SAAB-rijders op twee wielen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6885
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Jungleman » vr 30 sep, 2016 19:00

mijn instructeur (http://www.motjon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) zei altijd over het examen: 'het is gewoon een fijn stukje rijden'. tijdens de AVD-lessen was hij strenger dan de examinator, waardoor je beter voorbereid naar het examen ging. hij zag ècht alles...

examinator en instructeur konden het goed met elkaar vinden en lulden de hele tijd over van alles en nog niks. het is echt niet zo dat de examinator je het hele examen in de gaten zit te houden. ze kijken alleen als er getoeterd wordt of als het verkeer stagneert. als jij daar de oorzaak van bent, kijken ze hoe je het oplost. ben je dat niet, dan is er niks aan de hand.

belangrijkste tijdens het examen: rijd als een motorrijder, niet als een automobilist die 'toevallig' op een motor zit.

en wat ik al een tijdje op het motor-forum zeg: het examen is niks meer dan een fijn stukje rijden!
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
Dax
Geregistreerd lid
Berichten: 1352
Lid geworden op: zo 22 nov, 2009 16:10
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Dax » vr 30 sep, 2016 21:52

Mrwhoopie schreef:Naast Saablover een ontzettende Hondalover...:
Afbeelding
Afbeelding

Wint prijzen:
Afbeelding
Dan nog eentje voor erbij:
Afbeelding

En dan nog eentje in opbouw waar we eens heel extreem gaan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://a64.tinypic.com/2dvqvm8.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://a64.tinypic.com/r01aqe.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://a64.tinypic.com/29z8x06.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Geweldige Dax zeg! Hoewel ik meer van het originele spul ben (tientallen originele Hondaatjes in bezit gehad) is deze wel heel mooi verbouwd.
Hoewel mijn nickname al eerder bestond heb ik ook een zoon die Dax heet :mrgreen: .
En onderstaande (mooier als dat ie ooit nieuw geweest is) Z50m Monkey staat netjes bij ons in de woonkamer.
Afbeelding
Volvo V70 T4 Geartronic Inscription 2016
Saabjes, wanneer zou ik er weer bij mogen werken?

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 2583
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Mrwhoopie » zo 09 okt, 2016 21:58

Ooh wat een mooie,

De dax staat al terug met een originele uitlaat :wink: Maar die waar ze nu mee op de foto staat is een japans titanium handgemaakt exemplaar en zo zijn er wereldwijd maar 5 :mrgreen:
Origineel vind ik zeker zeer mooi,maar ik wil het altijd mooier :mrgreen: Het zijn allemaal originele onderdelen en alles is altijd opgebouwd met nieuw Honda gerief en motortuning komt telkens van Takegawa ed.Zelfs de kleuren (op foto moeilijk te zien) zijn originele candy kleuren.De blauwe heeft een Candy riviera blue kleur spuitwerk alleen was 700€ :wow:
Maar de blauwe word dus eentje die internationale treffens gaat doen.

Wel te gek dat je zoon ook dax noemt.
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 2583
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Mrwhoopie » zo 09 okt, 2016 22:05

Afbeelding
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12910
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » vr 21 okt, 2016 20:26

Hoppa! Geheel volgens planning heb ik vandaag mijn laatste examen gehaald en volgende week ga ik het rijbewijs ophalen. Ik ben helemaal tevreden. Het ging lekker en ik had een aardige klik met de examinator. Gezien hij als opmerking slechts wist te zeggen dat ik ook niet élk putdekseltje hoefde te ontwijken, was hij het er volgens mij mee eens dat het lekker soepel ging. :O:

Nu maar op zoek naar een motor dus... Bij een lokale motorzaak nog op van alles gezeten en ik denk dat een VFR 800 toch iets te veel van het goede is als beginfiets en qua zithouding was het ook niet precies waarmee ik wil beginnen. Een Honda CBF 600 (SA) lijkt me meer geschikt voor wat ik ermee wil:

Afbeelding
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

's Weekends: 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY67) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Pap's huidge: 9-3 lpt -> DionHPT (MY02) 2019 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Sabriolet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 620
Lid geworden op: wo 03 sep, 2008 19:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Sabriolet » vr 21 okt, 2016 20:51

Nice bike to start with [THUMBS UP SIGN]

Tijdje ervaring opdoen en dan door naar
Afbeelding

Veel veilige kilometers gewenst


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mijn turbo fluit harder dan ik.

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6885
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Jungleman » vr 21 okt, 2016 21:29

gefeliciteerd met je rijbewijs. nu lekker kilometers maken!

opvallend (vooral op het motorforum) is dat iedereen de motor adviseert waar ze zelf op rijden. dus mijn advies is: na verloop van tijd overstappen naar een motor die 'bij leven' al een klassieker was/is:

Afbeelding

Honda ST1100 Pan European. 1100cc V4

met 300kg is de Pan European geen lichtgewicht, maar als het eenmaal rolt, merk je daar weinig meer van. commentaar dat ik een keer over deze motor heb gehoord: 'it's done right, and it's done right the first time'. anders gezegd: alles aan deze motor klopte ten tijde van de introductie in 1990. helaas is Honda links en rechts ingehaald door de concurrentie.

afgelopen weekend bij de TDT in Teteringen weer zwaar gesleuteld. deze keer aan de achterrem. beide cups zaten muurvast, maar een van de enthousiaste sleutelaars heeft ze uit de behuizing kunnen krijgen en weer gangbaar gemaakt. en passant de tank vervangen (beginnende roest aan de onderkant) en een 'Manus-spatlap' gemonteerd, zodat tank en achterbrug vrij blijven van spatwater dat bij regen van de achterband afslingert. motor-olie en oliefilter vervangen en het beessie kan er weer een jaar tegen.

waar ik nog steeds aan moet wennen bij het motorrijden: tussen de file doorrijden. afgelopen zaterdag was de Merwedebrug afgesloten en daar moesten we nou net overheen. dikke file, natuurlijk, en het hele clubje motorrijders (een man of 10) reed tussen de auto's door, en als je dan in het midden van de sliert motoren rijdt, kan je natuurlijk niet achterblijven. was wel spannend, vond ik zelf.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4601
Lid geworden op: wo 08 dec, 2004 21:48

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door sb129h » vr 21 okt, 2016 22:10

Herkenbaar. Ik heb een paar jaar woonwerk (75 km enkele reis, A27-A2-A12) met de motor gedaan, en uiteraard heb je dan wel eens een file.
Ik vond het altijd stikvermoeiend, zeker die files van meer dan 10 km, en dan in de zomer met 30º of 's winters in de plenzende regen in het donker zodat alles glimt en glinstert en je handschoenen waren ooit waterdicht maar dat was 60km terug voor het laatst en langzaamaan voel je nu het water door de membranen heen komen en worden je vingers wat klammig en koud - en je moet echt àlles in de gaten houden.
Die automobilisten verwachten je niet/nooit en wisselen zó van rijbaan. En die auto's met Belgische platen, sorry dat ik het zeg, maar ik ben altijd blij dat ik daar voorbij ben; ooit een traumaatje opgelopen op de Antwerpse ring, behoedzaam als altijd tussen de stilstaande rijen door in de file in de avondspits zoals zoveel motorrijders op dat moment, en een Belg kon daar blijkbaar niet goed tegen en stak zó, vlak voor me, de neus van zijn Benz naar de onderbroken streep, op dat moment mijn paadje dus.
Ook leuke momenten meegemaakt hoor, protesterende boeren die langzaam rijdend met landbouwtrekkers het verkeer op de A12 Utrecht-Den Haag tegen hielden, dikke files uiteraard; met de motor vlot naar de kop van de file, en thuis geleerd om altijd eerst netjes te vragen dus duimpje naar de boer en de boer een duimpje terug en dan behoedzaam tussen de trekkers naar de volstrekt lege A12 ervoor. Joehoeeeeee!
En ik was toen best vroeg op m'n bestemming.
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12910
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » za 22 okt, 2016 18:24

Sabriolet schreef:Nice bike to start with [THUMBS UP SIGN]

Tijdje ervaring opdoen en dan door naar
//uploads.tapatalk-cdn.com/2016102 ... 522696.jpg

Veel veilige kilometers gewenst
Jungleman schreef:gefeliciteerd met je rijbewijs. nu lekker kilometers maken!

opvallend (vooral op het motorforum) is dat iedereen de motor adviseert waar ze zelf op rijden. dus mijn advies is: na verloop van tijd overstappen naar een motor die 'bij leven' al een klassieker was/is:

http://i683.photobucket.com/albums/vv19 ... xouawq.jpg

Honda ST1100 Pan European. 1100cc V4
Hartelijk bedankt beiden. Ik kijk er erg naar uit om straks op mijn eigen motor te stappen en wat van mijn omgeving te gaan verkennen. Met de auto was dat altijd al leuk en zat ik vol bewondering naar het landschap te kijken, met de motor zal die beleving nog wat intenser zijn.

Mettertijd zou ik graag eens op zo'n grotere machine willen rijden. Zeker een Honda V4 heeft mijn fascinatie wel weten te trekken... Vandaag toevallig nog gesproken met iemand die een VFR 750 had uit begin jaren '90, een mooi rood examplaar... Tsja, dat is ook wel heel erg mooi hoor. Eerst maar wat kilometers maken en dan eens op zo'n machine stappen. Ik heb er nu al zin in. :mrgreen:

Als ik straks werk heb, wil ik ook het forensen op de motor gaan proberen. Er is genoeg voor te zeggen en het lijkt me een hele ervaring om door het verkeer te laveren. Het zal allicht een stukje intenser zijn dan ingeblikt met 5km/H van stoplicht naar stoplicht te kruipen. Als het dan ook nog wat fris is, heb je niet eens een kopje koffie nodig om wakker te worden, daar wordt je op de motor dan wel toe gedwongen.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

's Weekends: 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY67) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Pap's huidge: 9-3 lpt -> DionHPT (MY02) 2019 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5228
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » zo 23 okt, 2016 16:48

Volgend jaar komt de internationale Classic Indian Meeting naar de sluizen van Haverud (Sverige) vernam ik vandaag van een betrokkene.
Leuke aanleiding voor een rit.

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6885
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Jungleman » ma 24 okt, 2016 0:00

barst! dat wordt nog lastig kiezen...

ga ik naar Zweden op de Pan E. of ga ik naar Schotland op de Pan E. ?

in Schotland heb ik op advies van een mede-Saabforummer, die met enige regelmaat richting Glasgow en Edinburgh kwam,gezocht (en gevonden) naar de NorthCoast 500. een 516 miles lange kustroute die o.a. met de motor te doen is. 516 miles, ruim 800 km, is in een week tijd goed te doen, 100 miles/160km per dag, dat kan in 3 uurtjes, maar daar neem je natuurlijk de hele dag voor. vereist wel 'careful planning', want benzinepomp en bed zijn niet in ieder dorp te vinden. https://www.northcoast500.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zweden lijkt me mooi om weer heen te gaan. eerste/laatste/enige keer dat ik er geweest ben, was in 2011 met de zwarte 9000CD Griffin. aanleiding was de SaabsUnited-days, georganiseerd door de website saabsunited.com en lokale Saabdealer ANA. enige medewerking door de fabriek werd geleverd door het beschikbaar stellen van een aantal NG9-5's en een 9-3X. 'on display' bij ANA stonden een 9-4X en een NG9-5 SW en een 9-3 Caab IE. ik was er een paar dagen eerder en heb toen wat in de omgeving rondgetoerd.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 5998
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Funky Dude » wo 16 mei, 2018 12:59


Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6885
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Jungleman » wo 16 mei, 2018 15:19

ik zou er niet graag een noodstop mee willen maken...

ik zou het andersom doen: trailertje achter de BahMW en daar de (nieuwste) Goldwing op. alhoewel: als je een Goldwing hebt, rij je dáármee naar je bestemming.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12910
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » do 16 aug, 2018 19:42

Sabriolet schreef:
vr 21 okt, 2016 20:51
Nice bike to start with [THUMBS UP SIGN]

Tijdje ervaring opdoen en dan door naar
//uploads.tapatalk-cdn.com/2016102 ... 522696.jpg

Veel veilige kilometers gewenst
Grappig, vorige week nog met een VFR 800 Crossrunner gereden en hoewel deze niet beangstigend snel was, vond ik hem niet zo makkelijk langzaam te rijden als een CBF 600 of 1000. Het geluid was daarentegen wel verslavend en ik zal dan ook in de toekomst graag eens een VFR willen rijden. Mooi ding, spannend geluid.

Het is nu eerst een oranje CBF 1000 geworden, die ik over anderhalve week op ga halen. Eerste eigenaar, goed onderhouden, vele accessoires, paar zaken voorbedraad. Ik ben er blij mee. :)
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

's Weekends: 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY67) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Pap's huidge: 9-3 lpt -> DionHPT (MY02) 2019 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Sabriolet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 620
Lid geworden op: wo 03 sep, 2008 19:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Sabriolet » do 16 aug, 2018 20:31

Mijn VFR is een 1200
dat is snel genoeg, dat kan ik je verzekeren.
En heerlijk veel koppel onderin.
Stelvio haarspeldjes gewoon in tweede versnelling, met passagiere achterop.

Veel plezier met je aanwinst!

En wat grappig, ik lees dat jij nog een Celica liftback hebt.
ik heb vroeger 3 Celica's gehad, 2x coupe en als laatste een liftback
Helaas was toendertijd de roestduivel nog medogenloos....
Mijn turbo fluit harder dan ik.

Plaats reactie