stoel-rails

1967-1980
Plaats reactie
Westef
Geregistreerd lid

stoel-rails

Bericht door Westef » vr 26 apr, 2019 16:45

Beste Saabisten,
ik heb een vraagje over de plaatsing van zowel de bestuurders, alsook de passagiersstoel van mijn Saab 96 V4 '78. Ik heb de stoel nu het meest naar achteren geplaatst, maar zit voor mijn gevoel toch nog te dicht op het stuur. Kan het zijn dat de rails moet worden omgedraaid? Wie heeft een tip.

swedish garage
Geregistreerd lid
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: stoel-rails

Bericht door swedish garage » za 27 apr, 2019 20:20

Wat je kan overwegen is ( heb dat ooit zitten berekenen en maten zitten van nemen omdat ik andere comfortabele stoelen wilde ( zwakke rug en wij willen ook reizen met de 96 ) : als de stoelen er volledig uit zijn, rails inclusief, dan heb je de bevestigingsbeugels, als je daar een dikke stalen plaat op vastschroeft via de bestaande gaten bekom je een mooie rechthoek, daar kun je dan alle kanten mee uit, rails iets meer naar achteren monteren dan origineel of iets meer naar voor ... is het simpelste en makkelijkste 2 stalen platen van pakweg 5 mm dik op maat laten snijden, en enkele gaten boren en eventueel de plaat met tapijt bekleden ...

bij mij was het uiteindelijk niet nodig, ik kocht 2 tweedehands lederen stoelen uit een Bmw E30 en die hadden dezelfde railbreedte van 54 cm dacht ik ... enige wat ik moest doen was in de railglijders 2 gaatjes boren ... en de stoelen konden iets meer naar achter dan de orginele, veel kritiek op gehad van puristen, doch wij rijden er mee naar Bretagne , Opaalkust enz mee en dan wil ik goed zitten ...

[url=https://postimg.cc/nM6Rqqzw]Afbeelding[/ur

swedish garage
Geregistreerd lid

Bericht door swedish garage » za 27 apr, 2019 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Funky Dude
Geregistreerd lid
Regio: Outside Europe

Bericht door Funky Dude » za 27 apr, 2019 20:46

Dat ze omgedraaid zouden zitten lijkt me sterk i.v.m. de positieblokkering. Je hebt t.o.v. de pre MY 75b 5 cm meer beenruimte voor de achterpassagiers, je zou kunnen overwegen de rails 5 cm naar achteren te verplaatsen. Een sportstuur zou ook wat kunnen schelen.

turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door turbopilot » zo 28 apr, 2019 10:06

Gewoon de stoel er even uithalen en kijken hoe het zit.

Als je ziet hoe het in elkaar steek, zie je vanzelf wel een mogelijkheid om het te veranderen .

Volgens mij kan hij in een ander gat op de steunen in de auto
Volgens mij kan de rail ook anders op de stoel bevestigd worden of nieuwe gaten boren
Het eindnokje aanslag kan eraf, scheelt ook iets
Kan zijn dat hij met verkeerde bout is vastgezet, dan loopt hij daar tegen aan.

Maar vooral ik heb geen idee hoe lang je bent. Al vooral hoe lange benen je hebt

Ik heb spijkerbroek lengte maat 32 en mijn stoel zit niet in de achterste stand
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » zo 28 apr, 2019 14:14

Ik ga me eens verdiepen in de mogelijkheden. De stoel eruit gehaald, en de mogelijkheden om de rails om te draaien is inderdaad geen optie. De bouten (imbus) zijn orgineel, en blokkeren de stoel niet. Stoel zit nu op laatste plek naar achteren. Rubberblokje eraf geeft misschien een paar mm ruimte naar achteren, dus nihil. Een nieuwe plaat erop (bedankt swedish garage), is een goed alternatief. Bedankt voor jullie bijdrage!

swedish garage
Geregistreerd lid

Bericht door swedish garage » di 30 apr, 2019 12:33

hetgeen ik reeds bedacht en aanhaalde ( een plaat monteren op de bestaande beugels, ) werd toevallig vandaag geplaatst op de facebookpagina van Volvo Klassiekers,
waar een klant andere stoelen wilde in een Volvo PV

Afbeelding

Plaats reactie