1967-1980
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett-III » di 17 okt, 2006 19:52
Martien_96V4 schreef:.... Sonett... Voor daar de motor uit is....
Het begint al met het verwijderen van de motorkap... maar als die er éénmaal af is, valt het wel mee...

-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Bericht
door V4liefhebber » di 17 okt, 2006 22:08
Past dit luchtfilter onder het motorkapje van de Sonett? Ik heb altijd aangenomen dat dit niet past. Kun je de hoogte (volgens mij zijn er twee maten) doorgeven? Ik neem aan dat het luchtfilter gemonteerd is op een weber?
Weet je eventueel ook wat de maximale hoogte van het luchtfilter voor een '96 (icm weber)?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Bericht
door Alex B » di 17 okt, 2006 22:30
Bij de mijne is de framebalk die boven de radiateur loopt weggezaagd en vervangen door een hoekprofiel dat met bouten en moeren is vastgezet. Dat maakt uit- en inbouwen een stuk makkelijker want de motor hoeft lang niet zo schuin en hoog opgetrokken te worden. Het vervelendste werk is het losmaken van de verbinding tussen versnellingspook en -bak. Je moet het nodige in de cabine wegslopen voordat je die ene conische pen kunt verwijderen; kost een half uur en na inbouw heb je dat weer nodig om alles terug te bouwen

. Dat lage luchtfilter is 46mm hoog, moeren bovenop niet meegerekend; ik heb het net even opgemeten. Daarbij maak ik wel de aantekening dat ik tussen inlaatspruitstuk en carburateur geen warmte-isolatieplaat heb zitten (scheelt een halve centimeter) en dat bij mij de motor waarschijnlijk op lage motorsteunen staat; de bovenkant van de kleppendeksels lopen horizontaal en de vlakken voor carburateur en thermostaatkapje liggen schuin naar voren. Bij een 96 heb je veel meer ruimte tussen motor en motorkap dus daar past een K&N luchtfilter van "normale" hoogte op.

Attentie Ron Bebelaar, hoe hoog is dat luchtfilter van jouw?
Alex
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett-III » di 17 okt, 2006 23:14
V4liefhebber schreef:Past dit luchtfilter onder het motorkapje van de Sonett?
Ja, nét. Het linker moertje komt precies tegen het motorkapje en heeft er al een deukje ingesleten... Het filter+huis is 5 cm hoog en zit inderdaad op een Weber (met isolatieplaat er onder). Op de onderste foto (hierboven) zit nog de originele carb+filter op de motor.
...maximale hoogte van het luchtfilter voor een '96?
Nee, maar in een
96 is veel meer ruimte beschikbaar tussen de carb. en de motorkap.

-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett-III » wo 18 okt, 2006 0:37
Martien_96V4 schreef:...Alleen al de oplossing met het expansie"vat" van het koelsysteem.
In mijn Sonett heb ik de houder + expansievat van een 96 aan de zijkant van het ruitensproeierreservoir gelast, het overloopslangetje van de Sonett vuldop onder op het 96 expansievat aangesloten en een gewone radiatordop (zonder veerklep) op het Sonett expansie'vat' gezet (alles te zien net rechts op de rand van het plaatje);

-
Joost82
- Geregistreerd lid
Bericht
door Joost82 » za 21 okt, 2006 17:19
Zo, dat viel alles mee, motor er uit en al half uit elkaar. Handleiding en fotoreportage komt er aan.
2 zaken. Mijn kopeling werkte niet meer echter het hele gebeuren ziet er nog vrij goed uit, koppelingsplaat was ook nog best goed. Vraag me nu af wat de oorzaak van mijn koppelingsproblemen is. Hydrauliek werkt allemaal prima.
En, hoe krijg ik die stalen dop die aan de achterzijde van de balansas zit weg? zit behoorlijk vast en krijg er niet echt een schroevendraaier tussen.
Daarnaast:
Keerringen lekten behoorlijk, carterpan lag vol balansaslager (foto volgt) ook lichte speling op de balansaspoelie.
Ik denk dat ik het eerste probleem maar hoop op te lossen door de nieuwe drukgroep, koppelingsplaat en druklager te vervangen, of heeft iemand een idee wat dat kan zijn?
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett-III » za 21 okt, 2006 17:33
Joost82 schreef:hoe krijg ik die stalen dop die aan de achterzijde van de balansas zit weg?
Tandwiel van de balansas afhalen en met een
rubber hamer (of een stalen hamer en een blok hout) de balansas naar achteren er uit slaan. De dop komt er dan mee uit.
Ik denk dat ik het eerste probleem maar hoop op te lossen door de nieuwe drukgroep, koppelingsplaat en druklager te vervangen
Ja, dat zou ik nu zeker doen nu alles uit elkaar ligt. Controleer ook of het gat in de arm waar het druklager in hangt nog wel rond is en niet ovaal uitgesleten.
Zie ook
http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppe ... #drukgroep
-
Joost82
- Geregistreerd lid
Bericht
door Joost82 » za 21 okt, 2006 17:41
Controleer ook of het gat in de arm waar het druklager in hangt nog wel rond is en niet ovaal uitgesleten.
Het is iets ovaal, niet veel maar er zit wel redelijk wat speling op, is dat normaal?
Heb ook nooit last gehad van heftig schudden o.i.d.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett-III » za 21 okt, 2006 17:55
Joost82 schreef:Het is nog wel rond maar er zit wel redelijk wat speling op, is dat normaal?
1-2 mm gaat nog wel, als het gat echt ovaal naar achteren is uitgesleten zou ik er wat aan doen. Foto?
viewtopic.php?t=10326
Dit is een arm na bewerken;

-
Joost82
- Geregistreerd lid
Bericht
door Joost82 » za 21 okt, 2006 21:04
Eigenlijk raar dat dat zo slijt, draait nou toch ook weer niet zo heel veel in dat gaatje.
-
Joost82
- Geregistreerd lid
Bericht
door Joost82 » zo 22 okt, 2006 10:32
Ik vond een halfrond bol gebroken stukje (hard plastic o.i.d.) in de carterpan, ongeveer diameter van 2 cm. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn.
Daarnaast zat mijn carterpan met vloeibare pakking gedicht. Is een gewone pakking niet beter? en hoe breng ik die aan? Gewoon ertussen en aanschroeven of moet daar nog een seal tussen?
-
Ulwembu
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ulwembu » zo 22 okt, 2006 11:11
Joost82 schreef:Eigenlijk raar dat dat zo slijt, draait nou toch ook weer niet zo heel veel in dat gaatje.
Dat komt ook vooral door de druk van die veer die je ziet. Beweging en die druk zorgen voor die slijtage.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Bericht
door Martien_96V4 » zo 22 okt, 2006 11:40
Dat harde stukje kunststof is waarschijnlijk een afgebroken afdichting van de klepgeleiders. Die lagen bij mij ook in het carter, samen met het loopvlak van de balansaslagers.
albums/gereedschap/inhoud_carter.jpg
Ik heb eerst de carterpan ingesmeerd met siliconenpakking, hierop de carterpakking gedrukt en deze aan de bovenzijde ook weer voorzien van siliconenpakking. Gebruik siliconenpakking echter wel met mate. Je wilt tenslotte niet dat er slierten siliconen in je carter gaan zwerven.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett-III » zo 22 okt, 2006 14:35
Joost82 schreef:Ik vond een halfrond bol gebroken stukje (hard plastic o.i.d.) in de carterpan,.
Ja, zoals Martien al zei; de klepsteelafdichtingen (binnen de klepveren)
Er zit een nieuw stel (8 st) in een complete pakkingset. Behalve die zwarte rubberen bestaat er ook een uitvoering in wit plastic/nylon. Daar heb ik meer vertrouwen in dan in die rubberen, die worden hard en bros en breken in stukken.
... carterpan met vloeibare pakking gedicht. ....moet daar nog een seal tussen?
Er hoort een kurkpakking tussen het blok en de carterpan te zitten. Bovendien gebruik ik nog een vloeibare (siliconen) pakking.
Zie ook
hier voor een handleiding.
-
Ron Bebelaar
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ron Bebelaar » zo 22 okt, 2006 22:38
In mijn 96V4 is de hoogte van het K&N filter (incl. dopmoer) 77,5mm, gemonteerd op een Weber 32/36 DGV 5A carburateur.
mvg
Ron Bebelaar