Rallystuur (deel 2).

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Rallystuur (deel 2).

Bericht door MvR » zo 13 aug, 2023 20:50

Op aanraden van mede-forummer Turbobakk contact gezocht met het bedrijf Colourlock.

Binnen 24 uur had ik een lederen-stuuwiel-renovatieset In huis. En ze hebben een heel aantal 'How To'-video's op YT staan. Maar ik moest meer doen: het metalen deel in het midden, de 3-spaak was ook niet helemaal fris meer.

Eerst het leder afgeplakt en met een schuurspons gaan schuren. Jaren vuil en vet telkens weggehaald met ammoniak, laten drogen, weer schuren enz. In goede primer gezet en daarna laagje-voor-laagje mat-zwart (sneldrogend) opgebracht. De eerste laag deed ik met 'satijn-zwart', maar ik vond dat teveel glimmen. In totaal 6 laagjes opgebracht in 48 uur.

Stap twee was het leer. Met het verwijderen van het schilderstape trok ik al hele voetbalvelden oude leerverf-laagjes mee. Mooi! Daarna helemaal volgens Colourlocks YT video's: schoongemaakt, geschuurd, kleur opgebracht en geseald. Het toegestuurde pakketje bevat alles. Zelfs een klein sponsje om de kleur op te brengen. En de hoveelheid materiaal / vloeistoffen is / zijn ruim voldoende voor één stuur.

Wat ontbreekt nu nog aan mijn geluk? De adapter achter het stuur (gloednieuw!) komt zonder de 9 zaagsnede-kop m5-boutjes. Er zaten verzinkte imbussen in. Die heb ik vervangen: nu laagkop imbusjes die ik ook zwart heb gespoten. 9 zaagsnede-boutjes vind ik nog wel een keer.

Onderstaande foto's zijn van vóór het sealen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Rallystuur (deel 2).

Bericht door redmervand » zo 13 aug, 2023 20:56

Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Heeft er nog een tape om het stuur gezeten, zo lijkt het op de foto in elk geval!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 13 aug, 2023 21:01

Dat was mijn schilderstape en ik hoopte al dat dit zou gebeuren! Dat betekende minder schuren. ik moet bekennen dat ik even gedacht heb om het hele stuur nogmaals te omwikkelen en de tape dan stevig aan te drukken in de hoop nog meer losse delen mee te trekken. Maar ik had niet genoeg tape meer (grrrr)

niels1
Geregistreerd lid

Bericht door niels1 » ma 14 aug, 2023 10:33

Knapt er van op! Welke boutjes heb je nodig misschien heb ik nog iets liggen?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 14 aug, 2023 11:30

Oh dat zou mooi zijn! Ik stuur je straks een PB met een foto van het stuur met de juiste/originele boutjes. (ff zoeken op het internet).

Voorlopig is dit het eindresultaat. Het installeren moet een dagje wachten. Ik heb reumatische handen (of hoe heet dat) en na gisteren schuren, spuiten, verven enz., doen mijn handen het vandaag een dagje niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoon nr.2 kwam langs en heeft het stuur voor me geïnstalleerd. Mag ook wel lukken na midden in een studie Industrial Design ("Handvaardigheid voor VWO'ers met een NT-pakket". En: "Oh nice, zo'n veertje met een pennetje; old-school!" *Zucht*

De vlekjes op het stuur zijn het gevolg van leervet dat nog aan het intrekken is.

Afbeelding

Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 14 aug, 2023 15:28

Erg mooi geworden! Top klus!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 14 aug, 2023 16:04

Dank! Was ook leuk om te doen. Je ziet meteen resultaat als je iets gedaan hebt. Met de kennis en de materialen is het goed mogelijk om een oud, verweerd stuur te kopen en dat op te knappen. Struikelblok is die adapter. Nu 110 GBP bij Moto-Lita zag ik op hun site vanmorgen. Tel daar de post-Brexit kosten bij op en je zit zo aan 200 euro voor die adapter alleen al.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 16 aug, 2023 14:27

Stuk gestuurd met het 'nieuwe' stuur. Hoewel het zwaarder stuurt dan die grote originele hoepel, valt het me niet tegen. Het is niet zo zwaar als ik me herinner; waarschijnlijk komt dat omdat mijn eerste 96 op 165x15 stond (origineel onder modeljaar 1976) en die zijn een slagje wijder dan de 155x15 die onder deze auto zitten. Het dikkere stuur ligt goed in de hand; ik snap wel waarom Saab zijn rallyauto's uitrustte met dit stuur. Dat zware sturen geldt alleen maar op kruipsnelheid. Zodra de auto vaart heeft is het helemaal tóp.

Afbeelding

Plaats reactie