Rallysport
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Die "dubbele" benzinepomp en bobine zijn niet aangesloten, ze zitten er als reserve, omschakelbaar.
Van de 6 uitsteeksels op de remtrommel hebben ze 5 weggehaald zodat er nog maar één op zit, toen werkte het OK....
Deze 96 is een USA uitvoering, dus met kleine ronde koplampen en een 1700 motor, en is via de Philipijnen hier in Spanje terecht gekomen. De huidige eigenaar heeft de motor voorzien van grotere kleppen (Ford Granada V6), Simons uitlaat en een Weber 32/36 carburateur. De auto is uitgeprobeerd in de Pyreneeën, gaat tot 6000 tpm en levert voldoende vermogen maar met de wegligging was de eigenaar nog niet tevreden, hij dacht dat het aan 'vermoeide' veren lag dus ze hebben maandag nog per express 4 nieuwe veren besteld bij Skandix, die zijn er dinsdag onder gezet (alleen transport was al >200 euro....)
Hij heeft er (o.a. dankzij SFer "Jota") 2 sets wielen bij, nu met resp. winter- en spijkerbanden. Het zoeken was nog naar een sportstuur en een snelheidsmeter km ipv mijlen (maar die kwam te laat...). Een schijnwerper op het dak zou ook niet misstaan... Het hele verhaal van de auto staat hier... wel in het Spaans....
Morgenochtend ga ik naar Barcelona (in de '77 96) om de eigenaar te ontmoeten en om 's avonds om 19:30 de start van de rally mee te maken.
Van de 6 uitsteeksels op de remtrommel hebben ze 5 weggehaald zodat er nog maar één op zit, toen werkte het OK....
Deze 96 is een USA uitvoering, dus met kleine ronde koplampen en een 1700 motor, en is via de Philipijnen hier in Spanje terecht gekomen. De huidige eigenaar heeft de motor voorzien van grotere kleppen (Ford Granada V6), Simons uitlaat en een Weber 32/36 carburateur. De auto is uitgeprobeerd in de Pyreneeën, gaat tot 6000 tpm en levert voldoende vermogen maar met de wegligging was de eigenaar nog niet tevreden, hij dacht dat het aan 'vermoeide' veren lag dus ze hebben maandag nog per express 4 nieuwe veren besteld bij Skandix, die zijn er dinsdag onder gezet (alleen transport was al >200 euro....)
Hij heeft er (o.a. dankzij SFer "Jota") 2 sets wielen bij, nu met resp. winter- en spijkerbanden. Het zoeken was nog naar een sportstuur en een snelheidsmeter km ipv mijlen (maar die kwam te laat...). Een schijnwerper op het dak zou ook niet misstaan... Het hele verhaal van de auto staat hier... wel in het Spaans....
Morgenochtend ga ik naar Barcelona (in de '77 96) om de eigenaar te ontmoeten en om 's avonds om 19:30 de start van de rally mee te maken.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Rallye Monte-Carlo Historique 2009
Hier nog wat foto's van vanmiddag. De start is vanavond maar ik had geen zin om daarop te wachten, het was toch te donker voor meer foto's.

Dit is de Portugese deelnemer;
En ook nog een NLer, met een DAFje...

Dit is de Portugese deelnemer;
En ook nog een NLer, met een DAFje...

-
v4 hans
- Donateur (4x)

-
ad
- Geregistreerd lid
bumperloze Saab
Het mooie is dat de rode Saab zonder bumpers rijdt. Zo vind ik en 96 het mooist. Ook wij rijden zonder bumpers ( en met twee bobines en twee benzinepompen). Dat gaf voor Belgische rally's een probleem. Het reglement daar zegt dat auto's gebouwd na 1968 voorzien moeten zijn van voor en achterbumpers. Het reglement is daar vrij expliciet over. We hebben bij de Belgen geinformeerd of onze Saab(s) van het SCNHRT deel mochten nemen zonder bumpers, daar dit in Nederland geen probleem geeft. Mocht alleen als je een extra vermelding op je Fiva card had of aan kon tonen dat de auto ooit zo gehomologeerd was. Wij hebben gekozen voor het eerste. Probleem opgelost...hopen we. Maar dat zien we volgende week bij de Ronde van Vlaanderen.
ad
ad
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Re: bumperloze Saab
Ik deel je voorkeur niet. De fabrieksauto's van destijds reden ook allemaal met bumpers. eerst met de verchroomd stalen en later met zwart stalen bumpers. Zonder vind ik het persoonlijk net een rallycrosswagen.ad schreef:Het mooie is dat de rode Saab zonder bumpers rijdt.
Maar goed, als je bij de Monte Historique starten mag zonder bumpers dan is het ofwel conform, of niet opgelet, of door de vingers gezien. Pas op in België met de diverse organisaties. Elke organisatie bepaald zijn eigen interpretatie van de reglementen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Er zaten wel de dikke zwarte rubber bumpers op, maar die hebben ze er afgehaald om gewicht te besparen.ad schreef:Het mooie is dat de rode Saab zonder bumpers rijdt...
De standaard wielbouten hebben ze vervangen door draadeinden in de schijven/trommels met daarop wielmoeren. Dat is een stuk handiger om wielen te vervangen.
Vóór de start hebben we nog even onder de motorkap gekeken, de vacuumvervroeging zat maar met één schroefje vast op de verdeler en was ook wat vreemd aangesloten; vanaf de carburateur met een T stukje naar beide kanten van de vacuumdoos (standaard voor USA, met twee aansluitingen, één voor vervroegen en één voor 'verlaten' van de ontsteking). Dat heeft natuurlijk weinig nut en dat hebben ze nog veranderd, er zit nu één slangetje op vanaf de carburateur naar de vac. unit. Ze hadden al problemen met de afstelling, de motor wilde op de standaard 6 graden niet mooi lopen en uiteindelijk hebben ze hem op ca. 14 graden vervroeging gezet.

De ventilatorriem zat ook slap en maakte maakte een hoop herrie... bleek de steun van de dynamo niet goed vast te zitten op de waterpomp, geen bout, is er ook nog even snel ingezet...
---
Dit zijn de links naar alle foto's die ik gemaakt heb. De foto's zijn ieder net onder 2 Mb groot.
foto 05 foto 07 foto 08 foto 09 foto 11 foto 12 foto 13 foto 14 foto 15 foto 16
foto 17 foto 18 foto 19 foto 20 foto 21 foto 22 foto 23 foto 25 foto 26 foto 27
foto 28 foto 29 foto 30 foto 31 foto 32 foto 33 foto 34 foto 37 foto 38 foto 49
foto 40 foto 41 foto 42 foto 43 foto 44 foto 45 foto 46 foto 47 foto 48 foto 49 foto 50
-
Tjeho
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ja, maar de huidige eigenaar heeft de auto pas sinds september en pas vanaf dat moment was hij bezig om de auto voor te bereiden voor deze rally. Die paar maanden zijn eigenlijk te kort om alles goed te testen.Tjeho schreef:Onbegrijpelijk dat ze bij zo'n evenement de zaak niet goed voor elkaar hebben......
Hij stuurde me een SMSje dat ze de vacuumvervroeging weer zo gemaakt hebben als het zat (dus eigenlijk zonder) omdat de motor onder de 2000 tpm niet meer goed liep. De ontsteking was al afgesteld op 14 graden (moet eigenlijk zijn 6 graden) en met een normaal werkende vacuumvervroeging komt daar nog een graad of 10 bij, dus 24 graden, en dat kon wel eens teveel zijn.
Als ze de ontsteking gewoon op 6 graden zetten en de vacuumvervroeging ook zo aansluiten als de bedoeling is, dan komen ze op max ca 16 graden vervoeging... dat lijkt mij dan wel OK.
Ze hadden de benzinetank er ook uit gehad en van binnen schoongemaakt, maar evengoed hebben ze er nu al weer 3 nieuwe benzinefilters in moeten zetten en de pomp(en) schoon moeten maken omdat er nog steeds roestschilfers e.d. meekwamen.
Anyway..... Op http://www.acm.mc/rmch/rmch_main.php?pa ... 2_2009.php zie ik dat er inmiddels al zo'n 20 equipes zijn uitgevallen; 2 wegens niet starten, 1 wegens een ongeluk (een BMW...
Equipe #90 is dus nog steeds in de race.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

fantastische wagens staan daar aan de start. mooie foto's.72sonett3 schreef: Dit zijn de links naar alle foto's die ik gemaakt heb. De foto's zijn ieder net onder 2 Mb groot.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Na de eerste proef vinden we:
Saab Sonett #176 op plaats 95
een 96v4 #262 op plaats 171
een 96v4 #177 op plek 250
de rode 96v4 #90 op plek 255
zie hier de resultaten:
http://www.acm.mc/rmch/rmch_main.php?pa ... 2_2009.php
Saab Sonett #176 op plaats 95
een 96v4 #262 op plaats 171
een 96v4 #177 op plek 250
de rode 96v4 #90 op plek 255
zie hier de resultaten:
http://www.acm.mc/rmch/rmch_main.php?pa ... 2_2009.php
-
ad
- Geregistreerd lid
Een verwijzing naar Erik Carlssons Baya Saab leert dat die zonder bumpers reed. Dus niet ALLE fabrieksauto's reden zonder bumpers. Bij ons telde a. dat we de Saab mooier vonden zonder bumpers, de ronde lijnen van de 96 komen beter uit en b. het scheelt ook weer iets in gewicht.
Ik deel je voorkeur niet. De fabrieksauto's van destijds reden ook allemaal met bumpers. eerst met de verchroomd stalen en later met zwart stalen bumpers.
Daarbij kun je nu voor heel makkelijk een aluminium lampenbar maken die je op de bumpersteunen vast maakt. Tevens kun je nu ook makkelijk aan die bar een bevestiging maken voor je carterbeschermer.
ad
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Rallye Monte-Carlo Historique
Hier een onderwegfoto van een Frans autoforum;

Daar ook deze fotos van de 96 die startte in reims;

Artikel in El Periódico de Catalunya van eergisteren, met foto;

Nu nog een foto van die Noorse Sonett zien te vinden...

Daar ook deze fotos van de 96 die startte in reims;

Artikel in El Periódico de Catalunya van eergisteren, met foto;

Nu nog een foto van die Noorse Sonett zien te vinden...
-
v4 hans
- Donateur (4x)

-
v4 hans
- Donateur (4x)