Francofiel's ‘66 V4: Wintersport!

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Re: Francofiel's ‘66 V4: Wintersport!

Bericht door MvR » za 28 mar, 2026 16:36

Een 96 is een lichte auto. En niet bepaald de snelste. Die moet met goede, moderne blokken enz fatsoenlijk aan het remmen gebracht kunnen worden. Neem mijn Porsche 914 uit 1973 met de Europese 2.0 ltr motor. Die auto is zelfs voor 2026 nog rap te noemen. Geen rembekrachtiging. Hard stampen, dat wel.

Wat bij die auto's nog wel wordt gedaan: de 17mm ⌀ hoofdremcilinder wordt vervangen voor een cylinder van een latere Porsche met een 19mm ⌀ cilinder. Door de toegenomen verplaatsing van remvloeistof gaat het remmen wat krachtiger. Misschien is een aanpassing in dat gebied nog een optie(?)

Eerst: blokken enz. Dan weer proberen. Let even op wanneer je EBC green stuff of zoiets monteert: de eerste keren remmen is er niemand thuis! Heel eng!

EDIT: Hier gekeken? https://sweedspeed.com/product-category ... ng/brakes/

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » ma 30 mar, 2026 9:23

Dank voor de tips, hier kan ik wel iets mee.

En, na stevig doorrijden door het mooie Frankrijk kon het rode wondertje wel een beurtje gebruiken. Daarbij liep er een achterbandje leeg en hoorde ik ergens een bijgeluid bij een bepaalde snelheid. Bij het demonteren en terugzetten van het gerepareerde achterbandje (er zat een of andere spijker in) werd duidelijk dat het geluid van het wiellager afkomstig was. Ik heb er gelijk een nieuwe ingezet natuurlijk.

Verder moest er 3,3 liter verse Valvoline VR1 20w50 in het blokje en een nieuw oliefilter.

Afbeelding

Afbeelding

Over de hele reis heeft het ding zo’n 0,8l olie verbruikt, wat een keurige waarde genoemd mag worden voor deze auto gezien de omstandigheden. Met verse olie, een nieuw wiellager en een gefixt achterbandje mag de Saab de komende weken door als dagelijkse auto. Alleen de administratie nog even afhandelen..

Afbeelding

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » vr 03 apr, 2026 21:23

Super, lekker lezen ook zo. Doet me denken aan me jongere Saab jaren. Erg veel plezier van

Plaats reactie