Saab 92 stuurt stroef - tips gevraagd

1947-1967
Plaats reactie
RedArrow90
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Saab 92 stuurt stroef - tips gevraagd

Bericht door RedArrow90 » vr 01 mar, 2019 19:31

De restauratie is bijna gereed, maar nu stuurt de Saab 92 stroef. Ook met de wielen los van de grond moet je heel veel kracht gebruiken. Ik heb de stuurkogelmoeren al iets losgedraaid omdat ik die wellicht na het vervangen van de ashoezen te straks had gezet. Ook heb ik met de vetspuit de stuurkogels gesmeerd, evenals de andere vetnippels die ik zag. Wie heeft een tip om het op te lossen? De auto heeft zeker sinds 1992 niet meer gereden/gestuurd.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 'under construction'.

Opa Bert
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 92 stuurt stroef - tips gevraagd

Bericht door Opa Bert » zo 03 mar, 2019 23:58

Weet niet of dit helpt, maar is denk ik het proberen waard.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een Lancia uit 1963, inmiddels verkocht.
ook deze stuurde na revisie van de voortrein zwaar met de wielen van de grond
oorzaak was dat de wielophanging na de revisie te ver kon uitzakken als je de auto opkrikte zodat de wielen vrijhingen.
De stuurkogels maakten dan een te grote hoek en dan draaien ze zwaar.
Met wielen op de grond en vering dus ingezakt,echter niks aan de hand.
Probeer beide draagarmen vóór eens een beetje in te laten veren, krik aan beide zijden onder de draagarmen en kijk of het beter wordt
Moeren van de kogels losser zetten is denk ik niet de oplosing, je creert waarschijnlijk speling.

Bert

RedArrow90
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 92 stuurt stroef - tips gevraagd

Bericht door RedArrow90 » ma 04 mar, 2019 12:43

Dank Bert. Ik heb inmiddels de stuurstang losgemaakt van het stuurhuis maar het draait nog steeds stroef. Daarmee is het probleem in ieder geval gereduceerd tot de stuurstang zelf. Het lijkt erop dat ze stroef loopt net onder het dashboard, daar hoor je het 'slepen'. Bij een deel dat ik ooit eens uit een donor heb gesloopt zag ik dat de stuurstang in 2 rubber manchetten loopt door een buis die onder het dashboard zit geschroeft. Ik ga nu proberen die rubbers over te zetten, of anders de stuurstang met buis en al over te zetten. En misschien is het alleen al voldoende om de rubbers in te vetten. To be continued!
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 'under construction'.

Plaats reactie