Rallysport

1967-1980
Plaats reactie
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Rallysport

Bericht door Tenfour » ma 27 dec, 2010 10:50

Ik was vorige maand bezig met het uitzoeken van de historie van mijn Saab 96 Sport (Yke), en kwam op een bijzondere ontdekking... Yke heeft in 1988 meegedaan aan de 1988 Pirelli Classic Car Rally Marathon. Wel met een ander kenteken: VGF 263M, maar het is exact dezelfde 96 Sport, met de uiterlijke kenmerken zoals ik 'm vorig jaar kocht (extra lampen voorzijde waarvan 1 geel, dubbelpijps uitlaat, zwarte velgen met wieldoppen, safari roosters, LHD).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Qwb61upYkqs[/youtube]
(beelden & geluid van Yke tussen seconde 34 en 44)
The 1st Pirelli Classic Marathon
Dates: 19 - 26 June 1988
Route: London - Tower Bridge - Reims, Aix-les-Bains, Stelvio, Milan, Cortina, Mulhouse, Vlissingen - London = 2800 miles

Team: Camilla Herman / Liz Turner
Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking, 1 foto van Yke bij aankoop vorig jaar:

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 28 dec, 2010 1:21

Basilicum schreef: Ik denk dat diezelfde Peter Rushforth nu nog navigeert met een Engels maatje in de SLS (Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen)
Zal het hem eens vragen.
Dat kan natuurlijk heel goed. Ik ben benieuwd. Henk Vossen reed ook al in 72 en doet nu nog steeds zijn best. Veel rijders en navigatoren van toen doen nu nog aan rittensport.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 28 dec, 2010 1:29

Tenfour schreef:Ik was vorige maand bezig met het uitzoeken van de historie van mijn Saab 96 Sport (Yke), en kwam op een bijzondere ontdekking... Yke heeft in 1988 meegedaan aan de 1988 Pirelli Classic Car Rally Marathon. Wel met een ander kenteken: VGF 263M, maar het is exact dezelfde 96 Sport, met de uiterlijke kenmerken zoals ik 'm vorig jaar kocht (extra lampen voorzijde waarvan 1 geel, dubbelpijps uitlaat, zwarte velgen met wieldoppen, safari roosters, LHD).

dan heb je een ex-Camilla Herman / Liz Turner Saab 96. Dat kunnen er niet veel zeggen. :wink:

Wel raar dat het kenteken dan gewijzigd is. Heb je nog meer info dan alleen dit filmpje? In 1988 was dat natuurlijk al zijn tweede leven of meer. Wie weet wat die auto daarvoor al meegemaakt heeft.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 28 dec, 2010 21:07

Jengels schreef: Vossen-Engels in de Starrally van 1972:
Afbeelding
zie hier de aankondiging, het verslag en de uitslagen. dhr Engels navigeerde dus Vossen naar een mooie 8e plek bij de nationalen. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » di 28 dec, 2010 22:23

Leuk. Dat artikel had ik ook al gezien op rallysport.nl. De foto van het dafje met nr6 is in dezelfde bocht genomen.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 28 dec, 2010 22:49

Jengels schreef:Leuk. Dat artikel had ik ook al gezien op rallysport.nl.
daar had ik hem ook vandaan. :)

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » do 30 dec, 2010 15:16

1968 was het eerste jaar met een overwinning tijdens een grote internationale rally met de nieuwe V4 motor.
Simo Lampinen was de grote held. Naast een tweede plek in de Rally van de 1000 meren in Finland een fantastische overwinning tijdens de RAC rally van dit jaar. 125 pk telde de 96v4 op dat moment. Tijdens deze RAC rally werd tevens al aangetreden met het nieuwe front op de 96v4 die voor modeljaar 69 in de verkoop zou gaan.

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » do 30 dec, 2010 21:02

v4 hans schreef: Verder onder in het startveld (van de RAC 1974) vond ik nog met startnr 65 Juhani Lansikorpi met Leif Malmstrom, Voor mij onbekenden en helaas geen foto.
Deze heren zijn ook reeds in de RAC 1973 gestart. Getuige deze foto's die ik ontvangen heb:

Afbeelding

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » vr 31 dec, 2010 17:08

Hier een plaatje van Simo Lampinen en John Davenport tijdens de RAC Rally van 1968.
Lampinen is hier gestart met met het startnummer 19 en met het kenteken PA 9782. De koplampen zijn hier overigens voorzien van steenslag beschermers.

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 01 jan, 2011 23:42

Nog eens Lampinen tijdens de rac van '68

Afbeelding

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » wo 05 jan, 2011 0:14

2e in dezelfde rac rally van '68 waren Orrenius / Schröderheim. Een fastastische dubbel dus voor Saab.

Afbeelding

Mooie reclame voor de jonge V4. Dat Saab (en wij ook :D )hier uitermate trots op was getuige de stikker op de zijruit van mijn 96v4 uit 1969. Waarschijnlijk bij de dealer in zweden bij de verkoop eral opgeplakt.
de stikker is inmiddels al wat vergaan maar ik laat hem wel zitten. Mooi toch.

Wie heeft dit eerder gezien?

Afbeelding

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 05 jan, 2011 20:38

v4 hans schreef:2e in dezelfde rac rally van '68 waren Orrenius / Schröderheim. Een fastastische dubbel dus voor Saab.

Afbeelding

Mooie reclame voor de jonge V4. Dat Saab (en wij ook :D )hier uitermate trots op was getuige de stikker op de zijruit van mijn 96v4 uit 1969. Waarschijnlijk bij de dealer in zweden bij de verkoop eral opgeplakt.
de stikker is inmiddels al wat vergaan maar ik laat hem wel zitten. Mooi toch.

Wie heeft dit eerder gezien?

Afbeelding
staat dit saabje nu breder op de wielen dan origineel?

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » wo 05 jan, 2011 22:39

op schreef:staat dit saabje nu breder op de wielen dan origineel?
in de catalogus van 72 staan wel andere velgen nr1 (dan soccerballs nr2). kan dus goed zijn.

Afbeelding

bij mijn weten zijn de spatborden etc in de jaren overigens niet aangepast. Dit in tegenstelling tot bij de rallycross. (niet mijn hobby dus hier heb ik niet zo veel van) Op onderstaande rallycross auto's zijn duidelijk de uitgeknipte spatborden te zien. Met bredere maar volgens mij kleinere wielen.

Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 06 jan, 2011 0:13

klopt, bij de rallycross reden ze met 13 " 6j en afhankelijk ban het weer met slicks. zo ook forumlid FHR. in eerste instantie reed hij met 5 gaats verbrede stalen velgen. het type met de ovale gaatjes.
dat zijn dus de velgen die je niet moet gebruiken om te verbreden, wat die braken af. later is de auto omgebouwd naar 4 gaats uitvoering en kwamen er dus 13 inch alu velgen onder.
reden met een gietijzeren bak met sper. 1815 cc en 2 dubbele webers ca 180 pk

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » do 06 jan, 2011 22:07

Hier dan nog een foto van Carl Orrenius tijdens de rac van '68. Het lijken inderdaad zo op het oog wel grotere wielen.

Afbeelding

hier nog een foto van wat servive aan de auto van Simo Lampinen tijdens dezelfde RAC

Afbeelding

turbopilot schreef:1815 cc en 2 dubbele webers ca 180 pk
geen injectie? wel veel pk's. Bij de rallycross waren ze bij mijn weten nog verder opgevoerd dan de rallywagens.

Plaats reactie