Bobine defect??

1967-1980
hemi1974
Geregistreerd lid

Re: Bobine defect??

Bericht door hemi1974 » wo 23 okt, 2024 9:13

bedankt voor je suggestie. Maar ik ben van het type "oldschool"

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 23 okt, 2024 11:45

Ik heb in al mijn V4s een Pertronix ingebouwd. Werkt probleemloos.

https://www.wasaab.net/saabnl/tech9596/ ... ng.htm#it5

Afbeelding

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » wo 23 okt, 2024 19:41

Tot dat je het contact lang aan laat staan.....

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 23 okt, 2024 20:03

Nog geen probleem mee gehad, maar als je contactpuntjes toevallig dicht zijn met contact aan, dan verbranden ze ook, of de bobine wordt heet.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 26 okt, 2024 15:15

Lafrance1 schreef:
wo 23 okt, 2024 19:41
Tot dat je het contact lang aan laat staan.....
Toch vraag ik me dat af! Het gaat immers om de verandering van (magnetisch) veld dat er een 'open' of 'gesloten' contact wordt gegeven door zo'n setje. Wanneer er geen beweging is (van de as waar magneetring op zit), dan doet die sensor niks - blijft 'open'. Je kan dit aantonen doordat je ze niet 'effe' met een lampje statisch kan afstellen, dat lukt alleen dynamisch. Mits van een goed merk (geloof me, dat weet ik) dan is het 'set and forget' (zoals 72sonett3 dat me al jaren geleden heeft verteld). Pertronix bijvoorbeeld!

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 27 okt, 2024 20:09

Om even door te gaan over Pertronix (excuus als dit als :offtopic: wordt beschouwd), de meningen over dat merk zijn vandaag de dag sterk verdeeld. Ik was ergens in het begin van de Zero's een van de eerste gebruikers van een Pertronix binnen de Saabgemeenschap (of anders iemand die dat liet weten op het toenmalige emailforum van de Saabclub) en heb er tot ik overging op de Megajolt probleemloos mee gereden. Dit in combinatie met een Braziliaanse blauwe Bosch bobine die er volgens Chip Lamb, een Saabonderdelenguru in de VS in die tijd, het beste bij paste. Grote vooruitgang, vooral bij koude start als er benzine in de vlotterkamer zat, starten en binnen een halve seconde lopen. Ik praat geen poep, hoe snel de motor startte was niet te geloven als je het niet zelf had meegemaakt. Over dat lang op contact staan heb ik me wel eens zorgen gemaakt bij de apk als de keurmeester lang contact hield met motor af, maar hij heeft het overleefd. Vandaag de dag zijn er veel negatieve berichten te vinden over Pertronix, op YouTube breek je bijna je nek over filmpjes van mensen waarbij de dingen op de meest onpassende momenten er de geest aan geven, vaak in combinatie met de aanbevolen Flamethrower bobines. Meestal Amerikaanse auto's uit de jaren '60 en '70. Of het is omdat men weerstanden niet overbrugt zodat de bobine geen 12 volt.krijgt of omdat de bobine's soms op een plaats zitten dat ie veel te heet wordt of omdat de kwaliteit van de Pertronixen nu minder is dan twee decennia geleden, geen idee, maar het lijkt me niet uitgesloten dat de kwaliteit is afgenomen in de jacht naar economisering van productieprocessen. En dat is jammer want de voordelen zijn merkbaar. Je kunt er zelfs een versleten verdeler mee redden. Toen ik nog met puntjes reed liep de motor niet mooi regelmatig. Of een van de nokken anders versleten was of het bovenste lager van de verdeler weet ik niet, maar na het installeren van de Pertronix liep de motor veel regelmatiger.

Alex

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » za 03 mei, 2025 12:43

MvR schreef:Misschien heb je hier iets aan.

Afbeelding

https://www.saab-v4.co.uk/speedball//po ... forum_id=2
Vreemd. Op het schema zijn er twee draden verbonden met de bobine.

Op mijn bobine zijn er drie aangesloten.

Zwart = plus en gaat naar verdeler
Geel = -
Groen = +

Klopt dit?

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 03 mei, 2025 13:20

Het makkelijkst is misschien dat iemand even een foto maakt van de bobine van zijn 96 die het gewoon doet. (Ik kan niet zelf naar mijn auto op dit moment; voet omhoog, blauwe enkel, verzwikt). Of even zoeken op het internet naar motorruimte-foto's en hopen dat het op die manier duidelijk wordt.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » za 03 mei, 2025 13:25

Véél beterschap!

Mocht iemand een foto hebben van de correcte aansluiting, dan graag.

Wat ik tot nog toe al geleerd heb, is dat de min van de bobine naar de verdeler gaat.
Zit alvast niet goed bij mij.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 03 mei, 2025 13:27

Afbeelding

De mijne
Groen - naar condensator/verdeler
Zwart - naar dat zwarte dingetje rechts van de bobine
Lichtgeel - naar de spanningsregelaar (volgens mij)
Geel - naar de toerenteller

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » za 03 mei, 2025 13:33

Weet je ook wat + en - is op de bobine? Bij mij staan die 15 en 1 er niet op.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » za 03 mei, 2025 13:35

Wat zou dat zwarte dingetje zijn? En waarvoor dient het?

Geel naar de spanningsregelaar, komt die uiteindelijk uit bij de startmotor?

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 03 mei, 2025 13:39

davidvb schreef:Weet je ook wat + en - is op de bobine? Bij mij staan die 15 en 1 er niet op.
1 = -
15 = +

Ik kan even niet uitzoeken waar de draadjes heen lopen, maar de auto start en loopt hiermee.

Is je condensator ook goed?
Daar kun je ook rare dingen mee krijgen…

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » za 03 mei, 2025 13:44

Dankjewel alvast.

Ik ga straks naar mijn auto en wijzig de bedrading.

De condensator is nieuw.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 03 mei, 2025 20:16

Dat zwarte dingetje is een ontstoringscondensator.

Alex

Plaats reactie