Motor revisie

1967-1980
Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 10870
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50

Re: Motor revisie

Bericht door 72sonett3 » di 28 aug, 2018 23:25

v4 hans schreef:
ma 27 aug, 2018 22:14
... bij orginele spruitstukpakkingen er een koperen voering op of in de pakking zit. Die ga ik dan maar proberen na te bootsen met een stukje koper of blik.
In het Trollewoptopic staat een foto van een plaatje van messing.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op wo 29 aug, 2018 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
MH
Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone12345, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'79 Saab 96 (LPG) - Jubileumregister
'83 900 8v (LPG)
'?? Saab 006
'95 900SE cabrio
'99 9-3 T

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Locatie: Rijssen

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » wo 29 aug, 2018 9:58

:O:

Gisteren avond de pasvlakken van de cilinderkoppen schoongemaakt. Nieuwe pakking gepast en dan valt me op dat de twee kleine gaatjes aan de voorkant wel heel gemakkelijk naast de openingen in de kop terecht komen. Daar hoef je de pakking niet veel scheef voor te monteren. Of en hoeveel invloed dit heeft op de temperatuur weet ik niet.

Ik heb nu de pakking met vloeibare pakking op het blok en de kop gemonteerd. Aangedrukt door het inlaatspruitstuk ook te monteren en wel zonder vloeibare pakking. Nu haal ik vanavond het spruitstuk er weer af en en kan ik kijken of de gaatjes goedzitten. Dan kan ik tevens de pakking goed aan de vergrootte inlaten op maat snijden.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin
Berichten: 6740
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 11:08
Contacteer:

Re: Motor revisie

Bericht door Sander » wo 29 aug, 2018 16:31

* knip * discussie verwijderd, aan de betrokkenen (men weet vast wie dat zijn) conflicten dienen niet publiekelijk op het forum uitgevochten te worden.
Saab 9-3 SS Aero TTID 2010
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Huisregels van Saabforum.nl
Steun het SAABFORUM, doneer!

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Locatie: Rijssen

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » ma 03 sep, 2018 21:23

inmiddels heb ik het spruitstuk weer gemonteerd. met behulp van een stukje blik met gaatje uit het voorbeeld van de post van 72Sonett3 de twee koelopeningen afgedicht.
Eerst de pakking op het onderblok "geplakt", het spruitstuk gemonteerd.

Afbeelding

Het spruitstuk een dag later gedemonteerd, de blikjes op zijn plek geplakt en daarna mbv siliconenafdichting het spruitstuk op zijn plek. Helaas geen foto gemaakt van de stukjes blik.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

de bewuste gaatjes zijn net op/over de rand van de sparingen in de kop. Als ik het spruitstuk nu er niet weer had afgehaald was er dus één afgesloten geweest. Op de foto is te zien dat de pakking ook iets schuift of schuiven kan. Ik had nu ook mooi de gelegenheid om de pakking op de inlaten ook op de juiste afmetingen te snijden, met pakking in gefixeerde positie.

tot zover alles mooi, echter na het starten geen verbetering in temperatuur.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Locatie: Rijssen

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » ma 03 sep, 2018 21:42

vanavond opnieuw gestart, gewacht tot mijn temp. meter in de auto weer 1/2 boven neutraal staat en met een infrarood temperatuurmeter maar eens kijken wat de verschillen zijn.

Bij warme motor op de thermostaat. Dat lijkt me prima zo, wel warm maar nog niet te heet. Het systeem staat onder druk dus koken doet hij maar zo nog niet.
Afbeelding

en op de toevoer naar de radiator meten we duidelijk minder. Dus of de thermostaat opent niet of de radiator is toch verstopt en het warme water kiest de weg van de minste weerstand, op het thermostaathuis linksaf waterpomp,of rechtsaf de kachel in.

Afbeelding

de radiator:
Afbeelding

Het uitgaande leinding uit de waterpomp hebben we ook proberen te meten maar dit lijkt niet betrouwbaar vanwege de "warme omgeving" daar onder in de motorruimte onder de uitlaat. Ik meet daar 80/95 graden op de dikkere leiding. Dat betekend dat er bijna te warm water weer het blok ingaat.

Bij de kachelunit is wel mooi verschil gemeten. Daar ging ca 80gr water de unit in en komt er met 60gr weer uit. (kachel op warm en ventilator aan)

op zich kan ik met de kachel wel de temperatuur in bedwang houden, maar het is niet optimaal. Met de motorkap dicht en dan stationeer wordt het allemaal nog wat warmer.


ter info ook nog even de uitlaat temperatuur links en rechts:
Afbeelding

Afbeelding
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 10870
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50

Re: Motor revisie

Bericht door 72sonett3 » ma 03 sep, 2018 22:05

Meet ook eens de temperatuur op verschillende plekken op de radiator.

Heb je echt blik gebruikt of messing, zoals Trollewop? Blik lijkt mij niet de beste keuze.
MH
Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone12345, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'79 Saab 96 (LPG) - Jubileumregister
'83 900 8v (LPG)
'?? Saab 006
'95 900SE cabrio
'99 9-3 T

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Motor revisie

Bericht door App1 » di 04 sep, 2018 8:56

Véél te heet. Zitten de slangen wel goed ?

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Locatie: Rijssen

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » di 04 sep, 2018 19:05

72sonett3 schreef:
ma 03 sep, 2018 22:05
Meet ook eens de temperatuur op verschillende plekken op de radiator.
ga ik doen, ik haal er eerst even de thermostaat uit. Voor ik hem weer op temperatuur breng. Ofwel de nieuw gemonteerde thermostaat is defect en opent nauwelijks, ofwel de radiator heeft te weinig doorstroom, is eigenlijk mijn conclusie na gisteren.
Heb je echt blik gebruikt of messing, zoals Trollewop? Blik lijkt mij niet de beste keuze.
echt blik, wel mooi dun, netjes vastgeplakt op de pakking en aan de bovenkant rondom ingepakt in vloerbare pakking.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Locatie: Rijssen

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » di 04 sep, 2018 19:25

App1 schreef:
di 04 sep, 2018 8:56
Véél te heet. Zitten de slangen wel goed ?
Echt veel te heet kan ik niet zeggen. Dit mag hij nog wel hebben, dus naar mijn mening is veel te heet wat anders. De temp.wijzer staat nog steeds niet in het rood en dat klopt ook met mijn metingen

of de slangen wel of niet goed zitten, tja, ik dacht dat je daar niet zo heel veel verkeerd aan kunt doen. ik zal het proberen op te sommen:

vanuit de thermostaat:
  • een dikke naar de radiator
  • een dunne langs cilinder 3&4 naar de onderste kachelaansluiting
  • een dunne richting de waterpomp

op de kachel:
  • een dunne leiding op de onderste aansluiting, de genoemde dunne vanuit de thermostaat
  • een dunne leiding op de twee middelste aansluitingen, deze zijn op elkaar doorgelust
  • de bovenste aansluiting, hier vertrekt een dunne leiding naar de waterpomp die ergens naast cilinder 1&2 overgaat in een stalen leiding
Afbeelding

op de waterpomp:
  • een dikke vanonder uit de radiator
  • een dunne op de vertikale aansluiting boven op het waterpomphuis, deze komt vanaf de thermostaat
  • een dunne horizontale aansluiting, ook aan de bovenkant van het waterpomphuis vanaf de kachel
  • een dikkere vertrekt richting de twee aansluitingen achter op het motorblok (stalen leiding die zich in twee splitst)

Carburateur:
  • een dunne vanaf een aftakking tussen de thermostaat en waterpomp
  • een dunne vanaf een aftakking tussen de kachel en waterpomp
Afbeelding

Radiator:
  • dikke tussen waterpomp en onderste radiatoraansluiting
  • een dikke tussen de thermostaat en de bovenste radiatoraansluiting
  • een heel dunne bovenop de radiator naar het overlooptankje
correct?
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 10870
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50

Re: Motor revisie

Bericht door 72sonett3 » di 04 sep, 2018 19:36

Helemaal goed.
MH
Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone12345, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'79 Saab 96 (LPG) - Jubileumregister
'83 900 8v (LPG)
'?? Saab 006
'95 900SE cabrio
'99 9-3 T

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Locatie: Rijssen

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » do 06 sep, 2018 22:01

72sonett3 schreef:
ma 03 sep, 2018 22:05
Meet ook eens de temperatuur op verschillende plekken op de radiator.
hierbij, gemeten zonder thermostaat.

Op het thermostaathuis 93 gr
Afbeelding

links boven: 74 gr
Afbeelding

links onder (uitgang) 86gr
Afbeelding

rechtsboven (ingang) 87 gr
Afbeelding


rechtsonder 87 gr
Afbeelding
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Locatie: Rijssen

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » do 06 sep, 2018 22:05

Vanavond de thermostaat gedemonteerd en gecontroleerd. Daar is niets mis mee.

en daarna de motor weer warmgedraaid zonder thermostaat. Helaas geen verandering te merken. Ik ben bang voor een meer of minder verstopte radiator. Ik ga nu eerst maar eens eurol radiator cleaner proberen.

Afbeelding

wordt vervolgt
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 2896
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Locatie: Woerden

Re: Motor revisie

Bericht door U-Poll » do 06 sep, 2018 23:20

Je kan de radiateur ook vullen met warm water met een flinke peut SODA er in en dat een paar uurtjes laten staan - werkt als een beer!! Daarna wel goed doorspoelen met water. Dat was een hele goede tip van forummer App1 tijdens mijn restauratie.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma 09 okt, 2006 22:56
Locatie: Rijssen

Re: Motor revisie

Bericht door v4 hans » za 22 sep, 2018 21:56

even ene kleine update,

vorige week mijn koelsysteem aangevuld met het genoemde eurol radiator cleaner en een halfuurtje goed warm laten lopen.
een dag later ales eruit laten lopen, ook de motoraftappluggen heb ik losgeschroefd.

op verschillen de plekken de tuinslang erop gezet. ik vond het verbazend hoeveel "rommel" eruit kwam.

deze week heb ik wat getest en wat lekkages opgelost. dit kwam door het overal losdraaien van de slangaansluitigen. Het voornaamste, de temperatuur, lijkt nu onder controle. Het is nog een fractie hoger dan voor mijn motorrevisie / opvoeractie maar er is dan ook heel wat veranderd.
vanmiddag een ritje van ca 20km gemaakt en geen rare dingen meer op dit moment. hij is mooi vlot op temperatuur en dan gaat ook duidelijk zichtbaar aan de temp.meter de thermostaat open.

ik ben benieuwd hoe het nu op de langere termijn en bij langere ritten gaat, en de vapour lock weg is.
96-v4-69
Ex 99-t2-79

Gebruikersavatar
Luud
Geregistreerd lid
Berichten: 170
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Locatie: Vlakbij Maastricht

Re: Motor revisie

Bericht door Luud » wo 26 sep, 2018 12:11

Tsja, je woont niet in de buurt, anders zou ik deze meting ook eens op mijn 96 doen. Dan hebben we verschil, of niet, maar weten we wat ,,normaal" is.
Succes en hopelijk blijft het onder controle zo. Ik heb zelf een nieuwe radiator (lekkage) en thermostaat geplaatst.
96 uit 1971
90 uit 1985

Plaats reactie