Technische controle

1947-1967
Plaats reactie
Gebruikersavatar
protteke
Geregistreerd lid
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 9:52
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Technische controle

Bericht door protteke » za 16 feb, 2019 11:32

Zijn er Belgische leden die al met een 2 takt naar de technische controle geweest zijn ? En hoe is dat verlopen - uitlaat ed
saab 96 tweetakt 1961
vroeger
Saab 99 LE - bj 1972
Saab 900 Gle - bj 1980
Saab 9000 CS - ?

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2525
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door Ronnes » zo 17 feb, 2019 11:06

Zoals ik het begrijp moeten we onze auto aanbieden voor de verjaardag van de eerste inschrijving, in 2020. De eerste inschrijving van mijn 96 is 20 februari '61. Ik moet dus naar de keuring voor 20 februari 2020, ik heb dus nog even de tijd.
Wat betreft de uitlaatgassen: ik weet van een 93F die ingeschreven was (is nu geëxporteerd naar Nederland) als auto voor dagelijks gebruik en dus jaarlijks naar de keuring moest. Uitlaatgaskeuring leverde geen problemen op. Hier in het dorp rijdt een Trabant, ook met gewone nummerplaat, moet dus ook elk jaar naar de keuring... Ik denk dat je je over de uitlaatgassen geen zorgen over hoeft te maken.
Laatst gewijzigd door Ronnes op di 25 aug, 2020 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
protteke
Geregistreerd lid
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 9:52
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door protteke » di 19 feb, 2019 19:10

Bedankt voor de reactie; de mijne is ook van '61
saab 96 tweetakt 1961
vroeger
Saab 99 LE - bj 1972
Saab 900 Gle - bj 1980
Saab 9000 CS - ?

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2525
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door Ronnes » ma 23 dec, 2019 15:31

Ik heb vandaag de 96 laten keuren. De keurmeester vreesde ook voor de uitlaatgassen, maar CO kwam op 0,13%. :D Verder werd er gecontroleerd zoals bij een gewone auto, maar alles was over de gehele lijn in orde. Volgende keurdatum is 20/02/2025. Ik kan er weer vijf jaar tegen.

Afbeelding
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
protteke
Geregistreerd lid
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 9:52
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door protteke » ma 23 dec, 2019 17:44

:O: :applause:
saab 96 tweetakt 1961
vroeger
Saab 99 LE - bj 1972
Saab 900 Gle - bj 1980
Saab 9000 CS - ?

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 14741
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Technische controle

Bericht door turbopilot » di 24 dec, 2019 8:21

Wat een vreemde opmerking over de banden?
Of rij je met diagonaal banden
Of oudere dot code?

Ik heb in de nl nog nooit van zoiets gehoord

Mooi dat hij weer voor 5 jaar goed gekeurd is.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sterkte allemaal .

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2525
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door Ronnes » di 24 dec, 2019 9:40

Opmerking gaat niet over de staat van de banden. Zitten Vredestein 165 R 15 80 S onder. Omdat er geen gelijkvormigheidsattest is (kwam er pas in 1968) kunnen ze op de keuring ook niet nakijken welke banden er op de auto horen. En omdat er dus banden met een - relatief - lage laad- en snelheidsindex opliggen, zetten ze die waarschuwing erbij. Banden zijn ruim voldoende voor het lichte tweetaktje. :)
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 14741
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Technische controle

Bericht door turbopilot » di 24 dec, 2019 12:13

Eigenlijk wel logisch, ik heb wel eens het idee dat het in Nederland minder streng is als in België of Duitsland

Ouder als 1960 is bijvoorbeeld apk vrij en dan zou je er in principe ook dagelijks mee mogen rijden.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sterkte allemaal .

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2525
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door Ronnes » di 24 dec, 2019 15:33

Ik heb ook de indruk dat de APK in Nederland soepeler is als hier. Een nederlandse kennis heeft een 96V4 met rolkooi, verstralers, kuipstoelen, Simons uitlaat, enz... Daar kom je hier niet mee weg. Een beetje idioot: ik zou met dezelfde auto niet door de keuring raken en als het zou lukken mag ik de auto niet gebruiken voor woon-werkverkeer, want oldtimer. Maar stel dat hij een collega van mij is, dan mag hij wel met diezefde auto naar het werk komen... Een beetje absurd. Zulke zaken zouden europees moeten geregeld worden. Autoveiligheid stopt niet aan de grenzen.

En dan is er hier nog een verschil voor oldtimers tussen de gewesten:
Tussen 25-30 moeten ze overal jaarlijks gekeurd worden.
Tussen 30-50 jaar overal tweejaarlijks, maar auto's met een "historisch karakter" worden vrijgesteld in Wallonië.
Ouder dan 50 worden in Wallonië vrijgesteld en in het Brussels Gewest en Vlaanderen moeten ze om de 5 jaar gekeurd worden.

Er zijn nu Vlamingen die, om een vrijstelling te krijgen, hun auto laten keuren in Wallonië. Of dit juridisch allemaal kan, wordt nu onderzocht.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
kochje
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:04
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Technische controle

Bericht door kochje » di 25 feb, 2020 13:15

Ik weet inderdaad dat de APK keuring logischer gaat dan de keuring van de 96 van Ronnes hier in Belgie. Bij de APK wordt gecontroleerd wat belangrijk is om veilig te rijden; lichten, remmen, staat van de carosserie en staat van de banden enz.
In Belgie keurt men een old-timer is sommige keuringscentra alsof het een nieuwe wagen is die voor het eerst naar de keuring moet.
En zoals Ronnes terrecht opmerkt zijn er dan nog verschillen tussen de regels die gelden in de verschillende gewesten. Je moer er maar mee om kunnen gaan :lol: µ
Het belangrijkste is echter dat Ronnes weer twee jaar kan genieten van zijn prachtige 96.
Saab 9-5 Biopower NG, 2011(verkocht op 27/12/2018 aan echte Saabspecialist; dat verzacht de pijn).
Saab 9-3 Cabrio, 2007 (daily).
Saab 900 Turbo Classic Cabrio, 1987
Saab 96 TT, 1961

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2525
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door Ronnes » di 25 aug, 2020 10:46

protteke schreef:
za 16 feb, 2019 11:32
Zijn er Belgische leden die al met een 2 takt naar de technische controle geweest zijn ?
Ben jij ondertussen al met je 96 naar de keuring geweest, André? Ik heb begin deze maand een bericht gekregen van een '63 96 die ook geen problemen heeft gehad op de keuring.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
protteke
Geregistreerd lid
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 9:52
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door protteke » di 25 aug, 2020 11:16

Ben er vorige week mee geweest, had terechte opmerking ivm chassis. Intussen terug geweest en alles OK. Zeker geen opmerking over de keurders van Willebroek
saab 96 tweetakt 1961
vroeger
Saab 99 LE - bj 1972
Saab 900 Gle - bj 1980
Saab 9000 CS - ?

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2525
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door Ronnes » di 25 aug, 2020 18:25

Mooi zo! :thumbup:
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Jan Fassaert
Geregistreerd lid
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Technische controle

Bericht door Jan Fassaert » vr 06 nov, 2020 22:28

In Nederland is het toch wat makkelijker met die APK-keuring. Mijn tweetakt Saab 96 van 1964 moet om de 2 jaar gekeurd worden, en geen controle meer van de uitlaatgassen.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 14741
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Technische controle

Bericht door turbopilot » za 07 nov, 2020 1:44

(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sterkte allemaal .

Plaats reactie