Laadprobleem

1947-1967
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans1950
Geregistreerd lid
Berichten: 249
Lid geworden op: vr 29 jul, 2011 21:16
Regio: NL - Provincie Limburg

Laadprobleem

Bericht door frans1950 » vr 11 aug, 2017 16:37

Ik heb op mijn 96 bwjr 1960 TT een nieuwe Valeo A13N wisselstroomdynamo gezet maar krijg hem niet goed aan de gang.
Op de B+ is de accu aangesloten, op de schuifstekker zonder symbool het laadstroomcontrolelampje en de D- vrij gelaten.
Bij lopende motor blijft het lampje branden en de amperemeter blijft in de min staan, maar vreemd genoeg meet ik op
de accu met een multimeter wel 14-15 volt afhankelijk van het toerental. Ik heb het lampje al aan de D- geplaatst: blijft
branden, de D-aan de aarde gemaakt: geen verschil. Ik weet het even niet meer. Iemand een idee?
Saab 96TT 1960 ex
Saab 99 LEA4 1973
Saab 900 T16 cabrio automaat 1988 omgebouwd naar steilneus ex

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Laadprobleem

Bericht door Ronnes » vr 11 aug, 2017 18:39

Een 96 '60 heeft origineel geen laadstroomlampje, heb je er zelf ééntje bijgeplaatst?

Ik vond deze tekening op het internet (lampje tussen D+ en +12V):

Afbeelding

De ampéremeter is geplaatst tussen de + van de accu (via de starter) (rode draad) en de zekeringenkast (grijze draad). Van de spanningsregelaar gaat er ook een grijze draad naar dezelfde aansluiting bij de zekeringen (4 zekeringen links die constant onder stroom staan). Deze tweede grijze draad sluit je aan op de B+ van de alternator. De spanningsregelaar komt te vervallen.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
frans1950
Geregistreerd lid
Berichten: 249
Lid geworden op: vr 29 jul, 2011 21:16
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Laadprobleem

Bericht door frans1950 » ma 14 aug, 2017 19:59

Opgelost! Ik had de dynamo nieuw gekocht en ben ermee naar een auto elektro service bedrijf gegaan. Deze heeft hem getest en hij deed niks. Opengemaakt en toen bleek dat hij gereviseerd was maar slecht: diverse isolators ontbraken waardoor inwendige sluiting en een defekte diodebrug. Hij heeft hem gerepareerd en nu werkt hij prima. Bij het inbouwen en daarna testen laadde hij goed bij maar bij flink toeren maken van het motortje mat ik op de accu weer tot wel 20 volt
met mijn digitale multimeter! Het bleek dat de ontsteking invloed had op de multimeter (lag vlak bij de bobine op de accu). Na deze aan de linkerkant van de auto, ver van de bobine gelegd te hebben gaf hij perfekt max 14,5 volt aan.
Gelukkig probleem opgelost.
Ronnes: ik heb zoals u voorstelde de grijze draad van de oude spanningsregelaar naar de B+ gelegd maar de amperemeter geeft alleen negatief aan, hij geeft niets positief aan dus ook niet dat hij aan het laden is. Enig idee?
Saab 96TT 1960 ex
Saab 99 LEA4 1973
Saab 900 T16 cabrio automaat 1988 omgebouwd naar steilneus ex

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Laadprobleem

Bericht door Ronnes » di 15 aug, 2017 9:53

In je openingspost schrijf je dat je B+ hebt aangesloten aan de accu. Heb je deze aansluiting terug weggehaald? Als je die weghaalt, gaat de laadstroom via de grijze draad naar de zekeringen, dan door de ampéremeter en zo naar de accu. De A-meter zal nu positief uitslaan bij laden. Met een "rechtstreekse" aansluiting van B+ naar de accu gaat de laadstroom niet door de A-meter. De spanning tussen A-meter en accu ligt hoger dan tussen de A-meter en de zekeringen: de A-meter slaat negatief uit.

Dan heb ik nog een vraag voor jou: wat heb je met de waterpomp gedaan? Heb je foto's van de nieuwe layout?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
frans1950
Geregistreerd lid
Berichten: 249
Lid geworden op: vr 29 jul, 2011 21:16
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Laadprobleem

Bericht door frans1950 » di 15 aug, 2017 10:36

Hallo Ronnes, bij mij waren de dynamo en waterpomp al gescheiden, dit en andere wijzigingen: schijfremmen, 4-bak, sportuitlaat enz. zijn gedaan door Folmer Kamminga. Er zit dus een elektrische waterpomp op. Ik heb er een kenlowe fan opgebouwd maar door dit alles was mijn gelijkstroomdynamootje van 240W te licht vandaar de ombouw naar een wisselstroomdynamo van 50A, 600W. Ik zou je graag de foto's laten zien maar krijg ze niet geplaatst: te groot en ik weet niet hoe ik dat op mijn i-pad moet veranderen. Ik kan ze je wel mailen.
De amperemeter: ik heb nu een behoorlijk dikke draad van B+ naar de accu lopen en ben bang dat als ik die weg haal en de veel dunnere grijze draad gebruik deze te dun is voor 50A en daardoor te warm wordt?
Saab 96TT 1960 ex
Saab 99 LEA4 1973
Saab 900 T16 cabrio automaat 1988 omgebouwd naar steilneus ex

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Laadprobleem

Bericht door Ronnes » di 15 aug, 2017 11:39

Van warmte- en dikteberekening heb ik geen kaas gegeten en kan ik dus niks over zeggen, maar volgens mij heb je wel een punt. Je kan al bestaande bedrading gaan vervangen, maar de originele A-meter gaat maar tot 25A, dit gaat dus sowieso problemen geven.
Als je die vervelende negatieve uitslag wil ongedaan maken, kan je de aansluitingen op de A-meter doorlussen door alle draden op één en dezelfde klem aan te sluiten. De A-meter doet dan niks en heeft geen nut meer, maar je hebt wel je lampje nog.

Ik zit nu even verder te denken: Je hebt een dikke draad genomen voor de laadstroom wegens een hogere ampérage van de alternator. Maar de verbruikstroom gaat nog steeds via de oude bekabeling van de accu naar de starter om via de A-meter bij de zekeringen terecht te komen? Of heb je voor de zware verbruikers een extra zekeringkastje geplaatst dat rechtstreeks stroom krijgt van de accu?

Ik stuur je een mail voor de foto's.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Plaats reactie