Documentaire over Bjorn Envall gemist?

Op 15 januari 2012 zal ter ere van Saab een dag van waardering voor Saab worden gehouden. Iedereen die zijn Saab(s) koestert of Saab een warm hart toedraagt is welkom. Lees verder en schrijf je in!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gdevries
Geregistreerd lid
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 22:06
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Documentaire over Bjorn Envall gemist?

Bericht door gdevries » zo 15 jan, 2012 23:08

Premiere Thunder groot succes

De documentaire 'Thunder, Bjorn Envall, de godfather van de Saab 900' die vanmiddag zijn premiere beleefde mag als een groot succes gezien worden. 'Een mooi menselijk beeld over Saab' en 'Een sfeervol document over een auto-tijdperk waarin auto's nog met gevoel en zonder winstoogmerk werden gemaakt' waren enkele opmerkingen die de spijker op z'n kop sloegen.

In de zaal onder het VIP-dek in hangaar 2 zagen zo'n 200 tot 300 man het 25 minuten durende portret van de maker van de Saab 900, Bjorn Envall. Na het bekijken kon men een DVD kopen met de documentaire. Heeft u de documentaire over Bjorn Envall gemist?
Kijk dan even op http://www.donders900.nl/.

P.s. De trailer komt er aan. Er staat nu nog een trailer van mijn eigen winkeltje op...

Hieronder het persbericht:

SNEAKPREVIEW

THUNDER

NEDERLANDSE DOCUMENTAIRE OVER DE GODFATHER VAN DE SAAB 900

Op 15 januari 2012 vindt tijdens het evenement OUTSIDE SAAB op Vliegveld
Valkenburg, nabij Leiden, de sneakpreview plaats van de documentaire Thunder.
Björn Envall, de godfather van de SAAB 900. Een uniek portret van de man die de
legendarische SAAB 900 ontwierp.

Leiden 2012 – Diverse automerken hebben een model dat in de loop der tijd tot legendarische
proporties is uitgegroeid. Denk aan de DS van Citroën, de 911 van Porsche en natuurlijk de
900 van SAAB. Het karaktervolle model dat van 1978 tot 1994 werd gemaakt, kreeg letterlijk
vleugels toen het Zweedse merk als een van de eerste autobouwers de auto uitrustte met een
turbomotor.

Maar wie was de man achter de auto die bij zoveel auto- en SAAB-liefhebbers in de wereld
het hart sneller doet kloppen? De bevriende cameramannen Georges van Wensveen en
Godfried de Vries en journalist Leo Alexander Schlangen trokken de stoute schoenen aan en
reisden in een zwarte SAAB 900 turbo naar Zweden. Gedurende drie dagen trokken ze op
met Björn Envall (69), de Chief Design die bij SAAB verantwoordelijk is geweest voor de
bestverkochte en meest ‘iconeske’ SAAB allertijden.

De 25 minuten durende documentaire geeft de kijker een persoonlijk en uniek inkijkje in de
totstandkoming van een bijzondere auto. Maar geeft vooral ook een indruk van de werk- en
denkwereld van een beroemde SAAB-ontwerper, inclusief schetsboeken, een merkwaardig
beeldje voor een motorkap en bizarre toevalstreffers tijdens het maakproces. Tevens komen
de teamleden aan het woord die samen met Björn Envall aan de SAAB 900 werkten.

Thunder. Björn Envall, de godfather van de SAAB 900 is informatief en onderhoudend voor
liefhebbers van SAABs, auto’s in het algemeen, design en geniale geesten. De documentaire
duurt 25 minuten en is door Donders bedacht en geproduceerd.

SNEAKPREVIEW TIJDENS OUTSIDE SAAB 15-01-2012

13.00 uur-16.00 uur, doorlopende voorstelling
Hangaar 2 vliegveld Valkenburg
1e Mientlaan/Wassenaarseweg 75
2223 LA Katwijk (voor navigatie postcode of 1e Mientlaan invoeren)

*************************************************************************
NIET VOOR PUBLICATIE: neem voor meer informatie over de documentaire contact
op met Leo Alexander Schlangen (06-50662640) of Godfried de Vries (06-55768450),
http://www.donders900.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
900 GLE 1984, lichtblauw, sedan - sold
900 2.1, grijs metalic, coupe - sold
900 S, 1992, donkergroen metallic, coupe - sold
900 i, 1987, wit, 5-deurs - sold
900 TS, 1993, plataangrijs, coupe - sold
900 GLi, 1983, zilver, sedan - sold
900 turbo, 1983, wit, sedan - sold
900 NG, 1997, zwart, 5-deurs

e.m.penninga
Geregistreerd lid
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 24 jan, 2007 21:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Documentaire over Bjorn Envall gemist?

Bericht door e.m.penninga » ma 16 jan, 2012 14:48

hallo ik wil graag de documentaire bestellen, kan dat op deze wijze? groeten engel penninga. na bericht kan ik gegevens uitwisselen.
saabfreak

Gebruikersavatar
pauldijkstra
Geregistreerd lid
Berichten: 231
Lid geworden op: za 08 jan, 2011 18:06
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Documentaire over Bjorn Envall gemist?

Bericht door pauldijkstra » ma 16 jan, 2012 15:06

http://vimeo.com/35134100" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GUUSarrow
Geregistreerd lid
Berichten: 4180
Lid geworden op: do 01 nov, 2007 3:22
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Documentaire over Bjorn Envall gemist?

Bericht door GUUSarrow » ma 16 jan, 2012 15:52

e.m.penninga schreef:hallo ik wil graag de documentaire bestellen, kan dat op deze wijze? groeten engel penninga. na bericht kan ik gegevens uitwisselen.
op de website staat een email adres waar je de DVD kan bestellen: http://www.donders900.nl/pag2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
9000 CSE 2.0 LPT '96
900 SA (gerecycled)

Plaats reactie