Saab 92 handremkabel

1947-1967
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Saab 92 handremkabel

Bericht door RedArrow90 » ma 31 jul, 2017 11:19

De rechter handremkabel van mijn Saab 92 uit 1954 lijkt vast te zitten in de mantel. Op zich niet zo gek na 30 jaar stilstand, maar vooralsnog lukt het niet het ding weer gangbaar te krijgen. Heb WD40 geprobeerd en via de vetnippel nieuw vet toegevoegd, maar vooralsnog zonder resultaat. En een nieuwe kan ik op internet helaas niet vinden. Wie heeft suggesties?
Laatst gewijzigd door RedArrow90 op do 11 jan, 2018 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab 92 handremkabel gangbaar maken

Bericht door turbopilot » ma 31 jul, 2017 18:12

Vroeger toen ik nog arme scholier was deed ik er een nieuwe staalkabel in, koste een paar gulden en een uurtje werk.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 92 handremkabel

Bericht door RedArrow90 » do 11 jan, 2018 14:10

Gelukkig uiteindelijk via de Zweedse Saab Club 2 nieuwe handremkabels kunnen kopen. Nu wil ik ze monteren, maar bij 1 van de 2 schuift de buitenmantel onder de achterbank te ver door naar voren. De mantel moet eigenlijk totaan een bepaald punt, waarna alleen de staalkabel verder naar de handremhendel doorgaat. Maar de buitenmantel schuift dus te ver door naar voren. Dat was ook al zo bij de oude kabel die ik gedemonteerd hebt. Wie heeft nu een slimme oplossing om dat doorschieten te voorkomen? Ik heb al gedacht aan een moertje door te slijpen, die over de kabel te plaatsen en in het gat te laten schuiven, maar er is vast een betere oplossing.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 92 handremkabel

Bericht door RedArrow90 » ma 04 mar, 2019 12:48

Eerst even wat andere klussen aan de Saab 92 gedaan, maar nu weer het handremgebeuren opgepakt. Ik schreef al dat de mantel te ver naar voren schuift. Een moertje over de mantel schuiven heeft niet het gewenst resultaat opgeleverd. Iemand iets vergelijkbaars gehad? Suggesties voor oplossingen?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 92 handremkabel

Bericht door Foll » za 16 mar, 2019 10:22

Heb je een foto van wat je precies bedoelt en hoe het eruit ziet? Buitenkabel wordt niet meer tegen gehouden als ik het goed begrijp?
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 92 handremkabel

Bericht door RedArrow90 » za 16 mar, 2019 19:30

Zeker heb ik een foto, maar heb nog geen mogelijkheid die te plaatsen. Kan ‘m wel mailen als je email adres stuurt per pb? Dank voor je hulp!
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Plaats reactie