Koppeling blijft niet vrijkomen

1967-1980
Plaats reactie
RedArrow90
Geregistreerd lid
Contacteer:

Koppeling blijft niet vrijkomen

Bericht door RedArrow90 » di 28 nov, 2017 18:28

Van mijn Saab 96 V4 uit 1967, dus met Girling hoofkoppelingscilinder, heb ik de cupjes vervangen omdat vloeistof lekte. Daarna ontlucht. Dat was eerst onvoldoende en na lezen op o.a. dit forum mijn remontluchtingsaparaat erop aangesloten (vacuum d.m.v. luchtdruk). Dit leek te helpen, als in dat de vloeistof uit het reservoir zakte. Maar het is lastig om de ontluchtingsnippel op de versnellingsbak weer vast te draaien terwijl ze slang nog op de nippel zit. Enfin, diverse malen herhaald (telkens vloeitstog bijgevuld), maar het blijft dat als ik de Saab start in de versnelling dat ze vanzelf gaat kruipen, oftewel ze ontkoppelt onvoldoende. Wie heeft tips. Vrije slag afstellen misschien? Maar waarom zou die veranderd zijn door alleen revisie van de hoofremcilinder? Of zou de hulpcilinder (ook) lek kunnen zijn? Bij de hoofdcilinder zaten natte sporen aan de binnenzijde van het schutbord vandaar dat ik die als verdacht had aangemerkt. Graag jullie advies.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 'under construction'.

RedArrow90
Geregistreerd lid
Contacteer:

Re: Koppeling blijft niet vrijkomen

Bericht door RedArrow90 » di 11 sep, 2018 15:47

Heb inmiddels de koppeling iets strakker gezet, maar daardoor slipte ze tijdens het rijden. Dus weer iets losser gezet, maar nu grijpt ze helemaal onderaan aan. NIet het juiste uitgangspunt om in november de Vikingrit mee te rijden lijkt me.

Nou snap ik dat de motor eruit moet om te kijken wat er echt aan de hand is. Ik heb al wat gehoord over mogelijk een versleten gaffel? Maar voordat ik aan zo'n toch behoorlijke klus ga beginnen hoop ik dat jullie nog suggesties hebben. Kan ik nog iets testen van te voren bijvoorbeeld?

Vraag 2 gaat over wat te doen als toch de boel open ligt. Ik overweeg er dan gelijk een diafragma koppeling met vliegwiel voor rally gebruik in te zetten. Wat zijn jullie gedachten daarbij / ervaringen eree?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 'under construction'.

App1
Geregistreerd lid

Bericht door App1 » di 11 sep, 2018 18:40

Beste nog eens ontluchten. Fiets ventiel in de dop remvloeistof reservoir beetje druk erin pompen en beneden opendraaien.
Dat is zowat de enige manier om het vlotjes te doen

Luud
Geregistreerd lid

Bericht door Luud » di 11 sep, 2018 21:47

RedArrow90 schreef:
di 11 sep, 2018 15:47
Heb inmiddels de koppeling iets strakker gezet, maar daardoor slipte ze tijdens het rijden. Dus weer iets losser gezet, maar nu grijpt ze helemaal onderaan aan. NIet het juiste uitgangspunt om in november de Vikingrit mee te rijden lijkt me.
Nou snap ik dat de motor eruit moet om te kijken wat er echt aan de hand is. Ik heb al wat gehoord over mogelijk een versleten gaffel? Maar voordat ik aan zo'n toch behoorlijke klus ga beginnen.
Ik werd geconfronteerd met een kapotte VB enkele dagen voor dat de 96 als trouwauto dienst zou doen. Nooit geweten dat een bak en ook eventueel koppeling wisselen zo'n eenvoudige klus kan zijn. Waarbij de tips van J.T. uit D. wel geholpen hebben. Ik zie hier niet meer tegenop. En als je dan de motor en bak eruit hebt, vervang dan alles, zodat je weet dat het goed is. Ben je er jaaaaren vanaf.
96 uit 1971
90 uit 1985

Turbobakk
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018

Bericht door Turbobakk » ma 17 sep, 2018 13:14

Vraag 2 gaat over wat te doen als toch de boel open ligt. Ik overweeg er dan gelijk een diafragma koppeling met vliegwiel voor rally gebruik in te zetten. Wat zijn jullie gedachten daarbij / ervaringen eree?
Bij mij zit die koppeling, inclusief aangepast vliegwiel, er ook op. Zeker bij een groter vermogen, een aanrader. http://www.sweedspeed.com/index.php?pag ... t&Itemid=2

Afbeelding
Turbobakk
9-3 Turbo X 2009
900T16 Aero 1990
Saab Sonett 1973
Saab 96 1971

RedArrow90
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door RedArrow90 » ma 17 sep, 2018 17:45

Ja precies, dat is een mooie upgrade! Maar ik twijfel nog of ik de boel er uit ga halen, want ben nog niet 100% overtuigd dat het echt nodig is. De koppeling 'grijpt onderin/laag aan', maar ik heb haar nu zo afgesteld dat ze niet slipt. Dus los van de kleine vrije slag rijdt ze prachtig. En het uit en inbouwen is voor mij als niet-techneut best een onderneming (heb 3 jaar terug van een andere Saab 96 de versnellingsbak zelf vervangen door een gereviseerd exemplaar en was daar behoorlijk wat tijd aan kwijt. Ben bang dat als ik e klus zou aanpakken het eigenlijk niet nodig is.

Maar zijn er nog mensen met ervaring met zo'n lage koppeling?

Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018

Bericht door Sapphire » ma 17 sep, 2018 18:45

Ik pers met een 100 ml injectienaald met doorzichtige slang er aan verse vloeistof richting het reservoir in plaats van andersom. In mijn ervaring werkt dat beter (ik beschik ook over zo'n pneumatische vacuüm-ontluchter). Je kunt dan namelijk met 1 hand de spuit onder druk houden en met de ander het nippel dicht draaien. Het proberen waard.
9000, what else?

Luud
Geregistreerd lid

Bericht door Luud » ma 17 sep, 2018 18:52

RedArrow90 schreef:
ma 17 sep, 2018 17:45
Maar zijn er nog mensen met ervaring met zo'n lage koppeling?
Ja, ik herken dit van mijn eigen Saab. Een tip van J.T. uit D. was dat de drukplaat minimaal gelijk aan de drukgroep moest liggen. In mijn geval lag deze lager dan de drukgroep en heb met 6 shims (dunne onderlegring tussen drukgroep en vliegwiel) de drukgroep iets hoger gelegd, waardoor ook de drukplaat (waar het druklager tegenop duwt) iets hoger kwam, net boven de drukroep. Hierdoor had ik een normaal aanvoelende koppeling. De motor en bak moesten eruit ivm de defecte versnellingsbak.
96 uit 1971
90 uit 1985

Plaats reactie