SAAB-rijders op twee wielen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6026
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Funky Dude » za 23 jul, 2016 19:16

Mocht je een chopper overwegen, houdt er dan rekening mee dat bij die modellen de zitpositie niet altijd (voor iedereen) prettig is op lange afstanden (en voor de duo over het algemeen helemaal niet), ik heb dit regelmatig meegemaakt bij vrienden die op zulke fietsen reden. Proefzitten in de showroom leert je dat niet, huur er anders eentje voor een weekend mocht je oog daarop vallen. Een kale allrounder kun je zelf nog aankleden met ruit, kuip en/of koffers en met goede motorkleding hoeft kou geen probleem te zijn is mijn eigen ervaring.
Nadeel van een kuip is dat die bij een val al gauw voor een hoge kostenpost kan zorgen, dan is een setje carterbeugels of een valbeugel voor je blok op een kale motor een effectievere investering. (Wij hadden bij onze club de Schuiverwisselbokaal)

Hier nog een wat ouder topic met wat motorervaringen:
viewtopic.php?f=16&t=102836

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12913
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » za 23 jul, 2016 20:20

Bij het halen van mijn rijbewijs, krijg ik ook de mogelijkheid een dag gratis een fiets van een lokale motorzaak te huren (dealtje van mijn rijschool). Ik zal wel even kijken of ik dan op een ander type motor kan rijden dan waarop ik gelest heb. Verder heeft een kennis vanmij een aantal verschillende motoren, zoals een 250cc éénpitter, een 650cc allroad éénpitter, een 1300RT, etc. Dus dan kan ik zo ook wat verschillende types uitproberen.

Ik moet wel zeggen, gezien oude 600cc naked bikes vaak niet eens zoveel goedkoper zijn dan mooie, verzorgde VFR 750s, is het wel héél aanlokkelijk om dan toch een iets mooiere/sterkere motor te kopen... :roll:
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

's Weekends: 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Pap's huidge: 9-3 lpt -> DionHPT (MY02) 2019 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6894
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Jungleman » za 23 jul, 2016 22:21

hou met 2-cylinders rekening met de (nare?) eigenschap dat ze nogal eens 'aan/uit' willen reageren. dat wil zeggen dat ze nogal abrupt reageren als je gas geeft of loslaat.
choppers hebben inderdaad een zithouding waarbij je het niet lang volhoudt. het is toch een soort 'apehanger'-houding die je moet aannemen, waardoor je aan je stuur hangt en de doorstroming van je bloed in je armen niet echt je-dat is, volgens mij.
een sportmotor heeft een zithouding waarbij het gewicht van je bovenlichaam op je polsen rust. mij lijkt dat op den duur ook niet optimaal, omdat je dan grote(re) kans hebt op slapende vingers/handen.

zelf wist ik voor ik examen deed al wat voor soort motor ik wilde rijden: een chopper (à la Yamaha Virago VX535, is het (gelukkig?) niet geworden) of een tourer. door o.a. met motorrijdende collega's te praten over wat zij rijden en wat zij een goeie motor vinden, ben ik uiteindelijk op 3 motoren uitgekomen waaruit ik zou gaan kiezen:
1. Honda Pan European 1100
2. Honda Deauville 650
3. Honda Pacific Coast 800

alledrie met cardanaandrijving (dus onderhoudsvrij, 1x per jaar cardanolie vervangen en weer doorrijden. een ketting moet je eens in de zoveel tijd smeren, aandrijfriem moet je ook regelmatig controleren en droogt uit), V4 (Pan E) of V2-motor, wat toch net effe een leuker geluid geeft bij standaard-uitlaten. geen luchtkoeling, dus onder alle omstandigheden een redelijk constante werktemeratuur. risico is er natuurlijk wel dat als je een slang lek hebt, je niet verder kunt. met olie/luchtkoeling heb je dat probleem niet, maar hoe zit het daar als je met draaiende motor stil staat?
het gezicht van mijn collega klaarde alleen maar op, naarmate ik mijn keuzes aan hem voorlegde. de Deauville vond hij zelf niet echt een goeie motor (waarom, ben ik effe vergeten), maar hij kon mijn keuze voor de Pan E. zeer waarderen, waarschijnlijk omdat hij er zelf ook een reed, weliswaar een 1300, die hij bij 2.5 ton heeft ingeruild op een BahMW K1600GTL 6klapper. hij tipte ook nog de Yamaha XJ900Diversion, voornamelijk omdat daar, in tegenstelling tot de XJ600Diversion, ook een cardan-as onder zit. wat een nadeel kan zijn: luchtkoeling

De Deauville en de PC800 zijn geen slechte motoren, en zijn betrekkelijk goedkoop te kopen. vraag is wel: is het een categorie waar je op wil rijden en zo jawil je erop gezien wil worden? vooral de PC800 heeft namelijk een boel plastic aan het frame hangen, en heeft geen afneembare zijkoffers (wat rete-handig is als je op trip gaat).

laat een motor niet staan omdat je vreest dat-ie te zwaar (in gewicht) zou zijn. echt, als het eenmaal rolt, merk je daar bar weinig meer van.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4601
Lid geworden op: wo 08 dec, 2004 21:48

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door sb129h » za 23 jul, 2016 23:50

Ik heb ooit eens op een Pan gezeten maar vond 'm eigenlijk te klein... En ben paar cm korter dan Jungleman. Ik zat met m'n knieën tegen het plastiek.

Mijn favorietje, heb er een aantal: de Yamaha XJ900 N/F: sport/tour, kardan (zóóó makkelijk) in plaats van een ketting, zuinig (1:16 doet de naked en 1:20 de gekuipte) en tamelijk onverwoestbaar. Beide fietsen zitten ruim boven de ton v.w.b. km-stand (eentje 125k en de andere 175k) en zijn daarin echt geen uitzondering.
De naked is zoiets als dit (plaatje van internet geplukt) :
Afbeelding
De andere is voorzien van een Schurgerskuip, maar er zijn er ook met originele fairing (de 'F').

Maar probeer zo veel mogelijk motorfietsen uit, dan weet je wat jou het beste past. Ligt ook aan waar je je motor voor wilt gebruiken. Mijn belangrijkste punt was dat de motor op langere afstand nog steeds comfortabel moest zijn, ik gebruikte de motoren vooral voor woon/werk, Gorkum->Zoetermeer, gedurende zowat het hele jaar.
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6894
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Jungleman » zo 24 jul, 2016 0:20

knieën tegen plastic: check, ook hier. maar ik heb er (nog?) geen last van. wat soms wel storend kan zijn bij een Pan 1100 is dat de warmte van het motorblok langs je onderbenen strijkt, aangezien je onderbeen op een handvol centimeters van het motorblok zit. als het fris is, is dat natuurlijk niet erg, maar met de temperaturen van de afgelopen week kan het dus lastig zijn. temeer daar je op een Pan weinig/minder rijwind voelt...qua verbruik is 1:20 haalbaar.

Afbeelding
mijn Pan bij de oorlogsbegraafplaats Oosterbeek
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2137
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door gertram » zo 24 jul, 2016 4:06

Jungleman schreef:laat een motor niet staan omdat je vreest dat-ie te zwaar (in gewicht) zou zijn. echt, als het eenmaal rolt, merk je daar bar weinig meer van.
Bij snelle richting veranderingen en chicanes is er wel degelijk veel verschil. Bij mijn GSXR van 179 kg en mijn Triumph SuperIII van 211 kg is omgooien een heel ander verhaal. Banden spelen ook mee, is 110 vs 120 en 150 vs 180 plus verschil balhoofdhoek mag ik niet wegcijferen maar gewicht heeft zeker een rol.

Ik ben geen Yamaha man maar een XJ is zeker een oerdegelijke motor. Ook de Diversion is bijna onverwoestbaar. Starten met een 900 vind ik echter niet verstandig.
VFR750 is ook al erg zwaar om op te beginnen. Er is ook een 400 versie al zijn de meeste in dit land geïmporteerd vanuit Japan, zeldzaam. Als je een goed leertraject wilt hebben is het wel de weg.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13736
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door ReinO » zo 24 jul, 2016 8:43

ik vind zo n lichtere motor -gewicht- ook stuk lekkerder om op te beginnen, zeker qua stuurwerk en mocht je een keer omvallen dan kun je dat ding tenminste weer
op zijn wielen zetten. Maar ja smaken verschillen en zeker in motorland. Want iemand die van choppers enz houdt gaat niet zo gauw een lichte racer kopen, of een
400cc naked bike. Hoe verstandig ook, motoren koop je al helemaal niet met je verstand.
Ik heb mijn gsxr1000 my 2015 maar eens aan de stroom gezet, want het is vanmiddag goed motorweer. En zo lezend heb ik er weer zin in gekregen -en vooral ook eindelijk eens tijd-.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4416
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door evo » zo 24 jul, 2016 9:55

Even wat tegengas geven bij al dit oosters "geweld". Stiekum wilden jullie zeker ook liever een Prius, niet? (Geintje)

Hier mijn favorieten:
Afbeelding

Een R1200ST, gekocht met mijn verstand. Voor veel probleemloze aangename km's (mede dankzij de cardanaandrijving). Ondanks zijn vorse verschijning stuurt het als een fiets van 175 kg. Paralever...

[EDIT] ik bedoelde telelever... de paralever zit aan de achterzijde en is hier minder relevant. https://www.google.nl/search?q=bmw+r120 ... 50&bih=646" onclick="window.open(this.href);return false; is toch best apart te noemen. Stuurt erg licht en duikt veel minder. Je merkt dus niet dat je een relatief zware fiets onder je hebt. En doet ondanks zijn gewicht, en grote verschijning zo 1:20 a 1:25... Ik vind het bizar, maar het is zo... En nee, ik rijd niet eens mee als een opa...

De Duc, een en al liefde en emotie. Wat een genot, en altijd weer blij als ik er levend van af stap. :mrgreen:

[EDIT] Ben het ook niet eens dat je licht/klein moet beginnen. Wat je wel moet doen is beheerst rijden, en altijd marge inbouwen. Ik denk dat je een goede en fijne fiets moet kiezen. Je moet 'em natuurlijk niet meteen helemaal plat leggen en opentrekken... langzaam opbouwen. En als je dan een fiets met potentie kiest denk ik dat je daar beter aan doet, dan ene waar je wellicht na een jaar op uitgekeken bent...

My 2 Pence!
Laatst gewijzigd door evo op zo 24 jul, 2016 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13736
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door ReinO » zo 24 jul, 2016 10:01

maar dit vind ik ook erg mooi hoor, prachtig stelletje.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4416
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door evo » zo 24 jul, 2016 13:29

Dank je Rein! Ben er ook erg blij mee.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4601
Lid geworden op: wo 08 dec, 2004 21:48

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door sb129h » zo 24 jul, 2016 16:18

Gestart op een Kawa 700 Vulcan, ontzettend leuke fiets, veel power/trekkracht/noem het en briljante remmerij, maar het ding maakte me te veel herrie (tuut in de oren na een rondje van een half uurtje en ze hoorden me op 5km aankomen), leverde rugklachten op door de lage, rechtop zit en had bovendien niet te verklaren startproblemen. En problematiek met de techniek is niet handig met een uit de VS geïmporteerde motor.
En op de XJ900 heb ik veel meer het gevoel dat ik de baas ben en de motor heeft me, naast een gelijkrichter met kuren, nooit laten staan. En ik heb 'm sinds 1995, toen 4 jaar oud en toen al met 75.000 km op de teller. De wereld verklaarde me voor gek. :lol:

Maar had het geen Yamaha geworden, dan hoogstwaarschijnlijk een BMW-km-buffel. Vooral vanwege de cardan en de ergonomie.
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12913
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » zo 24 jul, 2016 23:26

Toevallig had mijn kennis het vandaag nog over een BMW K75, wat me ook geen verkeerde beginnersfiets lijkt. Het blijkt alleen dat die dingen ( K75 / K100 ) verrekte duur zijn in Zwitserland. Ze beginnen net bij 2000 CHF, maar de meeste zitten rond de 4000-6000 CHF. Voor dat geld heb je ook nieuwere BMWs... om van Japanse fietsen nog maar niet te spreken.

Toevallig staat er in de buurt van mijn stek ook een Honda CBF 600 SA uit 2004. Als die er in november nog staat, dan ga ik daar eens naar kijken. Het lijkt me ideaal.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

's Weekends: 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Pap's huidge: 9-3 lpt -> DionHPT (MY02) 2019 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5256
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » ma 25 jul, 2016 1:58

Jungleman schreef: choppers hebben inderdaad een zithouding waarbij je het niet lang volhoudt. het is toch een soort 'apehanger'-houding die je moet aannemen, waardoor je aan je stuur hangt en de doorstroming van je bloed in je armen niet echt je-dat is, volgens mij.
een sportmotor heeft een zithouding waarbij het gewicht van je bovenlichaam op je polsen rust. mij lijkt dat op den duur ook niet optimaal, omdat je dan grote(re) kans hebt op slapende vingers/handen.
Niet elke chopper is een apehanger. Mijn VN800 in ieder geval zeker niet, evenmin mijn ZL600. Wat wel problemen geeft op langeren ritten is een zithouding waarbij geen steun is aan de achter-boven-binnenzijde van het bovenbeen. Dit kan worden opgevangen door zaken als valbeugels te verwijderen en te vervangen door voetsteunen die verder naar voren zijn geplaatst, waardoor je bovenbeen beter op het zadel aansluit.

Dat kan beste in de papieren lopen, omdat doorgaans de positie van het rempedaal en schakelpook oom moeten worden aangepast en het standaard zadel te vervangen door een geveerd exemplaar. Maar dagtrips van 200-300 kilometer hoeven met een standaardzadel geen probleem te zijn. De buddysit van de Vulcan gaf mij pijn aan het staartbeen, dus heb ik nu een customzadel dat tevens geveerd is.

Gebruikersavatar
Niels83
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 16 jun, 2011 11:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Niels83 » ma 25 jul, 2016 8:42

Steve-O schreef:
Jungleman schreef: choppers hebben inderdaad een zithouding waarbij je het niet lang volhoudt. het is toch een soort 'apehanger'-houding die je moet aannemen, waardoor je aan je stuur hangt en de doorstroming van je bloed in je armen niet echt je-dat is, volgens mij.
Niet elke chopper is een apehanger. Mijn VN800 in ieder geval zeker niet, evenmin mijn ZL600. Wat wel problemen geeft op langeren ritten is een zithouding waarbij geen steun is aan de achter-boven-binnenzijde van het bovenbeen. Dit kan worden opgevangen door zaken als valbeugels te verwijderen en te vervangen door voetsteunen die verder naar voren zijn geplaatst, waardoor je bovenbeen beter op het zadel aansluit.
Tsja, ik durf te stellen, dapper als ik ben, dat mijn Harley custom valt onder "chopper", zelfs het blok is niet meer origineel, alleen het stuur nog geloof ik. Dus echt gechopt en in delen opgebouwd waar de naam chopper haar oorsprong vindt. Maar deze heeft, net als die van Steven geen apehangers. Rijdt prima deze meid, ook voor de lange afstanden. Heb een erg breed zadel laten maken met komvorming waardoor die nog een beetje je onderrug verstevigd.

Afbeelding

Voor en na foto van het zadel:
Afbeelding
Jetzt:
Saab 900 Turbo 16 Special T5.5 280pk
Volvo XC70 3,2 SUMMUM Geartronic
Harley Davidson FXSB Softail Breakout

Es war einmal:
SAAB 9³ Aero Troll 2.0R Caab 56-LR-XG
Saab 900 classic Scarabee LPT FG-JZ-10
Saab 900 classic Zwart LPT 39-NT-VG
9³ SE Maptun stg5 1999 80-XL-TZ
Saab 9000

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6894
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Jungleman » ma 25 jul, 2016 9:44

bij mijn Honda Pan E. kreeg ik ook een (weliswaar behoorlijk) gebruikt Corbin-zadel. ondanks dat het een intensief gebruikt zadel is, zit het beter dan het recent herbeklede standard-zadel van Honda. ik moet nog eens informeren wat het kost om het Corbin-zadel opnieuw te laten vullen en bekleden.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Plaats reactie