Kapotte stofhoezen in Trollhättan

1967-1980
Plaats reactie
Sven V4
Geregistreerd lid

Kapotte stofhoezen in Trollhättan

Bericht door Sven V4 » wo 04 jun, 2008 14:19

Hallo mensen,

ik heb alle onderwerpen over stofhoezen al doorgelezen en de Haynes doorgespit maar zit toch met wat vragen. Ik heb tijdens mijn stage hier bij Saab in Trollhättan een souvenir gekocht en wil die graag mee terug naar Nederland nemen over 1,5 week :shock: : een Saab V4 uit 1972.

Nou zijn de BUITENSTE stofhoezen beide gescheurd. Is het ook mogelijk om deze over het T-stuk van de binnenste universal joint te trekken, of moet ik de buitenste universal joint uit elkaar zien te krijgen? En als ik dat moet doen, hoe kan ik dat het beste (lees: zonder beschadigen) doen? Is het mogelijk de as in de auto te houden of moet ie er uit en in een bankschroef...

Groeten uit Trollhättan!

Sven

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Kapotte stofhoezen in Trollhättan

Bericht door 72sonett3 » wo 04 jun, 2008 15:21

Sven V4 schreef:...een Saab V4 uit 1972.
Gefeliciteerd!
buitenste stofhoezen beide gescheurd. Is het ook mogelijk om deze over het T-stuk van de binnenste universal joint te trekken
Sommigen doen dat zo en dat spaart een hoop werk... (zoals je o.a. hier hebt kunnen lezen). Omdat de hoezen dan in de verkeerde volgorde zitten moet je eerst de binnenste hoes er af halen, of ook meteen vernieuwen, of de buitenste over de binnenste heen trekken (of andersom)...
of moet ik de buitenste universal joint uit elkaar zien te krijgen?
De homokineet hoeft niet uit ekaar, je moet wel de hele wielnaaf van de auto losmaken en dan kun je de naaf+homokineet van de aandrijfas (9) af slaan. Daarna kun je de stofhoezen makkelijk over de as schuiven.
De 'er af slaan' procedure staat goed beschreven in Haynes.

Afbeelding

Sven V4
Geregistreerd lid

Bericht door Sven V4 » wo 04 jun, 2008 16:57

Ontzettend bedankt voor het snelle antwoord!

Door mijn gebrek aan tijd en een goede werkplaats vanwege mijn tijdelijke verblijf in Saabcity kies ik er voor vanavond het via het t-stuk te proberen.
Kan ik dit t-stuk loskrijgen en de klus klaren met alleen de onderste triangel los door de hele wielnaaf te kantelen en voor de rest alles op zijn plaats in de auto laten? Dat werd me namelijk niet helemaal duidelijk in het andere topic... Bouten aan bovenste triangel zitten nogal vast namelijk :)
En hoe moet ik omgaan met de naaldlagers van het t-stuk? Erop laten zitten of niet als ik de stofhoes eroverheen wil schuiven?

Ik zit hier bij Saab om mijn ontwerpskills en niet vanwege mijn technische kennis zoals je merkt, maar wil daarom wel graag met jullie hulp deze schoonheid op de weg houden!
Ontzettend bedankt alvast!

Sven

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 04 jun, 2008 21:38

Sven V4 schreef:Kan ik dit t-stuk loskrijgen en de klus klaren met alleen de onderste triangel los door de hele wielnaaf te kantelen en voor de rest alles op zijn plaats in de auto laten?
Je moet de twee bouten/moeren van de onderste fuseekogel los maken, dan schuif je de fusee uit de onderste triangel en de hele naaf kantelt dan naar buiten met de bovenste fuseekogel als scharnier. Door deze beweging komt de T uit de bus van de binnenste aandrijfas.
En hoe moet ik omgaan met de naaldlagers van het t-stuk?
Je schuift de 2 doppen er af en met wat geluk blijven de naalden in de dop zitten (25 stuks). Dan kun je met gepast geweld de hoes over de T en verder op de as schuiven.
(Nogmaals: ik heb het zo één keer gedaan en prompt scheurde de nieuwe hoes, anderen is het zonder scheuren gelukt).

Sven V4
Geregistreerd lid

Bericht door Sven V4 » wo 04 jun, 2008 22:38

Er was een oldtimermeeting hier in Trollhättan en had daar wat mensen gesproken voordat het laatste bericht werd geplaatst. Het probleem was 1 van de 2 remklauwschroeven. Toch de bovenste kogel losgekregen doormiddel van een hefboom aan de dopsleutel en de remklauw lekker laten zitten. T/stuk losgehaald, middelste en buitenste as uit de auto, voorzichtig naaldlagers eraf, en t-stuk in een bankschroef gehangen. Een paar flinke tikken later was ie los. Belangrijk punt wat ik niet echt duidelijk vond in Haynes is dat er nog een vast ring/verdikking op de as zit. Daarop slaan heeft natuurlijk geen nut. Je moet iets daarnaast slaan...
Voor andere mensen misschien hulpzaam.
Voor de mensen die dat al wisten en de tips bedankt!

Over een paar weken heeft Nederland er weer een 96 bij, de Zweden op mijn werk klagen trouwens dat de Nederlanders zoveel van hun oude Saabs exporteren :) dus jongens, keep up the good work!

Sven
[/img]

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 04 jun, 2008 22:59

Sven V4 schreef:... Toch de bovenste kogel losgekregen doormiddel van een hefboom aan de dopsleutel...
Wilde de kogel niet los door de horizontale bout er uit te halen?
... en de remklauw lekker laten zitten.
Hoe heb je dan de remslang los gekregen van de remklauw/cilinder?
... Een paar flinke tikken later was ie los. Belangrijk punt wat ik niet echt duidelijk vond in Haynes is dat er nog een vast ring/verdikking op de as zit. Daarop slaan heeft natuurlijk geen nut. Je moet iets daarnaast slaan...
Precies! Behalve met je ontwerpkunst zit het met je technisch inzicht ook wel goed! Die ring zit er pas op vanaf een bepaald jaar en Haynes is van vóór dat jaar, dus zonder ring. Je moet inderdaad naast die ring, op de binnenste ring van de homokineet slaan - hard(!), dan, als je een beetje geluk hebt, valt de hele naaf zo van de as. De ring staat op het plaatje hierboven, uit het Saab werkplaatshandboek, ook niet aangegeven.

Je volgende probleem(pje) gaat worden de as weer in de homokineet te krijgen, daarvoor moet je de dunne veerring (6) op het eind van de as inknijpen en ingeknepen houden zodat de as naar binnen kan glijden.

Ik weet dat sommige mensen de veerring weglaten zodat de as er makkelijk in kan en een volgende keer er weer makkelijk uit. De veerring weglaten geeft geen problemen omdat de aandrijfas na montage opgesloten zit tussen de homokineet en de binnenste aandrijfas en dus nergens heen kan.

Plaats reactie