Online restauratie: Saab 96 V4 1973 (rally)
-
Jengels
- Geregistreerd lid
-
Jengels
- Geregistreerd lid
Even een update:
De auto is rijklaar! Enkel nog wat kleine zaken afronden, de bodem goed tegen roest beschermen en dan kunnen we de weg op!
P.s. We zijn eigenlijk nog op zoek naar twee saabemblemen voor op de C-stijl en de spatbordbeschermers die onder aan de achterste spatschermen zitten.
Groeten,
Jeroen
De auto is rijklaar! Enkel nog wat kleine zaken afronden, de bodem goed tegen roest beschermen en dan kunnen we de weg op!
P.s. We zijn eigenlijk nog op zoek naar twee saabemblemen voor op de C-stijl en de spatbordbeschermers die onder aan de achterste spatschermen zitten.
Groeten,
Jeroen
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
De Finse Saabclub heeft replica's gemaakt die je er op kan plakken, e-mail vesa.pohjalainen@pp.inet.fiJengels schreef:...We zijn eigenlijk nog op zoek naar twee saabemblemen voor op de C-stijl
De Zweedse Saabclub heeft ze ook, voor SKr 165/st.
Je bedoelt die rubbers aan de voorkant van de achterspatborden? Zijn er ook in RVS. Die rubbers zijn genoeg te vinden bij de sloopadressen (vd Laan, Anton Potze). Je moet even het rubber aan de achterkant er uit snijden (om de 'tepels' heen) en dan het doorgaans helemaal verroeste ijzer er uit halen. Daarna kun je ze weer bevestigen, eventueel met rubberkit. De Zweedse Saabclub had nieuwe, nu tijdelijk uitverkocht....spatbordbeschermers die onder aan de achterste spatschermen zitten.

-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
v4 hans
- Donateur (4x)

-
Jengels
- Geregistreerd lid
Bij een sportieve Saab hoort natuurlijk ook een sportief dashboard met een aantal extra controle metertjes, tripmaster, radio en diverse extra accessoireschakelaars. Hieronder een reportage hoe zo’n dashboard tot stand komt. (Originaliteitfreaks, die niet van veranderingen houden, kunnen dit draadje beter overslaan…. )

Zie hieronder het dashboard wat nu in ons rally Saabje zit. Niet echt sportief en zo goed als standaard. We hebben enkel een toerentellertje en een voltmeter op het dashboard gemonteerd. De tripmaster is onder het handschoenenvakje bevestigd.

Als eerste hebben we het dashboard gedemonteerd en alles goed opgemeten. Het dashboard is mooi zuiver gemaakt en van een nieuwe beschermende laklaag voorzien. De bestaande gaten in het oude dashboard zijn een beetje groter gemaakt (ivm betere pasvorm en meetafwijkingen) en waar nodig zijn nieuwe gaten uitgezaagd. Het handschoenenvakje is compleet verwijderd.

Vervolgens zijn alle maten in autocad verwerkt en is er met behulp van een lasersnijmachine en kantmachine een voorzetplaat gemaakt. Het oude dashboard zal als basis gaan dienen. De voorzetplaat wordt er gewoon opgeschroefd.

Deze voorzetplaat is vervolgens gelakt met een zwarte structuur poedercoating en op het oude dashboard geschroefd. Daarna zijn alle oude en nieuwe instrumenten geplaatst. We hebben er voor gekozen om de asbak en het standaard klokje te verwijderen. (Op een werkplek mag immers niet gerookt worden!). Vervolgens hebben we een aantal controle meters geplaatst: volt-meter, ampere-meter, toerenteller en bijpassend rond klokje. Daaronder zitten een viertal schakelaars ten behoeve van extra verlichting en eventueel toekomstige accessoires. Ook is een sigarettenaansteker geplaatst. Altijd handig voor de tomtom ,koelbox of pechlampje met verlengsnoer. Voor gebruik tijdens rally’s is een tripmaster gemonteerd. Tenslotte hebben we nog een radio geplaatst. De alarmlichten zijn verhuisd naar een plekje tussen de twee grote klokken. (als ik me niet vergis hebben sommige 96’s daar al de schakelaar zitten) Daar waar de alarmlichten voorheen zaten, is een drukknop gekomen voor de claxon. Zie hieronder het afgemonteerde eindproduct.

Dit alles wordt tenslotte vakkundig in het Saabje geplaatst. Om het nog af te maken, is ook een sportstuur aangeschaft. En ziehier, de nieuwe 'werkplek':

De volgende stap is het maken van een ‘documentenbak’ welke komt te hangen onder de tripmaster en radio. Identiek aan de bak welke ook in de vroegere Saab fabrieksrallywagens zaten. Wordt vervolgd.

Zie hieronder het dashboard wat nu in ons rally Saabje zit. Niet echt sportief en zo goed als standaard. We hebben enkel een toerentellertje en een voltmeter op het dashboard gemonteerd. De tripmaster is onder het handschoenenvakje bevestigd.

Als eerste hebben we het dashboard gedemonteerd en alles goed opgemeten. Het dashboard is mooi zuiver gemaakt en van een nieuwe beschermende laklaag voorzien. De bestaande gaten in het oude dashboard zijn een beetje groter gemaakt (ivm betere pasvorm en meetafwijkingen) en waar nodig zijn nieuwe gaten uitgezaagd. Het handschoenenvakje is compleet verwijderd.

Vervolgens zijn alle maten in autocad verwerkt en is er met behulp van een lasersnijmachine en kantmachine een voorzetplaat gemaakt. Het oude dashboard zal als basis gaan dienen. De voorzetplaat wordt er gewoon opgeschroefd.

Deze voorzetplaat is vervolgens gelakt met een zwarte structuur poedercoating en op het oude dashboard geschroefd. Daarna zijn alle oude en nieuwe instrumenten geplaatst. We hebben er voor gekozen om de asbak en het standaard klokje te verwijderen. (Op een werkplek mag immers niet gerookt worden!). Vervolgens hebben we een aantal controle meters geplaatst: volt-meter, ampere-meter, toerenteller en bijpassend rond klokje. Daaronder zitten een viertal schakelaars ten behoeve van extra verlichting en eventueel toekomstige accessoires. Ook is een sigarettenaansteker geplaatst. Altijd handig voor de tomtom ,koelbox of pechlampje met verlengsnoer. Voor gebruik tijdens rally’s is een tripmaster gemonteerd. Tenslotte hebben we nog een radio geplaatst. De alarmlichten zijn verhuisd naar een plekje tussen de twee grote klokken. (als ik me niet vergis hebben sommige 96’s daar al de schakelaar zitten) Daar waar de alarmlichten voorheen zaten, is een drukknop gekomen voor de claxon. Zie hieronder het afgemonteerde eindproduct.

Dit alles wordt tenslotte vakkundig in het Saabje geplaatst. Om het nog af te maken, is ook een sportstuur aangeschaft. En ziehier, de nieuwe 'werkplek':

De volgende stap is het maken van een ‘documentenbak’ welke komt te hangen onder de tripmaster en radio. Identiek aan de bak welke ook in de vroegere Saab fabrieksrallywagens zaten. Wordt vervolgd.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Had je niet liever een oliedrukmeter er bij gehad?Jengels schreef:... meters geplaatst: volt-meter, ampere-meter, toerenteller en bijpassend rond klokje.
Tussen de klokken zit dan de verklikker van de richtingaanwijzer.De alarmlichten zijn verhuisd naar een plekje tussen de twee grote klokken. (als ik me niet vergis hebben sommige 96’s daar al de schakelaar zitten)
Maar ik zie een sportstuur met claxon. Werkt niet?een drukknop gekomen voor de claxon.
-
ad
- Geregistreerd lid
dashboard
Ik vraag me af of je geen ruimte te kort gaat komen op je dashboard. Er moet zo ie zo nog een atoomklokje bij, 1 of 2 stopwatches, ruimte voor je pennen/meetlatjes enz. en wellicht nog een speedpilot. Die laatste is warm aanbevolen. Wij hebben er tenminste veel plezier van. Ten eerste een extra telwerk en ten tweede een goede indicatie voor je gemiddelde snelheid. Het ruimte gebrek hebben wij opgelost door de ventilatie onder het dashboard er uit te halen en daar de speedpilot neer te hangen. Ons dashboard zit nu behoorlijk vol en we hebben daarbij tevens het klepje van het dashboardkastje gebruikt.
Je dashboard ziet er overigens wel heel mooi uit. Maar waarom die drukknop voor de claxon??
Ad
Je dashboard ziet er overigens wel heel mooi uit. Maar waarom die drukknop voor de claxon??
Ad
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: dashboard
Zodat de bijrijder die ook kan bedienen??ad schreef:Je dashboard ziet er overigens wel heel mooi uit. Maar waarom die drukknop voor de claxon??
-
Jengels
- Geregistreerd lid
Claxonknop (6) heb ik geplaatst vanwege verschillende redenen, maar was niet perse noodzakelijk geweest.
Ruimte voor een atoomklokje is er nog wel. Een speedpilot wordt moeilijk. Stopwatches heb ik over nagedacht. Maar deze wilde ik bevestigen op een soort van kaartleesbak welke de navigator op schoot kan houden. Details heb ik nog niet uitgewerkt. Pennen en stiften kunnen dadelijk aan de zijkant van de documentenbak worden bevestigd, of ook op de kaartleesbak.
Als ik nog ergens een originele toerenteller op de kop kan tikken voor een leuk prijsje, zal deze worden bevestigd op de stuurkolom. Identiek aan de saabs van vroeger. De toerenteller in het dashboard zal dan wijken voor een oliedrukmeter.

Het lasersnijprogramma heb ik nog. Is er interesse om een serie te laten aanmaken? Wellicht een basisversie, mits er voldoende interesse is.
Dit wil zeggen; gat 1 t/m 5. Wil je meer gaten, dan zul je ze zelf moeten boren. Dit is te zeer afhankelijk van de persoonlijke wensen. Gat 10 kan ik eventueel nog wel toevoegen. Ik laat ze dan gelijk poedercoaten met een zwarte structuurlak.
Wegens drukte zal productie pas medio februari plaats kunnen vinden.
Forumprijs is 50,- euro excl. verzendkosten.
Ruimte voor een atoomklokje is er nog wel. Een speedpilot wordt moeilijk. Stopwatches heb ik over nagedacht. Maar deze wilde ik bevestigen op een soort van kaartleesbak welke de navigator op schoot kan houden. Details heb ik nog niet uitgewerkt. Pennen en stiften kunnen dadelijk aan de zijkant van de documentenbak worden bevestigd, of ook op de kaartleesbak.
Als ik nog ergens een originele toerenteller op de kop kan tikken voor een leuk prijsje, zal deze worden bevestigd op de stuurkolom. Identiek aan de saabs van vroeger. De toerenteller in het dashboard zal dan wijken voor een oliedrukmeter.

Het lasersnijprogramma heb ik nog. Is er interesse om een serie te laten aanmaken? Wellicht een basisversie, mits er voldoende interesse is.
Dit wil zeggen; gat 1 t/m 5. Wil je meer gaten, dan zul je ze zelf moeten boren. Dit is te zeer afhankelijk van de persoonlijke wensen. Gat 10 kan ik eventueel nog wel toevoegen. Ik laat ze dan gelijk poedercoaten met een zwarte structuurlak.
Wegens drukte zal productie pas medio februari plaats kunnen vinden.
Forumprijs is 50,- euro excl. verzendkosten.
-
wlkts
- Geregistreerd lid
Complimenten, mooie wagen geworden.
viewtopic.php?t=32507&start=0&postdays= ... &highlight
Groet
W
Volgens mij biedt Roger ze aan. Zie link.We zijn eigenlijk nog op zoek naar twee saabemblemen voor op de C-stijl
Groet
W
-
N207
- Donateur

Ze zijn ook nog te koop bij het onderdelenmagazijn van de SAAB club.wlkts schreef:Complimenten, mooie wagen geworden.Volgens mij biedt Roger ze aan. Zie link.We zijn eigenlijk nog op zoek naar twee saabemblemen voor op de C-stijl
Groet
W
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Ook bij de Zweedse SAAB club, dwz de replica's gemaakt door iemand van de Finse SAAB club;N207 schreef:Ze zijn ook nog te koop bij het onderdelenmagazijn van de SAAB club.