-wap gereden, noodstop geoefend? Ik kan me het eigenlijk niet voorstellen.
Bij het rijbewijs Bijzondere Verrichtingen was onderdeel van het afrijden zelf, waarbij ivm tijd 2 onderdelen gedaan werden.

zo uit mn hoofd

Achtjes
Slalom
Noodstop
keren in 1x op de weg zonder voetje op de grond

Dus niet zoals nu een afzonderlijk examen met veel meer onderdelen.

Wipwap nee. Dat was voor mij onderdeel van de vrijwillige VRO cursus.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Plaats reactie