Remmerij-revisie-project Saab 96 V4 1974 (veel foto's)

1967-1980
72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 23 apr, 2009 21:24

Ik heb ooit eens die platen roestvrij gemaakt met een staalborstel, daarna chemisch laten ontroesten en verzinken, die zitten nu op een Duitse 95GL...

Skandix heeft inmiddels replica's;
Afbeelding

Die remslangen zijn dus OK?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 24 apr, 2009 15:22

Ik heb dit soort slangen onder mijn Triumph zitten. Maakt een wereld van verschil! Overigens heb ik het stukje slang van de hydraulische koppeling in mijn Triumph ook van dit materiaal. Werkt ook goed!

Menno

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 24 apr, 2009 18:06

:applause: :applause: :applause:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 24 apr, 2009 20:53

Dat ziet er weer als nieuw uit... :bow: Ik geloof dat ik ook maar een paar van die slangsetjes koop...

Heb je zelf de bovenkant van die beugel afgehaald, waar de remslang door het binnenscherm gaat? Je moet ook niet vergeten de splitpen weer door de naafmoer te prutsen.

Resetten remschakelaar (pennetje omhoog trekken);
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 10 jun, 2009 10:49

Berry schreef:...zijn er nog opmerking wat betreft de montage van de veren?
Afbeelding
Zoek de verschillen... ik zie er één...

Heb je ook nog nieuwe afdichtingsrubbertjes voor de handremhefboom gevonden, achter op de ankerplaat?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 10 jun, 2009 10:51

Ja, volgens mij is Berry de ABS-sensoren vergeten aan te sluiten. :lol:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 10 jun, 2009 14:20

Berry schreef:.. onderste veer niet in het juiste gaatje... pff... kan die weer uit elkaar.
Nou... zou het echt veel uitmaken? Als het remt zonder vreemde geluiden lijkt het mij wel OK...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 10 jun, 2009 15:02

Ik doe altijd één tegelijk, wel de verste eerst; rechtsachter, linksachter, rechtsvoor, linksvoor. Als het dan nog niet goed is, nog een keer.

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » wo 10 jun, 2009 21:30

Dat is frappant, ik vind de voorremmen ontluchten veel handiger dan de achterremmen. Ik haal de wielen er altijd wel vanaf.
Dat is wellicht een beetje overbodig, maar ik heb geen brug en als ik de wielen laat zitten wordt het een knoeiboel, omdat ik er slecht bij kom.

Ik ontlucht sowieso elke leiding minimaal 2x. Ik ga er van uit dat ik niet zo handig ben om in 1x alle lucht er uit te ktijgen :roll:

Het is even wennen, maar ik vind zo'n Eezi Bleed toch 1 van mijn betere investeringen

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 20 jun, 2009 23:40

Kun je niet a la 900 classic een remblokje onder de bovenste triangel leggen?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 21 jun, 2009 1:23

brinky schreef:Kun je niet a la 900 classic een remblokje onder de bovenste triangel leggen?
Jawel, maar daarmee krijg je hem er niet uit, dus dat is zinloos... De bovenste fuseekogel zit anders vast, zie o.a.
viewtopic.php?t=52742

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 19 jan, 2010 15:51

En de vraag is dus, hoe rijdt het nu?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 19 jan, 2010 21:34

Een 96 kan echt goed remmen. Lekker stevig trappen, zonder enige vorm van sponzigheid! Veel mensen hebben ruzie met de remmen, vooral achter. Maar het kan echt goed. Vraaghet bijv. Johan Tammeling maar eens - hij heeft er ondertussen honderden gedaan. Eén daarvan is mijn auto en die remt vanaf het moment dat Johan zich ermee bemoeid heeft súper.

Menno

Offinga
Geregistreerd lid

Bericht door Offinga » di 19 jan, 2010 23:26

Keurig werk allemaal, en ja een 96 kan beregoed remmen, ik geef dan nog de voorkeur aan één zonder remkrachtiger, met dunne zolen leer je precies aanvoelen waarom je geen ABS nodig bent.

Wat remblokken betreft heb ik veel geprobeerd...en dat wil ik jullie niet onthouden, uiteindelijk ben ik het meest tevreden met de EBC blokken, let wel op een '68-er zonder rembekrachtiger
Tijdens een Tulpenrallye was ik dan wel een setje kwijt, maar nooit een setje verbrand of verglaast

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Remmerij-revisie-project Saab 96 V4 1974 (veel foto's)

Bericht door 72sonett3 » zo 27 jun, 2010 21:12

Om maar even een oud topic omhoog te halen...

Twee week geleden merkte ik dat de remvloeistof van de '79 96 nogal laag stond in het reservoir. Ik dacht misschien door slijtage van de remblokken dus verder niets op gedaan. Vorige week weer even gecheckt en toen stond het nog lager... toen ook maar even bij de wielen gekeken en jawel; beide achterwielen zeiknat van de remolie.
Bij Hofman in Leek twee nieuwe remcilindertjes gehaald (van een Mini) voor 27 euro en gisteren en vandaag maar eens besteed aan het vernieuwen.

(Afgelopen week noodgedwongen in de Sonett naar mijn werk gereden; "Is dat ook een Saab???". "Mooie Lotus" zei nog iemand anders....)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wielmoer en remtrommel gingen er makkelijk af, binnenin ook één grote vette zooi. Alles schoongemaakt met water en zeep en remmenreiniger.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De aansluiting achter op de cilinder zat erg vast en de remleiding ging meedraaien. Daarom maar de aansluiting aan de remslang losgemaakt (dopje op de leiding gedrukt tegen lekken) en op de werkbank de nippel uit de remcilinder gedraaid.
Afbeelding

Afbeelding

De Mini cilinders hebben een iets grotere diameter en het centreerpennetje zit aan de andere kant van de ontluchtingsnippel. Met de remcilinder in het gat een streep op de ankerplaat gekrast en een nieuw gaatje bijgeboord;
Afbeelding

Afbeelding

Het schone spul weer teruggezet en de remleiding weer aangesloten. De nieuwe klemveer om de cilinder aan de achterkant op zijn plaats te houden brak in twee stukken, de oude weer opnieuw gebruikt, is nog een heel gepriegel om die ring op zijn plaats te krijgen :twisted:

Afbeelding

(Ja Berry, de onderste veer zit in links in het bovenste gaatje. Als ik ik hem in het gaatje daaronder had gehaakt, had het pootje niet goed op de handremarm gedrukt, het pootje staat te steil naar beneden.)

Ontluchten met de injectiespuitmethode;
Afbeelding

Remtrommel er weer op, remschoenen stellen, wiel er weer op en klaar. Morgen weer met de 96 (op LPG) naar het werk.

Plaats reactie