Pagina 2 van 3

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: wo 16 nov, 2016 17:24
door hanske1
WIS schreef:Het is niet zo duidelijk voor mij wat je met je met de big end bedoelt, kun je dat wat duidelijker maken voor mij? :D
Een drijfstang is 2 maal gelagerd, eenmaal op de pistonpen (small-end) en andermaal op de kruktap (big-end).
Onderstaand plaatje is van een 4-takt motor, hoe het er bij jouw Saab 2-takt uitziet kan ik je zo niet vertellen.

:bluethumb:

Afbeelding

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: wo 16 nov, 2016 18:15
door WIS
Dank, helemaal duidelijk

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: do 17 nov, 2016 23:40
door van Dijck
Afbeelding

Helaas zitten er in de meeste tweetakten geen glijlagers maar naaldlagers krukas/drijfstangen en kogellagers voor de lagering van de krukas wat het er niet eenvoudiger opmaakt. Je zult voor vervanging ervan de krukas uitelkaar moeten persen.
Dat komt omdat de smering bij viertakt door oliedruk is en bij tweetakt door spoeling van mengsel benzine met een beetje olie, glijlagers zouden het geen 1000km uithouden. Vroeg of laat lopen bij elke tweetakt de lagers eruit.
Soms is een ander blok goedkoper zeker als je het zelf niet kunt met de uurlonen van nu.

Hier een voorbeeld van een gedemonteerd tweetakt big end
Afbeelding

Maar het hoeft het niet te zijn hoor al leek het me er zo te lezen wel op.

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: zo 02 apr, 2017 19:45
door WIS
Eindelijk weer gelegenheid en tijd gehad om verder te zoeken naar de oorzaak van het vastlopen.

Eea gedemonteerd had ik al maar kon er toen (met mijn beperkte kennis) geen conclusie trekken.
Vandaag de motor verder gedemonteerd, zie foto.

De krukas was niet te draaien en met wat voorzichtige tikken kwam de krukas met lagers toch van z'n plaats.
Dwz ik kon toen de krukas met de hand omhoog duwen en dat ging eigelijk wel soepel. Daarmee lijkt een beschadigde zuiger/gebroken zuigerveer voorlopig even uitgesloten.
Heb de zuigers er niet helemaal uitgehaald, want heb nog geen idee hoe ik dat weer terug moet zetten zonder de zuigerveren te beschadigen.
Ik kon ook alle 4 de krukas lagers draaien en dat gaf niet onmiddellijk aanleiding om ze te verdenken, draaide soepel met de hand, voelde geen oneffenheden.
Maar nog steeds was de kruk as niet te draaien. Met wat bewegen en de zuigers verder uit de cilinders en er weer in, zag ik dat de drijfstang van de zuiger die bij de koppeling zit, van geen millimeter beweegt.
Terwijl de andere drijfstangen wel iets bewegen bij het in/uit schuiven van de cilinders.

Het lijkt dus op een vastgelopen big end lager.
Nu maar eens denken en zoeken hoe we dat gaan oplossen.

Wordt vervolgt.




Afbeelding

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: zo 02 apr, 2017 21:13
door Ronnes
Om de oorzaak van het vastlopen te vinden, zul je de krukas met de zuigers toch moeten uitbouwen. De zuigerveren gaan hiervan geen schade ondervinden. Als het de drijfstang is, zul je de zuigers moeten losmaken van de krukas. Merk deze van 1 tot 3 en geef met een pijltje op elke zuiger de voorkant van de motor aan, zodat je, na dat de krukas hersteld is, de zuigers op de oorspronkelijke plaats kunt terug monteren. Krukas met zuigers monteren stelt niet veel voor: de cilinderwanden zijn aangeschuind, als de zuigerveren op hun plaats zitten, duw je de zuigers er vanzelf weer in.
Ik zou ook de stroomverdeler eerst demonteren. Die moet later zowiezo toch terug afgesteld worden.

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: zo 02 apr, 2017 21:43
door Ronnes
Ik vond deze tekening op het internet. Monteren gaat op dezelfde manier:

Afbeelding

http://www.vintagesaabclub.org/articles ... lding.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En een filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=-Tibp-M-BTo" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: zo 02 apr, 2017 22:53
door WIS
Ronnes, bedankt voor je reactie met informatie. Daar kan ik weer verder mee.
Kon alleen niet goed verstaan wat hij aan het einde van het filmpje zegt dat iets tremedously goed werkt. Maar wat dan zo goed helpt wordt mij niet duidelijk. Grease?

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: ma 03 apr, 2017 17:00
door Ronnes
Wat hij daar bedoelt, begrijp ik ook niet goed. Zo goed is mijn engels niet. :oops: Het filmpje lijkt een promotieshoot te zijn voor zijn (zelfgemaakte?) "zero gravity hanger", die handige takel die hij gebruikt. Ik heb het filmpje aangehaald om je duidelijk te maken dat het helemaal niet moeilijk is om een krukas uit en weer in te bouwen. Zelf doe ik het met enkel mijn beide handen.
Alles goed in olieën is een must, dan schuift het beter.

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: zo 09 apr, 2017 18:37
door yellow-sonett
Hij zegt gewoon dat als je een 74 mm piston gaat plaatsen, dat je er dan moet aan denken van een afschuining 'Chamfer = a symmetrical sloping surface at an edge or corner' te maken in je moterblok.

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: di 15 aug, 2017 22:17
door WIS
Nou dat is wel weer even gelden.

Inmiddels ben ik een stuk verder, nou ja..

Ik ben een oude kat tegen gekomen, ja die uit een zak.
Ik was al zover dat de big end lager van de zuiger het dichts bij de koppeling muur vast zat.
Dus nieuwe (gereviseerde) krukas.
Dat kan ik wel aan denk ik, maar voor de zekerheid toch m'n blokje mee genomen toen ik de krukas ging halen.
Mijn ervaring is natuurlijk niet zo groot.
Dat bleek wel want in de cilinder van de zuiger waarvan van de drijfstang de big end lager vast zit, zat een flinke beschadiging rond de uitlaat poort.
Als ik nu kijk zie ik het meteen, maar ja.
Het gekke is dat de zuiger niet beschadigd is! Maar ook is het geen originele zuiger vlg mijn expert.

Terug redenerend is voor mijn tijd waarschijnlijk een zuigerveer gebroken en heeft flink aan de cilinderwand geschaafd.
(Zal later een foto plaatsen als ik een alternatief heb voor die photo*ucked.)
Het is heel aannemelijk dat toen de zuiger beschadigd is en die zijn als een setje zijn vervangen. (De 'revisie' :cry: )

EDIT:
Daarbij is de krukas denk ik niet vervangen en waarschijnlijk is er een stukje zuigerveer in de big end lager blijven zitten. Te klein voor directe problemen maar wel langzaam bezig het big end lager uit te slijten.
De oorzaak ligt waarschijnlijk in het feit dat door de beschadiging van de cilinder, hete uitlaatgassen onder de zuiger kwamen, wat in de loop der tijd het einde van het big-end lager heeft ingeluid. Maar ja echt zeker is dat ook niet

Op de andere lagers de grote en die van de andere drijfstangen was niets op aan te merken.

Bij de aankoop is wel naar voren gekomen dat de motor gereviseerd is, maar heb toen niet door gevraagd en wat er allemaal vervangen is, dat bleef een beetje vaag.
De revisie lijkt dus half uitgevoerd want de beschadigde cilinder wand is blijven zitten (dat is zeker) en ook het stukje zuigerveer wat uiteindelijk de lager gesloopt heeft.

Dus nu worden de cilinders op/uit-geboord en er gaan nieuwe zuigers in en een nieuwe krukas, dan kan je dus terecht spreken van een revisie.

Die oude kat komt uiteindelijk toch uit de zak, maar blij wordt ik er niet van.

Een gaat even tijd kosten en zal tot weer melden hoe lekker m'n Saabje weer rijdt :O:

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: vr 16 mar, 2018 23:32
door WIS
Tja zomaar weer een hele tijd verder.

Ben er nog steeds hoor, maar heb ook even andere prioriteiten gezet.

Wat is de stand van zaken?

Nou ja, nieuwe krukas, nieuwe zuigers. Zit allemaal in elkaar keurig gedaan door OK.

langzaam heb ik zelf ook wat meer tijd en zal niet lang (ergens in de komende 2-3 maanden) meer duren voordat de motor er weer in zit.

Zal dan weer een verse post maken, met wat foto's hoop ik, moet nog steeds een provider zoeken.

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: za 17 mar, 2018 12:15
door Braakhuis 9-5
Als provider kan ik Flickr aanraden. je kan heel veel kwijt en je kan het organiseren dmv mapjes

Re: En toen deed ie ut niet meer en advies gevraagd

Geplaatst: ma 11 feb, 2019 21:20
door WIS
Hi allemaal, dat is lang geleden.

Heb jammer genoeg lang nauwelijks tijd gehad om aan mijn Saabje te werken, en heb nu iets meer tijd en met zicht op de INTSAAB, moet het toch maar gaan gebeuren.

Tja, m'n motor was vast gelopen en die is inmiddels geheel gereviseerd; nieuwe krukas en nieuwe zuigers. Zie de onderstaande fotoos.

Dat is allemaal in orde.

Mijn probleem is dat ik aan hik tegen wat ik met de motor ruimte moet doen.

Ik heb geen mogelijkheid om de auto helemaal te strippen etc en uiteindelijk opnieuw te (laten) spuiten.

Mijn garage heeft geen stroom. Dus alles moet met de hand, maar is ok.

Zoals je ziet is de motorruimte lak niet helemaal meer ok. Er is nergens enrnstige roest, het is allemaal cosmetisch wat ik moet doen, maar moet wel iets doen aan het blanke metaal.

Dat is mijn verzoek. Wat kan ik hieraan doen zonder dat het een klienderboel wordt?

Gewoon toch maar met owatrol en de kwast of met gekookt lijnoliezaad?

Zit daar een beetje tegenaan te hikken en moet dat wel eerst doen voordat ik de motor etc weer kan inbouwen.

Heb eigelijk geen goed idee wat ik beter kan doen.

Hoor graag als er iemand een beter iedee heeft.

En ook nog een foto van de vast gelopen big end lager



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enne dan ook maar voor het beste idee brouw ik een lekker biertje beerchug:

Afbeelding

Nieuwe zuigers worden gemonteerd
Afbeelding

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: di 12 feb, 2019 1:51
door Funky Dude
Ik zou de roestige plekken aanpakken met Rustyco-gel roestverwijderaar, wél goed naspoelen met water. Daarna zou je het in de zinkspray kunnen zetten en indien je het weer in originele kleur wilt hebben, kun je dat ook met een spuitbus doen.

Re: En toen deed ie ut niet meer

Geplaatst: do 14 feb, 2019 3:21
door gewoonikke
bestel dan alsjeblieft wel 2componentenlak in spuitbus van bijvoorbeeld spraymax,
deze lak is net zo degelijk als uit een spuitpistool en kan ook tegen benzine en alles, motip 1k lakken en dergelijke izjn leuk voor 3 a 4 jaar