[D] 900 T16 - 1986

Ergens in het buitenland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter. Let op het vermelden van de landencode.
Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 8041
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Ewout » di 30 jul, 2019 10:02

gudmundje schreef:
ma 29 jul, 2019 17:52
waarom ? als alles wordt onderhouden en op tijd wordt vervangen, dan maakt dat toch niets uit.
Ik reageerde vooral op je stelling dat de kilometerstand niets uitmaakt, maar je schreef er niet bij waarvoor dan niet(s). Maar zoals SVENSON_Aero hier ook schrijft: onderhoud is een, er heeft ook iemand in de auto geleefd. Je kunt stipt zijn op onderhoud, maar je ziet aan stoelen, dashboard, pookhoes, hemel, tapijt, knopjes echt wel hoe 'puur' de betreffende auto nog is. Laat staan als je achter de wielen, onder de auto of in de motorruimte kijkt. En dan zijn lage kilometerstanden doorgaans een helpend element voor de algehele staat. Zeker voor de pietjes precies onder ons.

Originaliteit heeft daarnaast, in elk geval voor mij, een grote meerwaarde. En die is doorgaans nu eenmaal groter naarmate de auto minder gebruikt en in de garage geweest is. Ik denk dat mijn 9000 daar een aardig voorbeeld van is:

Afbeelding

(waarbij ik me dan meteen stoor aan de witte A-stijlbekleding, die antraciet hoort te zijn)
gudmundje schreef:
ma 29 jul, 2019 17:52
en wat zou een lage km stand zijn voor een collectioneur ? 50.000 ? 150.000 ?
Dat is natuurlijk per persoon verschillend. Lage kilometerstanden hebben soms ook nadelen. Ik vind mijn 9000 met 59.000 kilometer een lage kilometerstand hebben. Maar mijn Lexus met 9.000 kilometer nog lager. Vind ik dan... :-P+
gudmundje schreef:
ma 29 jul, 2019 17:52
Er zijn weinig 900 classics gekocht om binnen te staan denk ik.
Natuurlijk, de markt met originele auto's met een lage kilometerstand is klein. Dat verklaart dan ook de relatief hoge vraagprijzen.
El René schreef:
ma 29 jul, 2019 22:47
Mijn classic is onlangs getaxeerd. Maar die haalde de 15 niet hoor. Toch een keurig nette, originele Nederlander, volle druk turbo met 218 duizend aantoonbare kilometertjes en onderhoud. Geruisloos door de apk weer, dit jaar. Zelfs de olie hoefde niet. Dus het lijkt mij idd wat de liefhebber er voor over heeft en vragen staat vrij.
Nou ja... taxatie en wat de liefhebber er voor over heeft zijn per definitie twee verschillende waarderingen. Ik ken jouw 900 niet, maar afgaand op wat je schrijft zou 15k niet eens buitenproportioneel (kunnen) zijn. Het hangt ook af van uitvoering, kleur, specificaties en dergelijke (met name voor wat de liefhebber er voor overheeft, in mindere mate voor de getaxeerde vervangingswaarde). Mijn ervaring met taxatie van mijn classics is dat ik er zomaar 2.000 EUR 'bij kreeg' toen ik aangaf de inschatting laag te vinden. En dat was een erkend en welbekend taxateur.
SVENSON_Aero schreef:
di 30 jul, 2019 9:13
Onderhoud en laswerk kunnen we zelf. Alleen laswerk en spuitwerk kosten altijd veel meer tijd en geld dan je denkt.
Technisch mag er best werk aan zitten, maar optisch niet. Of dat samen kan gaan geen idee.
In het geval van mijn 900: die zit nu in het stadium dat dit samen gaat. :wink:
SVENSON_Aero schreef:
di 30 jul, 2019 9:13
Vooralsnog lijkt het dat de echt hoog geprijsde ( vanaf 15k) 900 Turbo 16 S Aero's lang te koop staan. Misschien toch weinig vraag vanuit de markt of de Saab fan wil niet zo'n bedrag uitgeven. 900 classic in Haarlem heeft ook een mooie classic te koop, ook weer met automaat.
Niet per se. Er zijn ook echt hoog geprijsde 900 turbo's (en trouwens ook Saabs 9000, 99, ...) die vrijwel direct verkocht zijn, of in het onderhandse circuit hun weg vinden naar nieuwe eigenaars, simpelweg doordat de kwaliteit voor ze spreekt.

De 900 turbo bij Auto Mooij en de 900 bij 900classic (die hier in het dorp reed) zijn beide erg mooi, maar ik denk inderdaad dat de automaat ze parten speelt. En het is in mijn optiek vanuit originaliteitsgedachte dan weer zonde om er een handbak van te maken. Dan kan je beter verder zoeken. En moet je soms snel zijn...
2008 9-5 2.3T Aero aut5, polar white (uit Duitsland)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut4, zilvergrijs (uit België)
1991 9000 2.3 Turbo S aut4, zwart (uit Japan)
1980 900 turbo 3 man5, karmijnrood (uit Nederland)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
Saapie
Geregistreerd lid
Berichten: 3907
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Saapie » di 30 jul, 2019 10:51

Zelf vind ik het opknappen en in originele staat brengen een groot deel van de vreugde van de saabhobby. De zoektocht naar het juiste onderdeel, het opknappen van een interieur etc. Het in orde brengen van kabels die zijn verkloot door vorige eigenaars etc.

Al met al ben je dan ook 10 tot 15 k euro kwijt, maar het proces is veel leuker, dan een auto waar je zo in stapt en alleen maar kan poetsen.
Na 10 Saabs nog eentje over: restauratie project: 900 Turbo S 16. 1992, full option, Talladega red.

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2009
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door gudmundje » di 30 jul, 2019 13:37

ook over slijtage aan interieur kan men discuteren. Heb al 900 s gezien die na 120.000kms beschadigde zetelwangen hebben. beetje afhankelijk van de fitheid van de eigenaar.
Die van mij heeft geen beschadigingen aan interieur. Wat voor mij belangrijk was, was de originaliteit. De Saab werd in 86 aangekocht en wisselde pas in 2012 van eigenaar.
Toen ik hem in 2017 -kocht zat zelfs de originele bestelbon er nog bij :-)

Terug on topic. Als deze werd gespoten dan is hij denk ik al minder interessant als klassieker. Zwart was toch ook mooi ?
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Gebruikersavatar
joep97
Geregistreerd lid
Berichten: 2267
Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door joep97 » di 30 jul, 2019 14:27

Ewout schreef:
di 30 jul, 2019 10:02
Originaliteit heeft daarnaast, in elk geval voor mij, een grote meerwaarde. En die is doorgaans nu eenmaal groter naarmate de auto minder gebruikt en in de garage geweest is. Ik denk dat mijn 9000 daar een aardig voorbeeld van is:

Afbeelding

(waarbij ik me dan meteen stoor aan de witte A-stijlbekleding, die antraciet hoort te zijn)
Zijn de geheugen knoppen op de bijrijdersstoel wel origineel geleverd? Niet eerder gezien.
'89 900 turbo cabrio
Verkocht: '83 900Gls vierdeurs sedan

Gebruikersavatar
SVENSON_Aero
Geregistreerd lid
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 23 dec, 2018 18:40

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door SVENSON_Aero » di 30 jul, 2019 15:18

Je moet bij iedere auto gewoon opnieuw goed kijken en alles in overweging nemen. Originaliteit is wel belangrijk. Ook voor de restwaarde.
Af en toe wat sleutelen (beter maken) is niet erg maar op gegeven moment moet er gewoon gereden mee kunnen worden. Dat is toch uiteindelijk het leukst.

Dat wordt nog flink door sparen voor een mooie 900 classic Turbo 16S Aero. Of ze hollen te ver vooruit en moet ik het houden bij onze 9-3 '02 Aero.
Ooit bijna op het punt gestaan een 900 classic te kopen, maar vond het als student niet zo verstandig, toen is het maar een Renault 4 GTL geworden.
Ik heb altijd iets gehad met de 900 classic. De folders heb ik in ieder geval al.

Een akelig lage km stand is soms ook een nadeel.
Wij hebben twee Alfa's gehad (156 2.5 V6 '99 berlina, 50.000 km, AR 75 2.0 TS Numerata '91 78.000 km) dus met weinig km's en daardoor extra uniek waren.
Uiteindelijk vonden we het zonde om ze teveel te gebruiken en werden het een beetje garage diva's. Krijg je dat weer. Beide wel weer goed kunnen verkopen ondanks anderen die zeiden. "die verkoop je nooit voor dat geld".

Een origineel geleverde 900 classic automaat ombouwen naar handbak gaat mij ook te ver. Dat is ook weer zonde. Bovendien hebben die twee van Auto Mooij en van 900classic weer zulke lage km standen dat je er bijna niet mee kan rijden en dus meer voor de verzamelaar zijn.
Svenson - Saab 9-3 Aero - zilver - 21.05.2002

https://www.instagram.com/svenson_aero/

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 8041
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Ewout » di 30 jul, 2019 15:53

SVENSON_Aero schreef:
di 30 jul, 2019 15:18
Een akelig lage km stand is soms ook een nadeel.
...
Uiteindelijk vonden we het zonde om ze teveel te gebruiken en werden het een beetje garage diva's. Krijg je dat weer.
Ja, maar dat maak je er zelf dan van, hè? De grijze 900 bij 900classic.nl werd ook gewoon dagelijks gereden en sliep buiten, ondanks de vrijwel nieuwstaat een aantal jaar geleden (ik meen nog geen 40.000 km).
joep97 schreef:
di 30 jul, 2019 14:27
Zijn de geheugen knoppen op de bijrijdersstoel wel origineel geleverd?
Dat zie je toch? :mrgreen: :-P+
2008 9-5 2.3T Aero aut5, polar white (uit Duitsland)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut4, zilvergrijs (uit België)
1991 9000 2.3 Turbo S aut4, zwart (uit Japan)
1980 900 turbo 3 man5, karmijnrood (uit Nederland)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
SVENSON_Aero
Geregistreerd lid
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 23 dec, 2018 18:40

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door SVENSON_Aero » wo 31 jul, 2019 13:05

Klopt. Daarom vind ik het zonde om een auto die heel weinig km's heeft gelopen veel/ dagelijks te gaan gebruiken en zou ik eerder een Saab 900 classic boven de 100.000 km zoeken die ook makkelijk voor vakanties ingezet kan worden.
Omdat ik showroomstaat/ nieuwstaat auto's te akelig vind in gebruik. Je kan er zelf nog zo voorzichtig mee zijn een ander rijdt er zo een deuk in.
Dat hebben we eerder ervaren en voor ons was het niet fijn. Liever een auto met iets meer km's en her en der een krasje.

Gaat iemand die op dit moment 20k aan een Saab 900 classic turbo uitgeeft er dagelijks mee rijden? Ik verwacht van niet.
Ik denk dat ze op dit moment daarvoor teveel een classic aan het worden zijn.
Svenson - Saab 9-3 Aero - zilver - 21.05.2002

https://www.instagram.com/svenson_aero/

Plaats reactie