Remmerij-revisie-project Saab 96 V4 1974 (veel foto's)

1967-1980
V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 05 apr, 2009 12:04

Is deze metalen ring (als het al een ring is) vervangbaar?
Ja, deze ringen zitten standaard in de revisieset. Je kunt ook een revisieset van een MG Midget gebruiken.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 05 apr, 2009 13:15

... maar nu moet ik deze er nog uit zien te krijgen!
Met een tang de lip (aan de kant van de zuiger) vastpakken en een beetje trekken en buigen. Gaat altijd los.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 05 apr, 2009 13:48

Ik vind de zuigertjes eerlijk gezegd ook niet meer zo fris... :oops:

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Remzuiger-houder... rubbertjes

Bericht door 72sonett3 » zo 05 apr, 2009 15:05

De metalen ring trek je er zo uit, hij hoeft niet heel te blijven. Let er wel op dat je de nieuwe rubber ringen in de goede volgorde monteert.
Zie ook http://www.wasaab.net/saabnl/tech9596/9 ... remmen.htm

Ik zou er zeker ook nieuwe zuigers in maken...

Afbeelding

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 05 apr, 2009 15:22

Waar zijn nieuwe zuigers verkrijgbaar?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 05 apr, 2009 15:34

Bij o.a. Skandix.de art. nr 1013474, complete set met zuigers en rubbers e.d. voor 34 euro. (Geen RVS.)

Afbeelding

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » zo 05 apr, 2009 17:47

Wel zorgen dat je de zuigers en cilinders (rubbers ook) in het ATE-remvet zet. Anders kun je nog een keer de zaak uit elkaar halen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 18 apr, 2009 18:50

Afbeelding
Dat is niet duur als het een set is van 4 slangen, of is die £48,30 voor één slang?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 18 apr, 2009 21:09

Da's mooi, één gewone remslang kost ook ca 15 euro, dus die complete set voor ca 50 euro is geen geld...

Kopervet moet je op alle draaiende of glijdende delen van de remklauw smeren en op de schroefdraad van de remslangen.

Dat Ate 'vet' is voor montage- en conserveren. De rubbertjes lichtjes insmeren en in de cilinder monteren (let op juiste volgorde), dan de zuiger rondom ook wat invetten en dan met een draaiende beweging in de cilinder drukken. Je kunt ook een drupje remolie gebruiken ipv dat vet.

Als de hele boel weer gemonteerd en ontlucht is, kun je het deel van de zuiger wat buiten de cilinder uitsteekt nog weer wat invetten, voor zover je er nog bij kunt en voor zover dat met RVS zuigers nog nodig is...

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 18 apr, 2009 23:55

Ik weet niet of je besluit om je remolie ook gelijk te vervangen... mocht dat zo zijn en heb je het plan om dat te doen met siliconen remolie dan hier een paar tips:
- probeer het blik (flesje) waar de siliconenolie in zit zo min mogelijk te schudden voor gebruik: dat voorkomt luchtbellen in de olie
- giet de vloeistof zo gelijkmatig mogelijk in het reservoir om -opnieuw- luchtbelvorming te voorkomen.
- ga niet onmiddellijk ontluchten. Probeer zo lang mogelijk te wachten, liefst een paar dagen.
- laat de dop van het reservoir af; dek de opening wel af met iets dat luchtdoorlatend is, maar vuil tegenhoudt (doekje, panty etc).

Waarom al deze toeren: siliconen remolie 'vangt' heel makkelijk luchtbelletjes. Die blijven a.h.w. ingekapseld in de olie. Als je te snel gaat ontluchten, gaat er wel veel lucht uit op de traditionele manier, maar er blijft nog een behoorlijke hoeveelheid lucht achter, verdeeld over die miljoenen belletjes. Dat moet er eens uit.

Ik ken zelfs een man in Canada die voor de winter begint de remolie van zijn klassiekers vervangt en pas aan het begin van het voorjaar gaat ontluchten.

Menno

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » zo 19 apr, 2009 1:02

Is een setje van 4 slangen en is inderdaad niet duur sinds het GBP rond de EUR1.10 is.

Ik heb ze recent bij Elkparts besteld. Setje is daar iets duurder, maar de verzendkosten zijn lager. :facts:

Ook nog in Son bij de Remservice gepolst naar de prijs van zo'n setje: ongeveer EUR30 per slang :bluechin:
Kreeg daar nog wel de tip om het remsysteem schoon te spoelen met spiritus.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 19 apr, 2009 10:40

Het neemt geen vocht op uit de lucht, zoals niet-siliconenremvloeistof. Ik heb het in de koppeling zitten van de '79 96.

Ik heb het ook eens gebruikt in een andere auto, het ontluchten ging inderdaad moeilijker, ik hield altijd een beetje een 'sponzige' pedaaldruk.

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » ma 20 apr, 2009 18:59

Wellicht overbodig, maar als je de schijven erop hebt deze wel even goed ontvetten. Toch maar ATE vet gebruiken en niet een drupje remolie ....... :wink:

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » ma 20 apr, 2009 23:22

Gewoon een pot kopervet kopen (elke beetje automaterialen zaak als de brezan heeft het wel oa), kan je de komende 10 jaar mee vooruit.

Voor remmenvet geld hetzelfde, beide is ook in tubes te krijgen.

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » di 21 apr, 2009 21:53

Juist ja, wat je al hebt hoef je niet meer te scoren........

Plaats reactie