Vuist maken tegen Oldtimerregeling <ENQUETE>

De Saab Classics Vereniging Nederland streeft ernaar om de leden op een verantwoorde wijze zoveel mogelijk plezier te laten beleven aan hun Saab 92, Saab 93, Saab 95, Saab 96, Saab 99, Saab 90, Saab 900 classic of Saab Sonett.
ahbijker
Donateur 2018
Donateur 2018
Regio: Kies een regio:

Vuist maken tegen Oldtimerregeling <ENQUETE>

Bericht door ahbijker » wo 30 okt, 2013 16:13

Afbeelding

Indien u ook van mening bent, dat wij een vuist moeten maken tegen het onzalige beleid van de regering inzake de oldtimerregeling, vul dan onze enquete in door op de onderstaande link te klikken. U komt dan op onze webite, waar u een aantal vragen kunt beantwoorden, uw naam en woonplaats in kunt invullen. Saab Classics Vereniging Nederland zal deze lijst met namen aan de FEHAC aanbieden. Doe dus mee!

Vanaf vandaag kunt u deze enquete invullen via deze link:

http://www.saabclassicsvereniging.nl/nl ... =1&taal=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals wellicht inmiddels wel bekend zal per 1 januari 2014 een nieuwe oldtimerregeling in werking treden. Op dit moment is alles nog niet helemaal zeker. De Tweede Kamer moet het nog goedkeuren binnen het belastingplan voor volgend jaar. In de discussie die hieraan vooraf is gegaan hebben wij als club geen rol gespeeld. Andere clubs hebbn dat ook niet gedaan.
Wij zijn als club lid van de FEHAC, de overkoepelende vereniging voor oldtimerclubs, die onze belangen bij overheden behartigt. Zij hebben in dit verhaal meegespeeld samen met de ANWB en andere vertegenwoordigende organisaties op het gebeid van mobiliteit.
Hoe de regeling er precies uit komt te zien is ons tot op de dag van vandaag ook niet helemaal helder, maar enkele onderdelen zijn wel bekend en die vallen niet echt lekker.

Dat de overheid dit doet om extra geld te innen is duidelijk. Milieu-argumenten spelen wel mee, maar zijn van secundair belang. Wij staan ook achter het idee, dat we er zijn om de oldtimer rijdend te houden en dat wij mey ons eigen geld en tijd in feite zorg dragen voor een rijdend museum, dat de overheid, die bijna elk museum subsidieert op het belastingvordeel na dan misschien, geen extra geld kost.

Wij vinden ook dat een oldtimer in principe niet gebruikt moet worden voor dagelijks verkeer, wat onder andere een argument is voor de overheid om oude diesel auto's te weren.
Waar wij met name een probleem mee hebben is dat de 30-jaar grens opgeschoven wordt naar 40 jaar en dat we dus 10 jaar langer moeten wachten voor een vrijstelling. De ons omringende landen hebben allemaal de 30 jaar als grens.
Daarbij komt weliswaar een overgangsregeling van 30 tot 40 jaar, waardoor je maar 25% van de belasting hoeft te betalen tot een maximum van € 120,-- per jaar. Dat is mooi, ware het niet dat het plan er in voorziet, dat in de maanden december, januari en februari er dan niet met die auto gereden mag worden. Wel dat laatste is absurd. Nu niets betalen en het hele jaar kunnen rijden, straks betalen en 3 maanden niet mogen rijden!
Verder zijn er leden onder ons, die een oldtimer hebben op gas (diesel kwam binnen Saab niet voor) en die nu sowieso de volle mep moeten gaan betalen. Ook geen overgangsregeling dus. Mensen gaan op basis van geldende regels aanschaf-beslissingen nemen en komen door de onbetrouwbaarheid van de overheid bedrogen uit. Deze mensen moeten hun auto wellicht verkopen (wie wil die dan nog hebben) of weer ombouwen naar benzine (LPG eruit halen dus).

Wij vinden dat de FEHAC daarin onze belangen niet goed heeft behartigt. Dat willen we aan hen kenbaar maken middels een petitie, die we hen binenkort willen overhandigen.

Indien u ook van mening bent, dat wij een vuist moeten maken tegen dit onzalige beleid, vul dan onze enquete in door op de onderstaande link te klikken. U komt dan op onze webite uit, waar u een paar vragen kunt beantwoorden en uw naam en woonplaats kunt invullen en dan zullen wij deze lijst met namen aan de FEHAC aanbieden.

U kunt tot 15 november hier op intekenen.
Vanaf vandaag kunt u deze enquete invullen via deze link of klik op onderstaande link:
http://www.saabclassicsvereniging.nl/nl ... =1&taal=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab Classics NL - saabclassics.nl

MY85 900 Turbo SE Coupe 3-deurs
MY89 900 Turbo 16S Coupe 3-deurs
MY90 9000 CD Turbo Airflow
MY90 9000 CD 2.0i
MY93 900 S Coupe 5-deurs
MY93 900 S Convertible
MY03 9-3 Sport Sedan 2.0t
MY03 9-5 Sedan 2.3T Aero
MY06 9-5 Estate 2.3T Aero

Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vuist maken tegen Oldtimerregeling <ENQUETE>

Bericht door Sapphire » wo 30 okt, 2013 17:38

Het initiatief is goed, de uitvoering wat minder inderdaad. Wat ik me voornamelijk afvraag is wat je ermee denkt te bereiken. De FEHAC heeft er niets van gebakken in het overleg met de staats van financiën dus wat heeft het voor zin om een lijstje met namen aan te bieden wie er tegen zijn? Ik denk dat er beter een collectieve enquete kan komen (die is al geweest trouwens) vanuit Vrijstellingoldtimer.nl, dat is so far de enige die het goed heeft aan weten te pakken en tevens de enige die enig resultaat heeft geboekt. De FEHAC heeft alleen zitten koffiedrinken met de staats en is toen "onder protest" ingestemd. En ja, of het nou onder protest is of niet doet er niets toe, het resultaat is hetzelfde. Of ik nou onder protest betaal bij de benzinepomp of van harte dat maakt de pomphouder niet zoveel uit. Het is een beter statement om helemaal niet te tanken en dan niet met 200 mensen maar op grote schaal maar dat is helaas een ondenkbaar scenario.

Let wel: ik vind het hartstikke goed om in actie te komen, maar op deze schaal en in deze vorm zie ik er nog niet zoveel mee bereikt worden.
9000, what else?

borus
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door borus » wo 30 okt, 2013 18:24

Het woord enquete moet je in dit specifieke geval niet al te letterlijk nemen. We kunnen er allerlei vragen bij zetten, maar daar gaat het ons nu niet om. Bovendien is er al een enquete geweest.
We gebruiken dit vehicle om in de eerste plaats van Saab-oltimer gebruikers hun mening hierover te hebben en die als onderbouwing voor ons statement naar de FEHAC te gebruiken. Hij is dus bedoeld voor de heren sigarenrokers bij de FEHAC.
De FEHAC heeft onze belangen onvoldoende behartigd en dat willen we hen laten weten.
Of dit de regeling anders zal maken is de vraag, maar je moet de hoop nooit opgeven.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » wo 30 okt, 2013 18:37

Als was dit de best geformuleerde enquête ooit; nog zou ik hem niet invullen / tekenen. Reden heb ik al vaak genoeg geformuleerd elders op dit forum.
Saabhistorie:

99L 1975 rood
99EMS 1978 rood
99 1973 geel 80-46-XV
900 T16 Cabrio 1987 zwart PS-PG-24
9.5 Aero Estate 2000 zwart.
Heden:
93F 1960 AL-63-92 rood

voor scooteronderdelen: http://www.scootparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en voor fietsonderdelen: http://www.fietsonderdeelXL.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

turbopilot
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door turbopilot » wo 30 okt, 2013 18:50

elders! hij staat volgens mij onder elk van jouw geplaatste bericht. :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

borus
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door borus » wo 30 okt, 2013 19:26

The Devil's Own V4 schreef:
borus schreef:Het woord enquete moet je in dit specifieke geval niet al te letterlijk nemen. We kunnen er allerlei vragen bij zetten, maar daar gaat het ons nu niet om.
Waarom stel je die (beroerd geformuleerde) vragen dan? Je maakt jezelf belachelijk bij je leden en bij de Fehac, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Als je de Fehac onder druk wilt zetten, kun je beter een paar andere autoclubs zoeken die het met je eens zijn en collectief dreigen je lidmaatschap op te zeggen.
Goed idee om ook andere clubs er bij te betrekken. Alleen dat kost wat tijd en tegen de tijd dat we dat allemaal rond hebben, heeft onze overheid de regels al veranderd. Maar als je hierin wat kunt betekenen, meld je aan zou ik zeggen. Maar als evaluatie aktie voor b.v. de volgende ALV van de FEHAC zou dat misschien wel kunnen.

Sapphire

Bericht door Sapphire » wo 30 okt, 2013 19:50

@borus: Je avatar is een beetje verouderd ;)

Even afgezien van of het nut gaat hebben en op tijd zal zijn voor er wat gaat veranderen (ik zou zeggen dat dit al langer speelt, dus dat er genoeg tijd is geweest tot nu toe om wat op touw te zetten) is de enquête niet goed opgesteld. Een goede enquête(vraag) is niet te lang, eenduidig, niet suggestief of tendentieus en heeft een begrijpelijke inhoud. Daarbij worden normaliter de vragen geordend van makkelijk en algemeen naar complex en persoonlijk.

Bij deze enquête wordt uitgegaan van allerlei voorkennis en het lijkt alsof hij is opgesteld door een boze LPG rijder want er wordt nergens over diesel gerept. Dat riekt dus een beetje naar spreken voor eigen parochie en niet naar een uniform beleid.

Daarbij is een goede enquête anoniem, als er om je NAW gegevens wordt gevraagd hebben sommigen het idee dat ze niet vrijuit kunnen spreken (nu ontketent zich vast weer de discussie: "Maar je hebt toch niets te verbergen zeker?")

Niet vervelend bedoeld maar ik deel de mening van The Devils Own V4, ik zou om serieus genomen te worden door de FEHAC de vragen wat objectiever stellen. "Vindt u ook niet dat xyz het geval is?" geeft de lezer het idee dat hij wel met 'ja' moet antwoorden ofwel de vraag is suggestief. Daarbij is de vraag door de ontkenning niet eenduidig. Vind ik door ja te beantwoorden nou dat de overheid iets fout doet, of niet iets fout doet?

Omdat ik de beroerdste niet ben toch de 'enquête' even ingevuld :)
9000, what else?

Robbert
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019

Bericht door Robbert » wo 30 okt, 2013 20:05

ahbijker schreef: Wij vinden ook dat een oldtimer in principe niet gebruikt moet worden voor dagelijks verkeer, wat onder andere een argument is voor de overheid om oude diesel auto's te weren.
Nou dan ben je er toch? Niet rijden in de winterbanden en het voordeel van diesels en lpg belasten.

Dan hou je de echte liefhebbers over en de knakenrijders vallen af.
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33

borus
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door borus » wo 30 okt, 2013 20:43

Sapphire schreef:@borus: Je avatar is een beetje verouderd ;)

Even afgezien van of het nut gaat hebben en op tijd zal zijn voor er wat gaat veranderen (ik zou zeggen dat dit al langer speelt, dus dat er genoeg tijd is geweest tot nu toe om wat op touw te zetten) is de enquête niet goed opgesteld. Een goede enquête(vraag) is niet te lang, eenduidig, niet suggestief of tendentieus en heeft een begrijpelijke inhoud. Daarbij worden normaliter de vragen geordend van makkelijk en algemeen naar complex en persoonlijk.

Bij deze enquête wordt uitgegaan van allerlei voorkennis en het lijkt alsof hij is opgesteld door een boze LPG rijder want er wordt nergens over diesel gerept. Dat riekt dus een beetje naar spreken voor eigen parochie en niet naar een uniform beleid.

Daarbij is een goede enquête anoniem, als er om je NAW gegevens wordt gevraagd hebben sommigen het idee dat ze niet vrijuit kunnen spreken (nu ontketent zich vast weer de discussie: "Maar je hebt toch niets te verbergen zeker?")

Niet vervelend bedoeld maar ik deel de mening van The Devils Own V4, ik zou om serieus genomen te worden door de FEHAC de vragen wat objectiever stellen. "Vindt u ook niet dat xyz het geval is?" geeft de lezer het idee dat hij wel met 'ja' moet antwoorden ofwel de vraag is suggestief. Daarbij is de vraag door de ontkenning niet eenduidig. Vind ik door ja te beantwoorden nou dat de overheid iets fout doet, of niet iets fout doet?

Omdat ik de beroerdste niet ben toch de 'enquête' even ingevuld :)

Heb de avatar aangepast. bedankt.
Nogmaals, het woord enquete moet je niet al te lettelijk opvatten. We willen er geen academisch verhaal van maken. We kennen de regels voor het opstellen van een enquete best wel, maar hier gaat het om wat anders.
Het gaat ons in eerste instantie nog niet eens om de regeling op zich (overheid doet toch wat ze wil), maar we vinden de wijze waarop de FEHAC onze belangen behartigt en tegengas geeft naar de overheid onvoldoende. Ze hadden hun leden b.v. ook kunnen mobiliseren (meer dan 200 clubs zijn er lid).
Het is net als het organiseren van evenementen door de FEHAC de laatste jaren, het komt met groot bravoer, het verdwijnt door de achterdeur. Neem o.a. de evenementen in Eindhoven, later in het automuseum, steeds ging het weer niet door. Waarom zouden we dan zoveel geld aan hen doneren, als ze alleen maar sigaren roken met de heren ministers, kamerleden, etc.
En dat het suggestieve vragen zijn: ja, maar ze zijn ook bedoeld voor een groep mensen, waarvan de mening redelijk eensluidend is in deze. Bovendien mensen kunnen toch ook lezen en anders vullen ze het gewoon niet in.
Hoe dan ook, wij willen met enige onderbouwing, de FEHAC laten weten hoe we er over denken.
Hopelijk doen andere clubs dat ook.

(ps: ja alleen lpg, omdat er nu eenmaal geen diesel oldtimer Saabs zijn en wij opkomen voor de Saabrijder. Laten de Mercedes-rijders maar hun eigen verhaal brengen bij de FEHAC).

borus
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door borus » wo 30 okt, 2013 20:51

The Devil's Own V4 schreef:Ik ben het ten principale niet eens met het idee dat oldtimers niet dagelijks gebruikt zouden mogen worden (echte liefhebbers maken immers zoveel mogelijk kilometers in hun geliefde blikje), bovendien betaal ik liever wegenbelasting dan dat er nog verder op zorg en onderwijs beknibbeld wordt. Ik ben het dus met zowel de vereniging als met de Fehac op meerdere punten oneens.

Mijn commentaar op de 'enquête' heeft overigens niks met mijn opvattingen over de oldtimerregeling te maken, ik vind het namelijk helemaal niet zo erg om zo nu en dan een verenigingsstandpunt niet op alle punten te delen. Ik vind het daarentegen wel buitengewoon gênant hoe de Saab Classics Vereniging zichzelf met deze actie te kakken zet bij haar eigen leden en de Fehac.

Mogen niet-leden de enquête trouwens ook invullen?

Ja hoor, maar als ik jouw commentaar lees, dan heeft dat voor jou lijkt me geen zin.
Antwoord op bovenstaande tekst: lees het hele verhaal met de bijbehorende uitleg en achtergronden en geef dan objectief commentaar. Wij zijn er voor de leden, de FEHAC is er voor de clubs en die doet niet de dingen die ze moet doen of in onvoldoende mate in deze. Vandaar deze actie.

72sonett3
Geregistreerd lid
Regio: Outside Europe

Bericht door 72sonett3 » wo 30 okt, 2013 20:53

Je komt rijkelijk laat met je enquete... Die andere club, stichting MRBvrij (of zoiets), heeft al het werk al gedaan en het hele wetsvoorstel op meerdere gronden onderuitgehaald.

Je kunt beter meteen het lidmaatschap van de FEHAC opzeggen.
MH
Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone12345, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'83 900 8v (LPG)
'?? Saab 006
'95 900SE cabrio
'99 9-3 T

Sapphire

Bericht door Sapphire » wo 30 okt, 2013 20:56

72sonett3 schreef:stichting MRBvrij (of zoiets)
Stichting Vrijstelling Oldtimer, http://www.vrijstellingoldtimer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
9000, what else?

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » do 31 okt, 2013 18:34

je kunt hem zo invullen. 3x een nee en klaar is TDOV4 :mrgreen:
Saabhistorie:

99L 1975 rood
99EMS 1978 rood
99 1973 geel 80-46-XV
900 T16 Cabrio 1987 zwart PS-PG-24
9.5 Aero Estate 2000 zwart.
Heden:
93F 1960 AL-63-92 rood

voor scooteronderdelen: http://www.scootparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en voor fietsonderdelen: http://www.fietsonderdeelXL.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door Peter van den Heuvel » do 31 okt, 2013 20:19

Als ik "Ja" aanklik gaat mijn scherm op zwart...
2002 9-3 se stage 1 Steel Gray (RIP)
1992 900 S cabrio Talladega Red

blue city
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door blue city » do 31 okt, 2013 20:38

:D

Hier ook :shock:

:O:
Elkenaine proat over het zoep'n van mien Saab, moar gain aine proat over zien dörst

9-3 SS Aero 2.0T automaat 2004 Zwart 247PK BSR
9-3 SC 1.8t Vector Chili Red Hirsch 195 pk
90 MY '87 Ambassador blue Sold

Plaats reactie