Sonett II - 1968

1967-1980
Gebruikersavatar
bruises
Geregistreerd lid
Berichten: 280
Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sonett II - 1968

Bericht door bruises » zo 08 jul, 2018 21:02

Vandaag de bil (nieuwe naam :shock: :shock: ) naar mn vader gereden en met de motor begonnen. Eerst de startmotor, dat was (provisorisch) vrij snel geregeld. Daarna gekeken of de motor nog bewoog. Bougies eruit, in de derde versnelling, rechter voorwiel van de grond, draaien, kijken of de motor meedeed en dat lukte zonder onverwachte geluiden of teveel weerstand. Oliefilter vervangen, nieuwe olie erin, accu aangesloten, draaien maar.........bouwde geen oliedruk op. Oliedrukplug eruit gehaald. Weer startmotor laten draaien.....kwam geen druppel uit.

Dus de volgende stap wordt de hele motor eruit halen , carterpan eronderuit en kijken of de oliepomp (inclusief aanzuigsstuk) goed aangesloten zijn, als dat zo is haal ik oliepomp er helemaal uit om die te controleren.

De motor heeft jaren niet gedraaid, iemand enig idee of er naast wat verstopte kanalen en/of een aanzuigbuis die niet in de olie hange (of los zit) nog andere oorzaken zijn waarom er geen olie rondegompt wordt?
BAAS neem een racecar neem een SAAB

99 (1982) [total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
Sonnet II (1968)

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 5739
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Locatie: 't Lage Noorden

Re: Sonett II - 1968

Bericht door Funky Dude » zo 08 jul, 2018 22:30

Enige wat ik zo kan verzinnen is elektrische bedrading en aansluitingen controleren, alle zekeringen vervangen.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12438
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Sonett II - 1968

Bericht door turbopilot » ma 09 jul, 2018 7:18

Ff uit mijn hoofd, kan er helemaal naast zitten :D de olie pomp wordt aangedreven door dacht ik een stang waar op ook de ontsteking mee wordt aangedreven.

Stang is zeskantig en uiteinde wil nog wel eens rond zijn
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
bruises
Geregistreerd lid
Berichten: 280
Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sonett II - 1968

Bericht door bruises » ma 09 jul, 2018 18:35

Funky Dude schreef:
zo 08 jul, 2018 22:30
Enige wat ik zo kan verzinnen is elektrische bedrading en aansluitingen controleren, alle zekeringen vervangen.
Ja, de bedrading is een ander verhaal.....laten we er op houden dat deze afwezig is......de draadbomen zien er net zo uit als de lak.....kan wel een beurt gebruiken :lol: :-P+ :wow:

Dus om daar niet van afhankelijk te zijn heb ik een controlelampje direct op de oliedruksensor aangesloten
BAAS neem een racecar neem een SAAB

99 (1982) [total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
Sonnet II (1968)

Gebruikersavatar
bruises
Geregistreerd lid
Berichten: 280
Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sonett II - 1968

Bericht door bruises » ma 09 jul, 2018 18:37

turbopilot schreef:
ma 09 jul, 2018 7:18
Ff uit mijn hoofd, kan er helemaal naast zitten :D de olie pomp wordt aangedreven door dacht ik een stang waar op ook de ontsteking mee wordt aangedreven.

Stang is zeskantig en uiteinde wil nog wel eens rond zijn
thanks for the tip, was al van plan om de oliepomp aan een nadere inspectie te onderwerpen. Ik had mn vader uitdrukkelijk verboden aan de auto te sleutelen in mijn afwezigheid, maar ik kreeg vannacht om 02:30 een whatsappje dat de motor eruit is ;-|+ nou ja, hij is niet voor niets met pensioen zullen we maar zeggen
BAAS neem een racecar neem een SAAB

99 (1982) [total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
Sonnet II (1968)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12438
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Sonett II - 1968

Bericht door turbopilot » wo 11 jul, 2018 9:20

ach, als alles eruit is kun je ze zaak ook mooi grondig aanpakken, heeft je vader ook mooi wat te doen. :D

geen idee of je zoiets eerder hebt gedaan anders heb ik nog wel een tip; zou wel proberen, dat wat je eraf haalt klaar te maken en dan weg te leggen.
anders wordt het al heel gauw een gestrand project.

dat van het schuren tot op de vezels daarbij heb ik mijn vraagtekens. voordat je gaat schuren, zou je toch nog eens bij andere partijen te rade kunnen gaan :wink:
wat ik begreep is dat de binnenkant van polyester ook goed geseald moet zijn. anders gaat het vocht van binnenuit naar buiten en krijg je bobbeltjes.

en voordat je gaat schuren, zou ik het eerst onderstel controleren op laswerk

ander probleem bij usa cars. 1 hour paintjob , werd meestel gedaan met cellulose lak, drama om te verwijderen, lijkt net kauwgum om te verwijderen.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
bruises
Geregistreerd lid
Berichten: 280
Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sonett II - 1968

Bericht door bruises » za 04 aug, 2018 14:14

turbopilot schreef:
ma 09 jul, 2018 7:18
Stang is zeskantig en uiteinde wil nog wel eens rond zijn
In dit geval was de stang volledig afwezig..... ;-|+ :wow: ;-(+
Nou weet ik iig waardoor er geen oliedruk opgebouwd werd. Carterpan ligt vol met troep (metaal en pakking) , pomp gecontroleerd en die deed het nog wel goed. Dus stangetje bestellen, gelijk een volledige pakkingset bestellen. Motor op het oog, gevoel en gehoor op speling controleren en dan opbouwen , kijken of ie aan de praat te krijgen is. En dan gewoon op het gehoor/gevoel bepalen of de motor helemaal gereviseerd gaat worden of dat we eerst maar eens een tijdje mee gaan rijden
BAAS neem een racecar neem een SAAB

99 (1982) [total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
Sonnet II (1968)

Gebruikersavatar
bruises
Geregistreerd lid
Berichten: 280
Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sonett II - 1968

Bericht door bruises » zo 26 aug, 2018 0:01

turbopilot schreef:
wo 11 jul, 2018 9:20
ach, als alles eruit is kun je ze zaak ook mooi grondig aanpakken, heeft je vader ook mooi wat te doen. :D
Mn vader is nu als “boordwerktuigkundige” mee om een boot vanuit de Middelandse zee naar Rotterdam over te zeilen. Dus die heeft genoeg te doen :D en als ie terug is moet ie eerst zn eigen Austin Minor (prewar) afmaken :)
Maar grondig aanpakken wordt het toch wel.
- carroserie : ik neem je tips ter harte en ga nog eens bij wat andere vaklui langs om mn plan verder vorm te geven
- chassis : ik ga een restauratie cursus doen waarbij ik onder begeleiding van een specialist het chassis aan ga pakken en een aantal verbeteringen aan ga brengen
- motor : vandaag oliepomp en benzinepomp gecheckt en de motor even draaiende gekregen.....maar er zit speling op de balansas, dus de motor gaat ook helemaal uit elkaar. Biedt me ook de kans om eens goed te kijken wat er aan de motor (of beter gezegd het vermogen) op te peppen is.
-interieur : stoelen en deurpanelen gaan maandag naar de stoffeerder. Ben er nog niet uit wat het wordt, zit te twijfelen tussen zwart of iets lichter. Zwart is origineel, maar ik ben bang dat de auto daardoor erg warm wordt als de zon erop staat. Aan de andere kant is licht stof wel weer heel besmettelijk. Wat het ook wordt, het stiksel wordt rood in dezelfde kleur als de carroserie

Oh ja, de bonnet scoop en ventilatiekapjes achter de deuren ontbreken en ik ben op zoek naar voorbeelden waar ik mallen van kan maken zodat ik ze zelf na kan maken. Iemand een idee waar ik deze drie kappen tijdelijk zou kunnen lenen :mrgreen:
BAAS neem een racecar neem een SAAB

99 (1982) [total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
Sonnet II (1968)

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018
Donateur 2017 + 2018
Berichten: 386
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04

Re: Sonett II - 1968

Bericht door 93Rookie » vr 31 aug, 2018 21:59

L.s.,

Uit een andere topic, classic onderdelen
Kan een eye opener zijn, of een open deur.
https://www.classicsaabparts.nl/c-1205457/carrosserie/

Groet Rookie

Gebruikersavatar
bruises
Geregistreerd lid
Berichten: 280
Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sonett II - 1968

Bericht door bruises » vr 31 aug, 2018 22:56

93Rookie schreef:
vr 31 aug, 2018 21:59
L.s.,

Uit een andere topic, classic onderdelen
Kan een eye opener zijn, of een open deur.
https://www.classicsaabparts.nl/c-1205457/carrosserie/

Groet Rookie
Open deur ,maar dank voor het meedenken . De bonnet scoop en side vent covers staan niet online, maar ik kan natuurlijk eens bellen of ze er wel zijn
BAAS neem een racecar neem een SAAB

99 (1982) [total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
Sonnet II (1968)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12438
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Sonett II - 1968

Bericht door turbopilot » za 01 sep, 2018 13:14

Bonnet scoop?? Ik weet veel, maar wat is dit?

Hoe moeilijk is om de kapjes met 3 d printer na te maken als je een voorbeeld hebt ?
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

bert knip
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 23 okt, 2006 14:35
Locatie: Alkmaar

Re: Sonett II - 1968

Bericht door bert knip » ma 03 sep, 2018 10:10

Ik heb de onderdelen ter overname, maar je mag ze ook als voorbeeld gebruiken

Gebruikersavatar
bruises
Geregistreerd lid
Berichten: 280
Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sonett II - 1968

Bericht door bruises » do 25 okt, 2018 21:46

vorige week een restauratiecursus gevolgd en het vooronder grondig aangepakt. het rechterbinnenscherm was zo beschadigd dat het vervangen moest worden en de onderste balk van het voorframe vervangen. Ziet er allemaal weer strak uit.

twee weken geleden een 1700 V4 opgehaald , ding draait, maakt geen rare geluiden en de balansas voelt goed aan. Die staat nu te wachten totdat de auto weer rijklaar is

Het chassis ga ik nog wat verder aanpakken.
De stoelen kunnen niet volledig naar achter omdat ze tegen de schuine kanten van het achterscherm van het passagierscompartiment aanlopen. Dus die schuine delen ga ik bewerken zodat de stoelen 5 cm meer ruimte krijgen. Lijkt veel werk voor weinig winst, maar naast lengte winst betekent dat ook dat de stoel iets dieper komt te staan (stoelrails lopen schuin naar onder af hoe verder de stoel naar achter staat) en dus krijg ik meer hoofdruimte naast de extra beenruimte
De kokerbalken zijn nog hard, maar wel serieus ingedeukt, dus ik ga de ingedeukte stukken wegslijpen en daar nieuwe stukken inlassen
Als laatste ga ik de bak van de accu nog vervangen. Dat is eigenlijk de enige plek die door roest zo ver aangetast is dat ie vervangen moet worden

Ben nu op zoek naar bedrijven die rolkooien maken, ik heb op het forum en op internet al wat gevonden, maar nog niets in de buurt van Rotterdam. Is er iemand die in die regio iets weet?
BAAS neem een racecar neem een SAAB

99 (1982) [total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
Sonnet II (1968)

caspar
Donateur 2017 + 2018
Donateur 2017 + 2018
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Locatie: Noordwijk (Z-H)

Re: Sonett II - 1968

Bericht door caspar » di 06 nov, 2018 11:12

gaaf project.. succes ermee

Plaats reactie