Stofhoezen aandrijfas

1967-1980
72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 16 mar, 2007 16:13

rmelle schreef:.. dus dat riskante gedoe met die veer snap ik niet.
Dat is ook niet riskant... zolang je de twee bouten van de bovenste fuseekogel maar vast laat zitten is er niets aan de hand. Je kunt die bouten er ook alleen maar uikrijgen als je de spiraalveer inknijpt en vastzet.

Het zou toch ook te gek zijn dat de veer er af zou knallen als je de auto opkrikt, dat is dezelfde situatie.

rmelle
Geregistreerd lid

bouten fusee

Bericht door rmelle » za 17 mar, 2007 14:14

U bedoelt de 2 bouten die naast elkaar zitten (maat 19) die de bovenste fusee pen vastklemmen met een klemplaat aan de ankerplaat waar rem, wiellagers en de rest op, aan en in zit? (weet de echte naam ff niet)?
die kon ik gewoon los draaien met een ratel met stuk pijp erop omdat ze zo h*fterig vast zaten..... en dat had verder geen invloed op de bovenste draagarm en veer en veerschotel.....
maarre saabje heeft weer wat nieuws bedacht:
na vervangen hoezen ga ik proefrijden en GEEN richtingaanwijzers meer!!!
:? "t is werkelijk ongelooflijk!
van 1 op andere moment, hij heeft zeker een
aandachtsprobleem ofzo: "Ik saab 96 KAN niet zonder aandacht!!!"

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: bouten fusee

Bericht door 72sonett-III » za 17 mar, 2007 14:42

rmelle schreef:U bedoelt de 2 bouten die naast elkaar zitten (maat 19) die de bovenste fusee pen ...
Nee, de twee bouten (+moeren) die de fuseekogel vasthouden in de bovenste triangel (wieldraagarm - 13). Die zelfde twee bouten houden ook de veerschotel (4) vast.
Afbeelding
(Ter vergelijking; in de 900 zit de veerschotel met een extra bout vast op een steun die op de bovenste triangel vastgelast zit, daar kun je wél de bovenste fuseekogel er uit halen zonder de veer vast te houden.)

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » za 17 mar, 2007 15:50

ik herken de tekening volledig! LOL :D
de 2 bouten die de veerschotel en fusee aan de draagarm vast houden heb ik niet losgehaald, ik heb de 2 losgehaald die in onder "5" zitten op de tekening, die de fusee pen vast klemmen op de plaat waar remklauw, as enz enz in en op zit...... En: fusee pen wordt met een plaat vastgehouden dus niks geen moeite om alles los te krijgen zoals bij de onder draagarm...

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » za 17 mar, 2007 16:04

ik moet beter kijken!!!!! :oops:

de 2 bouten die de stuurarm vast zetten waar ook de fusee pen mee wordt vastgehouden....

sorry!

aue
Geregistreerd lid

Bericht door aue » di 14 aug, 2007 20:46

klaasj schreef:ik werk met het vervangen van een stofhoes van de kant van de versnellingsbak uit. gaat makkelijker volgens mij. kwestie van schuiven. bouten onder bij de triangel los. aandrijfas uit de versnellingsbak trekken. hoes eraf. nieuwe erover oude hoes erop en vastmaken maar weer.
Welke bouten onder de triangel moeten er dan los ?

(kan je wellicht referen aan de cijfers die bij het plaatje elders in deze thread staan ?)

Groeten, Jan-jaap

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 14 aug, 2007 22:07

aue schreef:Welke bouten onder de triangel moeten er dan los?
Die in het cirkeltje, twee bouten met zelfborgende moeren die de onderste fuseekogel (7) vasthouden in de onderste wieldraagarm (10). De zelfborgende moeren (Nylock), mag je in theorie maar één keer gebruiken. De torsiestang (9) zit er vanaf 1974 of zo niet meer op.
Afbeelding

aue
Geregistreerd lid

Bericht door aue » do 16 aug, 2007 18:28

72sonett-III schreef:
aue schreef:Welke bouten onder de triangel moeten er dan los?
Die in het cirkeltje, twee bouten met zelfborgende moeren die de onderste fuseekogel (7) vasthouden in de onderste wieldraagarm (10). De zelfborgende moeren (Nylock), mag je in theorie maar één keer gebruiken. De torsiestang (9) zit er vanaf 1974 of zo niet meer op.
Afbeelding
Dank, ik weet nu wat me te doen staat !
Groet, Jan-jaap

Plaats reactie