Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

1967-1980
Plaats reactie
Funky Dude
Geregistreerd lid

Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » za 07 jul, 2018 1:12

De Trolllimo heeft een tijdje elders gestald gestaan en is daar door duwen verplaatst waar ik niet bij was. (motor start niet vanwege vervuilde benzinefilters) Voordat 'ie daarheen ging werkte alles prima en reed ik regelmatig wat heen en weer om alles gangbaar te houden. Nu heb ik 'm naar een andere stalling gebracht en merkte ik dat ik kon schakelen zonder de koppeling te gebruiken maar de vrijloop is niet ingeschakeld. Ik heb de vrijloophandel een paar keer in- en uitgetrokken bij stilstand en zonder draaiende motor maar dat verandert niets.
Wie heeft een idee wat er aan de hand is?

Voor de volledigheid meld ik nog dat sinds de bakwissel bij warme motor het schakelen naar 1 en achteruit moeilijk(er) ging. Nieuwe vloeistofwissel stond al op het lijstje, al kan ik het inmiddels beter een lijst noemen...

Funky Dude
Geregistreerd lid

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » zo 08 jul, 2018 13:50

Na uitgebreid grasduinen lijkt het er sterk op dat m'n koppeling naar z'n grootje is... dat kon er ook nog wel bij :rolleyes1:

(weer wat geleerd al heb ik niet de ambitie een studiebol te worden)

Funky Dude
Geregistreerd lid

Bericht door Funky Dude » ma 16 jul, 2018 13:41

Voordat de versnellingsbak werd vervangen werkte de koppeling probleemloos. Nadat mijn buurman dit en ongevraagd ook allerlei andere dingen had gedaan/verprutst met als resultaat een hoop ellende, werkte de koppeling zoals in de opening beschreven, dus niet meer feilloos.
Het zou me niet verbazen als hij de plaatsing van bak en koppeling ook niet volgens het boekje heeft gewerkt. (Toen ik hem aansprak op alle ellende zei hij dat het WPH alleen goed was voor het oudpapier, want niet meer van deze tijd :-S+ ).
... zelf sleutelen aan motorfietsen was zoveel makkelijker, in meerdere opzichten...

(Graag reacties op dit topic hier plaatsen, Het Sachs vs LuK- topic is een andere vraag)

App1
Geregistreerd lid

Bericht door App1 » ma 16 jul, 2018 15:48

Valt niet veel uit je posten te halen,
Bv of de auto wel rijdt zonder slippende koppeling. Dan zou het bv kunnen dat het stangetje van de vrijloop niet aangesloten is. Of dat je stilstaat en niet wegkomt met lopende motor in zijn versnelling. Zitten de aandrijfassen wel vast
Kortom koffiedik kijken met deze info

Funky Dude
Geregistreerd lid

Bericht door Funky Dude » ma 16 jul, 2018 17:24

Tot de verplaatsing naar elders kon ik 'm nog starten,koppelen, schakelen en rijden. Op de dag van de verplaatsing voor het eerst niet kunnen starten door vervuilde benzinefilters maar de koppeling werkte toen nog wel. Ben nog niet in de gelegenheid geweest om de benzinefilters te vervangen.

App1
Geregistreerd lid

Bericht door App1 » di 17 jul, 2018 0:28

Begrijp uit je verhaal dat de motor nog niet gelopen heeft ?
Lijkt me normaal dat je zonder lopende motor de versnellingen zonder koppeling kunt inschakelen. Zorg eerst maar dat de motor weer loopt.
Of hang hem aan een andere auto (slepen) en zet hem dan eens in zijn vier met ingetrapte koppeling en dan koppeling laten opkomen. Als dat werkt zie ik het probleem niet

Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018

Bericht door Sapphire » di 17 jul, 2018 1:27

Zonder dat de motor loopt kan je altijd schakelen zonder de koppeling te gebruiken... Niets aan de hand dus lijkt me.

Wanneer gaat de Trollimo weer de weg op?
9000, what else?

Plaats reactie