Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

1967-1980
Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 2896
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Locatie: Woerden

Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door U-Poll » vr 12 okt, 2018 8:55

Na wat speuren ben ik nog geen topic tegengekomen [binnen het V4 subforum] over de consequenties van E5 en vooral E10 benzine voor onze mooie V4 motortjes. De media (zoals NOS) beweren dat E5 (het huidige Euro95) ‘voorlopig’ nog wel te verkrijgen is, en dat kan/mag in onze V4’s, maar zal na 2020 volledig zijn vervangen door E10. In Nederland gaat de vervanging (waarschijnlijk) redelijk langzaam, maar in de omliggende landen wordt er veel sneller overgestapt. Het probleem is dat E10 niet goed zou kunnen zijn voor motoren van voor 2000 –dus ook onze V4tjes– en het zou zitten in de brandstofleidingen. De "E10 Check" (linkje via NOS artikel) beweert dat alle Saabjes geschikt zijn voor E10.

Wie kan zin van onzin onderscheiden? Ik vertrouw de mening van oude-Saab-meuk-experts een stuk meer dan algemeenheden via de media.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4849
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door Steve-O » vr 12 okt, 2018 9:36

Er bestond al een ander linkje, dat hier eerder op het forum voorbij kwam. Dat betrof een statement van SAAB zelf. Er stond in dat alle SAABs vanaf een bepaald bouwjaar geschikt waren. Ik weet alleen niet meer welk jaar dat was. Volgens mij begon het met 198 en niet met 197.

Mischien met loodvervanger gaan rijden? Alhoewel het geloof ik voornamelijk om de brandstofleidingen gaat. Wat betreft het membraam van de carburateur, zal - mocht het rubber van toen anders zijn geweest - inmiddels wel bestand zijn tegen een percentage van 30% Ethanol.

Een andere kwestie is hogere temperatuur in je cilinder(kop) en de interval van olie verversen, of misschien zelfs een iets andere olie gaan gebruiken.

Misschien dat forummer Janssen hier een lichtje op kan schijnen. Eventueel koppelen aan een praktijktest/demo op een van deregioavonden van SCN?

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 469
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door App1 » vr 12 okt, 2018 12:03

Heb ooit, korte tijd, gereden met E85 in een Saab 96 met aangepaste carburateurs.
Na verloop van, wederom korte, tijd merkte ik dat er olieverdunning optrad en wel in dusdanige hoeveelheden dat de volgende eigenaar er nieuwe krukas en drijfstanglagers in heeft moeten zetten. Iets wat ik overigens niet wist. Wat ik wel wist is dat door die olieverdunning er meer carterdruk was ontstaan door bovenmatige slijtage van zuigers en cilinders
Met e10 zal dit minder zijn maar toch een punt van aandacht zijn

Grootste problemen zullen zijn,
stallen van de auto, E10 benzine in de tank zal tot roestvorming en oplossen van vuil en residu oude benzine leiden.
Benzinepompen zullen vervangen moeten gaan worden door een elektrische pomp
Vlotter in tank en de carburateur en carburateur zelf zal gecontroleerd moeten worden op lekkage of aanvreten na verloop van tijd
Leidingen vervangen door geschikte nieuwe rubberen leidingen
Doorzichtige benzinefilters nemen
loodvervanger of hardere klepzittingen monteren (of rijden met 1/150 goede mengsmering, mengsmering reinigt en smeert maar das mijn mening die nergens onderbouwd wordt)
Andere olie (discussies zat daar begin ik niet meer aan )

Theoretisch zouden de sproeiers aangepast moeten worden
(bij E85 bv liep het niet met originele sproeierbezetting en moest, reed met stromberg carburareurs, dat flink aanpassen en zelf nieuwe naalden voor de zuigers maken voordat het probleemloos liep)
verbruik steeg tot 1op6/7
Doordat er meer brandstof nodig is met dezelfde hoeveelheid lucht zal er met koude motor olievervuiling etc. zie bovenstaande

Overstappen naar super 98 zolang als het kan

zie ook fehac
https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bra ... oertuigen/

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 10868
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door 72sonett3 » vr 12 okt, 2018 14:08

U-Poll schreef:
vr 12 okt, 2018 8:55
...het zou zitten in de brandstofleidingen.
In de V4 zitten welgeteld 5 stukjes rubber brandstofleiding, die lijken mij makkelijk te vervangen door E10-bestendig rubber:
  1. vulslang
  2. tankontluchting
  3. tank naar metalen leiding (onder achterbank)
  4. metalen leiding naar pomp
  5. pomp naar carb.
MH
Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone12345, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'79 Saab 96 (LPG) - Jubileumregister
'83 900 8v (LPG)
'?? Saab 006
'95 900SE cabrio
'99 9-3 T

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12436
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door turbopilot » vr 12 okt, 2018 16:58

Gewoon zolangmogelijk BP ultimate 98 tanken, meest goede ervaring mee. ( onlangs nog na 3 jaar stalling)

Wat app zegt, klein beetje mengsmering erbij doen, ook niet verkeerd als je met K jectronic rijdt.

Slangetjes vd leiding tussen tank en motor aanpassen voor de veiligheid. Vd de rest krijg je hooguit storingen
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4849
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door Steve-O » za 13 okt, 2018 8:48

Textueel: Je kunt niet mengsmering ergens in doen. Wel tweetaktolie. Mengsmering is het systeem van olie aan brandstof toevoegen.

Inhoudelijk: Andere olie in het carter gebruiken is wellicht een stabielere oplossing dan het toevoegen van olieprodukten via de benzinetank. Je krijgt in het laatste geval geen homogeen mengsel. Dit is ook zichtbaar te maken als je met de gasmatograaf zoals bij de uitlaatgastest van de APK-keuring wordt toegepast is te zien als je E85 toevoegt aan een deels met benzine gevulde tank. De meetwaarde van HC fluctueert dan de hele tijd, evenals in mindere mate de andere waardes.
Als je mengsel in de tank niet homogeen met tweetakolie is vermengd, zul je je blok niet tegen extra slijtage kunnen beschermen. Immers zal dan een deel verbrandingsslagen zich met een te verwaarlozen hoeveelheid van de olie voltrekken, een deel met teveel olie (aanslag op je bougies) en een deel redelijk in goede verhouding.
Om achteraf 2 verschillende vloeistoffen in de tank homogeen te mixen, zou er bij wijze van spreken een propellor in je tank gemonteerd moeten worden.

Je zou eens iemand uit de petrochemie kunnen vragen, aan wat voor specificaties motorolie zou moeten voldoen om de genoemde verdunning door Ethanol in de cilinderruimte tegen te gaan. Het antwoord zou een bepaalde pure syntheet kunnen zijn. Tot die tijd zou ik mijn oliepeil voor en na elke rit controleren.

NB: App1 beschrijft het gebruik van 85% ethanol. De effecten van max 10% zijn natuurlijk drastisch minder. Misschien wordt de soep iets te heet gegeten. Maar de genoemde slangen vervangen lijkt me geen overbodige luxe. Evenals het stallen met een zo vol mogelijke tank. Minder lucht in de tank is immers = minder corrosie.

Wordt inmiddels aan Euro 98 niet ook al ethanol toegevoegd? Vanaf welk percentage moet dat op de pomp vermeld worden? Ter v ergelijking: Melkproducten met 0% vet zijn ook onmogelijk. Maar regels laten die aanduiding wel toe. Wellicht hoeven fabrikanten tot een bepaald percentage ethanol niets bij de pomp te vermelden.

Euro95 werd al langere tijd stapsgewijs naar 10% ethanol "opgewaardeerd". Terwijl benzine die eerder werd aangeboden als milieuvriendelijk alternatief met 10% ethanol (het zogenaamde "Blue One"), opeens nog maar 5% bevatte vanwege Europese regeltjes en ander ge-OH.
Laatst gewijzigd door Steve-O op za 13 okt, 2018 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12436
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door turbopilot » za 13 okt, 2018 9:17

Haha,je hebt gelijk :mrgreen:

Denk wel hoe het komt, ik maak altijd mengsmering voor de motorzaag e.d.in een aparte jerrycan
En dan Goed schudden.
Voor die machines vul ik bij wat ik verbruik, dus vers spul
Meestal gooi ik bij de TT machines de tank leeg als ze een tijdje hebben gestaan ( kan je het ff weer goed schudden)

Dat staat dus klaar in een jerrycan.
Die can pak ik dus en daarvan gooi ik dus wat in de tank van bijvoorbeeld de 4 takt grasmachine of soms in sommige Saabjes.

En ik moet zeggen met BP 98 heb ik goede ervaring
De laatste tankbeurten voor de winterstalling idem dito
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4849
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door Steve-O » za 13 okt, 2018 9:28

Ik gebruik mijn grasmaaier met tweetaktolie en E85. Die heeft aparte vulopeningen. 2-taktolie hoef ik zelden bij te voegen.

Afgelopen zomer E85 van vorig jaar in de grasmaaier gevuld: resultaat was "same as always". De vaak genoemde degradatie van E85 en vorming van water in de tank valt dus echt wel mee. Het voordeel is dat je minder vieze uitlaatgassen inademt als je erachter loopt. De geur is ook veel minder sterk.

Zoals ik al schreef, misschien wordt de soep met uizondering van de slangen wel te heet gegeten. Het probleem is dat testresultaten van het runnen op diverse variaties Ethanolhoudende brandstof van oude motorblokken onder gecontroleerde omstandigheden, niet of nauwelijks voor publiek beschikbaar zijn, voor zover ze al hebben plaatsgevonden.

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 469
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door App1 » za 13 okt, 2018 21:39

Je grasmaaiertje heeft twee verstelbare sproeiers 1 voor stationair en een voor max toeren. Heeft de 96 helaas niet.
Opel, die zegt dat hun direct ingespoten 2.2 geen E10 verdraagt. Die motor zat in de geteste Opel Signum. ADAC wilde op de proef stellen of dat echt fout loopt, als je daar toch E10 mee tankt.

Waarbij precies gebeurde wat Opel vreest: corrosie in de brandstofpomp of inspuitventielen. Het was de pomp, waar een gaatje in ontstond door corrosie. De Signum kwam als jong-gebruikt in de test, gaf na 7000 km nog geen krimp, en na 11.000 km nog steeds niet.

Dat leidde tot voorzichtig geruststellende berichten. Maar bij 27.000 km bleek dus toch de aluminium brandstofpomp ernstig aangevreten. Er werd een nieuwe ingezet, de test loopt door. Nu met eerst vier keer toch weer E10 tanken, en daarna niet meer, om te zien of ook dan na 27.000 km schade te zien zal zijn in de nieuwe pomp.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4849
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door Steve-O » za 13 okt, 2018 22:18

Is dat zo? Er zit een schuif op zonder aanduiding, die als een soort choke lijkt te fungeren. Hebben alle 2T-grasmaaiers 2 sproeiers, of kan het zijn dat deze 1 verstelbare heeft. Wel een beetje :offtopic: Of is deze info nuttig voor SAAB 2T-rijders?

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12436
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door turbopilot » zo 14 okt, 2018 9:14

:offtopic: Kocht vd winter een splinternieuwe kettingmotorzaag.
In elkaar gezet, helemaal blij,ff proefzagen.

Never niet willen starten.

Volgende dag nieuwe verse benzine, starten lopen :shock:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Wouter96
Geregistreerd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door Wouter96 » wo 17 okt, 2018 16:44

ik heb alle brandstofslangen van mijn saab 96 vervangen door moderne.
verder heb ik ditzelfde gedaan met mijn classic mini.

beide lopen al jaren op die moderne zogoedkoopmogelijke (euro95 (E5/E10)) ''meuk'' zoals velen het omschrijven.
Ik ben van mening dat het geen moer uitmaakt of je met zo'n oude pruttel v-4 op 95 of 98 rijdt danwel niet met moderne ecobrandstoffen toegevoegd.

Bovendien is het spul allemaal zodanig oud dat je eigenlijk geen fatsoenlijke conclusies kunt trekken uit een brandstofwissel omdat je te maken hebt met slijtage ed.

maargoed, ik ben ook maar een autotechneut.

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 469
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door App1 » wo 17 okt, 2018 17:29

Knap
Per wanneer tankstations in ons land moeten overstappen op E10, is nog niet duidelijk. Een ingangsdatum van de toekomstige verplichting wordt niet gegeven in de brief. Wel laat het ministerie weten dat de nieuwe brandstof sowieso voor het einde van dit decennium aan de pomp te verkrijgen moet zijn.
Geen autotechneut doch eenvoudige hobby kneuter

tomatenplant
Geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 21:11

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door tomatenplant » zo 21 okt, 2018 21:12

Ik rij nog steeds met super 98 met loodvervanger. In Belgie is deze benzine nog vrij algemeen te verkrijgen en heb nog geen problemen Daarom neem ik, wanneer ik naar het buitenland rij, een 20 tal liter mee in beveiligde jerrycans. Ik ben aan het kijken naar de ombouw van de motor naar 95 octaan, maar heb daarover al verschillende meningen gehoord. Even afwachten dus. Misschien iemend op dit forum die me met deze vraag kan helpen? Eventueel met enkele goede adressen in Belgie....

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 3654
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Locatie: Lier, Norge

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door odin1899 » ma 22 okt, 2018 2:02

Ombouw naar 95? Heuh? Wat doet men dan precies aan een V4?

Toen ik een 96 reed ging d'r altijd gewoon 95 in, wel met loodvervanger.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Plaats reactie