Alex B schreef:Het jammere bij een Sonett is dat je erg weinig ruimte in de hoogte en breedte hebt, dus daar kan je niet zo veel. Maar hoeveel cm is nu eigenlijk het verschil tussen een "kort" en een "lang" inlaatspruitstuk? Als ik het lengteverschil tussen carburateur en inlaatkleppen in ogenschouw neem tussen een standaard inlaatspruitstuk en een korsinsug (dat gebouwd is voor veel vermogen bij veel toeren en dus theoretisch weer in tegenspraak is met de aanzuigbuizentheorie) dan vraag ik mij af hoe je bij een V4 een merkbaar verschil kunt realiseren.
Alex
kijk eens naar de grafieken van bv sonett11 martin die heeft de motor voor de hogere toerentallen opgevoerd dmv div aanpassingen waaronder zelfs het uitslijpen van de opening van het inlaatspruitstuk
op die grafieken zie je dat er bij toerentalln tot 3000/3500/minder koppel pk`s overblijven dat komt omdat de weg van het mensel zo kort en groot mogenlijk is en er van enige doorstroming die ook doorgaat als de zuiger al weer omhoog gaat en de kleppen alweer aan het sluiten zijn geen sprake kan zijn het traject is gewoon te kort en zo ook het volume van het aangezogen mengsel
bij een lang inlaattraject gaat die stroming langer door (meer volume wat in beweging is) en zal ook al gaat de zuiger al wat omhoog en de kleppen al wat dicht zal er toch nog mengsel instromen
wat dan resulteerd in een betere vulling en dus koppel pk`s
googel wat en je zult zien dat bekende merken hiermee experimenteren om over het gehele toerentraject betere prestaties en emissies te krijgen en ook het turbogat te verkleinen
verder heb je bij je sonnett wel de ruinte bv een bocht op de aansluiting van je spruitstuk en dan bv een strombergcarb die dwarsgeplaatst is
maar dat is zomaar een idee
mvg bert