Nieuwe bandjes ...

1967-1980
Plaats reactie
swedish garage
Geregistreerd lid
Berichten: 325
Lid geworden op: zo 15 sep, 2013 17:00
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Nieuwe bandjes ...

Bericht door swedish garage » di 22 aug, 2017 12:48

Vorige week heb ik nieuwe bandjes op de 96 laten monteren, ik wilde Vredestein maar helaas niet op voorraad, ik heb dan als alternatief Continental genomen 4 stuks in de maat 165/80/15;
leuke er aan is dat het profiel zo wat het midden houd tussen een klassiek retro profiel en een hedendaagse band.

- er lagen Michelin zzx banden op, deze waren totaal niet versleten maar de zijflanken begonnen te barsten door de leeftijd vd banden ...nieuwe Michelins zzx kosten 190 euro / stuk
wat ik dan te veel vond vandaar dat ik dan aanvankelijk vredesteins wou ...
- bij bandenexpert.be betaalde ik slechts 234 euro voor 4 banden ( is de belgische afdeling van bandenconcurrent in Groningen zag ik op de betaalgegevens)

- wat ik nu wel opmerk is dat sedert de nieuwe banden erop liggen de wagen zeer zacht rijdt, bijna té zacht zelfs, is precies geen Saab meer maar een Citroen DS ... voorheen trillingen bij het optrekken, dan laten de oude banden balanceren vorig jaar, anderen zeiden aandrijfassen versleten, ook maar vervangen voor gereviseerde ook niet veel beterschap, nu plots alle trillingen weg met die nieuwe banden strange !

- is dat mogelijk dat banden per merk specifieke kenmerken hebben zoals zeg maar een densiteit of hardheids verschil maw dat het ene rubber harder/ veerkrachtiger is dan het andere ?
- zouden daar tabellen over bestaan of te herkennen aan een code getal aanduiding op de band ? Of zou dat volgens de milieuklasse gaan ik zie dat sommige banden een hoger verbruik zouden
in de hand werken misschien kan daar een verklaring in zitten hoe zachter het rubber hoe hoger het verbruik ... geen idee iemand ?

http://www94.zippyshare.com/v/eEn7g287/file.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www22.zippyshare.com/v/vz7Gdn8b/file.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frans1950
Geregistreerd lid
Berichten: 249
Lid geworden op: vr 29 jul, 2011 21:16
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Nieuwe bandjes ...

Bericht door frans1950 » di 22 aug, 2017 19:48

Ik denk dat de oude banden erg hard waren en misschien zelfs al wat canvasbreuk hadden waardoor trillingen en er
weinig veerkracht in de banden meer zat. Daardoor het mooiere lopen op nieuw rubber.
Saab 96TT 1960 ex
Saab 99 LEA4 1973
Saab 900 T16 cabrio automaat 1988 omgebouwd naar steilneus ex

Plaats reactie