Saab 96 V4, problemen koppeling en schakelen

1967-1980
Plaats reactie
MielMonteur
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 09 okt, 2019 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Saab 96 V4, problemen koppeling en schakelen

Bericht door MielMonteur » wo 09 okt, 2019 14:19

Ik heb sinds kort een Saab 96 V4 uit 1974.
Op het forum staan veel van deze problemen maar van alles wat. Ik wilde dus graag even mijn specifieke probleem voorleggen.

Auto start en draait geweldig maar bij het wegrijden komt toch meer kijken. Bij onderstaande is de vrijloop altijd ingeschakeld.

Auto gaat in achteruit met veel gekraak(alsof je mis schakelt)

1e versnelling gaat beter maar moet een beetje vast gehouden worden anders schiet ie eruit. Bij het wegrijden moet er heel veel gas gegeven worden en minimaal koppeling op laten komen wil de auto niet afslaan, dit is hetzelfde bij de achteruit.

Schakelen naar de 2, 3 en 4 gaat prima maar als er tijdens het rijden veel wordt afgewisseld tussen gas los en gas vast, schiet ie uit de versnelling en staat de auto in neutraal.

Ook tijdens stilstand met motor draaien en koppelingspedaal ingedrukt hoor je een geluid alsof iets aanloopt.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6128
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: Saab 96 V4, problemen koppeling en schakelen

Bericht door Funky Dude » wo 09 okt, 2019 20:42

Hoe rijdt je 96 met de vrijloop uitgeschakeld?
Zou er zo niet mee rijden.

Heeft de 96 voor je 'm kocht lang stil/gestald gestaan? Dat is iets wat de koppeling nogal eens om zeep helpt.

MielMonteur
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 09 okt, 2019 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 96 V4, problemen koppeling en schakelen

Bericht door MielMonteur » wo 09 okt, 2019 21:25

De auto heb ik even rustig weggezet. Wil inderdaad geen onnodige schade.

Met vrijloop uitgeschakeld was het precies hetzelfde.
Zou dit een bakprobleem zijn of toch iets met de koppeling, heb namelijk wat topics gezien waarmee dit gedeeltelijk overeen kwam en daarbij was het de druklager.
Zou jammer zijn als het de bak is :roll:

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6128
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: Saab 96 V4, problemen koppeling en schakelen

Bericht door Funky Dude » wo 09 okt, 2019 21:38

Bij lang stilstaan wil de koppeling nog wel eens verkleven, bij een versleten bak hoor je een gierend geluid tijdens het rijden.
Als je een nieuwe koppelingsset koopt, let dan op dat je goed geklonken plaat geleverd krijgt.
Zie ook: http://www.wasaab.net/saabnl/tech9596/ ... peling.htm

MielMonteur
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 09 okt, 2019 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 96 V4, problemen koppeling en schakelen

Bericht door MielMonteur » do 10 okt, 2019 10:12

Maar dan zou ik bij vrijloop UIT toch helemaal niet kunnen schakelen?

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6128
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: Saab 96 V4, problemen koppeling en schakelen

Bericht door Funky Dude » do 10 okt, 2019 10:58

Ik wilde niet meteen van het ergste uitgaan, maar uit de versnelling schieten i.c.m. vrijloopproblemen betekent in dat geval, vrees ik. dan toch dat je bak op is.
Je kunt 'm laten reviseren, bijv. bij Onno Kempink, of vervangen door een goede gebruikte bijv. bij forummer jota.

MielMonteur
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 09 okt, 2019 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 96 V4, problemen koppeling en schakelen

Bericht door MielMonteur » do 10 okt, 2019 11:51

Ik ga nog even langs bij een specialist kijken wat zij ervan zeggen (met een andere auto :lol: ). En dan zorgen dat ie weer mooi rijd. In ieder geval bedankt voor je reactie :)

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Saab 96 V4, problemen koppeling en schakelen

Bericht door bbelonje » do 10 okt, 2019 20:45

Door de olie af te tappen kan je eens kijken hoe die eruit ziet.
Zelf was ik nog aan het rond rijden maar een groot lager was kompleet verpulvert, lading ijzer stukjes kwamen met de olie mee.
Het meest storend was dat de km teller niet meer werkte, begrijp niet dat je nog kan rijden als je de schade zag, andere versnelling op de differentieel gezet en terug ingebouwd.
Hou de hydraulische koppeling goed in de gaten die kunnen ook veel vreemde effecten geven.

Plaats reactie