Motor revisie

1967-1980

Re: Motor revisie

Berichtdoor Johan96V4 » di 05 dec, 2017 22:26

@Renkhuis mbt 2 berichten terug: Zie onderstaande topic. Bij Speed center heb ik een keer een vermogenstest gedaan.

viewtopic.php?f=11&t=158304
Johan96V4
Geregistreerd lid

Berichtdoor App1 » wo 06 dec, 2017 1:39

Zou eerst kijken welke ontsteking je hebt, er zijn als ik het goed heb 3 verschillende waarvan jij nu de laatste moet hebben inv met de aanpassingen ervan voor de dubbele solex die de laatste saabs 96 hadden.
Als je die hebt zou ik persoonlijk de centrifugaal veren vernieuwen en centrifugaal gewichtjes vervangen voor die van een vw golf 1600. Die wegen hetzelfde en zijn even groot maar hebben een kunststof randje en hebben daardoor een iets kortere slag zodat je stationair rond de 12/14 graden kan gaan en toch niet boven de 34/36 graden komt op toeren. Wat onderin wat meer koppel geeft.
Dat zou je nu al kunnen testen door je huidige op 12 graden te zetten en kijken hoe hij dan rijdt onder in de toeren tot ongeveer 2000 rpm.

Zodat je zeker weet dat je nu niet met versleten veertjes rondrijdt en je maximale vervroeging maar rond de 25 graden of minder is op toeren en hij dus heet/heter loopt zuipt en vermoge te kort heeft

Voor de vacuumvervroeging zou ik ook een nieuw potje nemen

Of wat alexB zegt en dan af laten stellen bij een specialost met rollenbank, zit wel een kostenplaatje aan
App1
Geregistreerd lid

Berichtdoor Renkhuis » wo 06 dec, 2017 18:12

Hans

Had je er eigenlijk al mee gereden.

En zo ja hoe rijd ie

Rob
900 NG : verkocht. foto"s Hier klikken
9000 anni : verkocht Hier klikken
900 Turbo 1988 verkocht foto"s Hier klikken
Saab 96 1972 hobby Hier klikken
Saab 9-5 verkocht
Hyundai Tucson 2.7 V6 dagenlijks
Renkhuis
Donateur 2015
Donateur 2015

Berichtdoor v4 hans » wo 06 dec, 2017 20:01

iedereen bedankt voor de reacties.

hij is zo goed mogelijk afgesteld en staat op 6gr voor ontsteking, zonder vacuumvervroeger. De vacuumvervroeger werkt goed en de vervroeging met gewichtjes werkt volgens mij ook goed. De carburateur moet ik nog op de stationeerschroef afstellen, maar dat heeft volgens mij geen invloed op het rijden onder belasting. Wellicht zet ik hem nog een keer op een rollenbank maar wil eigen zelf proberen hem zo goed mogelijk af te stellen zonder te gokken.

Ik was niet van plan om er programmeerbare onsteking, of een lambasonde in te bouwen. Alles een beetje old scool laten dus. Ik was eigenlijk ook niet van plan om meer dan 5500 toeren te gaan maken.

in het Saab v4 Competion Modification uit 1972 vind ik het volgende

Install ignition coil, 850663, together with resistor
850059. Remove the resistors in the ignition wires and
install connectors no.1178. Change to rotor, no.1177.
Remove the vacuum unit and lock the breaker plate to
the fixed bottom plate in the distributor. The basic
(static) ignition timing should be 9° BTDC with vertical carburetor system and 6° BTDC with side draft
carburetor Weber 45 DCOE-16S.

@app1, ik begrijp jouw beschrijving niet zo goed. Wellicht lees ik verkeerd.
Hoeveel voorontsteking hebben we normaal gesproken bij met centrifiugaal en vacuum vervroeging?
96-v4-69
Ex 99-t2-79
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017

Berichtdoor App1 » do 07 dec, 2017 23:42

Dat zie je verkeerd denk ik. Bij de saab 96 32 tdid zit er origineel voor de vacuumvervroeger een klepje met een aansluiting boven en onder de gasklep, de onderste (onder de gaskllep) dient voor een vlotte start en als de motor te heet wordt. De bovenste (boven de gasklep) is voor het rijden onder normale omstandigheden.
Op het web circuleren vele topics met bijna alle met de vacuumvervroeging onder de gasklep en ik denk dat daar de miscommunicatie ligt.

Je Weber heeft denk ik (zo te lezen uit Renkhuis zijn topic) de vacuum aansluiting onder de gasklep. Als je die zou gebruiken zou de saab 6 graden centrifugaal en 15 graden vacuum hebben tezamen ruim 20 graden, veel te veel, en tijdens rijden zal het minder uitmaken maar dan heb je last van pulse zodat je vervroeging erg schommelt.

De vacuum vervroeger moet met vol gas niet werken stationair ook niet en met weinig geopende gasklep (beroerd mengsel) zou die het meest moeten vervroegen.

Wat je aangehaalde stukje aangaat, dat zijn racers die rijden volgas en hebben de vacuumvervroeging niet nodig. Iemand die ook gewoon eens 80/120 rijdt is gebaat met een goed werkende vacuumvervroeging kwa motorprestaties/brandstofverbruik en motortemperatuur. Laatste wordt een stuk hoger zonder vacuumvervroeger daar de ontsteking dan te laat staat ivm langzamere verbranding van een slecht mengsel.

Google eens op werking vacuumvervroeger en trek er je plan mee
App1
Geregistreerd lid

Berichtdoor Alex B » vr 08 dec, 2017 14:02

Een 32/36 heeft zgn ported vacuum. Het luchtgaatje voor de vacuümvervroeger wordt afgedekt door de gasklep als die in ruststand staat. De dikte van de klep blindt het hele gaatje af. 6 graden stationair is dus 6 graden. Die 6 graden zijn niet centrifugaal, maar statisch. Centrifugaalvervroeging komt er bij iets hogere toerentallen in.

De vacuümvervroeging is maar heel weinig bij laag toerental; je hebt maar weinig onderdruk. Maximale onderdruk krijg je ook pas vanaf hogere toerentallen, afhankelijk van het gebruikte type vacuümdoos tussen de 1700 en 2350 toeren per minuut. Voor de goede orde, dit zijn waardes die staan in de Sonettappendix voor verdelers voor en na 1971. Het kan heel goed zijn dat er verschil is met verdelers op een 95/96 en weer verschillen per modeljaar. In de draad over m'n Megajoltproject zijn nog wat curves voorbij gekomen, maar ik ben niet zo'n ster in het direct linken naar de juiste pagina bij het doorverwijzen naar een ander topic.

App1, waarom zou de motor heter worden bij alleen maar centrifugaalvervroeging onder deellast? Zonder vacuümvervroeging onsteekt het mengsel later, met als mogelijk gevolg een niet compleet verbrand mengsel als de uitlaatklep opent. Of is het dat het nog brandende mengsel de kleppen meer verhit als het de cylinder verlaat? Ik heb nl het omgekeerde meegemaakt toen ik in de tijd dat ik nog jong en onnozel was mbt autotechniek de ontsteking vroeger had gezet en toen de snelweg opging. Stationair draaide ie een stuk sneller en de motor pakte ook lekkerder op. Maar na maar een kort stukje snelweg was de pret over en ging het opeens een stuk minder. Toen was er een bougie waarbij de electrodes aan elkaar waren gesmolten; dan heb je weinig vonk over :roll: . Ik reed toen ook nog eens rond met ondergedimensioneerde sproeiers in de 32/36 DGV, dus het mengsel was aan de magere kant.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
Alex B
Geregistreerd lid

Berichtdoor App1 » vr 08 dec, 2017 23:29

Te vroeg te heet omdat de krukas de zuiger door de volledige verbranding moet drukken. Te laat te heet omdat je bij hetzelfde vermogen meer gas moet geven en je, bij wijze van spreken, bergop rijdt en je kleppen worden iets heter daar heb je gelijk in.
Kortom doordacht vernuftig dingetje die vacuüm vervroeger die de verschillende soorten mengsels opvangt waar je overigens nog me kunt spelen door bv een andere met kortere of langere slag te monteren al naar gelang je wensen, ikzelf zou met een V4 nooit zonder rijden, vind een juist ontstekingstijdstip onder alle omstandigheden fijn.
En deellast zoals je het noemt rij je het meest..............
App1
Geregistreerd lid

Berichtdoor v4 hans » za 09 dec, 2017 0:39

Ik ga morgen weer even testen. Als ik het goed begrijp zijn dan de gewichtjes om het verschil in toeren op te vangen. Hoe meer toeren des te eerder hij zou moeten ontbranden?

En de vacuumvervroeger is alleen voor een wijziging in glasklepstand. Gas los bij een wat hoger toerental moet de ontsteking weer iets minder vervroegen.
96-v4-69
Ex 99-t2-79
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017

Berichtdoor App1 » za 09 dec, 2017 14:31

Zoiets.

Voor jouw is denk ik de beste oplossing een goed werkende complete ontsteking van een 96 jubileum met een betere bobine en aangepaste bougies b.v. de bosch super w78 met 4 pootjes daar doet je saab het goed op.
App1
Geregistreerd lid

Berichtdoor v4 hans » za 09 dec, 2017 19:46

vandaag getest en de carburateur en ontsteking gecontroleerd.
De ontsteking stond prachtig op tijd. Precies op 6gr bij 800 toeren. Als je iets meer toeren maakt dan verschuift hij mooi naar wat meer vooronsteking. Hoeveel weet ik niet. (ca 15 mm op de draaicircel van de polie). Bij het stationeer toerental heb ik getest, met en zonder de vacuumslang afgekoppeld. Dat geeft geen enkel verschil in voorontsteking en dat zal dan, conform Alex B zijn uitleg, passen bij mijn Weber 32-36. Met vacuumslang aangesloten krijgt hij extra voorontsteking bij gas geven en bij half gas. Ten opzichte van het verhogen van het toerental met de centrifugaal vervroeging nog eens 10 a 15 mm op de draaicircel.

Het lijkt me allemaal prima te kloppen.

Daarna ook nog de carburateur stationeer afgesteld. Nu nog een keer de choke goed afstellen.
96-v4-69
Ex 99-t2-79
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017

Berichtdoor Alex B » za 09 dec, 2017 21:34

v4 hans schreef:Ik ga morgen weer even testen. Als ik het goed begrijp zijn dan de gewichtjes om het verschil in toeren op te vangen. Hoe meer toeren des te eerder hij zou moeten ontbranden?

En de vacuumvervroeger is alleen voor een wijziging in glasklepstand. Gas los bij een wat hoger toerental moet de ontsteking weer iets minder vervroegen.

Ja en nee. De centrifugaalvervroeging begrijp je goed. De vacuümvervroeging wordt bij gas los meer; de motor creëert meer onderdruk als de gasklep (bijna) gesloten is. Nu zou het nog kunnen dat bij ported vacuum de vacuümvervroeging in z'n geheel wegvalt als de gasklep gesloten is omdat het luchtgaatje wordt afgeblind, maar zodra de gasklep maar een beetje wordt geopend komt het luchtgaatje in de onderdrukzone en wordt de vacuümvervroeging geactiveerd.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
Alex B
Geregistreerd lid

Berichtdoor v4 hans » za 09 dec, 2017 22:45

Alex B schreef: De vacuümvervroeging wordt bij gas los meer; de motor creëert meer onderdruk als de gasklep (bijna) gesloten is. Nu zou het nog kunnen dat bij ported vacuum de vacuümvervroeging in z'n geheel wegvalt als de gasklep gesloten is omdat het luchtgaatje wordt afgeblind, maar zodra de gasklep maar een beetje wordt geopend komt het luchtgaatje in de onderdrukzone en wordt de vacuümvervroeging geactiveerd.

okay, Je bedoeld waarschijnlijk bij gas los maar nog wel met wat meer toeren, zoals bij afremmen op de motor. Dat kon ik vandaag in mijn garage niet testen. Als ik dan gas geef en weer loslaat dan zakt hij snel met het toerental weer terug naar 6gr.
96-v4-69
Ex 99-t2-79
v4 hans
Donateur 2017
Donateur 2017

Vorige

Keer terug naar 95, 96 en Sonett (V4)