bougiedop 1e cilinder
-
v4 hans
- Donateur (4x)

bougiedop 1e cilinder
Wie heeft er voorbeeld foto's van hoe de bougiekabel op de bougie van de eerste cilinder is aangesloten?
alle setjes kabels die ik op internet kan vinden hebben voor alle vier kabels een rechte aansluiting. dat past niet bij mijn dynamo. Of is mijn bougie te lang?
Hoe hebben jullie dat opgelost?
alle setjes kabels die ik op internet kan vinden hebben voor alle vier kabels een rechte aansluiting. dat past niet bij mijn dynamo. Of is mijn bougie te lang?
Hoe hebben jullie dat opgelost?
-
Manic
- Lid van verdienste
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Nou dat past bij mij absoluut niet. ik heb maar een centimeter of 2 ruimte tussen eind bougie en begin dynamo. Ik heb er nu een kabel opzitten zonder goede dop.Manic schreef:Ik kan er wat lastig bij, maar ik heb gewoon een standaard setje bougie kabels van de automaterialenhandel er op zitten. Ik heb weleens van die stekkers gezien met een hoek van 90°, maar of dat helemaal past kan ik zo niet inschatten.
-
MvR
- Geregistreerd lid
je kunt gewoon haakse en met een hoek van 45 graden kopen bij een goede automaterialenhandel. En dan kun je je eigen bougiekabelset maken: de kabels zijn gewoon per meter te koop! Ook hele goede kwaliteit!
Menno
Hieronder een restauratie-foto van mijn TR met 4 doppen van 45 graden. Als je op de foto klikt, wordt 'ie een stuk groter en zie je het veel beter.

Menno
Hieronder een restauratie-foto van mijn TR met 4 doppen van 45 graden. Als je op de foto klikt, wordt 'ie een stuk groter en zie je het veel beter.

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: bougiedop 1e cilinder
Ja, haakse bougiedoppen bestaan en die heb je echt nodig voor op bougie nr 1.
In de originele SAAB gereedschapset bij de 95/96 zat ook een speciale bougiesleutel met een schuin handvat er aan. Daarmee kun je die bougie er ook makkelijk uit draaien.
In de originele SAAB gereedschapset bij de 95/96 zat ook een speciale bougiesleutel met een schuin handvat er aan. Daarmee kun je die bougie er ook makkelijk uit draaien.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Heb ik nog. Kwam ik achter nadat ik met pijn en moeite de bougies had vervangen toen ik de auto pas had. (Ik heb hier al heel wat reclame gemaakt voor Beru bougies).In de originele SAAB gereedschapset bij de 95/96 zat ook een speciale bougiesleutel met een schuin handvat er aan. Daarmee kun je die bougie er ook makkelijk uit draaien.
Da's een goeie tip! Bij Amba (Sleutelbloemstraat) in Apeldoorn koop je het gewoon ook op de rol. En de bougiedoppen mag je uitzoeken, als je een goede klant bent (...) zelfs even meelopen naar het magazijn. Ze kennen me daar langzamerhand. Alle oude meuk raken ze aan mij wel kwijt.bromfiets/motorzaak , haakse dop vanaf 2,50 euro, kabel 3 euro de meter
Voor echt speciale spullen voor oude auto's: Vos Automaterialen aan de Stationsstraat in Apeldoorn.
Menno
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Nee het lukt niet.
Het probleem zit hem er in dat op de een of andere wijze mijn dynamo niet correct is. Hij wil eenvoudig niet verder naar buiten. Daardoor zit er tussen de bougie en de dynamo gewoon te weinig ruimte voor een haakse dop. Ik heb zelfs geprobeerd om de dynamo te demonteren, de bougiedop erop en dan de dynamo weer terugplaatsen. zelfs dan is er nog te weinig ruimte.
Na wat zoekwerk in mijn haynes kom ik er achter dat de bovenste bevestigingsbeugel die in de cilinderkop bevestigd is, over de dynamo naar beneden moet wijzen. (met de ronding van de dynamo mee) bij mij zit hij echter andersom.
Even omdraaien zou je denken maar dan past het gewoon totaal niet. Het boutgat in de dynamo waarop de beugel gekoppeld moet worden komt dan zelfs niet in de buurt.
Uiteraard moet ik een langere V-snaar plaatsen maar dat is waarschijnlijk het eenvoudigste.
Verkeerd type dynamo wellicht? Even opgezocht en ik heb toch echt type K1 14V 35A20 van Bosch. En die staat ook weer netjes in het haynes.
Ra, ra wie kent dit probleem en wat is er aan te doen? Ik rij nu zonder rubber om mijn bougie nr1.
Het probleem zit hem er in dat op de een of andere wijze mijn dynamo niet correct is. Hij wil eenvoudig niet verder naar buiten. Daardoor zit er tussen de bougie en de dynamo gewoon te weinig ruimte voor een haakse dop. Ik heb zelfs geprobeerd om de dynamo te demonteren, de bougiedop erop en dan de dynamo weer terugplaatsen. zelfs dan is er nog te weinig ruimte.
Na wat zoekwerk in mijn haynes kom ik er achter dat de bovenste bevestigingsbeugel die in de cilinderkop bevestigd is, over de dynamo naar beneden moet wijzen. (met de ronding van de dynamo mee) bij mij zit hij echter andersom.
Even omdraaien zou je denken maar dan past het gewoon totaal niet. Het boutgat in de dynamo waarop de beugel gekoppeld moet worden komt dan zelfs niet in de buurt.
Uiteraard moet ik een langere V-snaar plaatsen maar dat is waarschijnlijk het eenvoudigste.
Verkeerd type dynamo wellicht? Even opgezocht en ik heb toch echt type K1 14V 35A20 van Bosch. En die staat ook weer netjes in het haynes.
Ra, ra wie kent dit probleem en wat is er aan te doen? Ik rij nu zonder rubber om mijn bougie nr1.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Er zijn twee soorten onderste dynamosteunen en twee spanbeugels.
De Sonett heeft een lagere onderste dynamosteun, zodat de dynamo dichter boven de waterpomp zit. Tussen de haakse bougiedop en de dynamo zit in mijn '72 Sonett nog net 1 cm ruimte.
Er is een rechte en een gebogen spanbeugel (die met een sleufgat). Mijn 96 heeft een 55 A dynamo met een rechte beugel. Tussen de haakse bougiedop en de dynamo zit nog zeker 5 cm ruimte.
De Sonett heeft een lagere onderste dynamosteun, zodat de dynamo dichter boven de waterpomp zit. Tussen de haakse bougiedop en de dynamo zit in mijn '72 Sonett nog net 1 cm ruimte.
Er is een rechte en een gebogen spanbeugel (die met een sleufgat). Mijn 96 heeft een 55 A dynamo met een rechte beugel. Tussen de haakse bougiedop en de dynamo zit nog zeker 5 cm ruimte.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

-
v4 hans
- Donateur (4x)

vanavond even gedemonteerd. Eerst de haakse dop erop en dan de dynamo. Als ik nu de bougie dop wil losmaken dan moet ik eerst de dynamo losgooien. De bougiedop zit nu vast tegen de dynamo!

Verder kantelen met eventueel een andere beugel gaat niet omdat de pouli dan tegen de stekker van de koplamp aanloopt. De enige mogelijkheid is denk ik een andere onderste beugel waardoor de dynamo hoger komt te zitten. Hier een oude foto (van voor de renovatie in 2007) hoe de beugels zitten.

Verder kantelen met eventueel een andere beugel gaat niet omdat de pouli dan tegen de stekker van de koplamp aanloopt. De enige mogelijkheid is denk ik een andere onderste beugel waardoor de dynamo hoger komt te zitten. Hier een oude foto (van voor de renovatie in 2007) hoe de beugels zitten.

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Je kon wel een lage Sonett dynamosteun hebben... Op jouw foto ontbreekt zo te zien ook de steun van de rechter cilinderkop naar het onderste bevestigingspuntvan de dynamo. Dat is dan logisch, die heeft de Sonett ook niet.
De afstand van de bevestigingsbout op de waterpomp tot de onderste bevestiging van de dynamo is ca bij mij ca 9 cm. Bij jou is dat véél minder.
De poelie van de dynamo zit bij mij ca 5 cm boven de stekker van de rechter koplamp en de bovenkant van de dynamo raakt op een paar mm na de olievuldop. In de Sonett zit daar ca 5 cm ruimte tussen, blijkbaar op jouw 2e foto ook.
Dit is dezelfde foto van mijn '79 96, ruimte genoeg zoals je ziet.

Hetzelfde in de Sonett:

De afstand van de bevestigingsbout op de waterpomp tot de onderste bevestiging van de dynamo is ca bij mij ca 9 cm. Bij jou is dat véél minder.
De poelie van de dynamo zit bij mij ca 5 cm boven de stekker van de rechter koplamp en de bovenkant van de dynamo raakt op een paar mm na de olievuldop. In de Sonett zit daar ca 5 cm ruimte tussen, blijkbaar op jouw 2e foto ook.
Dit is dezelfde foto van mijn '79 96, ruimte genoeg zoals je ziet.

Hetzelfde in de Sonett:

-
v4 hans
- Donateur (4x)

Okay, bedankt. Ik ga op zoek naar wat andere steunen want ik wil het wel een beetje service vriendelijk houden72sonett3 schreef: De afstand van de bevestigingsbout op de waterpomp tot de onderste bevestiging van de dynamo is ca bij mij ca 9 cm. Bij jou is dat véél minder.
Wie heeft er een onderdelen boek. Is dat handig met dit soort met dit soort vraagstukken? Ik zou er wel één willen kopen van de 96clubNN maar ik heb geen idee hoe compleet en handig dit is.
-
dadunk
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: bougiedop 1e cilinder
Hans,
Ik heb een andere dynamosteun voor je, ik neem hem maandag mee dus als je even langskomt kun je hem krijgen.

Ik heb een andere dynamosteun voor je, ik neem hem maandag mee dus als je even langskomt kun je hem krijgen.