1 miljoen Saab mijlen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
nove mille
Geregistreerd lid

Re: 1 miljoen Saab kilometers

Bericht door nove mille » do 08 aug, 2013 0:06

Lees nu pas je verhaal, vol zelfrelativering en humor... dank, het was genieten.

Succes met de zoektocht en ja, de aanbiedingen uit Zwitserland lijken me voor jou het interessantst.

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » vr 09 aug, 2013 8:18

Ik ga vanwege een tijdelijk mobiliteitsprobleem nu even met de taxi naar mijn werk en gisteren had ik na al de e-klasses een s80 d5.
Man wat een fijne auto. Die stoelen! Die motor.... En gecombineerd reed ie 6,7/100. Zag er uit en liep als nieuw. Geen krasje butsje binnen en buiten. Geen trillinkje of slag verkeerd, met 245000 km op de teller!
Nog even een opvallende: Fiat croma met acc navi, stoelverwarming. niet slecht. De 2.2 kan lpg in.

Ramon1
Geregistreerd lid

Bericht door Ramon1 » ma 19 aug, 2013 14:13

Leuk om jouw uitgebreide autolevensloop te lezen......

Je kijkt m.i. wel flink door een Saab zonnebril 8) als ik lees welke auto's afvallen......
Met alle respect: het platform van de 9-5 is en blijft het GM Vectra B uit het midden van de jaren 90.
Saab heeft hier veel aan gedaan en verbeterd, maar het blijft een basis van 20 jaar oud PUNT !
Gelukkig ben je zo eerlijk om de BMW 5 serie credits te geven, terecht niet voor niets al jaren de maatstaf qua rijdynamiek en sturen !
Los van emotie en smaak kun je objectief niet heen om auto's als de Insignia, de Mondeo en de Volvo V70 serie vanaf 2000 en dan laat ik de Audi A4-A6 (Quattro) vanaf 2000-> nog maar even buiten beschouwing.
Al deze moderne auto's zijn toppers qua rijcomfort en wegligging en power (als je de potente versies neemt).
Je zal wat moeten zoeken naar de versie met de juiste stoelen (ik denk minimaal aan optionele (Recaro) sportstoelen in de Duitsers, Volvo heeft zelf goed meubilair......) NB: Deze auto's ken ik zowel prive als zakelijk goed, dus ik weet echt de plussen en minnen en niet alleen de testverslagen.
Over 2 weken stap ik zelf weer in een Saab, een '01 9-5 Griffin Estate op LPI, dus het is niet zo dat ik "anti" Saab ben, maar objectief gezien zie ik wel de tekortkomingen / mindere punten van een 9-5.....
Mijn huidige vergelijking is een Audi A4 B5 2.8 30V Avant Quattro automaat uit 1997, tijdelijke "verbouwingsauto", maar inmiddels 3 jaar gebleven.
Met bijna 3 ton op de teller en een sportonderstel gaat een 9-5 (V6) hier qua wegligging, zitpositie, interieurgeluid, afwerking en mechanische verfijning niet aan tippen.
Het is echter net als een oude jas waar je geen afscheid van wil nemen: hij (zij- wat je wil) (de 9-5) vind ik een mooie auto, hij zit lekker en heeft iets vertrouwds.... :wink:

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 20 aug, 2013 11:06

Ha, het debat over de beste auto's gaat losbranden!

Allereerst: ik stel een paar eigenwijze eisen aan auto's:
  • *minstens een forse afschrijving door de eerste eigenaar gehad :D ,
    *voldoende ruimte voorin en rechts achterin voor dat grote lompe lijf van mij (royaal meer dan 100 kg, 1.92m lang met een naar verhouding groot lijf)
    *sportief rijgedrag :O: ;-|+
    *luxe entourage
    *voorkeur voor LPG boven Diesel (geluid)
    *moet er mee bij mijn klanten (gemeenten) aan kunnen komen
.

Daarmee vallen veel auto's al af:
  • *BMW: helaas, kan niet voor de klanten, heeft geen LPG
    *Mercedes: als ik een taxi wil, dan...
    *Audi: pas ik niet in, zeker de 4 niet, maar de 6 eigenlijk ook niet, en al zeker niet achterin. Een 15 jaar oude A8 zou kunnen, maar die zijn er niet zo veel met een fatsoenlijk kilometrage. Overigens heb ik de vorige editie van de A6 uitgebreid -ook rijdend- vergeleken met de 9-5 NG, en ik vond de Audi zeker niet beter, en veeeeeel lelijker. Dat geldt overigens voor alle standaard Audi's: zo sexy als een burqa!
    *Insignia pas ik niet in
    *9-5NG pas ik achterin niet in
    *Ford Mondeo Station wel, maar er zijn grenzen... Bovendien: een nieuwe fors gemotoriseerde Mondeo is even duur in de lease als een BMW 5 of een Jaguar Sportbrake. Over vijf jaar zie ik mezelf overigens wel in die Sportbrake rijden
    *Lexus: geen LPG of Diesel, eigenlijk pas ik alleen in de LS
    *Volvo V70: ik heb uitgebreide proefritten in de V70, zowel de oude als de nieuwe gemaakt en qua rijgedrag vind ik ze bijna nog erger dan de hierboven beschreven Toyota Avensis: lomp, zwabberig en alleen goed om met je Golden Retrievers naar de hei te rijden.
    *De S80 daarentegen kan heel goed: comfortabel rustig, stabiel, maar moet je wel een pittige motor in hebben.
Wat betreft rijervaring in allerlei auto's delen we heel veel: ik heb in heel veel auto's gezeten en in veel minder auto's gereden. Ik pas in de meeste gewoon niet. :oops: ;-(+

Daarnaast: is er de afgelopen 15 jaar zo veel aan de kwaliteit van de platforms verbeterd? Aan de elektronica wel, aan de motoren ook, maar daar is in de jaren '00 door het kunnen lenen bij GM niet zo veel achterstand ontstaan, en de 9-5 motoren zijn alleen wat minder schoon dan de BMW's. Maar slechter?

Als ik onbeperkt geld had kwam vrees ik de Porsche Panamera Executive als eerste op het rij, maar als ik er in zou passen en geld geen probleem was zou de Maserati Quattroporte mijn hart nog meer aanspreken. ;-|+
Daarna is en blijft de BMW 5-serie de onovertroffen koning van de gewone auto's.
Maar eigenlijk vind ik de 9-5 Aero (en op een andere manier de 3.0 V6) elke keer weer verrassend qua rijgedrag en vermogen.
Bovendien: je moet eens een vergelijking maken tussen een 2008 9-5 2.3 Aero en BMW's en Audi uit datzelfde bouwjaar met minstens 250 Pk. Die zijn gewoon € 10.000 (of meer) duurder. De BMW is dat geld wel waard, maar de Audi?

Ik blijf dus gewoon hangen op de 9-5 of de Volvo S80 en droom af en toe van andere auto's

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » di 20 aug, 2013 11:31

Het is wellicht vloeken tussen al die premium sedans, maar heb je een S-max al eens overwogen, grote auto met voldoende ruimte en met de 240pk ecoboost motor zeker niet langzaam. En geweldig rijeigenschappen (zeker voor een MPV).

Zoiets : klikje
of deze: klikje

In de pre-facelift versie ook te krijgen met de 5-cilinder turbo motor van Volvo zoiets: klikje

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 20 aug, 2013 13:41

ik heb er zelfs in gezeten, maar door de drie kleine stoeltjes op de achterbank zit het niet fijn :(

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » di 20 aug, 2013 13:45

Ik heb zelf regelmatig achterin gezeten (heb er zelf nl 1 met die lekker 2.5 5 cilinder motor) en ik kan er comfortabel zitten. Ben toch ook 1.90 en 90kg.
Maar goed als je het niet goed vindt zitten kijken we gewoon verder naar het volgende alternatief.

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » di 20 aug, 2013 14:56

Citroen c6 zal je achterin wel niet inpassen denk ik met die daklijn.
Afbeelding
S-type zijn niet zo duur meer?
Afbeelding
Als je niet over je nek gaat als je er naar kijkt: Lancia Thesis
Afbeelding
Peus 607?
Afbeelding
volkswagen Phaeton ook die eerste eigenaren hebben veeeel afgeschreven?
Afbeelding

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » di 20 aug, 2013 15:01

Pheaton is idd geen verkeerde auto ongeveer technisch gelijk aan de A8.
Al blijft het wel een vokswagen.

Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mariacci » di 20 aug, 2013 15:38

Ik denk aan een aantal auto's buitenom Saab die min of meer zouden kunnen voldoen aan jouw voorwaarden. Althans ik heb aan deze auto's gedacht danwel proefgereden voordat ik zelf de 9-5 aero kocht:

-Alfa 166. Sportief, luxe, mooi en eigenzinnig.
-Fiat Croma. Helaas geen hele sterke benzineversie (wel diesel van 200pk) maar onderschatte limo wanneer je een topuitvoering (Emotion of in Italie: -Must) treft. En je bent niet alleen, ook de president van Ferrari liet er zich in chauffeuren :D. Wel controversieel, sommigen vinden m spuuglelijk.
-Citroen C6. Viel nog niet binnen mijn budget maar is absoluut een kwijlauto vind ik zelf.
-Een of andere grote Volvo. S80 kost helemaal niets en daar zijn natuurlijk ook dikke motoruitvoeringen voor (t6?)

Allemaal auto's die de grote afschrijving al achter de rug kunnen hebben.

Maar goed ik wil je niet in een andere auto praten, zijn slechts een paar non-saab opties. De 9-5 voldoet ook aan je voorwaarden. Kies dan gewoon een aero, dan heb je naar ik mag geloven (ik heb nog nooit in de V6 gereden) een andere auto dan de eerder gereden V6.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » wo 21 aug, 2013 8:16

Ik vind het wel heel grappig hoe al die Saab-liefhebbers op het forum mij uit Saab lijken te willen kletsen.
En dat terwijl ik alleen maar op zoek ben naar een opvolger van mijn ;-|+ rode 9000 Aero en al redenerend uitkwam op de 9-5 Estate of eventueel de Volvo S80 of heel eventueel deze http://www.jbover.nl/index.php/youngtim ... 15-cm-plus" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat doe ik niet omdat ik iets anders wil dan een Saab, maar omdat een logische aftelreeks leidt tot één van die drie auto's.
Dat ik daarmee uitkom bij mijn geliefde merk waar ik al meer dan één miljoen kilometers in rijd is alleen maar mooi meegenomen!!!

Het maakt me alleen treurig dat het waarschijnlijk de laatste keer is.
Waar vind ik over vier jaar een Saab met minder dan 150.000km die aan al mijn wensen voldoet? Of rijd ik dan inderdaad Tesla, een auto die nu ook qua veiligheid Saab-specificaties nastreeft en in ieder geval even innovatief is als Saab altijd geweest is!
http://www.teslamotors.com/about/press/ ... aignId=329" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens hebben de mensen die Phaeton riepen gelijk: maar het is inderdaad een Volkswagen!
En de C6, hoe mooi en bijzonder en fijn ook: ik pas er voorin zelfs amper in

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » wo 21 aug, 2013 8:58

Ik probeer je niet uit een Saab te kletsen, in tegendeel. Maar je verhaal kwam op mij over alsof je niet wist wat je moest kopen. Daarnaast is het voor de zakelijke rijder niet steeds minder makkelijk een Saab te rijden, vandaar de andere modellen.
Maar het is duidelijk, je gaat voor een 9-5 aero estate dus :O: 8)

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » wo 21 aug, 2013 11:21

Precies een MY08 Aero estate met de juiste opties is niet te versmaden!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » wo 21 aug, 2013 11:33

als alles goed gaat is ie morgen van mij! :D :D :D

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » wo 21 aug, 2013 12:00

Die uit Barcelona?

Plaats reactie