Biopower

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5641
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08

Re: Biopower

Bericht door Oosthoek » zo 08 sep, 2019 11:45

Mij is ergens verteld dat je E85 alleen kunt tanken als je biopower niet getuned is, omdat de software specifiek voor E85 is. Kan iemand dat bevestigen? Als dit niet waar is wil ik wel eens E85 proberen in Frankrijk.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Gebruikersavatar
gijsmondria
Geregistreerd lid
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 28 okt, 2007 22:44
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Biopower

Bericht door gijsmondria » zo 08 sep, 2019 12:14

Bij Maptun blijft E85 gewoon te gebruiken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17560
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door jelger » zo 08 sep, 2019 22:26

Vraagje uit onervarenheid: ik rij nu merendeels E10. Kan ik op een (bijna) lege tank zomaar over op E85, of is het wijzer de overgang via een halve tank mix te doen?
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
gijsmondria
Geregistreerd lid
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 28 okt, 2007 22:44
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Biopower

Bericht door gijsmondria » zo 08 sep, 2019 23:05

Maakt niets uit, Computer berekend de verhouding en regelt bij. E85 betekend 85% Bioethanol. Als er nog brandstof in de tank zit wordt de verhouding alleen anders.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17560
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door jelger » zo 08 sep, 2019 23:18

Dank! Dat laatste snap ik, ging me om het eerste. :)
Helder. Ga binnenkort via Frankrijk rijden en wil E85 tanken, dus wil even zeker weten voor mijn "eerste keer". En ja, ik heb natuurlijk een Biopower motor.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
gijsmondria
Geregistreerd lid
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 28 okt, 2007 22:44
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Biopower

Bericht door gijsmondria » zo 08 sep, 2019 23:22

Vooral het afrekenen is het leukst :wink: . En de geur is bijzonder met tanken. Verder is er afhankelijk van de tuning niets merkbaar.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13892
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door ReinO » ma 09 sep, 2019 7:12

ik verbeeldde me dat de motor veel soepeler liep en wat pittiger was met die E85. De sid geeft ook aan het percentage aan by the way.
260 pk en 440 nm.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5352
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Biopower

Bericht door Steve-O » ma 09 sep, 2019 9:01

Er is een duidelijk merkbaar verschil in kracht en acceleratie bij E85. Als je dacht dat je in een Aero op benzine al dacht aan de startbaan op Schiphol, dan denk je bij E85: "We've got freakin' lift-off". :mrgreen: (mits je vacuumslangetjes, klepjes, LMM en sensoren verder allen ok zijn, anders denk je van "Is dit het nou?".)

@ReinO: Jouw ervaring is misschien wat minder heftig, door de PK-verwennerij van de 900NG (??? )

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12952
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Biopower

Bericht door Henk-Jan » ma 09 sep, 2019 11:18

Oosthoek schreef:
zo 08 sep, 2019 11:45
Mij is ergens verteld dat je E85 alleen kunt tanken als je biopower niet getuned is, omdat de software specifiek voor E85 is. Kan iemand dat bevestigen? Als dit niet waar is wil ik wel eens E85 proberen in Frankrijk.
Een goede tuner zou niet alleen de software op benzine als ook op E85 of een mix ertussenin moeten afstellen. Afhankelijk van de tuner zou het dus geen probleem moeten zijn.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Heden: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Het begin: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7210
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Biopower

Bericht door Vyv » ma 09 sep, 2019 12:04

jelger schreef:
zo 08 sep, 2019 22:26
Vraagje uit onervarenheid: ik rij nu merendeels E10. Kan ik op een (bijna) lege tank zomaar over op E85, of is het wijzer de overgang via een halve tank mix te doen?
Bij een lege tank zal de eerste keer starten op E85 wat moeizamer gaan, software zal daarna snel andere adaptiewaarden gaan volgen. Andersom geldt ook, als je in Luxemburg of Nederland weer gaat tanken na een E85 tank volledig leeg gereden te hebben.
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue (te koop)

Gebruikersavatar
negenvijfje
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 dec, 2011 16:26

Re: Biopower

Bericht door negenvijfje » za 14 sep, 2019 12:42

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een 93 biopower. Ik tank sinds kort ook E10. Er zit zo’n indicator in het dashboard dat aangeeft hoeveel biopower hij rijdt in %. Maar ik zie dit niet omhoog gaan 😢. Enig idee hoe dat komt?

En is het % niet op te krikken dmv van bioethanol ergens los te kopen, in flessen bijvoorbeeld? een ritje van Haarlem naar Frankrijk hiervoor vind ik toch wel wat gortig worden.

Je zou trouwens denken nu per 1 oktober alle benzine E10 wordt er weer ruimte komt voor E85 😊. maar ik zal wel te optimistisch zijn....
9-3 2.0 Estate tx biopower 2011 (2019- heden)
9-3 1.8t Estate 2009 stage 1 (2013-2019)
9-5 2.3t Estate 1999 Scarabee (2001-2013)
900i 1992 Scarabee (1994-2009)
900i 1982 Silver (1989-1994)

Gebruikersavatar
geertiv
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 mei, 2008 10:45

Re: Biopower

Bericht door geertiv » ma 16 sep, 2019 13:09

negenvijfje schreef:
za 14 sep, 2019 12:42
Je zou trouwens denken nu per 1 oktober alle benzine E10 wordt er weer ruimte komt voor E85 😊. maar ik zal wel te optimistisch zijn....
De producent ziet het wel zitten (maar goed, dat kan je ook niet anders verwachten).
'08 9-3 Sport Estate 1.8t
'99 9-3 S

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13892
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door ReinO » ma 16 sep, 2019 13:15

nog 2 weken: ik moet het nog zien gebeuren maar er is hoop.

en ja steveo:
@ReinO: Jouw ervaring is misschien wat minder heftig, door de PK-verwennerij van de 900NG (??? )
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17560
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Biopower

Bericht door jelger » zo 22 sep, 2019 17:24

In Frankrijk op bio-ethanol over gegaan. De meter is op basis van 54 liter bio-ethanol en ca 14 liter restant E10 benzine.

Later is er nog een streepje bijgekomen.

Wat ik wel heb gemerkt is wat typisch software gedrag (vermoedelijk): turbo druk kwam niet verder dan halverwege schaal (tussen 3e en 4e streepje).

Na een nacht slapen kwam op een Route Nationale de druk fijn omhoog. Dat was een voorzichtig testje van mij op een helling om te kijken of ik een technisch probleem had. Leek dus niet zo te zijn. Vervolgens wilde ik ergens inhalen, bleef de druk weer achter en kwam niet verder dan halverwege ( ik deed gewoon aan vloeiend rustig en niet bruusk gas er bijgeven).

De lage druk is gebleven tot ik de tank vol gooide met benzine na 1200 km op E85 (BP E5 dit keer). De druk bleef toen eerst laag, maar na een keer stoppen, motor uit, en weer starten kwam de druk weer terug zoals ie hoorde. Waarschijnlijk dus calibratie motormanagement.

Maar dan verbaas ik me nog over het gebrek daar aan op E85.

Afbeelding
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Plaats reactie