1 miljoen Saab mijlen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 1,2 miljoen Saab kilometers

Bericht door collega » di 10 jan, 2017 16:53

Et voila!

https://myalbum.com/album/i17DzU0BzhU3

Oh, en Als het snel weer eens mooi en zonnig is en de auto is gepoetst, komen er ook een paar mooie foto's van de buitenkant in volle glorie. Dit is meer een weergave van Work in Progress (en wat voor Work!).

Veel kijkplezier

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » di 10 jan, 2017 17:01

Waar heb je die haaienvin vandaan?

Volgens mij geen origineel Saab?

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 10 jan, 2017 17:03

is voor Dab+radio (die er nu nog niet in zit :) )

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » ma 17 apr, 2017 15:09

Nog even en t wordt een rage.
Renault heeft nu ook een prachtige kleur noir amethyst, Citroën op de DS-modellen de kleur Whisper metallic, ik dacht dat ik ook een Mercedes in t paars had gezien, maar die kan ik niet terugvinden op hun website.
Kortom: mijn violet-amethyst is weer een aantal jaren helemaal cool!

en al zoekende wam ik op deze site terecht https://www.thepurplestore.com/purpleblog/purple-cars/. Ik heb ze er uiteraard op gewezen dat de lijst niet compleet is

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » za 27 mei, 2017 1:03

Tsja,
ik ben weer eigenaar van de rode 9000 ;-|+
Dushi is overgestapt op simpele leaseauto's.
snap ik.
de ;-|+ staat nu bij Wijlhuizen met een kapotte benzinepomp.
nog steeds 2 opties:
verkopen of mee naar Dakar (verbouwen tot cabrio is geen optie, zo lijkt me...)
dat Dakar-verhaal wordt dan wel 2018.
eerst maar eens doorlichten, kijken wat de kosten zijn.
als hij te koop komt zien jullie dat vanzelf

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » za 27 mei, 2017 9:55

Heb hem de afgelopen tijd toch nog weleens zien rijden rondom Rheden en De Steeg.

Zit wel weer wat opknapwerk aan dacht ik gezien te hebben.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » za 27 mei, 2017 10:05

De beschadigingen aan de carosserie zijn gelukkig gerepareerd (verzekering)

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » za 01 jul, 2017 19:58

De rode ;-|+ is nu via Wijlhuizen verkocht.
Ik weet nog niet aan wie, maar ik begrijp van Guus Wijlhuizen dat het een liefhebber is!
Dat doet me deugd.
Ik hoop dat hij hem nog lang rijdend houdt en wens hem (of haar?) heel veel plezier!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » ma 03 jul, 2017 22:49

Ik begrijp inmiddels dat Sapphire de nieuwe eigenaar is. Hij gaat er een projectje van maken en dat op het forum bijhouden.
Blij dat een echte liefhebber de auto een mooie oude dag gaat bezorgen!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 08 okt, 2017 14:17

In het Youngtimer magazine van september-oktober 2017 staat een mooie reportage van de 9-5(vanaf p. 40).
Ik heb 'm nu een jaar. In dat jaar heb ik 60.000 km gereden. Dat is volgens mij meer dan ik ooit gedaan heb in een jaar, maar opdrachten ver weg en vakantieritten naar Parijs, Zweden en Pula zijn daar wel een verklaring voor.
Hoe heeft de auto zich gehouden?
Eigenlijk vrijwel vlekkeloos: in het begin wat kleine storinkjes, met name met sensoren (verwarming bij chauffeur, DRL's), maar die waren na enige tijd verholpen. Wel heb ik meteen na 500 km al een heel kleine schade veroorzaakt: ik was niet gewend dat de gastank ingebouwd zit in de benzinetank-opening.
Dus toen ik LPG getankt had sloeg ik de hendel van de lpg-slang met een klap vrij. Gevolg: minimaal deukje in de zijkant van de auto.

En verder rij ik als een vorst: royaal, luxe, verwarmde en geventileerde stoelen voor en achter. Als de zon schijnt is ie schitterend paars en anders stijlvol zwart, de navi en HUD doen het prima met elkaar (al heeft Navigon een tijdje een soort blackout met omleidingen van files gehad; inmiddels verholpen); de scheiding tussen telefoon en navi is uitstekend (ik heb een carkit voor mijn telefoon en een aparte telefoon die alleen maar navi is.
Ook heeft de auto meer dan voldoende vermogen (meer dan m'n buurman z'n 330i ;-|+ , automaat en motor werken prima samen nu ze op elkaar ingeleerd zijn, wegligging is des Saabs: sportief zonder oncomfortabel te zijn en af en toe een beetje deinerig.
Verbruik op gas: 1:8 als ik rij, 1:9 als m'n chauffeurs rijden :D

Er is maar één dingetje: na zo'n 3 maanden ben ik m in overleg door de wasstraat gaan doen en die prachtige achterspoiler kan daar kennelijk niet tegen: de lasnaad begint een heel klein beetje zichtbaar te worden. We zoeken naar een oplossing.

Maar verder ben ik alleen maar blij met m'n keus voor deze laatste benzineauto die ik zal rijden (al koop ik later misschien een Caab voor erbij). Alles is zoals bedacht en gepland, en de ecologische footprint van een 15 jaar oude auto is natuurlijk heel aanvaardbaar: een nieuwe auto maken, wat dan ook, kost altijd meer energie dan een oude renoveren, ik rij met een relatief schone Euro-5 motor en op LPG, een heel schone brandstof.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 08 okt, 2017 22:04

collega schreef:Wel heb ik meteen na 500 km al een heel kleine schade veroorzaakt: ik was niet gewend dat de gastank ingebouwd zit in de benzinetank-opening.
Ik ook niet, lijkt me ook wel een heel kleine gastank :wow: :-P+

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 08 okt, 2017 22:18

:oops: :oops: :oops:

maar dan toch 500 km er mee gereden: super zuinig, zo'n Aero!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 1,3 miljoen Saab kilometers

Bericht door collega » za 09 jun, 2018 22:28

100.000 km in 20 maanden, tijd voor een overzicht (ik heb de kop aangepast naar 1,3 miljoen Saab-kilometers)

Als je 100.000 kilometer in een auto rijdt in 20 maanden en je bent 'm nog niet zat is dat meestal een goed teken.
In dit geval een heel goed teken!
De auto blijft me verbazen qua snelheid, wegligging en comfort. Alles doet het steeds maar weer, en steeds net een beetje sneller en comfortabeler dan je verwachtte!

Ik heb wat gedonder gehad met de versterker, die deed een beetje moeilijk, af en toe viel er een kanaal uit. Dat is uiteraard vervangen bij een beurt. Dat leverde wel gedoe met de Parrot op, en die is nog steeds niet geweldig; soms kraakt ie, soms zwabbert ie van het ene kanaaal naar het andere, maar hij doet het wel weer. Ook de muziek doet het weer goed.
Het enige dat niet mooi blijft is de spoiler. De lasnaad tussen de spoilerdelen werd steeds zichtbaarder. Bovendien deed nog maar de helft van de lampjes van het derde remlicht het. De auto is daarom teruggegaan naar de spuiter, die de spoiler gedemonteerd heeft, het remlicht vervangen en het geheel opnieuw gelast, gemonteerd en gespoten heeft.
HELAAS ;-(+ ;-(+ ;-(+
Al na een week werd de lasnaad weer zichtbaar, eigenlijk nog erger dan voor de reparatie. Ik weet niet precies wat ik er aan moet gaan doen, maar dit is niet helemaal de bedoeling. Iemand suggesties?
Verbruik LPG 1:8 als ik rij, 1:9 als de chauffeurs rijden, verbruik olie: 0

Oh, en verder is dat klepje tegen het dashboard kapot gegaan, waardoor ik veel koelwater verloor. Uiteraard snel en via de red carpet service vervangen.
Ook de KNAC-service van Saab-partners werkt prima. Ik had toen een leenauto mee, die opeens dienst weigerde. Zelfs in de spits was de ANWB-monteur binnen drie kwartier bij me. Meer in het algemeen valt me op dat áls er iets is, de heren er alles aan doen om je snel weer on the road te hebben

Nog 150.000 km te gaan. Ik hou jullie op de hoogte

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 1,3 miljoen Saab kilometers

Bericht door collega » zo 18 aug, 2019 18:05

bijna 3 jaar, bijna 180.000km gereden. Tijd voor een update.
Service blijft goed, auto gedraagt zich prima, snel, fel en relatief voordelig. Onderhoud doen ze netjes, geen problemen.
Zo fel dat vorig jaar tijdens het jaarlijkse ritje Pula, Kroatïe vice versa (groot bridgetournooi waar ik al jaren speel), mijn bridgeparter het vermogen zo leuk vond dat hij bij een paar onschuldige oude luitjes naar binnen drong. verzekerd, dat wel, maar de schade en het gedoe waren niet blijmakend!

Er is één ding wat helaas niet goed gaat.
Ik heb een Navigon navigatiesysteem (Garmin). Dat is gecombineerd met een Garmin head up display. Op zich een toffe combinatie, bolletje pijltje op de voorruit en af en toe een blik omlaag voor de complexe situaties. Al was Navigon niet echt sterk in filevermijding. Maar Navigon houdt er mee op; kaartmateriaal wordt niet meer ververst. En ik moet nog wel twee jaar verder.

Wat nu? Hoe doen jullie dat?
Mijn beste optie lijkt een telefoon op een beugel horizontaal geplaatst net boven het middelste ventilatierooster, Dat zit dan hoog, zodat je niet omlaag hoeft te kijken. Verticaal vind ik niet zo mooi, komt te hoog.
Google Maps is gebouwd voor verticaal scherm. Als je het scherm kantelt krijg je brede groene balken te zien. Waze doet dat iets beter, maar ik weet niet hoe betrouwbaar en goed dat is.
Hoe hebben jullie het opgelost: geen ingebouwde navigatie. Ik heb hem wel nodig met de 60.000km per jaar. Hoor het graag.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 1,4 miljoen Saab kilometers

Bericht door collega » za 08 feb, 2020 22:46

De oplettende lezer ziet het al: ik ben de 1,4 miljoen Saab-kilometers voorbij.
en ook de 200.000 in deze.

het blijft dezelfde heerlijke snelle comfortabele reisauto die het was toen ik hem kocht.
Ik heb hem nu 40 maanden en er 205.000 km mee gereden, ofwel ruim 5.000 km per maand. Het blijft probleemloos, al heb ik één ding gehad: de achterbanden gingen snel cuppen, te snel.
Oplossing: een 200.000 beurt waarbij met name schokbrekers en vering opgefrist zijn. Nu rijdt ie weer zoals het moet; op winterbanden een beetje deinend (dat krijg je met die zachte wangetjes), maar verder lekker strak.
Verbruik blijft hetzellfde: 1: 8,5 op LPG, 1: 10 op benzine, 0,0 olieverbruik.

Behalve de navigatie is er eigenlijk niks te melden, heel saai. Navigon is echt ter ziele, kaarten worden niet meer geupdate, dus mijn HUD heb ik uitgezet. ik heb een nieuwe besteld in Amerika (Hudly) maar die is nog niet geleverd.

Een ding was heel leuk: ik had de auto net gewassen, parkeer hem in het dorp bij de Appie. Loop naar het centrum toe en om de hoek komt er een man op me af: "wat heeft u toch een schitterende auto meneer! Dat wordt een klassieker"!

Kijk, ik wist dat wel, maar kennelijk beginnen steeds meer andere mensen het ook te zien. Wordt trouwens op mijn opdrachten ook nog vaak door mensen aangesproken: "Wat zonde dat het merk ter ziele is; zulke aparte auto's".

Nog één ding: Saab-partners doet nu ook elektrische auto's, maar wat ik eigenlijk zou willen als de lease is afgelopen: motor eruit, volstampen met accu's en vol elektrisch rijden. Maar dat is kennelijk nog ingewikkeld. Daar is de auto kennelijk te nieuw voor; dan zit er teveel elektronica in de weg aan de accu's. Maar ik blijf zeuren :D
Nog 20 maanden, dan is de lease voorbij.

Plaats reactie