Motor revisie

1967-1980
Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Motor revisie

Bericht door Ronnes » zo 26 nov, 2017 11:09

Hij hoort ook tussen drie en vier te zitten. De positie wordt deels bepaald door de veer, die zit waar de schakelstang door het schutbord gaat. Je kan de juiste positie van de schakelpook afstellen door de hele stuurkolom op te schuiven. Onder het dashboard zit deze vast met twee bouten. Deze moet je een paar slagen los zetten en dan de stuurkolom enkele mm naar je toe trekken of induwen.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » ma 27 nov, 2017 22:14

Ronnes schreef:Hij hoort ook tussen drie en vier te zitten. De positie wordt deels bepaald door de veer, die zit waar de schakelstang door het schutbord gaat. Je kan de juiste positie van de schakelpook afstellen door de hele stuurkolom op te schuiven. Onder het dashboard zit deze vast met twee bouten. Deze moet je een paar slagen los zetten en dan de stuurkolom enkele mm naar je toe trekken of induwen.
bedankt. Ik dacht eigenlijk dat je de positie van het stuur moet afstellen met de versnelling in zn 4e. Zoiets dacht ik eigenlijk te lezen in het Haynes. Zaterdag gaan we het nog even aanpassen. In het verleden veerde de pook prachtig op zijn plek, vandaar.
We moeten ook nog even de koppeling goed ontluchten. afgelopen zaterdag al wel een poging gedaan maar dat is nog niet goed gelukt.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
maup
Donateur
Donateur
Berichten: 594
Lid geworden op: ma 02 nov, 2009 21:13
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door maup » di 28 nov, 2017 19:36

Je kan de koppelingshulpcilinder losnemen van de motor, omhoog houden en vastzetten met een lijmklem of zoiets. Dan gaat het ontluchten misschien beter.
SAAB 96 1974
VOLVO 142 1971
MAZDA MX5 2001

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door turbopilot » di 28 nov, 2017 19:45

Volgens mij de dop eraf draaien en druk op het potje zetten en dan de nippel onder los draaien
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » za 02 dec, 2017 20:56

bedankt voor de tips. Hij schakelt en koppelt weer geweldig.

96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1226
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Motor revisie

Bericht door ROSIER » zo 03 dec, 2017 22:59

Die bolt lekker! Heb je het vliegwiel ook lichter gemaakt?
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » ma 04 dec, 2017 20:42

ROSIER schreef:Die bolt lekker! Heb je het vliegwiel ook lichter gemaakt?
ja, uiteindelijk is het dit geworden:
- lichter vliegwiel (stage 1)
- nokkenas 7.2
- vergrote uitlaatpoorten met de oorspronkelijke klepdiameter
- vergrote inlaat met de oorspronkelijke klepdiameter
- koppen 0.75 mm gevlakt
- weber 32-36
- pertronix ontsteking
- simons uitlaat
- electrische ventilator

dat alles met nieuwe lagers en zuigerveren.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » ma 04 dec, 2017 20:43

wie weet er hoeveel voorontsteking ik hem nu moet geven?
Hij staat nog steeds op 6 gr maar ik twijfel of ik dit goed is.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Motor revisie

Bericht door Alex B » ma 04 dec, 2017 22:37

Waarom twijfel je aan de juistheid, loopt ie stationair niet mooi?

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1559
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » ma 04 dec, 2017 23:47

Alex B schreef:Waarom twijfel je aan de juistheid, loopt ie stationair niet mooi?

Alex
Hallo Alex,

Er is van alles verandert aan het blok met uitzondering van de voorontsteking.Vandaar dat ik twijfel.

Ik kan nog geen goed onderbouwd verhaal vinden hoe ik met m'n saabje daarmee om moet gaan.

Ik wil graag rustig schakellui kunnen toeren maar ook stevig kunnen trappen.

Ik houd me van harte aanbevolen voor tips
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor revisie

Bericht door turbopilot » di 05 dec, 2017 8:29

Dan zou je er ook een AF meter in moeten bouwen. Een slecht mengsel lijkt mij net zo erg als verkeerde ontsteking.

Volgens mij als je het echt goed wil doen. Stel je hem zo precies mogelijk af, ook de carburateur en dan zet je hem een keer op de bank.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Renkhuis
Donateur
Donateur
Berichten: 1133
Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 15:29
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Motor revisie

Bericht door Renkhuis » di 05 dec, 2017 10:49

Hoi Hans

Ik volg op Facebook :oops: :oops: ( van mijn vrouw ) een zekere Jaap van wuijckhuijse van Speed centre in Geldermalsen

http:/www.speedcentre.nl

Deze schijnt erg handig te zijn met het afstellen van oldtimers.

Groet Rob

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Motor revisie

Bericht door Alex B » di 05 dec, 2017 17:28

turbopilot schreef:Dan zou je er ook een AF meter in moeten bouwen. Een slecht mengsel lijkt mij net zo erg als verkeerde ontsteking.

Volgens mij als je het echt goed wil doen. Stel je hem zo precies mogelijk af, ook de carburateur en dan zet je hem een keer op de bank.
En om het helemaal af te maken, een programmeerbare ontsteking. Nodiz is vandaag de dag degene waar ik voor zou gaan. Ik heb zelf prima resultaten met m'n Megajolts, maar het concept is qua communicatiemethoden compleet achterhaald. 123 heeft natuurlijk ook een leuk aanbod, maar kost erg veel geld en met de extra overbrenging tussen nokkenas en verdeler breng je alleen maar een extra mogelijke bron van onjuistheid in. Voordeel van een programmeerbare ontsteking is dat je makkelijk wijzigingen kunt doorvoeren. Bovendien kan je een grotere spreiding aanbrengen tussen weinig belasting en Volgas en toerental; bij een verdeler loop je tegen de physieke grenzen aan van zowel vacuüm- als mechanische vervroeging.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Johan96V4
Geregistreerd lid
Berichten: 233
Lid geworden op: za 24 apr, 2010 18:01
Regio: - kies een regio

Re: Motor revisie

Bericht door Johan96V4 » di 05 dec, 2017 22:26

@Renkhuis mbt 2 berichten terug: Zie onderstaande topic. Bij Speed center heb ik een keer een vermogenstest gedaan.


viewtopic.php?f=11&t=158304" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Renkhuis
Donateur
Donateur
Berichten: 1133
Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 15:29
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Motor revisie

Bericht door Renkhuis » wo 06 dec, 2017 18:12

Hans

Had je er eigenlijk al mee gereden.

En zo ja hoe rijd ie

Rob

Plaats reactie