Biopower

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17625
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door jelger » di 24 sep, 2019 12:39

Misschien was het ook geen volledige E85. De E85 indicator is niet op volle uitslag gekomen.
Ondanks dat er diverse keren getankt is. (heb van Lille t/m Madrid op E85 gereden).

Het kan lage kwaliteit bio-ethanol geweest zijn: ik heb de budget pompen bij Intermarche/Auchan e.d. gebruikt (en een halve tank bij Total Access). Misschien dat ik op de terugweg meer "premium" probeer te tanken om eens te testen.

De cruise control ging in ieder geval heel anders om met de lage turbo druk dan ik zou doen bij berghellingen omhoog. Met de voet kon ik de druk op het maximaal haalbare (tussen 3e en 4e streepje) houden, maar de CC ging terug schakelen naar hoge toeren (denk aan 5000).
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5422
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Biopower

Bericht door Steve-O » do 26 sep, 2019 1:16

Het kan best lastig zijn om echt 85% Ethanol te halen: 1 mindere pomp op je route en het gemiddelde percentage daalt.

SAAB presenteerde in de USA een 9-5 Dame Edna die op 100% Ethanol kon rijden. Is dat met de NG standaard geworden? Of heeft men het bij 85% gehouden?

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17625
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door jelger » do 26 sep, 2019 9:35

Het is bij E85 gebleven. Heb wel begrepen inmiddels dat de NG er anders mee omgaat in adaptatie dan de eerste 9-5 met e85 motor.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
Constant
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 691
Lid geworden op: ma 18 apr, 2005 12:14
Regio: Kies een regio:

Re: Biopower

Bericht door Constant » ma 07 okt, 2019 21:26

jelger schreef:
zo 22 sep, 2019 17:24
In Frankrijk op bio-ethanol over gegaan. De meter is op basis van 54 liter bio-ethanol en ca 14 liter restant E10 benzine.

Uit interesse: waar ben je E85 tegen gekomen? Langs de Autoroute vind ik het niet.
Ik wel E85 toch wel eens uitproberen.

Groeten,
Constant
900i 16v Forty 1990
ToDo: tectiel wielkast, rubber winddeflector; roestportier l., achter-sproei, stoelverw.2x, Forty striping, nog meer roest.
9-3 SC Aero E85 2012
ToDo: geleiding rol cabriodak

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17625
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door jelger » di 08 okt, 2019 0:08

Op deze site. https://www.prix-carburants.gouv.fr/
Selecteer E85 en je krijgt alle tankstations met E85 in de kaart, toch dik 1000. Met prijzen per station (beetje zoals directlease tankservice werkt).

Ik heb er niet heel erg op gelet maar heb op de terugweg minimaal eentje aan de autoroute gezien (maar met prijs hoog in de boom voor E85). Dat was of bij Bordeaux (tolvrije stuk) of tussen Poitiers en Tours of na Chartres ri Parijs / Lille.

Overigens, problemen die ik eerder aan mogelijk slechte bio-ethanol weet hebben daar niets mee te maken lijkt het. Gedrag deed zich ook voor op A-merk benzine. Op de terugweg op E85 was de turbo druk normaal.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13973
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door ReinO » di 08 okt, 2019 6:11

Nog even over dat 'mooiere lopen van de motor' op ethanol.

Vraagje: ik heb het idee dat ie echt meer power heeft. Komt dat door de klopvastheid en dat de ecu daarom
de ontsteking kan en gaat vervroegen en dus meer pk s heeft?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5422
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Biopower

Bericht door Steve-O » di 08 okt, 2019 8:06

Als er ethanol in je brandstof zit wordt afhankelijk van het percentage meer brandstof ingespoten. Dat zal er ook iets mee te maken hebben, denk ik.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13973
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door ReinO » di 08 okt, 2019 8:13

en vervroegen en meer brandstof: 'bob s your uncle '.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5422
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Biopower

Bericht door Steve-O » di 08 okt, 2019 18:26

Dat is wel logisch, het hele zaakje moet een fractie eerder ontstoken worden om de volle kracht van de explosie te kunnen benutten. Die uncle Bob is dan dus niet "de Bob" :wink:

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12971
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Biopower

Bericht door Henk-Jan » di 08 okt, 2019 22:27

Wel, zomaar meer brandstof inspuiten is natuurlijk zonder de hoeveelheid zuurstof aan te passen niet zo effectief. Daarom komt de klopvastheid van E85 van pas, wat een verhoogde turbodruk toelaat zonder pingelen en dus de benodigde zuurstof voor de extra brandstof levert.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Heden: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Het begin: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5422
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Biopower

Bericht door Steve-O » wo 09 okt, 2019 8:58

Eh, nee niet helemaal. E85 is "droger" dan Gewone benzine, er zal niet evenredig meer lucht aan het mengsel worden toegevoegd. Dan wordt het mengsel te droog. De ecu rekent continu de optimale inspuiting t.o.v. lucht uit zodat het mengsel bij een stijgend percentage ethanol "natter" wordt. Dit is cruciaal voor de levendsduur van kleppen en cylinders.

Niet BioPower ECU's lijken dit t/m zo'n 30% E85 in de tank ook aan te kunnen leren (het exacte percentage ethanol heb ik niet kunnen bepalen, daar is de betreffende 9-5 te oud voor (geen ODB2 zonder aanpassing van een deel van de bedrading en geen OpenSID), maar het kan ook zijn dat rondstreeks die grens de injectoren van mij '99-er 9-5 het niet konden bijbenen.
Maar met behulp van een Tech2, heb ik de resulterende foutcode ("Fuel mixture too lean") kunnen uitlezen, als ik over de limiet ging). Met de loop der tijd is het verbruik op dezelfde routes en met dezelfde rijstijl toegenomen als ik E85 bijmix, en gaat weer omlaag naar bekende waardes als ik alleen Euro95 tank.
Als dik hem weg doe, zal ik kijken of ik in geval van verkoop de ECU kan bewaren. Dan zou iemand als Dion of EVO deze uit kunnen lezen en bestuderen in hoeverre een van de mappen richting Ethanol zijn ingeleerd. (Laat maar weten als je interesse hebt). NB: Motoren zonder een een aan het T7 vergelijkbaar systeem, kunnen dit niet: do not try this at home.

Uit dit experiment is mij gebleken de Ethanol in de brandstof niet zelfstandig in staat is om vervuilde injectoren te reiningen. Dat moest vorig jaar toch hoogfrequent gebeuren. (zie mijn topic over de Red Baron). Zulke claims kloppen dus niet. Het is wel mogelijk dat het preventief werkt, maar niet bij injectoren die al 300.000+ km benzine hebben verwerkt.

Gebruikersavatar
Chyron
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 21:19
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Biopower

Bericht door Chyron » wo 09 okt, 2019 15:02

In Frankrijk tanken we altijd probleemloos E85 Bio-ethanol waarvan het prijsverschil met gewone benzine al een groot deel van de tolgelden op de Autoroute goedmaakt :-P+ .
De pompstations langs de Autoroute hanteren, net als langs de Nederlandse snelwegen, de hoofdprijs.
Dus via www.bioethanolcarburant.com/le-bioethan ... ation-e85/ tanken we dichtbij de snelweg aanzienlijk goedkoper.
Onze 9-5 NG 2.0 Biopower met het Hirsch pakket rijdt er vlekkeloos op.

Binnenkort al weer voor de 5e maal in 2 jaar naar zoonlief in Portugal.
Voor onze eerste E85 tankstop nemen we de 2e afslag (nr 17) net na de Belgische-Franse grens in Roncq bij een 24/7 Auchon pompstation.
De tweede tankstop langs de A10 tussen Orleans en Blois; afslag 15 Baule en de aan de parallel lopende N10 bevinden zich 3 E85 stations.
Hyper U in Baule, Leclerc in Baugency en Super U in Mer. Zie voor gunstigste prijs de link van Jelger. Vervolgens bij afslag 16 de route op de A10 weer vervolgen.
De derde tankstop op de A63 bij afslag 12 Castets, waar een Total pomp praktisch tegen de andere zijde van de snelweg ligt.
Onze ervaring is dat de E85 prijzen in het Noorden van Frankrijk lager liggen dan in het zuiden; maximale verschillen tot € 0,19 per liter.
9-5 NG 2.0TBP Hirsch Java '11
900i => 900S Scarabee '92
900 EMS 2-tone '80

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17625
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door jelger » wo 09 okt, 2019 18:03

Klopt. De LeClerc bij Orthez in het zuiden hanteert momenteel 80 ct, de LeClerc bij Bordeaux (Bruges) 52 ct. E85 is in de zuidelijke helft duidelijk minder beschikbaar. En minder goedkoop.

De eerste en laatste stop was ook de Auchan bij Roncq vlakbij de Belgische grens. 50,5 ct. De Total Acces in Tours was de middenkeuze. Op de heenweg naar Spanje hebben we nog bij Biaritz bijgevuld.

Dit zijn monetaire no-brainers tesamen met de 10 minuten investering via de geheel dubbelstrooks (2 x 2) N10 tussen Poitiers en Bordeaux waar je 2*28 euro tol bespaart.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12971
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Biopower

Bericht door Henk-Jan » wo 09 okt, 2019 18:29

Steve-O schreef:
wo 09 okt, 2019 8:58
Eh, nee niet helemaal. E85 is "droger" dan Gewone benzine, er zal niet evenredig meer lucht aan het mengsel worden toegevoegd. Dan wordt het mengsel te droog. De ecu rekent continu de optimale inspuiting t.o.v. lucht uit zodat het mengsel bij een stijgend percentage ethanol "natter" wordt. Dit is cruciaal voor de levendsduur van kleppen en cylinders.
ReinO had het over power op E85. Gezien E85 een lagere calorische waarde heeft dan benzine per liter, kan die enkel kracht enkel komen door meer cc per slag te verbranden en dit met een betere efficiëntie te doen. Theoretisch is dit door het verhogen van de compressie te doen (dmv turbodruk) en het verhoogde brandstofverbruik waar op E85 met hoger octaangetal nu genoeg zuurstofmoleculen voor aangevoerd kunnen worden zonder pingelen.

Als deze gedachtegang niet klopt, ben ik benieuwd waarom.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Heden: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Het begin: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5422
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Biopower

Bericht door Steve-O » do 10 okt, 2019 0:14

Die gedachtengang klopt ook wel, ik schreef immers "niet evenredig" veel lucht. Dus wel meer lucht, maar in een andere verhouding dan tot benzine het geval zou zijn. De lambawaarden bepalen hoeveel. Maar corrigeer mij vooral als nodig.

Plaats reactie