Benzinefilters

1967-1980
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Benzinefilters

Bericht door Funky Dude » vr 16 mar, 2018 14:19

Bij de bekende adressen voor de V4 kom je alleen de plastic benzinefilters tegen en ik vind die dingen er niet uitzien. Met wat zoeken op het web zijn er wel fraaiere exemplaren te vinden die universeel bruikbaar heten te zijn.
In mijn tijd als motorrijder heb ik echter meegemaakt dat een door de dealer geplaatst filter een te grote weerstand had waardoor de laatste liters in de tank niet meer de (vacuüm)carburateurs bereikten en je dus naar de pomp moest zodra de benzinemeter het rood aantikte.
Kan ik soortgelijke of andere problemen verwachten bij het gebruik van een universeel filter in mijn 95? (Ik heb er overigens 1 voor de pomp en een 2e voor de carb zitten)

Deze
Afbeelding

of zoiets
Afbeelding

swedish garage
Geregistreerd lid
Berichten: 325
Lid geworden op: zo 15 sep, 2013 17:00
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: Benzinefilters

Bericht door swedish garage » ma 19 mar, 2018 13:31

Bij sommige filtertjes staat er op de verpakking de motorinhoud bijvermeld bvb tot 1700 cc en meer dan 1700 cc ( in Frankrijk ( norauto, auchan ) staat dit steeds op de verpakking ...

ik heb al grote en kleine filters gebruikt en ik merk geen verschil, denk wel dat als je 2 filters gebruikt ( voor en na de pomp ) je de doorstroming van benzine toch enigzins afremt, er zit immers in een ( originele ) mechanische pomp ook nog een filter ( dat zijn er dan 3 ! )
ik heb overigens ook nooit begrepen waarom ze origineel bij Saab de filter na de pomp steken ipv ervoor ... ( kuisen graag benzinezeefjes uit in Zweden ... )

- ik heb 1.5 jaar terug de mechanische pomp vervangen door een electrische ( Huco ) en tevreden van, start altijd direct omdat carbu eerst wordt volgepompt en nooit leeg staat,draait veel regelmatiger bvb als ge in de file staat, heb ook de benzineleiding omgelegd langs de andere kant, origineel zit de leiding op amper een paar centimeter van het uitlaatspruitstuk, das gewoon om
problemen vragen ...

- ik zou als ge dat mooi vindt z'on filter nemen zoals op de foto maar de langere versie met meer inhoud ( let ook op de diameter ) meeste zijn 6 maar saab 96's is diameter 8 dacht ik ...
op e bay uk, maar ook op websites voor engelse wagens is dat makkelijk te vinden !

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Benzinefilters

Bericht door Funky Dude » ma 19 mar, 2018 14:44

Dank u voor de info. Ik heb de pomp zo'n 2 jaar geleden vervangen en met de huidige filters geen startproblemen gehad. De aansluitdiameter is inderdaad 8mm.

Plaats reactie