kachel

1967-1980
Plaats reactie
Gebruikersavatar
5446gbv4
Donateur
Donateur
Berichten: 81
Lid geworden op: do 15 sep, 2011 18:39
Regio: NL - Provincie Groningen

kachel

Bericht door 5446gbv4 » wo 02 mei, 2018 14:20

Mijn 96 heeft een nieuwe (gebruikte) kachelkraan gekregen. De oude zat helemaal vast. Alles doet het nu wel weer, maar echt warm wil het niet worden. Heeft iemand een suggestie voor wat als volgende stap te doen/onderzoeken om hem ook warm te krijgen? Ik meen dat dat in een 96 goed moet willen. Omdat ik met name met mooi weer rij, is het nooit echt urgent (eerder een airco :) geweest, maar wil het graag goed hebben.
do not be afraid of going slowly, be afraid only of standing still

saab loopauto zwart
saab 96 v4 1968 toreador red

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: kachel

Bericht door Funky Dude » wo 02 mei, 2018 15:05

Heb je een Wph? Zoek daarin de kachelonderdelen op en loop ze na. Ik denk in eerste instantie aan een lek in het traject maar dat is van afstand moeilijk te zeggen. Indien er vaak water als koelvloeistof is gebruikt kan roest de werking saboteren. Ben er zelf bij de 95 nog niet aan toegekomen.

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: kachel

Bericht door klaasj » vr 04 mei, 2018 20:57

heb je de zaak goed ontlucht.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Westef
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
Regio: - kies een regio

Re: kachel

Bericht door Westef » vr 04 mei, 2018 22:14

Belangrijk is inderdaad via het V4 WPH, de plaatsing van de koelwater slangen na te gaan. Oude kachelkranen willen nogal eens, bij lange tijd niet gebruiken, soms niet goed meer te functioneren. Ik heb de mijne vervangen voor een nieuw exemplaar, maar deze blijft ondanks het helemaal dicht schuiven, toch nog warmte geven. Bij dit weer is dat natuurlijk niet prettig. Helaas moet ik deze wederom vervangen. Succes met jouw project.

Gebruikersavatar
5446gbv4
Donateur
Donateur
Berichten: 81
Lid geworden op: do 15 sep, 2011 18:39
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: kachel

Bericht door 5446gbv4 » za 05 mei, 2018 9:25

Het is bij de garage gedaan bij de apk. Er was geen tijd meer voor verder zoeken dus heb hem eerst zo meegenomen. Was benieuwd of er een vaak voorkomend probleem is. Maar bij jou is het dus net andersom westef.
do not be afraid of going slowly, be afraid only of standing still

saab loopauto zwart
saab 96 v4 1968 toreador red

coenbollen
Geregistreerd lid
Berichten: 48
Lid geworden op: di 23 jul, 2013 20:32
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: kachel

Bericht door coenbollen » do 02 aug, 2018 14:07

Ja ,ook ik ben bekend met hetzelfde probleem. De ene keer zat het bij mij in het koperen buisje aan het kacheltje, daar lekte hij koelvloeistof. Heb hem toen vervangen voor een nieuwe tweede hands. Maar na verloop van tijd lekte dit kacheltje in het kachelhuis en liep de koelvloeistof op de bodem in de auto. het blijft een heleklus om de kachel met kachelhuis in en uit te bouwen, maar soms ontkom je er niet aan.Als je auto lang heeft stilgestaan en dan bedoel ik een aantal jaren, dan verroest de kachel door het slechte koelwater. Trouwens leuk dat je dezelfde de luxe rijdt als ik, en ook een rode!!!, van 68. .Ik vindt het in de herfst ook niet altijd even leuk, om zonder kachel te toeren. Nou succes met het opsporen van je lek.
Groeten ,Coen.

Plaats reactie