Motor revisie
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Motor revisie
Hij hoort ook tussen drie en vier te zitten. De positie wordt deels bepaald door de veer, die zit waar de schakelstang door het schutbord gaat. Je kan de juiste positie van de schakelpook afstellen door de hele stuurkolom op te schuiven. Onder het dashboard zit deze vast met twee bouten. Deze moet je een paar slagen los zetten en dan de stuurkolom enkele mm naar je toe trekken of induwen.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- v4 hans
- Donateur (3x)
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Motor revisie
bedankt. Ik dacht eigenlijk dat je de positie van het stuur moet afstellen met de versnelling in zn 4e. Zoiets dacht ik eigenlijk te lezen in het Haynes. Zaterdag gaan we het nog even aanpassen. In het verleden veerde de pook prachtig op zijn plek, vandaar.Ronnes schreef:Hij hoort ook tussen drie en vier te zitten. De positie wordt deels bepaald door de veer, die zit waar de schakelstang door het schutbord gaat. Je kan de juiste positie van de schakelpook afstellen door de hele stuurkolom op te schuiven. Onder het dashboard zit deze vast met twee bouten. Deze moet je een paar slagen los zetten en dan de stuurkolom enkele mm naar je toe trekken of induwen.
We moeten ook nog even de koppeling goed ontluchten. afgelopen zaterdag al wel een poging gedaan maar dat is nog niet goed gelukt.
96-v4-69
Ex 99-t2-79
Ex 99-t2-79
- maup
- Donateur
- Berichten: 594
- Lid geworden op: ma 02 nov, 2009 21:13
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Motor revisie
Je kan de koppelingshulpcilinder losnemen van de motor, omhoog houden en vastzetten met een lijmklem of zoiets. Dan gaat het ontluchten misschien beter.
SAAB 96 1974
VOLVO 142 1971
MAZDA MX5 2001
VOLVO 142 1971
MAZDA MX5 2001
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Motor revisie
Volgens mij de dop eraf draaien en druk op het potje zetten en dan de nippel onder los draaien
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- ROSIER
- Donateur (2x)
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Motor revisie
Die bolt lekker! Heb je het vliegwiel ook lichter gemaakt?
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey
- v4 hans
- Donateur (3x)
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Motor revisie
ja, uiteindelijk is het dit geworden:ROSIER schreef:Die bolt lekker! Heb je het vliegwiel ook lichter gemaakt?
- lichter vliegwiel (stage 1)
- nokkenas 7.2
- vergrote uitlaatpoorten met de oorspronkelijke klepdiameter
- vergrote inlaat met de oorspronkelijke klepdiameter
- koppen 0.75 mm gevlakt
- weber 32-36
- pertronix ontsteking
- simons uitlaat
- electrische ventilator
dat alles met nieuwe lagers en zuigerveren.
96-v4-69
Ex 99-t2-79
Ex 99-t2-79
- v4 hans
- Donateur (3x)
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Motor revisie
wie weet er hoeveel voorontsteking ik hem nu moet geven?
Hij staat nog steeds op 6 gr maar ik twijfel of ik dit goed is.
Hij staat nog steeds op 6 gr maar ik twijfel of ik dit goed is.
96-v4-69
Ex 99-t2-79
Ex 99-t2-79
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2600
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: Motor revisie
Waarom twijfel je aan de juistheid, loopt ie stationair niet mooi?
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
- v4 hans
- Donateur (3x)
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Motor revisie
Hallo Alex,Alex B schreef:Waarom twijfel je aan de juistheid, loopt ie stationair niet mooi?
Alex
Er is van alles verandert aan het blok met uitzondering van de voorontsteking.Vandaar dat ik twijfel.
Ik kan nog geen goed onderbouwd verhaal vinden hoe ik met m'n saabje daarmee om moet gaan.
Ik wil graag rustig schakellui kunnen toeren maar ook stevig kunnen trappen.
Ik houd me van harte aanbevolen voor tips
96-v4-69
Ex 99-t2-79
Ex 99-t2-79
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Motor revisie
Dan zou je er ook een AF meter in moeten bouwen. Een slecht mengsel lijkt mij net zo erg als verkeerde ontsteking.
Volgens mij als je het echt goed wil doen. Stel je hem zo precies mogelijk af, ook de carburateur en dan zet je hem een keer op de bank.
Volgens mij als je het echt goed wil doen. Stel je hem zo precies mogelijk af, ook de carburateur en dan zet je hem een keer op de bank.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Renkhuis
- Donateur
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 15:29
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Motor revisie
Hoi Hans
Ik volg op Facebook ( van mijn vrouw ) een zekere Jaap van wuijckhuijse van Speed centre in Geldermalsen
http:/www.speedcentre.nl
Deze schijnt erg handig te zijn met het afstellen van oldtimers.
Groet Rob
Ik volg op Facebook ( van mijn vrouw ) een zekere Jaap van wuijckhuijse van Speed centre in Geldermalsen
http:/www.speedcentre.nl
Deze schijnt erg handig te zijn met het afstellen van oldtimers.
Groet Rob
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2600
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: Motor revisie
En om het helemaal af te maken, een programmeerbare ontsteking. Nodiz is vandaag de dag degene waar ik voor zou gaan. Ik heb zelf prima resultaten met m'n Megajolts, maar het concept is qua communicatiemethoden compleet achterhaald. 123 heeft natuurlijk ook een leuk aanbod, maar kost erg veel geld en met de extra overbrenging tussen nokkenas en verdeler breng je alleen maar een extra mogelijke bron van onjuistheid in. Voordeel van een programmeerbare ontsteking is dat je makkelijk wijzigingen kunt doorvoeren. Bovendien kan je een grotere spreiding aanbrengen tussen weinig belasting en Volgas en toerental; bij een verdeler loop je tegen de physieke grenzen aan van zowel vacuüm- als mechanische vervroeging.turbopilot schreef:Dan zou je er ook een AF meter in moeten bouwen. Een slecht mengsel lijkt mij net zo erg als verkeerde ontsteking.
Volgens mij als je het echt goed wil doen. Stel je hem zo precies mogelijk af, ook de carburateur en dan zet je hem een keer op de bank.
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 233
- Lid geworden op: za 24 apr, 2010 18:01
- Regio: - kies een regio
Re: Motor revisie
@Renkhuis mbt 2 berichten terug: Zie onderstaande topic. Bij Speed center heb ik een keer een vermogenstest gedaan.
viewtopic.php?f=11&t=158304" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=11&t=158304" onclick="window.open(this.href);return false;
- Renkhuis
- Donateur
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 15:29
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Motor revisie
Hans
Had je er eigenlijk al mee gereden.
En zo ja hoe rijd ie
Rob
Had je er eigenlijk al mee gereden.
En zo ja hoe rijd ie
Rob