Koppelingspedaal beweegt niet meer

1967-1980
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 606
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Koppelingspedaal beweegt niet meer

Bericht door RedArrow90 » do 26 mar, 2020 17:46

Na jaren stilstand (veel te lang helaas maar andere zaken moesten even voor gaan) zit het koppelingspedaal van onze 96V4 uit 1979 muurvast. Ik heb gezocht maar nergens een vergelijkbaar verhaal gevonden. Iemand hier bekend mee en hoe zou dit zijn op te lossen? Dank vast!
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Koppelingspedaal beweegt niet meer

Bericht door Ronnes » do 26 mar, 2020 20:08

De hydraulische koppeling kan op 3 plaatsen vast gaan zitten:
1- hoofdpomp lekt intern en is vastgeroest
2- hulppomp lekt intern en is vastgeroest
3- een lekkende hoofdpomp heeft remvloeistof gemorst op het scharnierpunt van het koppelingspedaal en dat is dan is vastgeroest

Je kan eea elimineren door het pedaal los te maken van de pomp (onder het dashboard)/de leiding tussen hoofd- en hulppomp los te schroeven.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 606
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koppelingspedaal beweegt niet meer

Bericht door RedArrow90 » ma 30 mar, 2020 11:43

Dank Ronnes. Ik heb inmiddels hoofd- en hulpkoppelingsciinders uitgebouwd. Borgveertjes zijn eraf, maar er is geen beweging in het binnenwerk te krijgen. Nu eerst maar ingespoten met WD40 en dan maar hopen dat ik er straks wat beweging in krijg. Ben benieuwd of dat lukt.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Plaats reactie