Aanschaf Saab 96 V4?, tips en advies gevraagd.

1967-1980
Wassink
Geregistreerd lid

Aanschaf Saab 96 V4?, tips en advies gevraagd.

Bericht door Wassink » ma 29 jul, 2013 22:23

Omdat we nog regelmatig genieten van onze Saab 9-3 :O: en we op zoek zijn naar een 2e auto overwegen we de aanschaf van een klassieke Saab.
Om te profiteren van de vrijstelling MRB gaat onze voorkeur uit naar een Saab van bouwjaar 1976 of ouder.

Nu is onze blik gevallen op een Saab 96 V4 bij Hofman Leek, zie url:
http://hofman.nl/auto/13024/Saab+96+V4/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wie heeft aankoop tips en suggestie voor ons? Of wellicht nog beter, wie kent de betreffende Saab (als vorige eigenaar of heeft er al gekeken). (We bellen morgen even of het een import Saab is)

Wat we zelf al hebben gevonden (met dank aan het SF :applause: ;
Roestvorming (zie http://www.saabclassicsvereniging.nl/nl ... 86&taal=nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Vrijloop, is die nog werkend? (wellicht indicatie over vorige eigenaar en al of niet gebruik van Saab onderdelen?)
Carburateur; origineel (ik kom een tweetraps Solex-carburateur met automatische choke tegen die eigenlijk voor nieuwer model is of een Weber carburateur?)
Distributieset: kunststof of metalen?
Werkt en klinkt de versnelling goed? (2e versnelling soms probleem (geluid))
Balansaslagers (weet niet wat het is maar zal het motorblok in balans houden?)
Ontsteking; start de motor bij koude start?

Ooh ja, mijn vrouw is al verliefd geworden :roll:

Wassink
Geregistreerd lid

Re: Aanschaf Saab 96 V4?, tips en advies gevraagd.

Bericht door Wassink » ma 29 jul, 2013 22:42

The Devil's Own V4 schreef:Ik zou nooit een auto bij Hofman kopen. En ik zou nooit zoveel voor een 96 betalen.
Is het echt zo veel geld als de auto in goede conditie is? De motorruimte en de bekleding zien er bv erg goed uit.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 29 jul, 2013 23:18

Op de foto's ziet hij er inderdaad niet slecht uit... maar vergeet ook niet de ' Kosten rijklaar: € 300'. Voor dat totaalbedrag verkoop ik je ook mijn '79 96.

Als je kan wachten tot na 12/8 wil ik wel met je mee de auto bekijken, ' The Devil's Own' wil misschien ook wel mee als hij dan nog in NL is...
Wassink schreef:...Balansaslagers (weet niet wat het is maar zal het motorblok in balans houden?)
Zoiets... zie b.v. http://nl.wikipedia.org/wiki/Balansas

Wassink
Geregistreerd lid

Bericht door Wassink » di 30 jul, 2013 18:13

Prachtig aanbod heren, dank u wel.
We krijgen nog wat info van Jota, we laten jullie in ieder geval volgende week weten.

Als anderen nog ideeën en suggesties hebben.....

AbelJanR
Donateur
Donateur

Bericht door AbelJanR » di 30 jul, 2013 21:41

Als je echt een goede 96 wilt hebben:

http://link.marktplaats.nl/701712306" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan eventueel per pb nog wel wat meer info over deze auto geven (Auto is in ons bezit geweest, en vervolgens naar mijn oom gegaan die hem grondig heeft gerestaureerd)

p.s. verkoper is de eigenaar na mijn oom, dus ken deze persoon niet.

Wassink
Geregistreerd lid

Bericht door Wassink » di 30 jul, 2013 21:54

@AbelJanR

Bedankt voor de link, ziet er inderdaad mooi uit.
Ontvang graag per pb nadere info van je. Uit de MP advertentie maak ik op dat je oom in 2010 de carrosserie gerestaureerd heeft?

AbelJanR
Donateur
Donateur

Bericht door AbelJanR » di 30 jul, 2013 22:12

Kan het ook wel openbaar vertellen.

2010 klopt niet uit de advertentie. Mijn oom heeft de restauratie voltooid in 2007. Is toen veel nieuw plaatmateriaal in gelast. Remmerij is ook gereviseerd. Motor en bak durf ik eigenlijk niet te zeggen, maar liep als een zonnetje. Carrosserie is professioneel gespoten. Het interieur is wel later vernieuwd. Durf te zeggen dat de auto na restauratie in nieuwstaat was.
Hij heeft de auto dacht ik in 2010 weer verkocht, omdat ze er niet veel mee reden, en mijn tante een nieuwe kleine auto heeft gekregen. (En ze hebben namelijk ook nog meer klassiekers)

Auto was op het moment van verkoop nog echt keihard, 100% roestvrij. Mijn oom heeft een hekel aan plamuur, dus alles is netjes gelast. Bodem is opnieuw getectyleerd. Wel was toen de radiateur aan vervanging toe, maar verwacht dat die inmiddels wel vervangen is.

Maar over de laatste drie jaar kan ik dus niks melden helaas.

Fotootje uit eigen doos:
Afbeelding

AbelJanR
Donateur
Donateur

Bericht door AbelJanR » di 30 jul, 2013 23:07

Mee eens, is inderdaad niet zo netjes. En staat inderdaad al weer eventjes te koop, denk zo'n drie/vier maanden? (Wel in prijs gezakt).

Wassink
Geregistreerd lid

Bericht door Wassink » zo 04 aug, 2013 14:06

Beste allen,

Gisteren zijn we bij de familie Tammeling (JoTa) op bezoek geweest in Dalfsen. Natuurlijk genoten van de mooie verzameling en het enthousiasme van de familie Tammeling, zeer gastvrij en...
even heerlijk :O: een rondje gereden in de Saab 96 V4 uit 1980. Niet helemaal origineel (we weten nu ook waar we op moeten letten), maar geen noemenswaardige roest en motorisch rijdt het ook lekker. Dus wat wil een mens nog meer... precies niet zo veel.
Eind augustus willen we de Saab classic look ophalen. JoTa last dan nog een klein stukje in een wielkast en tectyleert de boel.
Zelf mag ik dan nog een paar kleinigheden sleutelen, onder toeziend oog van; raammechanisme bestuurdersdeur vervangen en 2 3-puntsgordels monteren voor de achterbank. Dan hebben we dat ook weer voor elkaar.

Allen, hartelijk bedankt voor alle informatie en bijdragen. Zodra de auto voor de deur staat zullen we foto's maken en plaatsen.

PS: de rode Saab 96 in Amsterdam ziet er op de foto's ook goed uit, de informatie via de telefoon klonk ook goed. Het prijsverschil is het ons echter niet waard om naar A'dam af te reizen, maar meer belangrijk is nog dat we een zeer goed gevoel hebben bij de bemiddeling en advisering van JoTa.

AbelJanR
Donateur
Donateur

Bericht door AbelJanR » zo 04 aug, 2013 14:11

Geweldig. Veel plezier er mee! Ben benieuwd naar de foto's.

En die uit Amsterdam zal vast ook nog wel een goed baasje vinden.

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » ma 05 aug, 2013 19:16

Mooi dat het een auto bij Johan is geworden. Kan niets anders dan gied zijn, heb alleen maar positieve ervaringen met hem. Veel plezier met de 96!

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » ma 05 aug, 2013 19:34

Super leuk! Gefeliciteerd!

Serano
Geregistreerd lid

Bericht door Serano » wo 07 aug, 2013 13:07

Gefeliciteerd! Weer een gelukkige '96 er bij!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 18 aug, 2013 18:37

The Devil's Own V4 schreef:Waarom willen verkopers prima auto's in een advertentie toch altijd nòg mooier maken dan ze zijn?
Ze denken daar (meer) kopers mee te lokken denk ik. De praktijk: de auto valt altijd tegen vanwege té hoge verwachtingen na het zien van de advertentie... Mijn mening is dan ook: wees gewoon eerlijk in de advertentie, dat geeft het meeste duidelijkheid en is voor iedereen het prettigst. De tijd dat slecht geïnformeerde mensen teveel betaalden voor een auto is (grotendeels) wel voorbij namelijk. De meeste mensen zijn super kritisch en weten wat ze willen

@Wassink gefeliciteerd met de aanschaf en veel plezier!

ronl
Geregistreerd lid

Bericht door ronl » do 14 nov, 2013 10:15

Is die uit Amsterdam al verkocht, ik heb geboden via Markplaats maar er komt geen reactie..

Plaats reactie