Om maar even een oud topic omhoog te halen...
Twee week geleden merkte ik dat de remvloeistof van de '79 96 nogal laag stond in het reservoir. Ik dacht misschien door slijtage van de remblokken dus verder niets op gedaan. Vorige week weer even gecheckt en toen stond het nog lager... toen ook maar even bij de wielen gekeken en jawel; beide achterwielen zeiknat van de remolie.
Bij Hofman in Leek twee nieuwe remcilindertjes gehaald (van een Mini) voor 27 euro en gisteren en vandaag maar eens besteed aan het vernieuwen.
(Afgelopen week noodgedwongen in de Sonett naar mijn werk gereden; "Is dat ook een Saab???". "Mooie Lotus" zei nog iemand anders....)
De wielmoer en remtrommel gingen er makkelijk af, binnenin ook één grote vette zooi. Alles schoongemaakt met water en zeep en remmenreiniger.
De aansluiting achter op de cilinder zat erg vast en de remleiding ging meedraaien. Daarom maar de aansluiting aan de remslang losgemaakt (dopje op de leiding gedrukt tegen lekken) en op de werkbank de nippel uit de remcilinder gedraaid.
De Mini cilinders hebben een iets grotere diameter en het centreerpennetje zit aan de andere kant van de ontluchtingsnippel. Met de remcilinder in het gat een streep op de ankerplaat gekrast en een nieuw gaatje bijgeboord;
Het schone spul weer teruggezet en de remleiding weer aangesloten. De nieuwe klemveer om de cilinder aan de achterkant op zijn plaats te houden brak in twee stukken, de oude weer opnieuw gebruikt, is nog een heel gepriegel om die ring op zijn plaats te krijgen
(Ja Berry, de onderste veer zit in links in het bovenste gaatje. Als ik ik hem in het gaatje daaronder had gehaakt, had het pootje niet goed op de handremarm gedrukt, het pootje staat te steil naar beneden.)
Ontluchten met de injectiespuitmethode;
Remtrommel er weer op, remschoenen stellen, wiel er weer op en klaar. Morgen weer met de 96 (op LPG) naar het werk.