Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

1967-1980
Plaats reactie
Westef
Geregistreerd lid
Berichten: 599
Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08

Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

Bericht door Westef » zo 08 jul, 2018 11:38

Beste saabisten,
Momenteel gestart met revisie van mijn 96 V4 de Luxe. Deze liet van zich horen door wat te luidruchtige distributie tandwielen, en voor mij een reden om haar eens "aan de tand" te voelen. Toen ik de carterpan eraf had, zag ik kleine sintels liggen en bleek zoals vaak voorkomt een combi tussen balansaslagers en slijtage aan de tandwielen. Het blok heeft mij al jaren trouwe dienst bewezen, en is een 1700cc V4, zonder noemenswaardige modificatie. Behoefte om de zaak te gaan opvoeren heb ik niet, vind het een krachtige en ook snelle motor, dus sportief genoeg. Ik heb er sinds 5 jaar een Weber 34ICH opzitten en nu komt mijn vraag zijn er meer V4 bezitters die op hun 1700 met een Weber 34ICH rijden, en wat is hun ervaring. Het verschil tussen 34ICH versus 32-36 DGAV zou ik ook wel eens willen weten.
Overigens mag ik een middag meedraaien met een revisiebedrijf in de regio waar ik kan meekijken en zien wat zoal vervangen moet worden.

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 469
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

Bericht door App1 » zo 08 jul, 2018 12:38

Originele 1700 is nooit uitgevoerd met een enkele carburateur voor zover ik weet misschien in de states wel ivm emissie-eisen. Of er is in de loop van de tijd het een en ander (ver)geprutst aan de auto.
Heb verder nog nooit een supergoed lopende V4 met een dubbele weber gezien. Zou de enkele houden als hij daarop lekker loopt.

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 1561
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Locatie: Zeewolde

Re: Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

Bericht door Turbobakk » zo 08 jul, 2018 13:06

Voor de Weber 32/36 heb je in ieder geval een ander spruitstuk nodig. De rechtse in in dit geval.

zie ook viewtopic.php?f=11&t=15997

Afbeelding
Turbobakk
9-3 Turbo X 2009
900T16 Aero 1990
Saab Sonett 1973
Saab 96 1971

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12436
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

Bericht door turbopilot » zo 08 jul, 2018 19:10

@ app in de states zijn ze bij de sonett naar 1700 LC gegaan met enkele carburateur voor emmissie

Een 1700 of 1500 met dubbele loopt best mooi, maar dan moet het wel een weber zijn

@westef , als je alles uit elkaar hebt liggen, zou ik hem wel iets kietelen, je krijgt gewoon een hele andere Saab.

Op zijn minst de uitlaatpoorten groter maken en aanpassen aan een Simons uitlaat.
Eventueel wat verder vlakken, je hebt vermoedelijk een 1700 LC blok.

Wat app zijn opmerking betreft, dan hou je gewoon een enkele carburateur. Liefst weber met handchoke
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Westef
Geregistreerd lid
Berichten: 599
Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08

Re: Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

Bericht door Westef » di 10 jul, 2018 9:58

Bedankt voor je jullie respons tot nu toe. Het is natuurlijk altijd een keuze hoe ver ga je met je V4-tje. Ikzelf ben altijd op zoek naar een tussenweg, en wil daarbij betrouwbaarheid en levensduur ook serieus nemen. Als je alles uit je motor wilt halen dan zijn er opties te over, en blijft het voor veel hobby-isten een uitdaging. App heeft wel een punt, ook ik heb bij een paar mensen die ik ken, met een dubbele Weber, niet altijd positieve resultaten gehoord. Ervaring met de 34ICH heb ik inmiddels wel, en met de handchoke een prima vervanging voor de Fomoco. Nu ik aan deze revisie toe ben, wil ik ook gaan voor een nieuwe oliepomp, van onze man in Neer. Iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12436
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

Bericht door turbopilot » di 10 jul, 2018 11:09

ik heb er gewoon `1 in van een ford V6 in het dik getunde blok in de sonett (volgens mij is het een kwestie van andere veer)
dus gewoon langs een forddealer gaan met liefst een oud magazijn mannetje van vroeger die dit wil uitzoeken in het systeem).
en als je daar dan toch bent, haal dan ook de extra plaatjes voor onder de klepdekselboutjes.

in de 96 is de oliepomp bij mij gewoon standaard en dan nieuw

Mijn 96 is gewoon lekker geflowd met grotere poorten en de standaard kleppen met de poorten op de grootst mogelijke doorgang
elektronische ontsteking, gevlakte koppen en een simons. (2 pijpen die onder je voeten bij elkaar komen is nog mooier).
wel een andere nokkenas. (niet te wild) en nieuwe uitgewogen klepveren.
je kent de 96 niet meer terug.
gewoon een veel vlottere auto, die heel betrouwbaar is.

wil je niet te veel doen, ik zou de uitlaatpoorten sowieso vergroten, is nog geen uurtje werk.
en ik zou de koppen een halve mm vlakken. vlakken moet toch en kost dus niet veel meer en wordt hij ook nog eens zuiniger van.
ook nieuwe rubbers op de kleppen.

wat ik van saab nooit heb begrepen is dat ze vanuit de fabriek de koppen niet wat hebben vergroot, een weber hebben toegepast en elektronische ontsteking hebben gemonteerd. (geld kwestie denk ik. in sport & rally brochure staan al die leuke dingetjes wel).
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 469
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

Bericht door App1 » di 10 jul, 2018 11:18

Wat schiet je op met een grotere oliepomp als je een oliefilter met overdrukventiel hebt die het extra volume misschien niet aankan. Eruitgeblazen keerringen ?

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12436
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

Bericht door turbopilot » di 10 jul, 2018 16:46

volgens mij zit in de oliepomp een overdrukventiel

in standaardblok hoef je mijn inziens ook niks te doen. heeft geen nut, gewoon een goede nieuwe en als het mannetje in het ford magazijn dat nu gewoon kan ff uitzoeken ben je het goedkoopst klaar.

de sonett daarentegen heeft ook een oliekoeler en draait met gemak 7500 omw/min als je ff doortrekt.
ik heb niet alles zelf bedacht, maar ook advies van hurricane race engine's de ford V6 tuner in nederland
http://www.hurricaneracing.nl/
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

swedish garage
Geregistreerd lid
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 15 sep, 2013 17:00

Re: Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

Bericht door swedish garage » vr 03 aug, 2018 14:22

ik rij sedert vorige zomer met een weber 32/36 DGV ( in vervanging van Solex 32TDID ), dus de versie met handchoke,
zeer tevreden van en de wagen rijd zeer merkbaar een stuk sportiever, vroeger was het precies een oude Volvo 244 zeer traag op gang komen zo, maar met die weber gaat ie er veel sneller vandoor ... complete kit met correcte sproeierbezetting voor een 1.7 gekocht bij bccp fuelsystems, vrij prijzig maar wel meteen boenk erop ... niks meer moeten aanpassen , gashendeltjes/ stangetjes enz waren 1:1 overzetbaar in minder dan een uur was het gepiept ... co afstellen en stationair en was ok en een jaar later nog steeds ... in combinatie met een electrische huco benzinepomp, nooit meer startproblemen ook niet na 1 maand stilstaan ...

https://www7.zippyshare.com/v/nPOMelFJ/file.html

Westef
Geregistreerd lid
Berichten: 599
Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08

Re: Weber 34ICH versus Weber 32-36 DGAV

Bericht door Westef » za 04 aug, 2018 14:02

Nog even een opmerking wbt. de oliepomp V4. Je had 2 versies een kleiner en wat groter type. In de latere V4's zaten deze grotere,standaard. Het vervangen van de veer is ook door enkele hobbyisten gedaan maar ik heb me wel afgevraagd naar de meerwaarde. Geloof wel dat je moet gaan voor meer oliecapaciteit en niet voor een hogere drukopbouw. Sweedspeed heeft deze high flow gemodificeerde pomp liggen. Lijkt me zinvol, als je het hele blok onderhanden neemt dat dit een goede optie is.

Plaats reactie