Motor revisie

1967-1980
Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » wo 06 dec, 2017 20:01

iedereen bedankt voor de reacties.

hij is zo goed mogelijk afgesteld en staat op 6gr voor ontsteking, zonder vacuumvervroeger. De vacuumvervroeger werkt goed en de vervroeging met gewichtjes werkt volgens mij ook goed. De carburateur moet ik nog op de stationeerschroef afstellen, maar dat heeft volgens mij geen invloed op het rijden onder belasting. Wellicht zet ik hem nog een keer op een rollenbank maar wil eigen zelf proberen hem zo goed mogelijk af te stellen zonder te gokken.

Ik was niet van plan om er programmeerbare onsteking, of een lambasonde in te bouwen. Alles een beetje old scool laten dus. Ik was eigenlijk ook niet van plan om meer dan 5500 toeren te gaan maken.

in het Saab v4 Competion Modification uit 1972 vind ik het volgende
Install ignition coil, 850663, together with resistor
850059. Remove the resistors in the ignition wires and
install connectors no.1178. Change to rotor, no.1177.
Remove the vacuum unit and lock the breaker plate to
the fixed bottom plate in the distributor. The basic
(static) ignition timing should be 9° BTDC with vertical carburetor system and 6° BTDC with side draft
carburetor Weber 45 DCOE-16S.

@app1, ik begrijp jouw beschrijving niet zo goed. Wellicht lees ik verkeerd.
Hoeveel voorontsteking hebben we normaal gesproken bij met centrifiugaal en vacuum vervroeging?
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Motor revisie

Bericht door Alex B » vr 08 dec, 2017 14:02

Een 32/36 heeft zgn ported vacuum. Het luchtgaatje voor de vacuümvervroeger wordt afgedekt door de gasklep als die in ruststand staat. De dikte van de klep blindt het hele gaatje af. 6 graden stationair is dus 6 graden. Die 6 graden zijn niet centrifugaal, maar statisch. Centrifugaalvervroeging komt er bij iets hogere toerentallen in.

De vacuümvervroeging is maar heel weinig bij laag toerental; je hebt maar weinig onderdruk. Maximale onderdruk krijg je ook pas vanaf hogere toerentallen, afhankelijk van het gebruikte type vacuümdoos tussen de 1700 en 2350 toeren per minuut. Voor de goede orde, dit zijn waardes die staan in de Sonettappendix voor verdelers voor en na 1971. Het kan heel goed zijn dat er verschil is met verdelers op een 95/96 en weer verschillen per modeljaar. In de draad over m'n Megajoltproject zijn nog wat curves voorbij gekomen, maar ik ben niet zo'n ster in het direct linken naar de juiste pagina bij het doorverwijzen naar een ander topic.

App1, waarom zou de motor heter worden bij alleen maar centrifugaalvervroeging onder deellast? Zonder vacuümvervroeging onsteekt het mengsel later, met als mogelijk gevolg een niet compleet verbrand mengsel als de uitlaatklep opent. Of is het dat het nog brandende mengsel de kleppen meer verhit als het de cylinder verlaat? Ik heb nl het omgekeerde meegemaakt toen ik in de tijd dat ik nog jong en onnozel was mbt autotechniek de ontsteking vroeger had gezet en toen de snelweg opging. Stationair draaide ie een stuk sneller en de motor pakte ook lekkerder op. Maar na maar een kort stukje snelweg was de pret over en ging het opeens een stuk minder. Toen was er een bougie waarbij de electrodes aan elkaar waren gesmolten; dan heb je weinig vonk over :roll: . Ik reed toen ook nog eens rond met ondergedimensioneerde sproeiers in de 32/36 DGV, dus het mengsel was aan de magere kant.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » za 09 dec, 2017 0:39

Ik ga morgen weer even testen. Als ik het goed begrijp zijn dan de gewichtjes om het verschil in toeren op te vangen. Hoe meer toeren des te eerder hij zou moeten ontbranden?

En de vacuumvervroeger is alleen voor een wijziging in glasklepstand. Gas los bij een wat hoger toerental moet de ontsteking weer iets minder vervroegen.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » za 09 dec, 2017 19:46

vandaag getest en de carburateur en ontsteking gecontroleerd.
De ontsteking stond prachtig op tijd. Precies op 6gr bij 800 toeren. Als je iets meer toeren maakt dan verschuift hij mooi naar wat meer vooronsteking. Hoeveel weet ik niet. (ca 15 mm op de draaicircel van de polie). Bij het stationeer toerental heb ik getest, met en zonder de vacuumslang afgekoppeld. Dat geeft geen enkel verschil in voorontsteking en dat zal dan, conform Alex B zijn uitleg, passen bij mijn Weber 32-36. Met vacuumslang aangesloten krijgt hij extra voorontsteking bij gas geven en bij half gas. Ten opzichte van het verhogen van het toerental met de centrifugaal vervroeging nog eens 10 a 15 mm op de draaicircel.

Het lijkt me allemaal prima te kloppen.

Daarna ook nog de carburateur stationeer afgesteld. Nu nog een keer de choke goed afstellen.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Motor revisie

Bericht door Alex B » za 09 dec, 2017 21:34

v4 hans schreef:Ik ga morgen weer even testen. Als ik het goed begrijp zijn dan de gewichtjes om het verschil in toeren op te vangen. Hoe meer toeren des te eerder hij zou moeten ontbranden?

En de vacuumvervroeger is alleen voor een wijziging in glasklepstand. Gas los bij een wat hoger toerental moet de ontsteking weer iets minder vervroegen.
Ja en nee. De centrifugaalvervroeging begrijp je goed. De vacuümvervroeging wordt bij gas los meer; de motor creëert meer onderdruk als de gasklep (bijna) gesloten is. Nu zou het nog kunnen dat bij ported vacuum de vacuümvervroeging in z'n geheel wegvalt als de gasklep gesloten is omdat het luchtgaatje wordt afgeblind, maar zodra de gasklep maar een beetje wordt geopend komt het luchtgaatje in de onderdrukzone en wordt de vacuümvervroeging geactiveerd.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » za 09 dec, 2017 22:45

Alex B schreef: De vacuümvervroeging wordt bij gas los meer; de motor creëert meer onderdruk als de gasklep (bijna) gesloten is. Nu zou het nog kunnen dat bij ported vacuum de vacuümvervroeging in z'n geheel wegvalt als de gasklep gesloten is omdat het luchtgaatje wordt afgeblind, maar zodra de gasklep maar een beetje wordt geopend komt het luchtgaatje in de onderdrukzone en wordt de vacuümvervroeging geactiveerd.
okay, Je bedoeld waarschijnlijk bij gas los maar nog wel met wat meer toeren, zoals bij afremmen op de motor. Dat kon ik vandaag in mijn garage niet testen. Als ik dan gas geef en weer loslaat dan zakt hij snel met het toerental weer terug naar 6gr.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Motor revisie

Bericht door Alex B » ma 18 dec, 2017 15:00

Niet alleen bij afremmen op de motor, bij alles behalve volgas. Dat is nog een beetje te simuleren in de garage als je de wielen van de vloer hebt en dan een stukje "rijdt", maar met de wielen op de grond een beetje gasgeven wordt het alweer wat lastiger. De onderdruk kan vlug wisselen onder het rijden.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » ma 18 dec, 2017 20:54

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat ik het nu prima voor elkaar heb. De centrifugaal vervroeging werkt naar behoren en de vacuumvervroeger werkt ook. Wel alles getest bij een auto zonder belasting. :)

Naar aanleiding van het verhaal hier ergens op het forum over een verkeerd afgestelde ontsteking (ik dacht van V4 liefhebber?) wilde ik graag weten hoe dit toch thuis en met normaal gereedschap af te stellen is. (Een stroboscooplamp hoort bij mijn assortiment)

Ik ben nog steeds veilig gaan zitten met 6 graden voorontsteking. Mocht ik hem ooit op de rollenbank zetten dan kan hier wellicht nog wat finegetuned worden.

Ik ben zeer tevreden over mijn nieuwe blokje. Hij is niet extreem zenuwachtig met een stage1 afgedraaid vliegwiel. Er is prima zo mee te rijden en bij 800 toeren stationeer loopt het blok ook nog redelijk rond. Met m'n 7.2 nokkenas en overige aanpassingen is er toch nog steeds heel schakellui mee te rijden. Verwacht echter geen top acceleraties vanaf 1500 toeren. Vanaf 2500 toeren begint hij geweldig te trekken, ook zonder het inschakelen van de tweede trap van mijn Weber32/36.

Als het gas dan boven de 3000 toeren volledig gevloerd wordt ontstaat er een brede glimlach bij de chauffeur :D :O:
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Motor revisie

Bericht door Funky Dude » di 19 dec, 2017 2:02

v4 hans schreef:Naar aanleiding van het verhaal hier ergens op het forum over een verkeerd afgestelde ontsteking (ik dacht van V4 liefhebber?) wilde ik graag weten hoe dit toch thuis en met normaal gereedschap af te stellen is.
Staat toch in het WPH? Anders een keertje een V4-workshop in Dalfsen.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door turbopilot » di 19 dec, 2017 8:28

Funky, dit geen standaard motor meer :wink:

Wat dat andere verhaal betreft, volgens mij waren daar kleppen met grotere diameter geplaatst, zonder dat de verbrandingskamer was aangepast.
Hierdoor is de kans zeer groot dat je bij de helft van de klep geen juiste in/ uitstroming krijgt en dus geen goed mengsel/ vulling voor de verbranding.

Er staat op YouTube wel een filmpje van iemand die een grasmachine motor voorzien heeft van een plastic cilinderkop en filmt met een hyspeed kamera.
Kun je mooi zien wat een te rijk en arm mengsel doet en wat met te vroege en te late ontsteking :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » za 25 aug, 2018 20:00

mijn gereviseerde op opgevoerde motor loopt als een zonnetje. ik heb echter last van vapor lock. Bij wat langer stationeer bij warme motor. Het rare is dat de temperatuur meter niet echt in het rood komt. Met mijn oorspronkelijke motor stond de temperatuur altijd netjes in met midden. Nu staat hij tussen het midden en het rode deel. Hij wordt op de meter niet te warm.

wel is vooral de bovenkant van de motor naar mijn gevoel veel te warm. Ook na de rit als je hem afzet. Dan begint het aan alle kanten te borrelen (benzine en de slang van thermostaat naar radiateur)

mede naar aanleiding van dit topic was ik bang dat ik ook de fout heb gemaakt en de koppakking verkeerd om heb gemonteerd. Vanmiddag dus maar het inlaatspruitstuk gedemonteerd om te kijken of dit zo was. Gelukkig bleek dit niet het geval.

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto is te zien dat het lipje van de koppakking die op cilinder 1&2 moet, ook rechtsvoor door de pakking van de inlaat doorkomt. De koppakking zit dus op zijn plek. Wel zijn er twee waterkanalen dicht. Aan de pakking te zien is het net of er water door moet, waardoor er wellicht geen goede flow van koelwater is. Alle afbeelding die ik van deze pakking opzoek hebben echter daar alleen een heel klein gaatje. zie ook deze:
Afbeelding

Waarom zouden deze kanalen zo goed als dicht zitten?
Ik heb ze maar opengemaakt vandaag en ga volgende week weer proberen wat hij nu qua temperatuur doet. Of heeft er iemand een goede tip of wie wil even meedenken? wellicht zie ik wat over het hoofd.

bij voorbaat dank,
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Motor revisie

Bericht door ReinO » za 25 aug, 2018 20:09

voor andere types ook geschikt gemaakt alvast. dus mooi dicht laten zitten tenzij je de verkeerde hebt.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Motorrevisie

Bericht door 72sonett3 » zo 26 aug, 2018 19:38

v4 hans schreef:
za 25 aug, 2018 20:00
... Waarom zouden deze kanalen zo goed als dicht zitten?
Omdat anders de koelwaterstroom door het blok en de koppen niet goed loopt. Er stond hier op dit forum nog wel ergens een kleurenplaatje van de koelwaterstroom, zie o.a. https://www.saabforum.nl/viewtopic.php ... f#p1368209
Ik heb ze maar opengemaakt ...
Jammer, maak ze maar weer dicht.
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op di 28 aug, 2018 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » ma 27 aug, 2018 7:39

72sonett3 schreef:
zo 26 aug, 2018 19:38
Jammer, maak ze maar weer dicht.
ik was er al bang voor, maar dan rest wel de vraag hoe het komt dat mijn carburateur en het inlaatspruitstuk plaatselijk zo heet worden.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Motorrevisie

Bericht door 72sonett3 » ma 27 aug, 2018 9:43

Zit er wel een fiber isolatieplaat tussen de carb en het spruitstuk?
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op di 28 aug, 2018 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Plaats reactie