[D] 900 T16 - 1986

Ergens in het buitenland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter. Let op het vermelden van de landencode.
Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 8041
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Ewout » zo 28 jul, 2019 21:32

Ik vind de auto in het echt aanmerkelijk beter ogen dan deze futloze presentatie met fletse foto's van een ongewassen auto na een winterse trip van 900 kilometer.
2008 9-5 2.3T Aero aut5, polar white (uit Duitsland)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut4, zilvergrijs (uit België)
1991 9000 2.3 Turbo S aut4, zwart (uit Japan)
1980 900 turbo 3 man5, karmijnrood (uit Nederland)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
Alois
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: za 13 jul, 2019 22:11
Regio: Outside Europe

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Alois » zo 28 jul, 2019 21:39

De auto is erg mooi, het is zichtbaar. Maar in Tsjechië verkoopt het niet voor die prijs.
SAAB 900S cabrio Le-mans blue 1993, Mini Open Classic 1997, Mini Clubman Estate 1980, MB GL 350 2012, MB R129 SL320 panoramic 1997, MB R107 380SL 1984 ,MB R107 280SL 1985, Audi R8 4.2 2007, Jaguar XJ 3.2 BRG 1996, BMW M3 e46 manual 2001, Bmw e30 325i coupe, BMW M4 Individual 2015, BMW 640xd GC 2015

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 8041
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Ewout » zo 28 jul, 2019 21:42

In Nederland ook niet. :wink:
2008 9-5 2.3T Aero aut5, polar white (uit Duitsland)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut4, zilvergrijs (uit België)
1991 9000 2.3 Turbo S aut4, zwart (uit Japan)
1980 900 turbo 3 man5, karmijnrood (uit Nederland)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
Alois
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: za 13 jul, 2019 22:11
Regio: Outside Europe

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Alois » zo 28 jul, 2019 21:43

Misschien zelfs op mobile.de het is duur. Het is duidelijk dat je prijs veel lager was :)

Maar een dealer is al geïnspireerd door ENGINE Prague :)

19,600€

https://www.rajveteranu.cz/30491-saab-9 ... 8kw-kabrio

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
SAAB 900S cabrio Le-mans blue 1993, Mini Open Classic 1997, Mini Clubman Estate 1980, MB GL 350 2012, MB R129 SL320 panoramic 1997, MB R107 380SL 1984 ,MB R107 280SL 1985, Audi R8 4.2 2007, Jaguar XJ 3.2 BRG 1996, BMW M3 e46 manual 2001, Bmw e30 325i coupe, BMW M4 Individual 2015, BMW 640xd GC 2015

Gebruikersavatar
SVENSON_Aero
Geregistreerd lid
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 23 dec, 2018 18:40

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door SVENSON_Aero » ma 29 jul, 2019 11:40

Al een tijdje ben ik de prijzen in de gaten aan het houden van 900 Classic Turbo 16S Aero. Ik zou graag nog een keer zo'n classic willen rijden.

In het buitenland zie ik de prijzen beginnen bij 15 k t/m 26 k voor auto's met km standen onder 200.000 km.
Of dat teveel is. Geen idee. Het blijft stevig. Maar vind maar eens een goede....het merendeel heeft al 3 ton achter de kiezen.
Ik verwacht voor die prijsstellingen wel een roest vrije, originele classic waarvan alles werkt....

De Amerikaanse Saab 900 T16 bij Auto Mooij in Beek en Donk onlangs bekeken. Super nette en strakke auto, alleen automaat en zonder Aero pakket. Wel airbag bestuurder, elektrisch bediend schuifdak, volledig grijs leer. Vraagprijs 19.950 euro. Een flinke prijs. Time will tell.
Svenson - Saab 9-3 Aero - zilver - 21.05.2002

https://www.instagram.com/svenson_aero/

Gebruikersavatar
Saapie
Geregistreerd lid
Berichten: 3907
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Saapie » ma 29 jul, 2019 12:56

Km-standen zeggen niets, en de motor en distributie is relatief gemakkelijk te reviseren. Roest is het grootste probleem....daarom moet je enorm oppassen met auto's waar de hoofdprijs voor wordt gevraagd. Ze kunnen dan wel lage KM-standen hebben, maar ze zijn meestal wel "oud" in jaren, en ook bij stilstand roesten ze.

Als je zelf handig bent, kan je overwegen een redelijke auto kopen van tussen de 3000 en 6000 euro, en dan (deel) restaureren. Ben je uiteindelijk ook veel geld kwijt, maar weet je ook exact wat er aan de auto is gedaan en hoe ie er voor staat.

Automaat en geen aero is juist een pre voor de verzamelaar: dit zijn de zeldzame(re) uitvoeringen zo langzamerhand.
Na 10 Saabs nog eentje over: restauratie project: 900 Turbo S 16. 1992, full option, Talladega red.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12938
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Henk-Jan » ma 29 jul, 2019 13:08

SVENSON_Aero schreef:
ma 29 jul, 2019 11:40
Al een tijdje ben ik de prijzen in de gaten aan het houden van 900 Classic Turbo 16S Aero. Ik zou graag nog een keer zo'n classic willen rijden.

In het buitenland zie ik de prijzen beginnen bij 15 k t/m 26 k voor auto's met km standen onder 200.000 km.
Of dat teveel is. Geen idee. Het blijft stevig. Maar vind maar eens een goede....het merendeel heeft al 3 ton achter de kiezen.
Ik verwacht voor die prijsstellingen wel een roest vrije, originele classic waarvan alles werkt....

De Amerikaanse Saab 900 T16 bij Auto Mooij in Beek en Donk onlangs bekeken. Super nette en strakke auto, alleen automaat en zonder Aero pakket. Wel airbag bestuurder, elektrisch bediend schuifdak, volledig grijs leer. Vraagprijs 19.950 euro. Een flinke prijs. Time will tell.
De vraag is niet of de auto het nooit waard zal zijn, ik denk dat een automotive icoon als de 900 Classic altijd verzameld zal worden, ook door algemene autoliefhebbers. De vraag is hoe lang je nu gemiddeld moet wachten als handelaar om de auto binnen die range te kunnen verkopen. Uiteindelijk hebben zij er ook kapitaal inzitten en wordt er ruimte in de showroom ingenomen. Ewout vroeg in mijn ogen al zelfverzekerde, maar realistische prijzen voor zijn 900 Classics en hij was ze snel kwijt. De speculatieve handel van de Tsjechische zaak berust grotendeels op het verstrijken van de tijd, wat zij wellicht meer hebben dan Ewout destijds wilde nemen.

Een Amerikaan met automaat en zonder Aero pakket zou mij toch minder tot de verbeelding spreken, zonder het exemplaar zelf bekeken te hebben. Misschien is die nog wel mooier...
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

's Weekends: 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Pap's huidge: 9-3 lpt -> DionHPT (MY02) 2019 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2009
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door gudmundje » ma 29 jul, 2019 17:10

SVENSON_Aero schreef:
ma 29 jul, 2019 11:40

het merendeel heeft al 3 ton achter de kiezen.
km stand mag nooit argument zijn. Welke kms, stad, autostrade ? Het is de historiek die telt. Mijn ex GT stond op 350.000 en daar was echt niets meer aan te doen. Alles gewoon perfect.

Mijn huidige T16S had er 230.000 en daar heb ik meteen wat zaken moeten laten aan verbeteren.
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 8041
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Ewout » ma 29 jul, 2019 17:13

Alles perfect bij een classic met 350k? Dat waag ik voorzichtig te betwijfelen...

En natuurlijk mag de kilometerstand een argument zijn, zeker bij collectie-auto's. Een argument voor de prijs, welteverstaan. En voor mij persoonlijk ook voor de aanschaf.
2008 9-5 2.3T Aero aut5, polar white (uit Duitsland)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut4, zilvergrijs (uit België)
1991 9000 2.3 Turbo S aut4, zwart (uit Japan)
1980 900 turbo 3 man5, karmijnrood (uit Nederland)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2009
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door gudmundje » ma 29 jul, 2019 17:52

waarom ? als alles wordt onderhouden en op tijd wordt vervangen, dan maakt dat toch niets uit.

en wat zou een lage km stand zijn voor een collectioneur ? 50.000 ? 150.000 ?

Er zijn weinig 900 classics gekocht om binnen te staan denk ik. Dan heb je er een paar over die met 200.000 wegens moeilijk verkoopbaar, zijn weggezet als weekendauto en misschien hier en daar een cabrio die van het begin als mooi weer auto werd gebruikt.

Dus volgens mij gaat die collectioneur die zo een vroege T16S wil zich moeten neerleggen bij hoge km standen. Of hij moet op zoek naar de Saab 900 turbo van de Bende van Nijvel. Die heeft heeeeel weing kms op de teller :D
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Gebruikersavatar
Saapie
Geregistreerd lid
Berichten: 3907
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Saapie » ma 29 jul, 2019 18:30

km-stand kan een argument zijn, maar ik denk dat ieder gewoon zelf een afweging moet maken, qua wensen en budget. Voor mij is de conditie van de koets het belangrijkst. Al het ander kan je goed maken... / in orde brengen.
Na 10 Saabs nog eentje over: restauratie project: 900 Turbo S 16. 1992, full option, Talladega red.

Gebruikersavatar
Alois
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: za 13 jul, 2019 22:11
Regio: Outside Europe

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Alois » ma 29 jul, 2019 22:24

Tegenwoordig blijkt dat het onder de 10.000 € solide auto verkoopt. 12.000,- € echt leuk. Auto voor werk 1.000 - 7.000 € Het dubbele van de prijzen zijn reclame, niet verkoop ... Saab is altijd een auto geweest voor individualisten, en zo is het vandaag. Helaas is Saab niet zo goed verhandelbaarals de oude BMW, niet zo geïnteresseerd in hem. In mijn cabrio 900S ben ik nu voor 10.000 -11.000,- € en ik ben nog niet voorbij, maar ik wil alles zoals een “jaarauto”.
Laatst gewijzigd door Alois op ma 29 jul, 2019 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
SAAB 900S cabrio Le-mans blue 1993, Mini Open Classic 1997, Mini Clubman Estate 1980, MB GL 350 2012, MB R129 SL320 panoramic 1997, MB R107 380SL 1984 ,MB R107 280SL 1985, Audi R8 4.2 2007, Jaguar XJ 3.2 BRG 1996, BMW M3 e46 manual 2001, Bmw e30 325i coupe, BMW M4 Individual 2015, BMW 640xd GC 2015

Gebruikersavatar
Alois
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: za 13 jul, 2019 22:11
Regio: Outside Europe

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door Alois » ma 29 jul, 2019 22:36

Saapie schreef:
ma 29 jul, 2019 18:30
km-stand kan een argument zijn, maar ik denk dat ieder gewoon zelf een afweging moet maken, qua wensen en budget. Voor mij is de conditie van de koets het belangrijkst. Al het ander kan je goed maken... / in orde brengen.
Precies, maar 140-190.000km klinkt heel mooi, hoewel het misschien helemaal zinloos is ... :wink:
SAAB 900S cabrio Le-mans blue 1993, Mini Open Classic 1997, Mini Clubman Estate 1980, MB GL 350 2012, MB R129 SL320 panoramic 1997, MB R107 380SL 1984 ,MB R107 280SL 1985, Audi R8 4.2 2007, Jaguar XJ 3.2 BRG 1996, BMW M3 e46 manual 2001, Bmw e30 325i coupe, BMW M4 Individual 2015, BMW 640xd GC 2015

Gebruikersavatar
El René
Geregistreerd lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:14

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door El René » ma 29 jul, 2019 22:47

Mijn classic is onlangs getaxeerd. Maar die haalde de 15 niet hoor. Toch een keurig nette, originele Nederlander, volle druk turbo met 218 duizend aantoonbare kilometertjes en onderhoud. Geruisloos door de apk weer, dit jaar. Zelfs de olie hoefde niet. Dus het lijkt mij idd wat de liefhebber er voor over heeft en vragen staat vrij.
Ongeduld is een schone zaak. Geduld ook.
....
(T 3 Camper, t 9-3 Coupé, T 16S 900 Cabriolet)

Gebruikersavatar
SVENSON_Aero
Geregistreerd lid
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 23 dec, 2018 18:40

Re: [D] 900 T16 - 1986

Bericht door SVENSON_Aero » di 30 jul, 2019 9:13

De meningen verschillen nogal.

Qua km stand ben ik nog steeds voor een wat 'lagere' km stand. Voor een hobby auto vind ik om mee te starten 300.000 km iets teveel.
Ook al kunnen deze motoren met goed onderhoud het makkelijk aan. Alleen heeft er bij zoveel km's ook iemand op de stoelen gezeten.
Natuurlijk is dit per auto allemaal verschillend. 3 ton met 1 persoon erin die alleen maar over de snelweg heeft gereden....Het moet dan wel aantoonbaar zijn.

Je wil natuurlijk ook een beetje een slimme aankoop doen waarbij het liefst de auto nog iets meer waard door de tijd, of in ieder geval zijn waarde behoud, door hem perfect te onderhouden en iets beter te maken. Ik ben overigens geen verzamelaar maar een liefhebber van de 900 classic.

Belangrijkste voor mij is dat de auto eerlijk is en een kloppend verhaal heeft. Liefst van een pietlut net zoals wij zijn :).

Onderhoud en laswerk kunnen we zelf. Alleen laswerk en spuitwerk kosten altijd veel meer tijd en geld dan je denkt.
Technisch mag er best werk aan zitten, maar optisch niet. Of dat samen kan gaan geen idee.

Vooralsnog lijkt het dat de echt hoog geprijsde ( vanaf 15k) 900 Turbo 16 S Aero's lang te koop staan. Misschien toch weinig vraag vanuit de markt of de Saab fan wil niet zo'n bedrag uitgeven. 900 classic in Haarlem heeft ook een mooie classic te koop, ook weer met automaat.
Svenson - Saab 9-3 Aero - zilver - 21.05.2002

https://www.instagram.com/svenson_aero/

Plaats reactie