Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vincent9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Vincent9-3 » vr 12 jul, 2019 18:33

Goedendag allen,

Maandje geleden kocht ik samen met me pa een Saab 9-3 cabrio 2.0T SE uit 1999 omdat we Saab al altijd origineel en leuk vonden.
De laatste beurt was 20000km en 2 jaar terug gedaan en de APK verloopt pas in november. Om zekerder van te zijn dat we in de zomer niet ergens stranden, besloot ik even (met behulp van het commentaar op mijn introductie-post) een kleine beurt te laten doen. Ik had een paar klachten, zo wil het dak soms niet goed sluiten, stuurt de auto niet recht bij het rechtdoor rijden, en wat roest.

En toen kwam de offerte.
Naast de beurt, werd mij gevraagd of ik dit erbij wilde doen omdat deze problemen geconstateerd waren. De auto is origineel Nederlands, 190 000 km NAP, maar wel redelijk versleten interieur. De slijtage vind ik best hoog voor de aantal km, maar daar was de prijs van €1900 ook een beetje naar. Wellicht weinig gereden of boodschappenkarretje geweest.
Dus nu een paar opties:

1. kleine beurt uitvoeren, na de zomer weer verkopen
2. alles repareren en verzorgen enzovoort en houden
3. alleen het noodzakelijke repareren (en handrem stellen) en de kleine beurt en dan 'fingers crossed'
4. andere garage
5. zelf doen

Nog erbij: dak opent en sluit opzich wel nog gewoon hartstikke prima, maar de lek wordt natuurlijk niet minder.
Wat zal ik dus doen? :cry:
Hierbij de prijsopgaven voor de reparaties

Veerschotel links achter (noodzakelijk i.v.m. APK) €465,-
Handrem stellen €37,-
Spoorstangen gangbaar maken i.v.m. uitlijning €110,-
Uitlijnen €75
Dakcilinder linksbinnen €310,-

Genoemde prijzen zijn incl. arbeid en excl. BTW

Met vriendelijke groet

[...]
Laatst gewijzigd door Vincent9-3 op vr 12 jul, 2019 23:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T SE benzine, 154 pk (B204E blok) uit 1999

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2121
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door busy » vr 12 jul, 2019 18:45

Zou even naar andere garage gaan. Op zich geen bijzondere hoge prijzen overigens. Spoorstangen en handrem kun je ook zelf doen. Veerschotels zijn reparatiedelen voor te koop.
Laatst gewijzigd door busy op vr 12 jul, 2019 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Vincent9-3 » vr 12 jul, 2019 19:32

busy schreef:Zou even naar andere garage gaan. Op zich geen bijzondere hoge prijzen overigens. Spoorstangen en dandrem kun je ook zelf doen. Veerschotels zijn reparatiedelen voor te koop.
Bedankt! Ja, had een specialist uitgekozen die op het forum staat en waar veel mensen goede ervaringen mee hebben!
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T SE benzine, 154 pk (B204E blok) uit 1999

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1450
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door veenaalt » vr 12 jul, 2019 22:08

Of gewoon slikken nu.
Snel betalen na reparatie en niet omkijken :wow:

Dan kun je wel weer een tijd vooruit.
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7958
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Ewout » vr 12 jul, 2019 22:34

Als het een financieel getint vraagstuk is zou ik zeggen: pak de beurt en de eerste vier offertepunten en laat de dakcilinder even voor wat het is. Ik zou althans niet op onderhoud of bandenslijtage besparen, en de veerschotel lijkt me een veiligheidsissue waar je ook niet op wilt bezuinigen.
2008 9-5 2.3T Aero aut. (mj 2009)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut. (mj 2001)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3952
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door op » vr 12 jul, 2019 23:19

Veerschotel is laswerk, misschien is daar een goedkoper adresje voor te vinden. Moet je wel doen, want als dat in een keer doorroest rijdt dat niet verantwoord.
Wat is er mis met die kapcylinder? Als daardoor verdere schade voorkomen wordt, doen. Sowieso moet de kap werk bij een Saab, anders is ie niks meer waard.

Dei overige punten moet je niet over nadenken, maar gewoon doen. Uitlijnen verdien je terug met minder slijtage van je banden en een zuiniger verbruik.

Volgende keer maar een aankoopkeuring vooraf doen? 8)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Vincent9-3 » vr 12 jul, 2019 23:20

veenaalt schreef:
vr 12 jul, 2019 22:08
Of gewoon slikken nu.
Snel betalen na reparatie en niet omkijken :wow:

Dan kun je wel weer een tijd vooruit.
Ja dat is waar
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T SE benzine, 154 pk (B204E blok) uit 1999

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3952
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door op » vr 12 jul, 2019 23:22

Als je dit van te voren had geweten, had je de auto dan niet gekocht?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Vincent9-3 » vr 12 jul, 2019 23:28

Ewout schreef:
vr 12 jul, 2019 22:34
Als het een financieel getint vraagstuk is zou ik zeggen: pak de beurt en de eerste vier offertepunten en laat de dakcilinder even voor wat het is. Ik zou althans niet op onderhoud of bandenslijtage besparen, en de veerschotel lijkt me een veiligheidsissue waar je ook niet op wilt bezuinigen.
Bedankt voor de tip! Het dak werkt zegmaar nog gewoon redelijk goed, dus dan hou ik dat zo. Is het verstandig om het dak nog te blijven gebruiken? En als deze kapot gaat en ik handmatig moet duwen, zou het dan ongeveer even duur zijn om dezelfde reparatie uit te voeren?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T SE benzine, 154 pk (B204E blok) uit 1999

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28744
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Sapphire » vr 12 jul, 2019 23:33

busy schreef:
vr 12 jul, 2019 18:45
Zou even naar andere garage gaan. Op zich geen bijzondere hoge prijzen overigens.
Waarom dan een andere garage? :wink:

Ik vind de prijzen ook meevallen. Zou gewoon alles laten doen, dit zijn op zich geen spectaculaire dingen. Dus als je hier heel erg van schrikt zou ik 'm gelijk weer op marktplaats zetten, dan wordt het geen fijn huwelijk.

Verder zou ik gezien het scheef trekken ook gelijk maar 2 nieuwe voorbanden er op gooien. Als je (de auto) al een tijd hebt gereden met verkeerde uitlijning kan je er bijna wel vanuit gaan dat de banden schuin afgesleten zijn. Alleen uitlijnen helpt dan niet.

Overigens niet echt netjes om de garage in kwestie te vermelden. Offerte mankeert naar mijn idee niks aan terwijl het nu lijkt alsof je deze in twijfel trekt en een oordeel er over wilt. Dat kan prima "anoniem". Je kunt gewoon nee zeggen als je het te duur vindt. Je bent tot niks verplicht.
9000, what else?

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Vincent9-3 » vr 12 jul, 2019 23:38

op schreef:
vr 12 jul, 2019 23:22
Als je dit van te voren had geweten, had je de auto dan niet gekocht?
Lastig te zeggen. De verkoper is een eenmanszaak die in auto's handelt en dit was een inruiler. Verder doet hij niet aan onderhoud ofzo en ik denk dat hij qua kennis (motorisch en technisch) niet verder komt dan mensen op dit forum. Zelf zij hij dat een specialist er 1800 al voor bood, maar goed; dat komt uit zijn mond natuurlijk.

Het was meteen duidelijk, en dat had hij al vermeld in de advertentie, dat de vraagprijs 2000 was, mede door de slijtage van het interieur, 2 banden die over een paar duizend kilometer op de 1,6 mm zitten en een beurt die moest gebeuren. Wist niet natuurlijk dat deze dingen onder de buitenkant speelden, was eerst ook niet per se op zoek naar een Saab dus had me niet verdiept in de minpunten enzovoort.

Maar goed: had ik dit geweten, dan had ik de prijs zeker onder druk gezet, maar niet per se het aanbod afgewezen.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T SE benzine, 154 pk (B204E blok) uit 1999

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Vincent9-3 » vr 12 jul, 2019 23:43

op schreef:
vr 12 jul, 2019 23:19
Veerschotel is laswerk, misschien is daar een goedkoper adresje voor te vinden. Moet je wel doen, want als dat in een keer doorroest rijdt dat niet verantwoord.
Wat is er mis met die kapcylinder? Als daardoor verdere schade voorkomen wordt, doen. Sowieso moet de kap werk bij een Saab, anders is ie niks meer waard.

Dei overige punten moet je niet over nadenken, maar gewoon doen. Uitlijnen verdien je terug met minder slijtage van je banden en een zuiniger verbruik.

Volgende keer maar een aankoopkeuring vooraf doen? 8)
Bedankt voor de tip! Dan zal ik uitlijnen zeker doen. Veerpoten wilde ik sowieso al doen want roest is onze vijand haha. Maar een aankoopkeuring; volgende keer maar is zeker overwegen. Kapcilinder is lek, werd niet gezegd of ze het lek dichten of het onderdeel vervangen, maar dat zal ik even navragen. Een lek wordt natuurlijk wel erger over de tijd.
Laatst gewijzigd door Vincent9-3 op za 13 jul, 2019 0:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T SE benzine, 154 pk (B204E blok) uit 1999

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Vincent9-3 » vr 12 jul, 2019 23:50

Sapphire schreef:
vr 12 jul, 2019 23:33
busy schreef:
vr 12 jul, 2019 18:45
Zou even naar andere garage gaan. Op zich geen bijzondere hoge prijzen overigens.
Waarom dan een andere garage? :wink:

Ik vind de prijzen ook meevallen. Zou gewoon alles laten doen, dit zijn op zich geen spectaculaire dingen. Dus als je hier heel erg van schrikt zou ik 'm gelijk weer op marktplaats zetten, dan wordt het geen fijn huwelijk.

Verder zou ik gezien het scheef trekken ook gelijk maar 2 nieuwe voorbanden er op gooien. Als je (de auto) al een tijd hebt gereden met verkeerde uitlijning kan je er bijna wel vanuit gaan dat de banden schuin afgesleten zijn. Alleen uitlijnen helpt dan niet.

Overigens niet echt netjes om de garage in kwestie te vermelden. Offerte mankeert naar mijn idee niks aan terwijl het nu lijkt alsof je deze in twijfel trekt en een oordeel er over wilt. Dat kan prima "anoniem". Je kunt gewoon nee zeggen als je het te duur vindt. Je bent tot niks verplicht.
Dat snap ik. Ik ga het onderhoud ook gewoon bij de garage in kwestie uitbesteden (heb de naam even weggehaald). Ik heb geen bedoelingen gehad om negatief over de garage te beoordelen. Ik ben juist dankbaar dat het forum erkende Saab garages op een rijtje heeft gezet en deze garage is te zien aan de reviews over de jaren heen. Leek me dus gewoon goed.
Ik vraag hier aan de mensen op het Saabforum (sinds ze er meer verstand van hebben dan ik) wat zij zouden doen (in mijn situatie), en ja, het blijft een Saabforum dus natuurlijk zal er niet zo snel gezegd worden "doe maar weg, die boot". In ieder geval bedankt voor je eerlijke reactie!
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T SE benzine, 154 pk (B204E blok) uit 1999

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28744
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Sapphire » za 13 jul, 2019 1:16

Vincent9-3 schreef:
vr 12 jul, 2019 23:50
en ja, het blijft een Saabforum dus natuurlijk zal er niet zo snel gezegd worden "doe maar weg, die boot". In ieder geval bedankt voor je eerlijke reactie!
Tuurlijk kijken 'we' er rooskleuriger tegenaan dan mensen die niks met auto's/Saab hebben. De meeste Saabs zouden zonder liefhebbers niet meer bestaan denk ik, immers het grootste deel is economisch gezien 'afgeschreven'. Wat niet wegneemt dat je met veel exemplaren nog jaren lol kunt hebben met beperkte uitgaven.
Ik denk zeker dat in sommige gevallen het advies om een auto weg te doen best het juiste advies kan zijn, zeker als iemand zelf niet technisch is en alles moet laten doen en de auto eigenlijk een hopeloos project is. Kan soms ook een zetje in de 'juiste' richting zijn die op termijn beter is dan er maar geld in blijven pompen, al blijft het altijd persoonlijk wat de juiste richting is en wat 'te doen' is. Dat is ook het leuke, het is allemaal heel persoonlijk. Ik hoop/denk dat jouw Saab prima te redden is en ik denk dat je er nog jaren plezier van kunt hebben! :D
9000, what else?

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Na-aankoopinspectie (flink slikken)

Bericht door Vincent9-3 » za 13 jul, 2019 1:29

Sapphire schreef:
za 13 jul, 2019 1:16
Vincent9-3 schreef:
vr 12 jul, 2019 23:50
en ja, het blijft een Saabforum dus natuurlijk zal er niet zo snel gezegd worden "doe maar weg, die boot". In ieder geval bedankt voor je eerlijke reactie!
Tuurlijk kijken 'we' er rooskleuriger tegenaan dan mensen die niks met auto's/Saab hebben. De meeste Saabs zouden zonder liefhebbers niet meer bestaan denk ik, immers het grootste deel is economisch gezien 'afgeschreven'. Wat niet wegneemt dat je met veel exemplaren nog jaren lol kunt hebben met beperkte uitgaven.
Ik denk zeker dat in sommige gevallen het advies om een auto weg te doen best het juiste advies kan zijn, zeker als iemand zelf niet technisch is en alles moet laten doen en de auto eigenlijk een hopeloos project is. Kan soms ook een zetje in de 'juiste' richting zijn die op termijn beter is dan er maar geld in blijven pompen, al blijft het altijd persoonlijk wat de juiste richting is en wat 'te doen' is. Dat is ook het leuke, het is allemaal heel persoonlijk. Ik hoop/denk dat jouw Saab prima te redden is en ik denk dat je er nog jaren plezier van kunt hebben! :D
Haha ik hou dit onderwerp wel nog even updated. Me pa werkt in het buitenland momenteel waardoor er een groot tijdsverschil is. Ik bel morgen ochtend naar de garage en zie dan wel! Fijne nacht
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T SE benzine, 154 pk (B204E blok) uit 1999

Plaats reactie