Saab Sonett II met Turbo

1967-1980
Gebruikersavatar
72sonett-III
Geregistreerd lid
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 15:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door 72sonett-III » zo 05 aug, 2007 20:06

sabo schreef:En met zoveel pk's, wat is er dan wel niet aan het remsysteem aangepast?
Dat ligt meer aan de topsnelheid en hoe je de auto gebruikt... Het maakt voor de remmen niet uit hoe ik op b.v. 160 km/u gekomen ben, of dat nou mét of zonder turbo was. Het gewicht van de auto is ook niet veel veranderd, dus dat maakt voor de remmen ook niet uit.
Als je wil gaan rallyrijden met die auto (wat dus in dit geval niet gebeurt), waarbij je vaak en hard remt, dan zou je het remsysteem kunnen gaan aanpassen.
Laatst gewijzigd door 72sonett-III op vr 05 okt, 2007 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
[size=75][url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=72sonett-III&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]MH[/url]
'72 97 '77 96 (cabrio)
'79 96 (#138)
'91 900i 2.1
[url=http://www.saabforum.nl/albums/album605/4_3_07.sized.jpg]'95 900SE cabrio[/url][/size]

toms
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 10:14
Regio: - kies een regio

zep

Bericht door toms » vr 05 okt, 2007 10:44

wij willen ook een sonett opknappen en motorich ook aan passen hoe is dit te doen wij willen namelijk naar een dubbel carburateur weber. en lekker sneller maken voor het lage toerental.


iemand tips.

mvg tom

bertus06
Geregistreerd lid
Berichten: 1002
Lid geworden op: za 02 sep, 2006 14:29
Regio: - kies een regio

Bericht door bertus06 » vr 05 okt, 2007 11:06

korte dikke spruitstukken geven drukgolven die vooral bij belang zijn bij hoge toerentallen maar bij lage toerentallen juist minder koppel geven

lange spruitstukken daarentegen geven onderin meer koppel en soeplesse , wat te maken heeft met de doorstroomsnelheid van het mengsel

als je wat googled kom je daar veel over tegen

ook kun je kiezen voor een variabel spruitstuk wat door middel van elektrisch bediende kleppen al gelang naar wens lang of kort kunt gebruiken

zoek ook eens onder matra sommige modellen hadden ook een v4 (ligt er bij de mijne ook in) die hadden door kleine aanpassingen al wat je zoekt

mvg bert

ps ; zijn dingen die ik tegen het lijf liep tijdens een mislukt turbo idee voor mijn v4`tje

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Bericht door Alex B » vr 05 okt, 2007 12:24

Het jammere bij een Sonett is dat je erg weinig ruimte in de hoogte en breedte hebt, dus daar kan je niet zo veel. Maar hoeveel cm is nu eigenlijk het verschil tussen een "kort" en een "lang" inlaatspruitstuk? Als ik het lengteverschil tussen carburateur en inlaatkleppen in ogenschouw neem tussen een standaard inlaatspruitstuk en een korsinsug (dat gebouwd is voor veel vermogen bij veel toeren en dus theoretisch weer in tegenspraak is met de aanzuigbuizentheorie) dan vraag ik mij af hoe je bij een V4 een merkbaar verschil kunt realiseren.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

bertus06
Geregistreerd lid
Berichten: 1002
Lid geworden op: za 02 sep, 2006 14:29
Regio: - kies een regio

Bericht door bertus06 » vr 05 okt, 2007 13:51

Alex B schreef:Het jammere bij een Sonett is dat je erg weinig ruimte in de hoogte en breedte hebt, dus daar kan je niet zo veel. Maar hoeveel cm is nu eigenlijk het verschil tussen een "kort" en een "lang" inlaatspruitstuk? Als ik het lengteverschil tussen carburateur en inlaatkleppen in ogenschouw neem tussen een standaard inlaatspruitstuk en een korsinsug (dat gebouwd is voor veel vermogen bij veel toeren en dus theoretisch weer in tegenspraak is met de aanzuigbuizentheorie) dan vraag ik mij af hoe je bij een V4 een merkbaar verschil kunt realiseren.

Alex
kijk eens naar de grafieken van bv sonett11 martin die heeft de motor voor de hogere toerentallen opgevoerd dmv div aanpassingen waaronder zelfs het uitslijpen van de opening van het inlaatspruitstuk

op die grafieken zie je dat er bij toerentalln tot 3000/3500/minder koppel pk`s overblijven dat komt omdat de weg van het mensel zo kort en groot mogenlijk is en er van enige doorstroming die ook doorgaat als de zuiger al weer omhoog gaat en de kleppen alweer aan het sluiten zijn geen sprake kan zijn het traject is gewoon te kort en zo ook het volume van het aangezogen mengsel

bij een lang inlaattraject gaat die stroming langer door (meer volume wat in beweging is) en zal ook al gaat de zuiger al wat omhoog en de kleppen al wat dicht zal er toch nog mengsel instromen

wat dan resulteerd in een betere vulling en dus koppel pk`s

googel wat en je zult zien dat bekende merken hiermee experimenteren om over het gehele toerentraject betere prestaties en emissies te krijgen en ook het turbogat te verkleinen

verder heb je bij je sonnett wel de ruinte bv een bocht op de aansluiting van je spruitstuk en dan bv een strombergcarb die dwarsgeplaatst is

maar dat is zomaar een idee

mvg bert
Laatst gewijzigd door bertus06 op vr 05 okt, 2007 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marq101
Geregistreerd lid
Berichten: 7386
Lid geworden op: za 19 jun, 2004 23:44
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door marq101 » vr 05 okt, 2007 13:56

Alex B schreef: dan vraag ik mij af hoe je bij een V4 een merkbaar verschil kunt realiseren.

Alex
Daar hebben ze het crossflow inlaatspruitstuk voor gemaakt dacht ik......of je doet zoals deze mafketel

Afbeelding[/img]

Gebruikersavatar
72sonett-III
Geregistreerd lid
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 15:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: zep

Bericht door 72sonett-III » vr 05 okt, 2007 14:22

toms schreef:... wij willen namelijk naar een dubbel carburateur weber. .
Wat bedoel je precies met "dubbel carburateur weber"; één tweetraps Weber carburateur, of twee of vier enkele, of misschien twee tweetraps?
...lekker sneller maken voor het lage toerental
Je bedoelt dat je met een laag toerental sneller wil rijden? Dan zul je op zoek moeten naar een andere v.bak overbrenging en tegelijkertijd zorgen dat je bij die lage toeren genoeg koppel overhoudt...

Als je bij lage toerentallen al veel vermogen wil, kun je ook nog overwegen een supercharger ('blower') te monteren.
[size=75][url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=72sonett-III&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]MH[/url]
'72 97 '77 96 (cabrio)
'79 96 (#138)
'91 900i 2.1
[url=http://www.saabforum.nl/albums/album605/4_3_07.sized.jpg]'95 900SE cabrio[/url][/size]

Gebruikersavatar
marq101
Geregistreerd lid
Berichten: 7386
Lid geworden op: za 19 jun, 2004 23:44
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: zep

Bericht door marq101 » vr 05 okt, 2007 14:41

72sonett-III schreef:
Als je bij lage toerentallen al veel vermogen wil, kun je ook nog overwegen een supercharger ('blower') te monteren.
Nou, hou de decoupeerzaag maar vast gereed. Wel een leuk idee, een V4 supercharger. Heeft de v4 al 65pk nodig om de blower aan te drijven hahaha :wink:

Ter inspiratie:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door marq101 op vr 05 okt, 2007 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
72sonett-III
Geregistreerd lid
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 15:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: zep

Bericht door 72sonett-III » vr 05 okt, 2007 14:45

marq101 schreef:Nou, hou de decoupeerzaag maar vast gereed.
Ja, ik heb het idee dat toms (nog) niet precies weet wat hij nou wil... :)
[size=75][url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=72sonett-III&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]MH[/url]
'72 97 '77 96 (cabrio)
'79 96 (#138)
'91 900i 2.1
[url=http://www.saabforum.nl/albums/album605/4_3_07.sized.jpg]'95 900SE cabrio[/url][/size]

bertus06
Geregistreerd lid
Berichten: 1002
Lid geworden op: za 02 sep, 2006 14:29
Regio: - kies een regio

Bericht door bertus06 » vr 05 okt, 2007 16:36

Afbeelding

denk dit niet dat geeft pas bij 3500 toeren wat extra en daaronder alleen maar horten en stoten en zou je niet zeggen dat deze motor nog maar 5000 km gelopen heeft , om over het verbruik nog maar te zwijgen en stationair lijkt het op 3 cil te lopen
en lekker sneller maken voor het lage toerental
dat wel tenslotte rijd je weinig toptoeren met een oud wagentje en dan heb je weinig aan nokkenassen uitgezaagde spruitstukken dikke uitlaten
dubbele webers met slecht passende sportfilters

overigens toms kun je een lang inlaattraject ook voor de gasklep reliseren door de pijp van je luchtfilter te verlengen dat heeft ongeveer hetzelfde effect kijk maar eens bij het inlaattraject van een willekeurige turbo is ook lang en nou zijn er div fabrikanten om dat door middel van kleppen variabel te maken zodat als de turbo niet werkt deze te verlengen om zodoende ook onderin trekkracht te krijgen door het koppel te vergroten

mvg bert

als je dan rijd met je gasklep open bereik je ook een lang inlaattraject met de voordelen van massadoorstroming die je ciliners nog wat bijvult ook al gaan de zuigers alweer stijgende zijn en verbeter je de cilindervulling en daarmee je koppel enz

had daar met het trekken van de caravan voordeel mee
Laatst gewijzigd door bertus06 op vr 05 okt, 2007 18:56, 4 keer totaal gewijzigd.

bertus06
Geregistreerd lid
Berichten: 1002
Lid geworden op: za 02 sep, 2006 14:29
Regio: - kies een regio

Bericht door bertus06 » vr 05 okt, 2007 17:06

kun je ook nog overwegen een supercharger ('blower') te monteren
laat je daardoor niet verleiden , ben er zelf mee bezig geweest en de constructie van de motor laat dat niet toe

de standaard zuigerveren kunnen de druk niet aan en je krijgt zoveel onderdruk dat je keerringen gaan lekken de olie via je vuldop het luchtfilter ingaat en zo je koppakking eruit drukt

mvg bert

bertus06
Geregistreerd lid
Berichten: 1002
Lid geworden op: za 02 sep, 2006 14:29
Regio: - kies een regio

Bericht door bertus06 » vr 05 okt, 2007 18:48

hier staat het beter beschreven als ik het kan uitleggen

hoop dat je er wat aan hebt

http://www.streetdreams.nl/tech/turbo.html

mvg bert

Gebruikersavatar
72sonett-III
Geregistreerd lid
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 15:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door 72sonett-III » vr 05 okt, 2007 22:22

marq101 schreef:Daar hebben ze het crossflow inlaatspruitstuk voor gemaakt dacht ik...
Afbeelding
[size=75][url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=72sonett-III&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]MH[/url]
'72 97 '77 96 (cabrio)
'79 96 (#138)
'91 900i 2.1
[url=http://www.saabforum.nl/albums/album605/4_3_07.sized.jpg]'95 900SE cabrio[/url][/size]

bertus06
Geregistreerd lid
Berichten: 1002
Lid geworden op: za 02 sep, 2006 14:29
Regio: - kies een regio

Bericht door bertus06 » vr 05 okt, 2007 23:00

72sonett-III schreef:
marq101 schreef:Daar hebben ze het crossflow inlaatspruitstuk voor gemaakt dacht ik...
Afbeelding
nee die is voor de hoge toerentallen

mvg bert

Gebruikersavatar
Zeb
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 472
Lid geworden op: di 31 jul, 2007 17:28
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Saab Sonett

Bericht door Zeb » zo 14 okt, 2007 19:14

hallo

Vandaag zeer mooi weer gehad, dus een mooi tochtje gereden.
En......
Een filmpje gemaakt!

Deze ben ik nu aan het monteren, dus komt er zo snel mogelijk aan!

Aan het remsysteem is niks aangepast, dus gewoon origineel.

Leuk dat jullie lekker aan het praten zijn over de motor :) Blijft altijd interessant :P

grt zeb
Saab Sonett Turbo [sold]
Saab 900 '85 Turbo Aero [sold]
Saab 9-3 '04 Turbo Aero Lime Yellow
Saab 9-3 '99 Viggen Dad's car

Plaats reactie