Lakherstel 'nieuwe' 96 1960 TT

1947-1967
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mark123
Geregistreerd lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: wo 27 mei, 2009 9:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Lakherstel 'nieuwe' 96 1960 TT

Bericht door mark123 » wo 20 nov, 2019 11:13

Het afgelopen weekend heb ik de 96 TT die hier te koop stond gekocht van Frans. Na een 900NG Carlsson, een 96 V4 (nu onderdeel SHRT), 9-5 2.3t, 900 T8 nu een keer een twee takt. Dat moest er echt nog eens van komen!

De auto is technisch helemaal onderhanden genomen met o.a.

- AVO Schokdempers
- Simons sport uitlaat
- V4 assen voor
- Nieuwe remmen rondom waarvan schijfremmen voor
- 4 bak inclusief stuurkolom etc
- Nieuwe koppeling
- Elektrische koelvloeistofpomp
- Grote radiator met Kenlowfan temperatuur instelbaar geschakeld.
- Wisselstroomdynamo

Daarnaast is er divers reparatie werk (onderkant deuren etc) aan verricht inclusief spuitwerk. Tevens is de motorruimte gespoten en zijn alle spatborden er af geweest om roest (waar aanwezig) te repareren.

Nu ben ik al jaren bezig met het professioneel polijsten van auto's en heb ik ook al (een aantal jaren geleden) diverse auto's van forum leden onder handen genomen. Door jonge kids is dat er een tijd niet van gekomen maar tijd om het nu weer op te pakken!

Ik zal dit topic gebruiken om de werkzaamheden aan het Saabje (een goede naam moet ik nog verzinnen) bij te houden en jullie wat mee te nemen in lak herstel en wat je daar mee kan bereiken. Schroom niet om dingen te vragen!
Saab 96 TT 1960
Saab 9-5 Aero 2000
Saab Sonett 3 1974

Gebruikersavatar
mark123
Geregistreerd lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: wo 27 mei, 2009 9:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Lakherstel 'nieuwe' 96 1960 TT

Bericht door mark123 » wo 20 nov, 2019 11:29

Ik heb gelijk een paar mindere plekjes in de lak geïnspecteerd en getracht dit op lossen.

Hier de mindere plekjes:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na grondig wassen, kleien (https://autowaxtotaal.nl/auto-onderhoud ... dUFNNVCdPY) heb ik de auto nat geschuurd met speciale materialen voor auto lakken. Eerst met P1500, daarna met P2000 en als laatste met P2500. Dit neemt alle on effenheden weg maar geeft een zeer mat resultaat. Hierna moet er dan ook worden gepolijst.

In dit geval met Meguiar's M105, een roterende machine en een paarse wollen 'cutting' pad. Dat zorgt voor glans maar is ook een zeer grove en aggressieve stap. We bouwen dus langzaam de 'grofte' van het polijsten af om een hoogglans te krijgen. Een witte (medium) pad met Menzerna FF 3000 op de rotary. Daarna nog een keer Menzerna FF 3000 met witte pad op een excentrische machine om 'polijstbanen' weg te nemen.

Een paar stappen van het werk zie je hier:


Afbeelding
Hier zie je het resultaat van wetsanden

Afbeelding

Afbeelding
Dit is de stap na de eerste keer polijsten. Op de achtergrond zie je het doffe paneel wat nog niet gepolijst is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het eindresultaat laat zich wat lastig op foto vastleggen maar als het voorjaar weer komt en de zon weer schijnt zal ik dat wat beter doen.
Saab 96 TT 1960
Saab 9-5 Aero 2000
Saab Sonett 3 1974

Plaats reactie