Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

1967-1980
Gebruikersavatar
lopezdijkstra
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar, 2010 23:35
Regio: NL - Provincie Friesland

Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door lopezdijkstra » ma 21 sep, 2020 21:39

Hallo Allen,

Ik wilde me vanavond inschrijven op het forum en zag tot mijn grote verbazing dat ik dit in 2010 al gedaan had☺ Zo zie je maar er zat toch ergens een kriebel. Ik heb afgelopen weekend een Saab 96 gekocht in redelijke staat maar moet het nodige onderhoud nog krijgen. Ik sleutel al bijna 20 jaar aan Citroen DSjes maar de Saab en een Tatra staan op mijn bucketlist. Tot nu toe al een hoop lol met de 96 en als een kind zo blij. Ik weet in alle eerlijkheid niet of het een blijvertje is. Ik ga het gewoon ervaren en kijken of ik er gelukkig van wordt.

De saab 96 uit 1978 heeft een apk... Maar is nog niet echt bruikbaar. De motor loopt erg rommelig en valt soms bij terugschakelen uit. Eerst maar eens de kleppen doen dacht ik. Extra aarde draadje leggen vanuit de accu naar de bobine. Electrische ontsteking er opdoen en dan kijken hoe de dame loopt. Heb begrepen dat 'hotspark' een aanrader is. Dit ga ik volgend weekend aanpakken.

Maar waar ik nou echt mezelf gek mee maak☺ Afstellen en problemen opsporen is niet mijn sterkste kant. Door het afslaan heb ik aan de carburateur gezeten. Afslaan is redelijk verholpen en na de nieuwe bougiekabels iets beter. Maar als bij het weg rijden voel ik een schok alsof de tweede trap op de carburateur veel te laat aanslaat. Zoals jullie allen begrijpen krijg ik dat er niet meer uit. Ik merkte tevens dat er vacuüm gezogen wordt door de slangetjes... Als jullie willen meedenken graag?

Gebruikersavatar
lopezdijkstra
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar, 2010 23:35
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door lopezdijkstra » ma 21 sep, 2020 21:40

Afbeelding

Gebruikersavatar
Colossusnl
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 04 sep, 2020 19:07
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door Colossusnl » ma 21 sep, 2020 21:42

Ik ben absoluut geen technisch wonder, maar heet je welgemeend welkom hier
Saab 93 ss 1.8t met stage 1 dionhpt tune(2006)

Gebruikersavatar
Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1143
Lid geworden op: wo 16 feb, 2011 14:51
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door Joopyboy » ma 21 sep, 2020 22:16

Welkom dan, na 10 jaar :wink:
Mooie aanwinst, die 96. Veel plezier ermee. Een Tatra is ook supergaaf 8)

Voor wat betreft je probleem, heb je een brandstoffilter? Het kan goed zijn dat je benzinetank en/of -leidingen vervuild zijn en daarmee de toevoer van brandstof niet lekker loopt.
95 V4 ('73), toreador rood (R2-B): sinds 2018
900 T8 sedan (‘87), ambassadeurs blauw: sinds 2023
900i 16v ('92), nocturne blauw metallic: 2011-2024

Gebruikersavatar
lopezdijkstra
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar, 2010 23:35
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door lopezdijkstra » ma 21 sep, 2020 22:34

Dank beiden. Streamline modellen vindt ik gewoon top... Maar of de Tatra ooit gaat lukken? Kan in iedergeval een Saab 96 van het lijstje halen en dat voelt best gezegend☺

Toen ik de auto ophaalde heeft deze na verluid 30 jaar stil gestaan.(leek mij wat erg veel) -brandstof filter en pomp zijn nieuw. Vorige eigenaar die de auto heeft 'gered' heeft de hoogst nodige zaken aangepakt voor de APK. De zweed is toen alleen voor de apk heen en weer gereden in het dorp. En was mijn ritje het eerste grote ritje van 200 km. De auto werd trouwens wel een beetje warm. Toen maar de kachel aangezet en de auto werd warmer. 1 min later viel het kwartje. Systeem was gevuld met een gesloten kachel. ben thuis gekomen. :O:

Ik zoek de oorzaak in de carburateur omdat tijdens de eerste rit ik geen last had van de 'ik druk het gaspedaal in hik'. Ik las in het handboek iets over een booster systeem in de carburateur die werkt op de vacuum?

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door 72sonett3 » ma 21 sep, 2020 23:44

Er zit geen aardedraad van de accu naar de bobine.
Pertronix is ook een goede elektronische ontsteking.
Alleen de vacuumvervroeging van de ontsteking werkt op...
De 2e trap doet bij wegrijden nog niets, gaat pas open bij helft intrappen gaspedaal.
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op di 22 sep, 2020 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door Funky Dude » ma 21 sep, 2020 23:55

Na jaren stilstand zijn de rubberen leidingen onder de motorkap vaak uitgedroogd en wordt er valse lucht aangezogen. Kijk die slangen eens na, ook onder de klemmen.
Wat de afstelling betreft: Stel eerst de stationair goed af, daarna timing en CO, zie wph voor de waarden. (Let op: een V4 loopt rauwer dan een lijnmotor, te "mooi lopend" afstellen leidt ook tot té warm lopen)
Als er tijdens de lange stilstand benzine in de tank heeft gezeten, is deze mogelijk vergomd en kan het los komen door de nieuwe benzine.

Gebruikersavatar
lopezdijkstra
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar, 2010 23:35
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door lopezdijkstra » di 22 sep, 2020 18:15

Fijn dat jullie de moeite hebben genomen om met me mee te kijken. Ik neem het even puntsgewijs door.

-Er zit geen aardedraad van de accu naar de bobine. > Nee klopt ☺. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat een motor niet echt mooi liep en dat dit hielp.
-Pertronix is ook een goede elektronische ontsteking. >Waarvan akte en dank. Prijsverschil tussen Petronix en Hotspark is erg groot. En ik heb een enthousiaste hotspark gebruiker gesproken. Mocht het nou niets zijn dan is dat financieel geen ramp. Maar als de ervaringen hier op het Forum hier anders zijn dan hoor ik dat graag. Ben een beetje eigenwijs maar probeer niet dom te zijn☺
-Alleen de vacuumvervroeging van de ontsteking werkt op... Slang trekt 'nog' geen vacuum. Het syteem op de ontsteking gecheckt en deze doet het.
-De 2e trap doet bij wegrijden nog niets, gaat pas open bij helft intrappen gaspedaal.> Ja dit bedoel ik eigenlijk. Wellicht de injector gesloopt maar zou het eigenlijk niet weten want heb daar niet aangezeten.

"Na jaren stilstand zijn de rubberen leidingen onder de motorkap vaak uitgedroogd en wordt er valse lucht aangezogen. Kijk die slangen eens na, ook onder de klemmen.
Wat de afstelling betreft: Stel eerst de stationair goed af, daarna timing en CO, zie wph voor de waarden. (Let op: een V4 loopt rauwer dan een lijnmotor, te "mooi lopend" afstellen leidt ook tot té warm lopen)" Dank! Ga ik proberen. Heb ik niet eerder zo gedaan maar klinkt als een uitdaging.

-Als er tijdens de lange stilstand benzine in de tank heeft gezeten, is deze mogelijk vergomd en kan het los komen door de nieuwe benzine. >102 getankt ben op de hoogte van het probleem maar fijn dat je me er op wijst. Vorige eigenaar heeft de benzine filter na de pomp gezet. Volgens mij is het wijsheid deze er voor te zetten.

Ik hou jullie op de hoogte van het Saab avontuur☺

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door Funky Dude » wo 23 sep, 2020 2:43

-De 2e trap doet bij wegrijden nog niets, gaat pas open bij helft intrappen gaspedaal.> Ja dit bedoel ik eigenlijk. Wellicht de injector gesloopt maar zou het eigenlijk niet weten want heb daar niet aangezeten.
2e trap hoort later in te komen, dubbele carb werd nl. geplaatst t.b.v. zuiniger verbruik. Gebruik de zoekfunctie maar eens op "weber" in de V4-sectie.
Ik heb nog geen V4 gezien waar het benzinefilter niet na de pomp zat, ik heb er zelf 1 bijgeplaatst voor de pomp.

Gebruikersavatar
lopezdijkstra
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar, 2010 23:35
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door lopezdijkstra » wo 23 sep, 2020 19:31

Ik heb het vermoeden dat de saab een beetje ouder is dan 1978. Als ik het goed heb werden er in 1977 nog een solex 32tdid in onze wagens gebouwd. Afijn ik heb er een solex in zitten. Als ik de berichten lees zijn dit type solex lastige carburateurs. leuk om hier in te gaan duiken https://docplayer.nl/63897929-Historisc ... iek-2.html Dus de tweede exclusieve Saab in Nederland met een benzinefilter conversie :lol:

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door turbopilot » wo 23 sep, 2020 21:25

Als je een goede hebt niet, maar dat is het probleem

Ombouw naar weber
Elektronische ontsteking, doet (ver)wonderen
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door 72sonett3 » wo 23 sep, 2020 21:54

lopezdijkstra schreef:
wo 23 sep, 2020 19:31
Ik heb het vermoeden dat de saab een beetje ouder is dan 1978.
Wat is je chassisnummer? 9677500... is modeljaar 1977, 96785... is modeljaar 1978 etc.
Als ik het goed heb werden er in 1977 nog een solex 32tdid in onze wagens gebouwd.

Ja, maar dat is niet de carburateur van je link. Vanaf modeljaar 1977 de tweetraps Solex 32TDID, tot einde productie begin januari 1980, dat was de V4 super.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
lopezdijkstra
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar, 2010 23:35
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door lopezdijkstra » wo 23 sep, 2020 22:44

Leuk is dit zeg! Ja ik weet de carb. is niet exact hetzelfde als de link maar de bouw komt sterk overeen. Even gekeken naar het chassis nummer en het is modeljaar 1978. Ik heb nog niet zo sterk verdiept in de 96 dat ik niet exact weet wat per jaar de model jaar wijzigingen zijn. Maar vindt dat soort weetjes gaandeweg wel erg leuk om daar oog voor te hebben.

Ik zal MP in de gaten houden voor een andere carb. ☺

Dank voor jullie input....

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door Funky Dude » do 24 sep, 2020 0:28

Ik zal MP in de gaten houden voor een andere carb.
Op de onderdelenbeurs op 10 oktober in Veenendaal zal er vast wel een goede te krijgen in, op mp is de kwaliteit niet altijd plug and play...
(Excuses voor het vermelden van het verkeerde merk carb, had geen ph bij de hand en mijn 95 heeft nog een enkele carb.)

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Voorstellen.. En meedenkers gezocht☺ Carb. etc.

Bericht door 72sonett3 » do 24 sep, 2020 7:34

lopezdijkstra schreef:
wo 23 sep, 2020 22:44
Ik heb nog niet zo sterk verdiept in de 96 dat ik niet exact weet wat per jaar de model jaar wijzigingen zijn.
In het boekje "The Saab Way" van Gunnar Sjögren kun je dat allemaal vinden.
'77 heeft de 32TDID carburateur en kleine richtingaanwijzers, vanaf '78 grote richtingaanwijzers, daarna geen wijzigingen meer.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Plaats reactie